Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäreitä tai muita terveydenhoitoalan ihmisiä paikalla? Voiko KAATAVA HUIMAUS

Vierailija
03.05.2009 |

johtua jännitysniskasta?

Minulla on kaikki mahdolliset huimausongelmat: on jännitysniska ja selkä huonossa kunnossa, samoin kuulonalenema toisessa korvassa ja paniikkioireita menneisyydessä. Olen aiemmin (joskus pari vuotta sitten) käynyt lääkärissä huimausoireista ja on todettu, että niskajäykkyys, paniikkihuimaus ja korvaperäinen huimaus kaikki mahdollisia ja toisiaan ruokkivia syitä huimaukseen. Huimausta on kuitenkin esiintynyt vain satunnaisesti toisinaan. Virukset, alkoholinkätyttö tai väsymys ovat saattaneet laukaista.

Nyt on n. kahden viikon ajan huimannut lähes päivittäin (ei kaiken aikaa, mutta joka päivä). Huimaus on selkeästi kaatavaa (keinuttaa, putoamisen tunne), ei kiertävää. Googletin huimaustyypit ja googlen mukaan karkeasti ottaen yleensä kiertävä huimaus liittyy korvaperäisiin ongelmiin, kaatava aivoperäisiin.

Apua! Mikä nyt on vikana? Mitä ovat aivoperäiset syyt?

- Ja aion huomenna soittaa kyllä lääkäriin, rupesi vain akuutisti ahdistamaan. Voiko kaatavaa huimausta helpottaa mitenkään kotikonstein? Ja mitkä voivat olla syitä pitkäkestoiseen (useita päiviä vähän väliä) kaatavaan huimaukseen? Niskajäykkyys on nyt kyllä todella paha sekin, voiko olla syynä?

Lisäksi epämiellyttävää epätodellista tai jotenkin pöpperöistä tunnetta yhdistyy huimaukseen, ehkä vähän pahoinvointiakin. Ja ikään kuin paineentunnetta välillä toisella puolella päätä ohimolla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pyörryttää ilman mitään syytä. Alas kun katson tai kun joudun kuivaa hiuksia suihkun jälkeen niin hyvä etten kaatunu äskön. Mulla tää tulee usein krapulassa, mut nyt olen raskaana. Vähän tuntuu että näänki huonosti nyt.

Vierailija
2/12 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä korvahiekkaa,

piti tehdä sellaisia liikkeitä, joilla se sakka lähti liikkeelle.

Se auttoi, ohjeita on myös netissä.

Oireena oli niskajäykkyys, silmiä liikuttaessa kuului viuhunaa, samoin jos päätä käänsi.Pyörrytti oksetti, oli pöpperöinen olo.

Tein monta kertaa päivässä ne liikkeet ja auttoi muutamassa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyörivää, ei kaatavaa, huimausta.

Eli tosiaan kaatava huimaus aivoperäistä. Pyörivä korvaperäistä. Mutta siis muuten kuulostaa tutulta. Pöpperöinen olo, lievä pahoinvointi, niskajäykkyys, huimaus.

No, otan yhteyttä lääkäriin maanantaina.

ap

Vierailija
4/12 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimaus voi hyvinkin johtua kireistä niskalihaksista. Useinhan on esim. omalla vastaanotollani niin, että ihmiset tulevat lääkärin kehoittamina fysioterapiaan, jotta kokeillaan ensin onko hoidoista apua. Sen jälkeen selvitetään vasta josko olisi jotain ns. vakavampaa. Juuri huimausoireita on vaikea tutkia ja diagnostisoida, mutta oman kokemukseni mukaan nuorilla ne johtuvat usein jännitysniskasta.

Vierailija
5/12 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkö sumenee hieman, on epätodellinen olo, huimaa, kuvottaa, ja raajoja puuduttaa. Päätä ei ala missään vaiheessa särkemään (kuten itse luulin että migreenissä aina). Migreenilääkkeellä saan kohtauksen pois. Kaikki vakavammat syyt oireisiini suljettiin ensin toki pois koska oireet eivät ole pelkästään migreeniin viittaavia.

Lääkäriin vain ap ja vaadi kokeita.

Vierailija
6/12 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko totta etta kaatava huimaus on aina aivoperaista     luulin etta sita olisi myos asentohuimauksessa 

Vierailija
7/12 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla niskajännityksestä aiheutuvaa.

Kaatava nimenomaan.

Pyörittävä, jaa, sisäkorvaperäistä ainakin voi olla. Tätähän voi ilmaantua makuulla ollessakin. Itse olen kertaalleen saanut tämän tyypin huimauskohtauksen yöllä, heräsin kesken unien ja huone pyöri silmissäni... Eipä tehnyt mieli nousta ylös, sillä pystyssä ei tosiaankaan olisi pysynyt yhtään. Meinasin kaatua vaikka oli makuulla.

8/12 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha ketju, mutta vastaan koska ihmiset päätyvät googlen kautta lukemaan tällaisia keskusteluja.

Riippuu miten voimakasta huimaus on.

Ainakin minulla kaatava huimaus, joka osoittautui oireiden pahenemisen ja tutkimusten myötä MS-taudin pahenemisvaiheeksi, oli ihan ulospäinkin näkyvää. Ei siis pelkkä oma huimaava tunne. Kävellessä hoipertelin ja horjuin oikealle puolelle, päivien kuluessa en enää pystynyt kävelemään ollenkaan.

Kun huimausoireen alettua menin sairaalan päivystyksessä yleislääkärin vastaanotolle, hän käski minua kävelemään vastaanottohuoneen päästä päähän, ja kun melkein rojahdin lattialle, hän kutsui hoitajan viemään minut pyörätuolilla päivystyksenä aivojen CT-kuvaukseen. Siitä lähti tapahtumasarja, joka magneettikuvien ja selkäydinpunktion jälkeen johti MS-taudin diagnoosiin.

Jos siis huimaus on noin voimakasta, että se on kirjaimellisesti kaatavaa, en hyväksyisi jännitysniskaa selitykseksi.

Huimauksen tunne sitä vastoin kuulemma voi johtua jännitysniskasta tai vaikka ahdistuksesta.

Vierailija
9/12 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko totta etta kaatava huimaus on aina aivoperaista     luulin etta sita olisi myos asentohuimauksessa 

Miksi nostit 14 vuotta vanhan ketjun etkä tehnyt uutta? Alkuperäiset keskustelijat eivät ole enää paikalla.

Vierailija
10/12 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nostit 14 vuotta vanhan ketjun etkä tehnyt uutta? Alkuperäiset keskustelijat eivät ole enää paikalla.

Huimausta on monilla ja siita on hyva keskustella eika ole vakavaa  vaikkei alkuperaiset keskustelijat ole paikalla, Tosin ei voi tietaa vaikka joku heista taman ketjun huomaisikin ja kertoisi tilanteestaan.

Vierailija
11/12 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tämä on vanha ketju, mutta vastaan koska ihmiset päätyvät googlen kautta lukemaan tällaisia keskusteluja.

Riippuu miten voimakasta huimaus on.

Ainakin minulla kaatava huimaus, joka osoittautui oireiden pahenemisen ja tutkimusten myötä MS-taudin pahenemisvaiheeksi, oli ihan ulospäinkin näkyvää. Ei siis pelkkä oma huimaava tunne. Kävellessä hoipertelin ja horjuin oikealle puolelle, päivien kuluessa en enää pystynyt kävelemään ollenkaan.

Kun huimausoireen alettua menin sairaalan päivystyksessä yleislääkärin vastaanotolle, hän käski minua kävelemään vastaanottohuoneen päästä päähän, ja kun melkein rojahdin lattialle, hän kutsui hoitajan viemään minut pyörätuolilla päivystyksenä aivojen CT-kuvaukseen. Siitä lähti tapahtumasarja, joka magneettikuvien ja selkäydinpunktion jälkeen johti MS-taudin diagnoosiin.

Jos siis huimaus on noin voimakasta, että se on kirjaimellisesti kaatavaa, en hyväksyisi jännitysniskaa selitykseksi.

Huimauksen tunne sitä vastoin kuulemma voi johtua jännitysniskasta tai vaikka ahdistuksesta.

Kiitos ja voimia sinulle,

Vierailija
12/12 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla niskajännityksestä aiheutuvaa.

Kaatava nimenomaan.

Pyörittävä, jaa, sisäkorvaperäistä ainakin voi olla. Tätähän voi ilmaantua makuulla ollessakin. Itse olen kertaalleen saanut tämän tyypin huimauskohtauksen yöllä, heräsin kesken unien ja huone pyöri silmissäni... Eipä tehnyt mieli nousta ylös, sillä pystyssä ei tosiaankaan olisi pysynyt yhtään. Meinasin kaatua vaikka oli makuulla.

Kiitos kun kerroit, aivan kuin olisit kertonut kokemukseni, Mulla oli seka kiertavaa etta kaatavaa huimausta, Luulen etta mulla saattoi olla asentohuimausta koska meni asentohuimausliikkeilla ohi, Niita piti tehda useana paivana, Tosin oli mulla niskatkin jumissa, Siihen auttoi kun jatin  tyynyn kokonaan pois, Nukun selallaan niin tyynya ei tarvi,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä