Antakaas mulle nyt vinkkejä miten käytän päiväni kesällä!
Eli pitäisi yhdistää kolmen koululaisen kesärästiopintojen ohjaaminen, nelivuotiaan ulkoilutus ja viihdytys, vastasyntyneen hoito, kotikutsumyyntitoiminta kirjanpitoineen ja opiskelu. Tietysti kaikkien kotitöitten lisäksi.
Antakaapa ehdotuksia päiväjärjestyksestä. Isompien opiskeluihin menee esikoiselle ehkä pari tuntia päivässä, kahdelle muulle tunti-puolitoista. Myyntihommia ehkä 6 tuntia viikossa ja saman verran paperitöihin. Opiskeluun pitää saada ainakin 3 tuntia kerralla, muuten en saa keskityttyä. Mieheltä ei odotettavissa apua, nelivuotiasta voi kaverini joskus ulkoiluttaa, mutta vastalahjaksi mun pitää tietysti välillä ulkoiluttaa hänen lastaan.
Kommentit (79)
Millä lailla lapset osaavat luonnostaan halveksia koulua? Vieläpä opettajaperheessä!
Älä hanki enempää lapsia. Ja alakaan ei ole kyllä sinulle oikea.
Arvaa vaan, millainen vaikutus tollasella on muuhun luokkaan. Ehkä muilla ei sitten ole yhtä sekopäistä kotikoulusysteemiä kesällä, kun asioiden oppimiseen on jo talvi varattu aikaa. Saattavat vanhemmat siis antaa lapsensa lomailla, niin kuin kouluvuoden jaksotuksen tarkoitus on. Ja jos kaverit ovat kypsymättömyyttään menneet mukaan poikiesi vastarintaan, jonka sinä oikein hyväksyt ja jota tuet, sitten jää tärkeitä asioita ja erityisesti opiskelutaitoja oppimatta.
Voisit muuten ehkä sen verran kollegoitasi tukea, ettet antaisi poikien halveksia kouluja ja opettajia. Opeta edes käytöstapoja sen verran, ettei ketään saa halveksia! Eihän tavallisen ison luokan opettajalla ole mahdollista aina tehdä asioita niin kuin joku yksilö (tai hänen äitinsä...) haluaisi, mutta se ei todellakaan oikeuta halveksimaan tai esimerkiksi ryhtymään johonkin helvetin passiiviseen vastarintaan!
koska koululaitos on nykyisellään sopimaton paikka 90% pojista. Ja monille tytöille myös. Kukaan ei saisi joutua opiskelemaan yli 10 hengen ryhmissä ja opettajan määräämäässä tahdissa. Normi-ihminen on sellainen joka kuvittelee että kaikkien pitäisi ilolla sopeutua nykysysteemiin.
Ja juu- olen ollut myös laaja-alaisessa erityisopetuksessa, enemmän vielä kuin erityisluokanopettajina. Ja tiedän että sinne lähetetyt usein ovat niitä jotka häiritsevät sen ison luokan työskentelyä. On toki niitä hiljaisiakin. Mutta yhtä kaikki ovat "sopeutumattomia" sinne isoon porukkaan. Ja todella mukavia siellä pikkuryhmässä.
ap
kesällä syntyvään! Älä tee mitään muuta! Ajatusmaailmasi kuulostaa hurjalta ..... unohda kesäkoulu ja muu "pakko" ja anna aikaasi perheellesi ja itsellesi. Ehdit opiskella myöhemminkin. Jos työ ja lastesi "trimmaaminen" ovat ykkösasia, miksi teille vielä tulee vauva? Et voi saada kaikkea kerralla ja kaikelle on aikansa!
koulua tai sopiiko opetussysteemi minulle!
Eiköhän tää elämä ole kompromisseja täynnä, tuskin saavat työssäkään toteuttaa itseänsä täysin vapaasti, yhteiskunta edellyttää meiltä tietynlaisia juttuja jne.
Jos perheenne ei kerrassaan sopeudu esimerkiksi nykykouluun, miksi et pidä lapsille kotikoulua? Ei Suomessa ole koulupakkoa, vain oppivelvollisuus.
Ehkä sun pitäis vielä päästä kokeilemaan sitä samanaikaisopetusta eli isossa luokassa olemista opettajan kanssa, niin alkaisit paremmin tajuta, miksi kaikki ei suju niin kuin ihannemaailmassa.
Kuulostaa siltä että ap on itse latistanut lastensa oppimisinnon vaatimalla hyviä numeroita ja kun niitä ei ole heti tullut niin sitten käytetään kaikki kesälomat pänttäämiseen. Kyllä lapsella pitää olla oikeus pitää se kesälomansa ihan lomana eikä opiskella monta vuotta putkeen ilman kunnon lomia. Se kouluvuosi on lapselle rankka joten hän on lomansa ansainnut.
Sulla on kuule itselläsi aikalailla isoja ongelmia jos et EHDI auttaa koululaisiasi ihan sen kouluvuoden aikana. Joten laitat sitten lapset opiskelemaan lomallaan.
Ja vielä meinaat suoltaa lisää lapsia tuohon sairaaseen systeemiisi... Kasvatat lapsistasi samanlaisia suorittajia kuin itsekin olet. Sääliksi käy, todella. Lapsesi ovat varmaan tulevia mielenterveyspotilaita tuota menoa.
jos kerran eivät sovellu normaaliin kouluun? Vai onko niin, että se olisi sinusta liian leimaavaa?
oikeasti ihanalle. Kaipa olen erityislapsen äitänä joutunut hyväksymään sen, että on olemassa vaihtoehtoisiakin tapoja elää ja varsinkin oppia.
En pysty muuta kommentoimaan enä...
opetussysteemiin tai muuhun, muuta kun normaaliin tapaan, jonka kuulee useimpien oppilaitten suusta eli "koulu on perseestä ja opettajat on inhottavia". Lapseni eivät ole mitään luokan ilmapiirin pilaajia, vaan ulospäin näkyen keskimääräistä kiltimpiä ja parempia oppilaita, joten tuskin saisin heille siirtoa erityisluokalle vaikka kuinka anoisin ;) Minä puhun nyt siitä, mietä he mielessään ajattelevat ja mitä tuntevat.
Itse asiassa tarjosin pojille mahdollisuutta jäädä kotiopetukseen täksi vuodeksi, kun jompikumpi meistä vanhemmista on kotona. Vähän harkittuaan kukaan ei kumminkaan halunnut. Esikoisen kanssa kyllä puhuin että aijon vahdata nyt syksyn ajan kun olen kotona että hän tekee hommia, koska päästötodistus pitäisi olla sellainen että pääsee mihin sitten vaan haluaakin. Mutta kevään olen toivottavasti taas töissä, eikä iskällä riitä kärsivällisyyttä sen jätkän kanssa vääntämiseen. Hänen mielestään 10,0 keskiarvo pitää tulla itsestään eikä kenenkään avustamana ;)
Minähän olen koulutukseltani aineenopettaja, joten olen opettanut isossa luokassa ihan riittävästi. Pidän vaan enemmän erityisopetuksesta ja siksi olen "vaihtamassa alaa".
t. ap
en ainakaan äidinkielen opettaja. Ja minusta normaali-elämässä kielioppisäännöilläkin voi pyyhkiä pyllyä. Ne on samanlaisia kuin yläasteen matematiikka, eli niitä opiskellaan useimmissa tapauksissa koulua, ei elämää varten ;)
t. ap taas
että täytyy lähteä hommiin ;)
Ehkä käyn vielä illalla katsomassa, jos vielä löydän viestiketjun.
t. ap
aineenopettajilla on sen verran koulutusta takana, etteivät sorru yksinkertaisiin kirjoitus- ja kielioppivirheisiin. Ap:n kirjoitustyylikään ei tue väitettä opinnoista.
Lisäksi koko aihe on niin absurdi, että se on keksitty juttu.
Ihan kiva provo :)
t. erityisopenakin työskennellyt aineenope
mistä se lasten epäkypsä suhtautuminen johtuu.
"keskimääräistä kiltimpiä ja parempia oppilaita"
on väärä jos tarvitsee opiskella kesällä ja koulutodistukseen tulee numeroita alle 8.
Tyttöni luokan keskiarvo oli 8,7 ja hänen todistuksen ka. oli vähän enemmän. Tekee itse läksynsä ja kesät saa pitää ansaitsemansa loman ja koulujuttuja ei pänttäile.
ja väität että tavallasi osaa lukemattakin seuraavan vuoden asiat.
Miksi kenenkään tarvitsisi lukea ennakkoon seuraavan vuoden asiat, eihän siinä ole järkeä hitusen vertaa. Et taida tietää muistin rakentumisesta mitään.
Nippelitiedolla saa niitä 9-10 numeroita ja ne kaikki asiat eivät jää pitkäkestoiseen muistiin. Olisi kohtuutonta odottaa että lapsi opiskelee kesällä ja asiat ovat tentissä seuraavan talven aikana ja menee kokeisiin valmistautumatta.
Sinun pitäisi tajuta jo aiemmasta kokemuksesta että tapasi toimia on väärä, ei ole tuottanut tulosta tähänkään mennessä niin miksi toimisi jatkossakaan.
Luovu hommasta. Vaadi lapsiltasi kouluaikaan läksyjen tekemistä ja kokeisiin valmistautumista ja sen pitää tapahtua itsenäisesti tuon ikäisillä lapsilla, ei tarvitse aikuisen vahtia jos lapsi on normaali ja terve.
Olet oppimisen este lapsillesi, olet kehno opettaja ainakin mitä omiisi tulee.
Tämä ei voi olla todellista, on oltava provo.
ei ole kyse todellakaan hitaista oppijoista vaan LAISKIMUKSISTA. Esikoisenikin vetää helposti kuutosta-seiskaa sillä ettei tee mitään. Jos joudan edes muutaman tunnin lukemaan hänen kanssaan kokeisiin, hän saa ysiä-kymppiä. Mutta talvella en yleensä jouda, enkä sitä paitsi jaksa hukata aikaa tappeluun, koska kouluaikana häntä on todella hankala saada tekemään mitään, koska jo se koulussa oleminen stressaa niin kamalasti. Kesäisin hänet saa lukemaan, se on vieläpä ihan kivaa. Luemme siis etukäteen seuraavan vuoden asioita, niin osaa ne sitten valmiiksi lukemattakin. Aina on arvosanat kohonneet edellisvuodesta kyseisessä aineessa 1-2 numeroa kesäopiskelun jälkeen. Yleensä olen aloittanut opiskelun klo 7 aamulla, koska silloin eivät kaverit vielä kutsu ;) Ja jos aikoo lukea parissa kuukaudessa vuoden asiat niin kyllä siihen muutama tunti täytyy varata...
Ja tuosta onnellisuudesta. En usko että pojat olisivat loppujen lopuksi onnellisia jos "relaisin" ja antaisin heidän rauhassa vajota kutosen tasolle. Kun sitten he kuitenkin haaveilevat ammateista tyyliin arkkitehti ja tutkija...
t. ap, joka kyllä kaipasi niitä aikatauluehdotuksia :D
Kukaan ei tee työtä 24h/vrk niin kuin väität miehesi kohdalla olevan.
Toinen juttu on miksi lisää lapsia kun et handlaa edellisiäkään.
Oletko joku hihhuli uskovainen jonka pitää tehdä lapsia uskonnon vuoksi?
Kyllä silloin kotikasvatus on syvältä.
koska lapset osaavat "halveksia" koulua ja opettajia jo ihan luonnostaankin. Heillä on siihen mielestäni jopa oikeus. He eivät kuitenkaan häiriköi vaan harrastavat vain "passiivista vastarintaa", ovat oikeastaan todella kilttejä ja useimmat opet pitävät heistä siitä huolimatta että he eivät aina suostu tekemään mitään.
Ja jännittää nämä meidän pojat eivät todellakaan osaa :D
koska lapset osaavat "halveksia" koulua ja opettajia jo ihan luonnostaankin. Heillä on siihen mielestäni jopa oikeus. He eivät kuitenkaan häiriköi vaan harrastavat vain "passiivista vastarintaa", ovat oikeastaan todella kilttejä ja useimmat opet pitävät heistä siitä huolimatta että he eivät aina suostu tekemään mitään.
Ja jännittää nämä meidän pojat eivät todellakaan osaa :D