Antakaas mulle nyt vinkkejä miten käytän päiväni kesällä!
Eli pitäisi yhdistää kolmen koululaisen kesärästiopintojen ohjaaminen, nelivuotiaan ulkoilutus ja viihdytys, vastasyntyneen hoito, kotikutsumyyntitoiminta kirjanpitoineen ja opiskelu. Tietysti kaikkien kotitöitten lisäksi.
Antakaapa ehdotuksia päiväjärjestyksestä. Isompien opiskeluihin menee esikoiselle ehkä pari tuntia päivässä, kahdelle muulle tunti-puolitoista. Myyntihommia ehkä 6 tuntia viikossa ja saman verran paperitöihin. Opiskeluun pitää saada ainakin 3 tuntia kerralla, muuten en saa keskityttyä. Mieheltä ei odotettavissa apua, nelivuotiasta voi kaverini joskus ulkoiluttaa, mutta vastalahjaksi mun pitää tietysti välillä ulkoiluttaa hänen lastaan.
Kommentit (79)
ettei hänellä ole kykyä kriittiseen ajatteluun mitä tulee omaan toimintatapaansa. Monet ketjussa ovat tyrmänneet kesäkoulun mutta aloittaja pitää siitä jääräpäisesti kiinni.
Normaalisti kehittynyt lapsi ei tarvitse erityistä sparrausta tulevaa lukuvuotta varten vaan hän pystyy omaksumaan eteen tulevat asiat ajallaan kouluopetuksen mukaisessa järjestyksessä.
Mielestäni tämä järjestely on äidin oman egon pönkitystä eikä palvele lapsia mitenkään, pikemminkin päinvastoin. Lapsille tulee viesti ettei heidän omat opettajat ole kykeniviä opetustyöhön, lapset kapinoi koulussa niin etteivät suostu siellä aina tekemään mitään.
Aloittaja ei näe syy-seuraus yhteyttä mitä hänen oma toimintansa saa aikaan lapsissaan. Ap mitätöi lastensa opettajat.
En pysty käsittämään miksi tuollaiseen toimintatapaan on yleensä menty.
Omat koululaiseni pysyy opetuksen tahdissa ja pärjäävät erinomaisesti, alusta alkaen ovat tehneet läksynsä vastuullisesti ja itsenäisesti. Joillakin luokilla pyysivät että kuulustelen kokeita varten mutta kuluvana lukuvuotena siitäkin on luovuttu.
Lapset ovat todella hyviä oppilaita, keskiarvolla mitaten yli ysin. Lisäksi harrastusmatkansa hoitavat itsenäisesti. Olen mielestäni onnistunut vastuunottoon kasvattamisessa ja olen siitä ylpeä. Meillä ei ole mitään tavoitenumeroita mitä kokeista tulisi saada, todistuksiin ei ole myöskään tavoite numeroita.
Meillä on asenne että tekee tehtävät, lukee kokeisiin, yrittää parhaansa ja se riittää.
muutamaan kommentoin.
"keskimääräistä kiltimpiä ja parempia oppilaita"
on väärä jos tarvitsee opiskella kesällä ja koulutodistukseen tulee numeroita alle 8.
Tyttöni luokan keskiarvo oli 8,7 ja hänen todistuksen ka. oli vähän enemmän. Tekee itse läksynsä ja kesät saa pitää ansaitsemansa loman ja koulujuttuja ei pänttäile.
Ilmeisesti teidän tytön luokka on täynnä hikareita tai sitten opettaja antaa epärealistisia numeroita. Meidän kasiluokkalaisen luokan keskiarvo oli jotain 7,5 kieppeillä, pojalla taas 8,0. Nuorempien opettajat eivät mitään keskiarvoja ilmoittele, mutta mitään varsinaista pahaa sanottavaa heillä ei lapsista ole, päinvastoin. Läksyt välillä "unohtuvat" ja joskus ovat huolissaan siitä että lapset tuntuvat "väsyneiltä" (kun eivät viitsi osallistua). Mutta muuten vaan kehuvat. Nuorinhan ei vielä mitään varsinaisia numeroita saakaan, mutta luetaan niitä juttuja "varmuuden vuoksi", missä kokee olevansa heikoilla.
Uskokaa tai älkää- lapset pitävät kesäkoulusta. Se on juuri sitä meidän parasta yhdessäoloa. Mikä muka olisi sen parempaa? No esikoinen vähän purnaa, mutta loppujen lopuksi on tyytyväinen siihen kun oppii. Tervetuloa vaan meille katsomaan klo 7 kun poika opiskelee - löhöillään aamulla hänen sängyssään ja luetaan ;)
t. ap
Kukaan ei tee työtä 24h/vrk niin kuin väität miehesi kohdalla olevan.
Toinen juttu on miksi lisää lapsia kun et handlaa edellisiäkään.
Oletko joku hihhuli uskovainen jonka pitää tehdä lapsia uskonnon vuoksi?
Mieheni ei NYT osallistu mihinkään koska haluaa tehdä työprojektinsa valmiiksi ennen kun lähtee vanhempainlomalle. Hänellä on muutenkin tapana tehdä töitä kausittain, koska hänkin osaa keskittyä vain yhteen elämänalueeseen kerrallaan kunnolla ;) Välillä (kuten nyt) hän viettää työpaikalla putkeen 4-5 vuorokautta (toki syö ja nukkuu siellä ja saattaa käydä punttisalillakin) ja sitten käväisee kotona nukkumassa ja vaihtamassa vaatteita, tms., mutta meidän kannalta katsoen on 24h tavoittamattomissa.
Välillä sitten hän on poissa töistä paljonkin. Esim. sylksyllä ja talvella oli viikkotolkulla tekemässä remppaa kotona ja edellistalvena oli säännöllisesti vähintään yhden päivän viikossa kotona hoitamassa kuopusta, kun meidän hoitokuviot olivat vähän sekavat. Onneksi on joustava työpaikka! Ei koskaan pyydä mitään lomia, on vaan poissa. Toisaalta ei saa ylityökorvauksiakaan. Näitäkin työpaikkoja on :D
Olen jo sanonut että mielestäni handlaan lapset loistavasti. Haluan maailmaan lisää juuri tuollaisia ihmisiä! Uskonnon vuoksi en lapsia tee.
terkuin ap
ettei hänellä ole kykyä kriittiseen ajatteluun mitä tulee omaan toimintatapaansa. Monet ketjussa ovat tyrmänneet kesäkoulun mutta aloittaja pitää siitä jääräpäisesti kiinni.
Aloittaja ei näe syy-seuraus yhteyttä mitä hänen oma toimintansa saa aikaan lapsissaan. Ap mitätöi lastensa opettajat.
Pyysin vinkkejä ajanhallinnasta niin että kaikki tarpeellinen tulee tehtyä. Ja kesäkoulu on meille nimen omaan tarpeellinen, muutenkin kun numeroitten kannalta. Ulkopuolisten - joilla ei ole mitään hajua asiasta - ei ole oikeasti tarpeen kommentoida sitä asiaa.
Näen kyllä syy-seuraussuhteet enkä ole missään vaiheessa väittänyt että jotenkin kärsisin lasteni asenteesta. Minusta se on oikea ja hallinnassa, koska he sopeutuvat ulkoisesti kohtuullisesti ja riittävästi, mutta säilyttävät sisäisen kapinan. Opettajien ei tarvitse olla liian suuria auktoriteetteja lasteni elämässä, koska heillä on kuitenkin erilaiset tavoitteet kasvatuksessa kuin minulla.
terkuin vielä ap, joka on erittäin ylpeä lapsistaan.
joilla on luetun ymmärtämisen häiriöitä, niin vielä kerran tiivistelmänä:
- Lapset eivät lue juuri koskaan kokeisiin enkä jouda heiltä yleensä "vaatimaan" moista.
- Joskus luen heidän kanssaan kokeisiin, jolloin tulos on aina 9 tai 10. Toki vain lyhytkestoisen muistin ansiosta.
- Kesäkoulu auttaa nimen omaan pitkäkestoisen muistin kehitystä. Kun asiat on jo kerran käyty läpi, ne kertautuvat siinä vaiheessa kun niitä käsitellään koulussa. Silloin numerot ovat 8 tai 9 siitä huolimatta että kokeisiin ei lueta.
- Myös asenne kyseistä ainetta kohtaan paranee, koska pojista on hauska osoittaa tietämystään niillä tunneilla kun asiaa käsitellään ensimmäisen kerran eikä kukaan muu vielä asiasta tiedä. Ja kun opettajalta tulee positiivista palautetta, niin läksytkin tulee varmemmin tehtyä.
- Yhden kesän aikana luetaan vain 1-3 ainetta, niitä jotka ovat menneet huonoiten edellisenä talvena.
- Koskaan ei ole tarvinnut lukea kesällä sellaista ainetta mitä on edellisenä kesänä luettu.
- Toiminta siis tuottaa tulosta koulumenestyksen suhteen ja se tuottaa myös muita perhe-elämälle hyviä tuloksia, koska opetus on keskustelua, asenteitten, arvojen ja ajatusten siirtämistä positiivisessa hengessä lapsille. Sitä ei tulisi tehtyä ainakaan samassa mittakaavassa jos emme koulua harrastaisi.
- Koulusta emme missään nimessä luovu.
Vielä kerran se ap
Koululaisemme ovat 11, 13 ja 15-vuotiaita poikia, joten pystyvät kyllä ottamaan vastuuta kodistakin. Siivous ja pyykkihuolto eivät ole tässä mikään ongelma. Opiskelumme perheen nuorten kanssa on nimen omaan yhdessä opiskelua, "kivaa" opiskelua. Ei siitä tulisi mitään että he itsekseen opiskelisivat, luuletteko että heitä huvittaisi ;) Tarkoituksena ei ole paikkailla mitään nelosia, vaan pitää huolta siitä että he pärjäävät koulussa ainakin melkein älynsä mukaisesti, vaikka se ei heitä kovasti kiinnostakaan.
t. ap
Perheen isä tekee töitä monta vuorokautta putkeen käymättä välillä kotona, perheen lapset opiskelevat kesällä, jotta voivat lusmuilla koulussa koko lukuvuoden, perheen leikki-ikäinen on hoidossa äärimmäisen valikoivalla pph:lla, joka ei hoida kuin yhden tietyn ammattikunnan edustajien lapsia, perheen äiti on töissä synnytykseen asti ja opiskelee, vaikka vihaa opiskelua, työskentelee opettajana, vaikka ei arvosta koululaitosta... Ja kaikki tuntuvat kärsivän jonkinasteisesta keskittymishäiriöstä...
siinä ei ole gvakuutukset millään tasolla voimassa. jo se tekee tästä provon.
Perheen isä tekee töitä monta vuorokautta putkeen käymättä välillä kotona, perheen lapset opiskelevat kesällä, jotta voivat lusmuilla koulussa koko lukuvuoden, perheen leikki-ikäinen on hoidossa äärimmäisen valikoivalla pph:lla, joka ei hoida kuin yhden tietyn ammattikunnan edustajien lapsia, perheen äiti on töissä synnytykseen asti ja opiskelee, vaikka vihaa opiskelua, työskentelee opettajana, vaikka ei arvosta koululaitosta... Ja kaikki tuntuvat kärsivän jonkinasteisesta keskittymishäiriöstä...
on toki musiikkiluokalla ja erikoisluokilla on yleensä keskiarvot korkeammat kuin tavallisissa luokissa ja tämän ovat opettajat kertoneet jo alakoulussa samoin yläkoulun puolella.
Ilmeistä on että opiskelija-aines on motivoituneempaa kun heillä on yhteisiä tavoitteita ja projekteja. Lahjakkuus musiikissa ruokkii osaamista muihinkin aineisiin näin olen ymmärtänyt. Luokkahenki on hyvä.
Lahjaksi ei numeroita tipu, sama linja kuin pitkin vuotta koetuloksissa. Yhtenäkään kesänä ei ole opiskeltu kotona vaan lomailtu. Suosittelen lämpimästi.
Olet kyllä melkoisen jääräpinen tyyppi, hakkkaat päätä seinään vuodesta toiseen. Toki on mahdollista että lapsesi ovat heikkolahjaisia jos kotikoulu on vielä tavallisen kouluopetuksen lisäksi.
Vastauksistasi heijastuu pätemisen tarve. Lapsesi nauttii kun pääsee pätemään tietävänsä uudesta käsiteltävästä asiasta kun on kesän siitä lukenut. Saa myös tiedoillaan opettajan huomion.
Tuollaisella menolla lasteni todistukset olisi pelkkiä kymppejä.
Tuntuu että teillä opiskellaan vain numeroita varten.
hösäämistä ja muka-suorittamista. Jotkut ihmiset osaavat antaa itsestään kuvan että tekevät koko ajan kauheasti. Todellisuudessa he eivät saa mitään aikaiseksi, paitsi päänsäryn kanssaihmisilleen :/
myöhemmin kerrot että opinnot ovatkin tulevan lukuvuoden oppisisältöjä.
Ehdotus lopeta höösääminen, lastesi on itse opiskeltava niin kuin muidenkin lapset tekevät - itsenäisesti ja vastuullisesti.
Joten ehdotan ohjelmanmuutosta ja kehoitan kasvattamaan vastuunottoa, sitä voi harjoitella kotiaskareiden tekmisellä. Aloituksesta pääsee käsitykseen että teet kaikki kotityöt itse.
Työlista suunnittelun alle ja jaat lapsille tehtävät ikätason mukaan - unohdatte koulun. Opiskeluinto löytyy ensi lukuvuonna paremmin kun saa lomailla. Lisäksi koko perhe tarvitsee asennemuutosta, arvostakaa ammattilaisia ja antakaa tehdä heidän oma työnsä.
Lastesi on syytä pysytellä oppilaan roolissa. Syksyllä kun saavat uudet oppikirjat voivat halutessaan lukea itsenäisesti niitä pidemmälle kuin mitä läksyksi on annettu.
Käykää ongella, retkillä, löhöilkää ja oleilkaa sekä pitäkää hauskaa. Luulen että hauskan pitämistä teidän on syytä opetella.
joten tulin uteliaana kurkkaamaan vielä tänne.
on toki musiikkiluokalla ja erikoisluokilla on yleensä keskiarvot korkeammat kuin tavallisissa luokissa ja tämän ovat opettajat kertoneet jo alakoulussa samoin yläkoulun puolella.
Ilmeistä on että opiskelija-aines on motivoituneempaa kun heillä on yhteisiä tavoitteita ja projekteja. Lahjakkuus musiikissa ruokkii osaamista muihinkin aineisiin näin olen ymmärtänyt. Luokkahenki on hyvä.
Vai tarjoat sinä ystävä hyvä musiikkiluokan keskiarvoa yleiseksi normiksi :D Musiikkiluokka on hikariluokka. Sekä mieheni että minä olemme olleet sellaisella yläasteella. Minulla keskiarvo 9,5, miehellä 10,0. Mutta minä olen kyllä aina tajunnut opiskelevani koulua, en elämää varten. Eläminen on sitä että käyttää omaa luovuuttaan ja mielikuvitustaan ja luo itsellensä sellaisen elämän kuin itse haluaa välittämättä normeista. Opinnot ovat vain papereita, joiden avulla voi esittää olevansa sellainen kuin muut olettavat.
Ja jatketaas vielä vähän selityksillä tähän viestiin:
myöhemmin kerrot että opinnot ovatkin tulevan lukuvuoden oppisisältöjä.
Ehdotus lopeta höösääminen, lastesi on itse opiskeltava niin kuin muidenkin lapset tekevät - itsenäisesti ja vastuullisesti.
Joten ehdotan ohjelmanmuutosta ja kehoitan kasvattamaan vastuunottoa, sitä voi harjoitella kotiaskareiden tekmisellä. Aloituksesta pääsee käsitykseen että teet kaikki kotityöt itse.
Työlista suunnittelun alle ja jaat lapsille tehtävät ikätason mukaan - unohdatte koulun. Opiskeluinto löytyy ensi lukuvuonna paremmin kun saa lomailla. Lisäksi koko perhe tarvitsee asennemuutosta, arvostakaa ammattilaisia ja antakaa tehdä heidän oma työnsä.
Rästiopinnoilla tarkoitin numerorästejä. Liian huonoja numeroita, jotka pitää korjata paremmiksi, että jatkomahdollisuudet pysyvät avoimina.
Lapseni saavat lukuvuodet hoitaa asiansa itsenäisesti. Paikkaan vain niitä asioita mitä he eivät tee. Nimen omaan en halua velvoittaa heitä olemaan näyttelyhärkiä, joitten koulumenestyksellä voi ylpeillä. Elleivät he itse halua pärjätä. Haluan vain "pitää heidän päänsä pinnalla".
Vaikka aloituksessani puhuinkin "kaikista kotitöistä", niin muista viesteistä luulisi jo huomanneen että meillä lapset tekevät paljon kotitöitä. Varmaan 70% kaikista töistä. Niin paljon ettei "kukaan muu joudu tekemään" (suora lainaus). Lapset myös harrastavat musiikkia ja liikuntaa. Paitsi esikoinen joka vihaa kaikkea ohjattua toimintaa ja sen takia sai lopettaa kaikki harrastuksensa, kun vuosien yrittämisen jälkeen todettiin että näin todella on. Hän tekee sitten sen sijaan palkkatöitä.
Muihin juttuihin en nyt jaksa kommentoida. Täytyy mennä takas nukkumaan että jaksaa huomenna.
t. ap
kun et itsekään niitä tunnu muistavan.
"Paikkaan vain niitä asioita mitä he eivät tee." Ei voi paikata sellaista mitä ei vielä ole edes ollut opetusohjelmassa, sanoit jossain että kesällä opiskellaan seuraavan lukuvuoden asioita.
En usko että olit musiikkiluokalla eikä sun mieskään ole ollut.
Musiikkiluokalla on muitakin kuin hikareita, heitä toki on niin kuin muillakin luokilla. Sun homma helpottui huomattavasti ensi kesää ajatellen jos lapset tekee kotitöistä 70 % jota avauksessa ei ollut mainittu.
En usko siihen että voit olla opettaja. Sen uskon että kusihätä yllätti.
Opinnot ovat vain papereita, joiden avulla voi esittää olevansa sellainen kuin muut olettavat.
Miksi sinun on niin tärkeää saada lapsillesi hyviä numeroita, jos opinnot kerran ovat vain papereita? Miksi lastesi pitäisi esittää olevansa sellaisia kuin muut olettavat?
Minusta tuntuu, että lapsesi ovat "sairastuneet" miellyttämiseen. Sinun miellyttämiseesi. Surullista, todella surullista. :( Jos lapsillasi ei kertakaikkiaan ole valmiuksia saavuttaa sinun ja miehesi keskiarvoja (joita heidän ei todellakaan edes tarvitsisi saavuttaa - vähempikin riittää!), niin anna olla. Anna lastesi olla juuri sellaisia kuin he ovat, eikä juuri sellaisia kuin SINÄ HALUAT!
Ja musiikkiluokkako hikariluokka? Ketun viikset, luokka se on siinä missä muutkin. Ja kyllä, olen itse ollut musiikkiluokalla, samoin sisarukseni, mieheni ja hänen sisaruksensa. Jokaisella luokalla on hyviä ja "huonoja" oppilaita.
t. erityisopettaja myös
Perheen äitillehän tässä on tärkeää että lapset pärjäävät koulussa. Sinun mielestä heidän täytyy olla korkeasti koulutettuja, vaikka heistä ei siihen olisikaan. Lapset tässä kärsivät. Anna heidän kesällä viettää lomaa ja unohtaa koulu.
15-16-vuotias herää joka aamu KESÄLOMALLAAN ennen seitsemää opiskellakseen seuraavan vuoden kouluasioita klo 7-9!!!!!!!!!
Tämän kun näkis
Ei voi olla totta