Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nolottaa:-(

Vierailija
02.05.2009 |

Satuin eilen tutustumaan baarissa yhden oppilaani isään... Siis puhuin työpaikastani ja hän kuuli ja juteltiin tästä oppilaasta. Keskustelu oli kyllä hyvinkin asiallinen, enkä sanonut mielestäni mitään asiatonta, mutta silti nolottaa. Olin aikalailla humalassa:-( Vaikka nbiin oli kyllä tämä isäkin. No, onneksi oppilas on jo ysillä ja lähtee pin koko koulusta - ja on kyllä tosi mukava :-) Kannattaako olla nolo - mitä itse ajattelet, jos näet lapsesi opettajan humalassa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä on open elo vaikeaa!

Miksei saisi olla vaikka räkä poskella?! Entäs jos dokaisi vaikka sen kyseisen oppilaansa kanssa - jos opettaisi lukiossa? Mitä jos päätyisi vapaa-ajallaan omien oppilaidensa kanssa ottamaan baarissa parit?

So what, elämää tää vaan on.

Vierailija
2/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

baarissa olo häiritse tai se, missä kunnossa, kyllä siellä saa olla. MUTTA jos ei osaa olla puhumatta oppilaistaan "tuntemattomille" niin se on paha. Kuten joku kyselikin opettajien vaitiolovelvollisuudesta, eikö sellaista ole?

Jos ei kännissä osaa pitää suuta supussa, niin ei, silloin en ymmärrä. syystä olet nolo!

kyllä on open elo vaikeaa!

Miksei saisi olla vaikka räkä poskella?! Entäs jos dokaisi vaikka sen kyseisen oppilaansa kanssa - jos opettaisi lukiossa? Mitä jos päätyisi vapaa-ajallaan omien oppilaidensa kanssa ottamaan baarissa parit?

So what, elämää tää vaan on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhempainvartit onnistuisivat, jos opettaja olisi vaitiolovelvollinen?

Vierailija
4/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muutamat kommentit valottivat ainakin minulle joidenkin kansankynttilöiden ajattelutapaa.

Poikani opettaja on juuri tuollainen; asumme pikku kaupungissa, mutta hän ei halua edes moikata työajan ulkopuolella. Eikä suostu juttelemaan mitään, jos koulu on jo loppunut.

Opettaja on aika epäsuosittu vanhempien keskuudessa juuri tästä syystä, vaikka onkin ymmärtääkseni ihan hyvä pedagogi. On vaan aivan kaikissa asioissa todella tiukkapipoinen.

Olen pitänyt häntä snobina, mutta kyseessä lienee siis jonkinlainen moraaliperiaate?

Vierailija
5/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se ope ei tuntenu sitä isää entuudestaan ja alko vaan puhua, kun sanoi olevansa isä. en ite uskois välttämättä baarissa ihan kaikkea, vaikka tuossa tuskin mistään ihmeestä olikaan kyse. siis jos olisi paljastunut, että se mies EI olisikaan ollut isä, niin eikös siinä tapauksessa opettaja olisi rikkonut vaitiolovelvollisuutta?? olis ehkä voinu sanoa, että palataan näihin asioihin muussa ympäristössä tai mitä vaan haluaa sanoa, et tilanne loppuis. sina ummartaa???

Miten vanhempainvartit onnistuisivat, jos opettaja olisi vaitiolovelvollinen?

Vierailija
6/26 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko tosiaan, että vanhemmilta pitäisi kysyä henkkarit joka kerta, kun tulevat puhumaan lapsensa asioista...??? Ja tuo isä oli aivan lapsensa näköinen, joten ei jäänyt epäselvää. Sitä paitsi jos ihminen kysyy tyyliin "Ai olet siellä opettajana, opetatko myös lastani x.x?" niin pitäisikö siis sanoa, etten voi keskustella asiasta ennen kuin olen varma, että olet se kuka väität olevasi...? Aika epäluuloisia olette. Ja tosiaan sanoin vain, että hänen lapsellaa menee hyvin, hänellä on hyviä kavereita ja on oikein mukava oppilas. Lopun aikaa oikeastaan isä kertoili heidän sukujuuristaan ym. mistä minä en aiemmin tiennyt. JA olen kyllä sen verran nuori vielä, että jaksan kiinnostua oppilaistani ja heidän vanhemmistaan.

Ja en tosiaan ollut räkä poskella, vaan iloisella juhlamielellä ja puhuin asiallisesti ja ystävällisesti kehuen:-) Uskoisin, että itsestäni olisi mukava käydä moinen keskustelu lapseni open kanssa. Enpä tiedä. JOka tapauksessa en enää murehdi tätä, mutta mielenkiintoista on näitä vastauksia täältä lueskella.

Vierailija
7/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kanssa ope, joka käy joskus viihteeellä. En ikinä puhu työpaikastani/oppilaistani missään ravintolassa tai missään paikassa, jossa "ulkopuolisia" korvia ja en tosiaankaan alkaisi puhumaan "kännissä" jonkun oppilaan vanhemman kanssa hänen lapsestaan. Sorry ap, mutta en oikeen ymmärrä, oletko hölösuu? Ja joo, olisi tosi noloa. Sinänsä mulle ei ongelma, jos mun lapsen ope on vähän huppelissa, mutta käytös on.

Vierailija
8/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä isä tuli kysymään, mahdanko opettaa hänen lastaan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisin tietty voinut valehdellakin, että en tunne, mutta... Sanoin vain, että hänen lapsensa on oikein mukava jne. ja hän itse jatkoi juttua niin innokkaasti, että siitä tuli keskustelu. Ja kyllä, olen kova puhumaan muutoinkin - etenkin humalassa.

Vierailija
9/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni olit asiaton. Ei tulisi mieleenkään alkaa juttusille humalapäissään ravintolassa oppilaan vanhemman kanssa. Muutaman sanan voisi vaihtaa yleisellä tasolla, mutta työhön liittyvästä ei sanaakaan, ei varsinkaan ravintolassa ja humalassa.

Tuo enemmänkin kuin noloa, suorastaan epäammattimaista.

Vierailija
10/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko ope puhua humalassa baarissa oppilaastaan vaikkapa tämän vanhemman kanssa. Kukaan ei kai kauhistele sitä, että opettaja on humalassa ja baarissa. Humalassakin open kannattaisi kuitenkin muistaa, ettei työasioista kannata puhua julkisella paikalla.

Vierailija
11/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos minusta joskus tulee niin opetan aikuisia. Voin olla sillon just niin perseet olalla juttelemassa opiskelijan kanssa kuin huvittaa.

Pistäkää ihmeessä pipoa vielä hiukka kireämmälle!

Vierailija
12/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistua vain samantien paikalta ja olla vastaamatta? Olin kyllä ehkä asiaton - mutta se koko tilanne oli. Antakaahan vinkkejä vastaisuuden varalle... Siis tämä isä aloitti keskustelun jo ennen kuin kuuli, missä olen töissä. Olisi itse pitänyt suunsa kiinni omasta lapsestaan.

Vierailija
13/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(siis siinä vaiheessa kun olet jo työpaikastasi tunnistettavasti puhunut): myöntää vanhemmalle, että opetat hänen lastaan, _mutta_ lopettaa keskustelu siihen. Joko vaihtamalla puheenaihetta tai seuraa. Ei ole kovin vaikeaa.

Vierailija
14/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit sanonut, olen nyt vapaalla ja en puhu työasioista. Ei ollenkaan vaikeeta, olen tämä aika monta kertaa tehnyt, kun pienellä paikkakunnalla joskus asuin. Sinun ammatitaitosi luulisi riittävän siihen, ettet lähde keskusteluun vaikka isä aukaisi suunsa omasta lapsestaan. Ihan taitolajihan se on ja jos olet nuori ope ap, niin tulet kyllä sen vielä oppimaan.

Vierailija
15/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit sanonut, olen nyt vapaalla ja en puhu työasioista. Ei ollenkaan vaikeeta, olen tämä aika monta kertaa tehnyt, kun pienellä paikkakunnalla joskus asuin. Sinun ammatitaitosi luulisi riittävän siihen, ettet lähde keskusteluun vaikka isä aukaisi suunsa omasta lapsestaan. Ihan taitolajihan se on ja jos olet nuori ope ap, niin tulet kyllä sen vielä oppimaan.

Joku olisi tilittänyt täällä, että lapsemme opettaja ei suostunut puhumaan kanssamme lapsestamme ;)

Vierailija
16/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kamalaa tuossa nyt oli?

Mun mies opettaa (tai on opettanut) kaikkia meidän naapuruston lapsia, ja ihan varmasti on joskus puhunut näistä lapsista heidän vanhempiensa kanssa työajan ulkopuolellakin ja ehkä joskus jopa muutaman oluen jälkeen.

Toisten lapsista ei tietenkään puhuta mutta miksi ihmeessä ei saisi vanhemman omasta lapsesta puhua, jos vanhempi vielä itse jotain kysyy?

Vierailija
17/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös opettaja ja käyn harvoin vapaalla, mutta myös itse olen muutaman kerran humalassa törmännyt oppilaiden vanhempiin. Ja tiedän miten nolottaa, jo se että vanhemmat näkee humalassa vaikkei mitään puhuisikaan. Mutta mielestäni mekin olemme ihmisiä ja käyttäydymme humalassa niinkuin muutkin käyttäytyvät humalassa. Luulen että isää nolottaa enemmän kuin sinua ja hän pohtii mitähän opehuoneessa hänestä maanantaina puhutaan.

Vierailija
18/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄvin pyörälenkillä ja pohdin samalla tuota asiaa...

Eli tunnelma oli koko keskustelun ajan mukava. Luulen tosiaan, että isää nolottaa enemmän kuin minua. Tuskin hän kertoo lapselleen kovinkaan paljon keskustelustamme - tuskin edes mainitsee nähneensä minua. JA tosiaan kehuin tätä oppilasta, koska hän oikeasti on tosi mukava, samoin kun tämä isä on. Enkä ollenkaan kokenut puhuvani työasioista - enkä itseasiassa puhunutkaan. Puhuin vaan tästä lapsesta yleensä - siis vähän kyselin, sellaista normaalia kevyttä keskustelua. Tuskin tästä nyt kannattaa nolostua - ja tosiaan, olen enää kuukauden tämän lapsen opettajakaan. Yritän kuitenkin ottaa opikseni tulevaa varten, enkä enää sanallakaan mainitse, missä olen töissä, kenellekään;-)

T. ap

Vierailija
19/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kamalaa tuossa nyt oli?

Mun mies opettaa (tai on opettanut) kaikkia meidän naapuruston lapsia, ja ihan varmasti on joskus puhunut näistä lapsista heidän vanhempiensa kanssa työajan ulkopuolellakin ja ehkä joskus jopa muutaman oluen jälkeen.

Toisten lapsista ei tietenkään puhuta mutta miksi ihmeessä ei saisi vanhemman omasta lapsesta puhua, jos vanhempi vielä itse jotain kysyy?

Vierailija
20/26 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse olla nolona, varsinkin kun keskustelu oli isän aloitteesta ja hän kysyi lapsestaan, kai sitä voi nyt opena jotain sanoa. Ja jos keskustelun taso oli kerran kepeä, niin siinä ei todellakaan ole mitään kauheaa. Minusta olet saanut kamalan tiukkapipoisia vastauksia, itse olen samanlainen höpöttäjä ja varsinkin hiprakassa, olen tosin jo hieman "vanhempi" lehtori ja olen työn mukana oppinut, että ei kauheasti kannata hölötellä töistään vapaa-aikana.

Mutta tuossa sinun tilanteessa ei mielestäni ole mitään epäammattimaista, koska juttelit kyseisestä oppilaasta hänen huoltajansa kanssa, eri asia olisi,että olisit jutellut oppilaasta jonkin toisen vanhemman kanssa.