Heinähattujen vk 51 !
Kommentit (32)
lääkärineuvolassa kävin eilen,ja kaikki oli hyvin.Ensin ei saatu sydänääniä kuuluviin ja kerkesin jo ajatteleen pahinta,mut sit lääkäri vaihto ultralaitteeseen ja siel näky ku pienokainen potkiskeli kauheesti ja sydänki sykki niin vimmatusti=)
*Mulla on kyl tosi myöhään se "eka"ultra(kaks kertaa oon jo käyny viime raskauden takia,joka siis oli kohdunulkoinen) kun siis se ultra on vasta 29.12,ja viikkoja on sillon menkkojen mukaan 12+5 ja käytyjen ultrien mukaan jo 13+3.Mikäs se olikaan se takaraja joho mennessä piti käydä tos varhais ulrassa.Musta tuntuu et mun vatsa on yhtäkkiä pullahtanu hiukkasen näkyviin.Mulla on kyl tota löysää nahkaa edellisistä raskauksista ja siitä et laihduin täs kuluneen 1,5 vuoden aikana 27 kiloa(WOW...oon ylpeä itestä:) ),niin toi löysä nahka sit näyttää puskevan ittesä esille oikeen hyvin,mutta siis tuntuu et toi masu ois välillä tosi pulllistunu,siis just toi vauvamasu.Monesti illalla ku makoilee,niin sillo se varsinki on selvästi tos möllöttämässäja sen tuntee selvästi ku ei oo semmonen löllömaha,vaan semmone pinkee vauvamasu.En tiiä oonko vaan vainoharhainen,vai voiko oikeesti nyt jo näkyä/tuntua....en oikeen muista noista toisista raskauksista millä viikoilla alko näkyyn.Juups painoa oon keränny itelle jo pari kiloa,että hyvin on alkanu tääki raskaus=/,mut no,mä tsemppaan ja yritän olla menemättä tonne jääkaapille joka kerta ku on nälkä=).Niin ja pahaa oloa ei TAIVAAN KIITOS ole enää ollu pitkään aikaan(tai siis tietystikki se tuntuu pitkältä ajalta,vaik oikeesti on vasta pari 3-4 viikkoa ollu pahaolo pois),mut nyt on niin ihanaa olla raskaana ku ei oikeestaan ole mitään vaivoja,joskus kyl vihloo oikeen kunnolla alaselkään ja mahaan....mut se on pientä sano pässi ku päätä leikattiin=)=)
Nyt jatkan taustailemista,tulen varmaan ultran jälkeen ilmoittelemaan mitä siel näky...siis jos en jo aikasemmin tänne eksy juoruilemaan=)
näppis ja möhkis 11+1=)
... ei ainakaan oteta enää ultraan 13+0 jälkeen, la pyritään tarkistamaan ultralla aiemmin. Täällä on käytännöt jo nyt päivitetty tulevan lain ja sen seulonnoissa käytettävien menetelmien mukaiseksi. Niskaturvotusultra tehdään mieluiten 11-12 viikoilla (10+0 -11+6). Kuinka paljon ajankohdan venyminen vaikuttaa mittauksen luotettavuuteen, siitä minulla ei ole hajuakaan...
...uusi käytäntö eli varhaisraskauden yhdistelmäseulonta (np-ultra rv 10-12 ja verikoe rv 8-11) otetaan puolestaan käyttöön ensi helmikuussa. Siihen saakka np-ultra on viikoilla 12-14. Riskiraskauden vuoksi otettava verinäyte eli seerumiseulonta otetaan raskausviikoilla 14+6 - 16+6.
Terkka rauhoitteli, että näin on tehty vuosikaudet ja hyvin on saatu tietoa.
Mulla esim on np-ultra 13+2 eli raskausviikolla 14 ja verinäytteen annan rv 15.
Monen, monen taustaviikon jälkeen liitynpä joukkoon tummaan minäkin.
Ultrasta tulimme juuri ja kaikki näytti olevan kohdallaan. Pää-perämitta oli 57 mm ja vastasi täysin aikaa 12+2 eli laskettu aika pysyi 1.7. 09. Vauva ei vaan meinannut millään antaa mitata sitä niskaturvotusta. Kätilö joutui melkein puoli tuntia sitä metsästämään, ensin mahan päältä, tuloksetta. Sisäultralla sai sitten lähes puolen tunnin herättelyn jälkeen mitattua strategiset paikat. Turvotuksen mitaksi sai 0,58mm. Rakenneultraan saimme myös jo ajan, eli helmikuussa päästään kaveria kurkkimaan uudestaan.
Muuten voin aika pitkälle allekirjoittaa monen ylläolevat viestit, pahoinvointi ja väsymys viipyy ystävänämme tänä jouluna... Mutta näin keskellä talven lämpöä voin suositella mehujätskiä!! Jos ei se auta, niin sitten ei mikään :p .
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
Lenni75 ja masuriiviö 12+2
Pahoinvointi on vähentynyt tosi paljon, kunhan vaan muistaa syödä säännöllisesti. Välillä tulee pelkoja, että onkohan sitä edes raskaana enää kun ei ole huono-olo.
Vessassa saa kyllä juosta jatkuvasti, yölläkin monta kertaa :/
Mulla on ilmeisesti joku iskias hermo jumissa, koska välillä säteilee kävellessä niin paljon pakaraan, että meinaa jalat lähteä alta. Viime raskaudessa oli yläselkä kipua, nyt tämä. Kiva. No jospa tämä rauhottuisi nyt loma-aikaan :)
Eilen kävin vesijumpassa taas pitkästä aikaa, väsymys on ollut niin kauheaa, ettei iltaisin ole mikään kiinnostanut. Kyllä olikin kiva taas pitkästä aikaa päästä uimaan ja jumppaamaan :) nyt on lihakset sitten kipeenä.... no ehkä tämä tekee hyvää myös selälle. Vesijumppaa meinaan kyllä jatkaa niin pitkään kun mahdollista.
Kiva oli lukea muiden ultra kuulumisia, meillä ultra on vasta joulun jälkeen, 30.12. Sinne asti pitäisi vielä jaksaa odottaa.
Nyt taidan suunnitella mitä sitä leipoisi jouluksi, jotain mihin tulee lohta, kun jää tänä vuonna graavilohi syömättä :(
Rauhallista joulun odotusta kaikille :))
Vivi rv 10+4 :)
Tervehdys kaikille!
Olen ollut ilman nettiä viikon!! :D
Kamala huomata miten tähän laitteeseen on kiintynyt, aivan orpo olo kun ei ole surffailemaan päässyt..
Eli keskiviikkona käytiin ultrassa, ja pituutta oli 52mm, niskaturvotus meni asteikolle 1.0-1.25 (vaati hommaa mitata, pikkuinen ei halunnut olla liikkumatta)
Kaikki siis hyvin, vaikka kun äkkiä silmäilin muiden "tuloksia", oli muilla turvotus pienempi, mutta hoitaja selitti meille että on aivan sama mille kohtaa asteikkoa tulos menee, kunhan pysyy sen tietyn asteikon sisällä..?! tms..
Palailen tässä paremmalla aikaa,hyvää joulun odotusta kaikille
terkuin: Taateliz 12+0
Moi!
Tänään kävin minäkin np-ultrassa ja helpotuksekseni siellä oli kaikki varsin loistavasti :) .Siellä se pieni liikkui kovasti, pituutta pää-perä-mitta oli 45mm eli viikot pysyivät samoina, eli nyt 11+2. Niskaturvotusta oli 0,66mm eli vähän ja kun verikokeen kanssa verrattiin niin riskiluvuksi tuli 1: 100 000, eli todella todella pieni :D . (kun siis lisätutkimuksiin ryhdytään jos riski on suurempi kuin 1: 250).
Kyllä nyt on mukava ruveta viettämään joululomaa. Nyt kun siellä masussa on kaikki hyvin ja alkaa riskiviikotkin olla takana, niin ajateltiin joulun aikaan kertoa uutisesta sukulaisille ja ystäville. Vanhemmat ja sisaret ja pari parasta ystävää jo tietääkin mutta nyt uskaltaa paljastaa jo muillekin. Töissä en ole vielä kertonut, mutta nyt alkoikin reilun 2vkon loma joten ehkä töihin palatessa alkavat jo huomatakin; varsinkin oppilaat ovat varsin tarkkasilmäisiä ja jo ovat kyselleetkin että onko mulla jo vauvakuumetta kun ikäni puolesta pitäisi alkaa jo olla.
Mutta nyt mukavaa joulun odotusta kaikille!
Joulu on pian ovella, ja täällä ei olla tehty mitään erikoisia jouluvalmisteluja. Tytön kanssa laitettiin tonttuja ikkunoihin, kynttilät ja jouluvalot palaa, mutta siinä se. No kertaalleen olen leiponut torttuja, ja ens viikolla ehkä teen pipareita, mutta päätin, etten tee itse piparitaikinaa vaan laiskana meinaan tehdä sen valmis taikinasta. Me mennään vanhempieni luo jouluksi, joten siellä on kaikki valmiina kuusta myöten. Sellainen perhejoulu.
En ole juurikaan päässyt koneelle saakka tai kirjoittamaan saakka. Kuulumisia olen käynnyt kurkkimassa, mutta aina on ollut jotakin hässäkkää, ettei ole kerinnyt kirjoittamaan. Olin ultrassa perjantaina, ja siellä se masu-vaavi olla köllötteli tai siis ei köllötellyt vaan painoi mannä tuhatta ja sataa :-)) Todella liikuttava hetki. Pikkuisella oli kaikki hyvin, ja kaikki jäsenet mitkä piti löytää löydettiin. Niskapoimu turvotusta oli 1.1, mutta sehän on alle 2.6, mikä täällä Helsingin alueella on raja. Ikäni puolesta olisin päässyt jo yli kahden menevistä arvoista biopsiaan. Vauvalla oli ihan erilainen profiili kuin siskollaan ja muutenkin oli paljon menevämpi tapaus. Kätilö oli aivan mielettömän hyvä, rauhallinen ja empaattinen. Toisenlaisiakin olen ikävä kyllä tavannut. Tuosta niskapoimusta vielä (olikos se taateliz, kuka kirjoitti, että vertasi muiden arvoihin) no meidän esikolla oli 3.2 turvotusta ja biopsiaan mentiin, mutta ihan terve tyttö siellä oli, joten kaikki testit ja kokeet on suuntaa antavia ei 100%:a. Ja koskaanhan ei kuitenkaan voi saada täydellistä varmuutta lapsen terveydentilasta, koska niin paljon on kaikkea muuta mitä ei kokein tai ultraamalla saada selville, tai mitä kaikkea voi tapahtua mm. synnytyksen yhteydessä. Sori, pitkä sepustus, mutta halusin vain sanoa, että korkea turvotus arvo ei aina tarkoita, että vauvalla olisi mitään hätää.
Oma masu on jo kasvanut aika paljonkin, hui, mitenköhän iso sitä on muutaman kuukauden kuluttua :-// Mammavaatteita käytän jo nyt. Mullahan tuli esikon kanssa +40kg, aj nyt en todellakaan sitä määrää halua, koska se on todella hankala saada pois. Painoin odotuksen alussa 57kg ja lopussa 95kg. Voitte kuvitella millaiset oli fiilikset, kun synnytyksen jälkeen huomasin painon pudonneen vain 6kg .. Nyt painoin 65kg ja painoa tullut sellaiset +2-3kg lisää. Koitan pysytellä alle 80kg. Vaikka painoa tuli ekassa raskaudessa noin paljon niin mun raskaus ei ollut kovin näkyvää. Vielä vkolla -25 eräs työkaveri ei tiennyt että olen raskaana, heh.
Niin ja meilläkin LA siirtyi kesäkuun loppuun, mutta 1.7. säilyi papereissa, koska ei tullut ihan viikkoa lisää. Mutta nyt rv-12+5. Mäkin haluan pysyä täällä heiniksissä, koska luulen, että yliaikaa tulee. Esikko meni 10pv yli lasketun ajan.
Nyt on pakko lopettaa. Kaikille oikein mukavaa joulua, ja pitäkäähän itsestänne ja masukeista hyvä huoli. Kaikille hyvää odotusta !!! t. emmi rv-12+5, tyttö 1v8kk
Onko kellään kokemusta raskauden aikana olevasta niveltulehduksesta? Mulla oikeastaan ollut joka raskaudessa joku ikävä tulehdus kun ei saa buranaa syödä. Aiemmin ollut mm. kädessä ja ei siis hirveästi ole haitannu joten vaan yksinkertaisesti kärsiny. Nyt sitten tulehdus iski jalkaterään. Käveleminen siis sattuu aikalailla. Töissä pitäs jaksaa jalkojen päällä paljon olla. Onkohan mitään sallittua rohtoa tai muuten hyvää konstia helpottaa tuota särkyä:-(
P-M 9+5
Uutena liityn joukkoonne ja kävin heinäkuisissa jo esittäytymässä. Jonkun verran olen taustalla lukenut juttujanne, mutta uutena käyttäjänä tää kaikki on niin uutta, mutta eiköhän tämä pikkuhiljaa tutuksi tule.
La olisi menkkojen mukaan ollut 24.6 alkuraskauden ultrassa rvko 6+3 saatiin 4.7 mikä nyt sitten vahvistettiin niskapoimuultrassa viime ma. jossa la. saatiin 1.7 joten tuo 4.7 sitten jäi voimaan. Esikoinen syntyi kolme viikkoa etuajassa joten nähtäväksi jää mennäänkö tässä raskaudessa laskettuun aikaan asti tai yli.
Omasta olosta sen verran että väsymystä on vieläkin vaikka ei niin paljon kuin alussa. Mitään super pahaaoloa ei ole missään vaiheessa ollut, mutta koko ajan on sellaista kuvotusta. Heikko olo tulee heti jollei säännöllisesti jotain syö.
Np ultrassa kaikki oli hyvin. Niskaturvotus 0,7 ja pituutta 48mm.
Hyvää Joulua kaikille! jos en nyt näiden viimeisten joulukiireiden aikana kerkiä täällä kirjoittelemaan.
Jeevi 12+2
Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne, pidän Tonskia kotipinona mutta siellä melkein kaikki muut jo synnärillä. ;) Täällä kivempaa kun kaikki melkein samoilla viikoilla.
Perjantaina oli eka neuvola. Tylsien papereiden täytön lisäksi ei muuta sitten ollutkaan. Verenpaine ja pissi ok. Seuraava aika onkin sitten 14.1 lääkäri-neuvola.
Pitää huomenna varata aika np-ultraan, menee ens vuoden puolelle kun viikkoja pitää olla 12-13.. Tylsää. No, saa nähdä ehtiikö kotidoppler tulla ennen joulua, jos sillä vaikka kuulis jo sit äänet. :)
Väsymys on ihan kauhea! Hyvä että töissä jaksaa päivän ja sitten kotona ruoka ja nukkumaan. Vielä kun tän viikon oon ollu kipeä, koko kroppa ihan jumissa ja nenä vuoti. Mutta yrittäjä kun ei voi sairastaa, tein vaan sit lyhyempää päivää.. Nyttenkin väsyttäis, mut pitäis lähtee ostaa kinkku..
Bejpi ja Tiuhti 9+5
olin ultrassa tänään. Taas muuttu LA nyt se 15.7 ja se merkattiin korttiinki. Kätilö ultras aika kauan ku viikot oli niin vähä et oli vaikea saada niskaturvotusta mut se oli 0,7mm sit loppujen lopux. Pituus oli 3,2 mm ja hän viuhto niin vimmatusti siellä koko ajan. Lääkärikin oli ti mut siel ei ollu mitää kummallista kaikki oli ok.
Lihonnu en oo ku kilon. Mulla vatsa ei kyllä viel näy yhtää mut mul on muutenki kyl tota ihraa omasta takaa et ehkä se laihemmilla sit näkyy helpommin.
Mulla ei oo mitää sanottavaa tohon jouluu ku ite en sitä vietä ja jouluruuista en tykkää erityisemmin. Töissä söin ku sai ilmaiseks siin on mun jouluruokani. Ihanaa ku ei tarvi ottaa siitä hömpästä mitää stressii saa vaa ylimääräisiä vapaapäiviä.
e69:lle mun mies on ollu joka käynnillä neuvolassa ja ultrassa jote kannattaa ottaa hänet mukaan jos vaa töistä pääsee. Se lähentää kummasti teitä ja tekee hyvää..
Väsyttää niin vietävästi. Pitää mennä päikkäreille.
is 10+1