Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

## HUHTIKUUN HELMET 2009 - TOUKOKUU ##

01.05.2009 |

Huhtikuun helmille toukokuulle uusi pino.

Huhtikuussa vauvaantuneiden keskustelut toivottavasti löytyy tästä:

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on kyllä neuvola väärään aikaan. Nytkin pitäis poika riisua ulkovaatteista vaihtaa vaippa ja syöttää ennen neuvolaa mutta toinen vaan vetelee sikeitä =) Ajattelin jos vaan syöttäs ja vaihtas sit vaipan siellä neuvolassa. Pitää ottaa nuo tytötkin mukaan niin yritän päästä mahdollisimman helpolla.

Meillä on onneksi tuo syömiseen käytetty aika vähentynyt eli ei tarvii enää puolta tuntia edes imettää. Iltaisin sitten tissitellään pidemmän kaavan mukaan. Päivällä nukkuu yleensä yhdet pidemmät unet. Nyt nukkuu hyvin rattaissa kun ulkoiltiin aamupäivällä. Ei tunnu häiritsevän vaikka on vielä kevyttoppapuku päällä!

Kateeksi käy kun taitaa moni jo olla melkein samassa painossa kuin ennen raskautta.Täällä on vielä sellanen 9kg ylimäärästä =( sairaalaan jäi noin 6kg. Äitiyshousuja on pitänyt vielä pitää. Tänään sain sentäs yhdet isot lökähousut jalkaan ;) ei oo oikein kärsinyt mitään tiukkoja edes pitää vatsaa puristamassa.

mutta kai se on nyt jotain tehtävä et tää porukka sinne neuvolaan ehtii...

Vierailija
142/174 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi nykyään pystyy tekemään paljonkin asioita yhdellä kädellä. Kohta lähdetään kävelylle (nukkuu aina vaunuissa), kun poika on valvonut 6 tuntia putkeen.

Miten te ootte saaneet aikaseksi jotain rytmiä? Meillä nukutaan kyllä yöllä jonkun rytmin mukaan (nukkumaan n. klo 23 syöttö n. klo 5 ylös n. klo 9). Päivällä ei ole mitään rytmiä. Tänään on valvonut koko ajan ja syönyt koko ajan. Imetän lapsentahtisesti, en ymmärrä sitäkään, miten muuten voisi imettääkään. Meillä ainakin huudetaan kurkku suorana, jos ruokaa ei tule heti kun sitä halutaan (ja sitä halutaan tosi vaihtelevasti). Tottuuko lapsi johonkin vanhempien määräämiin imetysaikoihin ja oppii olemaan huutamatta vai kuunteletteko vaan huutoa? Joku rytmi voisi olla vauvallekin ihan hyvä.

Haluaisin että poika nukkuisi omassa sängyssään yöt, mutta totuus on se, että nukkumaan menee omaan sänkyyn, mutta ekan syötön jälkeen siirtyy vanhempien väliin. Yöllä me vanhemmat ei jakseta kitinää, joka yleensä seuraa, jos yrittää laittaa takasin omaan sänkyynsä.

Jotkut täällä valittelevat, ettei mies osallistu lapsen hoitoon ja ärtyy vauvan huudosta. Kyllä mun mielestä molempien vanhempien pitäisi sitoutua hoitamaan lasta yhtälailla ennen kun lasta aletaan edes yrittää. Kaikki kunnia niille, jotka ovat yksinhuoltajia, itse en jaksaisi. Jos mies on, pitäisi senkin osallistua jo lapsenkin takia sen hoitoon. Toisaalta nää nyt on jokaisen omia asioita...

Mulla on ylimäärästä painoa vielä 5 kiloa. Imetys ei oo niitä tiputtanut mihinkään. Teen päivittäin reippaan kävelylenkin, n. 5-6 km, se on kiinteyttänyt takapuolta, mutta mahasta näkee että on synnytetty. Ja että syödään herkkuja. Täydellinen karkkilakko ei multa onnistu.

Alkaako teillä hiukset harveta imetyksen myötä? Entä jo aiemmin synnyttäneet, millon ne alko harveta?

Ja nyt vihdoin sinne kävelemään.

Sonja + poika 7 viikkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Iltaa, täällä roikutaan tissillä. Mä imetän iltaisin molemmat rinnat, muulloin aina vaan yhden. Aamuisin on tissit täynnä, ja nuori mies joutuu taistelemaan hyökkäävää maitoa vastaan. Lakanoita menee, samoin paita joka yö.

Vauvantahtinen imetys ei onnistu, kun hoitaa samalla kahta muuta lasta. Siinä rytmin salaisuus yksinkertaisuudessaan ;-) Jos ollaan puistossa kun raivari tulee, niin tarvii yrittää heijailla joko vaunussa tai sylissä ja houkutella isoveljiä lähtemään kotiin. Syödään heti kun pystyy, mutta muut keinot yritetään ensiksi. Rytmi tuleekin isompien lasten ruoka-ajoista, aamupäivällä pitää nukkua rattaissa, kun isoveljet ulkoilee jne.

Joku kyseli kantovälineistä. Trikoinen kantoliina on pienellä ehdottomasti paras, repuista ergo menee pisimpään. en ole ihan pienellä kokeillut. mulla ei selkä kestä kantamista kuin liinalla, se on ihan juhlaa reppuihin verrattuna. tosin työläämpää virittää.

tuuti

Vierailija
144/174 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko tämän päivän ensimmäinen? Toivottavasti en viimeinen. Tompan räkätauti alkaa helpottaa. Yön nukkui taas hyvin. Seitsemän aikaan vaihdettiin vaippaa (ja kakka tuli heti siihen uuteen joka piti sitten taas vaihtaa huoh). Sitten jonkin aikaa tyytyväisenä katseli juttuja ja imettiin yhdet maidot ja sitten simahti tuonne sänkyyn ja on ainakin tunnin jo nukkunut. Minä tein pikasiivouksen kun esikoinenkin taas lähti papan matkaan. Meillä nyt isikin kotona, mutta rakentaa tuolla yläkerrassa meille lisää tilaa.

Eilisen päivän istuin tietokoneella ja tein kuvakirjaa tompan ekasta kuukaudesta. Että ei mullakaan parempaa puuhaa ole. Ja tässä taas naputtelen..

Olen pitänyt tomppaa sisällä kun on ollut kipeä, mutta jospa tänään kokeilisi ulkoilua. Huomenna arkipyhä, täytyy miettiä kauppa-asiat.

Hiusten lähdöstä kyseli sonja. Mulla alkanut nyt jo lähteä. Esikoiselta en heti huomannut, mutta aika paljon lähti kun tuli sänkeä. Nyt Tomppa heräsi. heippa

Vierailija
145/174 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vaan täältäkin! Meillä on nuoriherra päikkäreillä joten pääsee vaihteeksi omalle ajalle.

Mulla alkaa iskemään epätoivo näihin iltaitkuihin ja raivareihin. Eilen huudettiin illalla kun olin kaupassa ja mies pojan kanssa kotona. Huutoa pari tuntia ja juuri oli syönnyt. Ajattelin, että taatusti nukahtaa hyvin ysin aikaan kun oli viimeksi herännyt joskus viiden aikaan. Taas väärä luulo. Aivan kamala suorakurkku huuto oli taas 22-00. Ajattelin jo lähteä autoajelulle...

Päivällä on aina seesteisempää. Aamulla on yleensä aika väsynyt. Viimeistään klo 10.00 ollaan joka päivä unilla vaunuissa. Jos herää aikaseen niin sitten saattaa ottaa puolen tunnin tirsat ennen vaunuihin menoa.

Iltapäivällä ollaan suurinpiirtein 14-15 menossa päikkäreille. Ja niiden jälkeinen elämä onkin sitten hankalammin ennustettavissa.

Eilen huudettiin heti kun tissit oli tissitelty 17-18 jälkeen. Maanantaina kun oltiin lekurissa klo 17 niin huudot jäi vaan klo 22 huutoihin koska nukkui kaukalossa melkein koko illan.

Täytyy kyllä sanoa, että on se vähän isällekin kurjaa kun heti kun tulee illalla töistä kotiin niin poika vaan kränää tai huutaa. Yritä siinä nyt sitten pitää laatuaikaa tai ei sitten kauheasti tule ajateltua, että itte lähtis johonkin.

Eilen illalla olin sitä mieltä, että sillä oli vatsa kipee. Rauhoittuikin ajoittain, mutta sitten kroppa vetää suoraksi ja jännittyy ja sitten tulee taas huuto. Onhan sillä se tyräkin, mutta en tiedä miten paljon se sitten itketyttää. Voi kun toivon, että se lähete käsitellään nopeasti - odottavan aika on pitkä.

Miten jonkun vauva pysyy 6 h hereillä?! Meillä olisi siinä vaiheessa jo täys huuto päällä. Mielestäni lapsentahtisesti voi kyllä imettää ihan rytmin kanssa. Kuten sanottu rytmin määrää joko vanhemmat lapset ja niiden ruokailut yms. tai sitten pienokaisen oma päiväunirytmi. Jos lapsi ei nuku pitempiä jaksoja niin silloinhan se melkein poikkeuksetta tarkottaa että se on tissillä useammin.

Joopa joo. Kaverin piti tänään tulla reilun 3 kk kanssa kylään, mutta sielläkin oli ollut repalainen yö joten harmi kyllä jää toiseen kertaan. Ristiäiskutsut sain eilen postiin (tapu tapu, hyvä minä) ja tänään pitäisi varmaan käyttää tarmoaan kodin ehostukseen sekä liian pienten vauvan vaatteiden karsimiseen (sniif)

Päkkänä ja Saku (huomenna 6 vko)

Vierailija
146/174 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippulis keikkulis

Ei oo taas hetkeen ehtinyt kirjoittelemaan tännekään. Aika on mennyt jotenkin siivillä. Nytten kun miettii niin ei edes tiedä mihin kaikki se aika on mennyt, kun tyttö on nukkunut :o ..Mitähän sitä on tullut tehtyä. No ainakin parina päivänä siivosin ne välit kun tyttö nukkui ja seuraava päivä meni varmaan mykkäkoulua pidettäessä, kun mieheltä ei herunut yhtään apua siivouksessa.

Tänään on isyysloman viimeinen päivä ja huomenna mies menee sitten töihin. Vähän hirvittää, että miten minä pärjään. Vaikka oltiinhan me alkuunkin kotona kaksin parikin päivää, kun mies oli vielä töissä eikä isyyslomalla. Mutta silloin neiti nukkui ja ei huutanut paljoa. Nykyisin kun se ei rauhotu mun sylissä jos niin on päättänyt. Ja toisinaan nukkuminenkin on mitä on. Kuten eilen jolloin valvoi 15-22 välisen ajan. Mutta onneksi päiväaika menee yleensä hyvin.

Mutta joo lueskelenpa nyt nuo viestit mitä tänne on tullut. Ihan hirveesti tulee viestejä pienen ajan sisällä! Mahtaako ensi kuussa laittaa joku kaksi viikkois pino kuukauspinon sijaan tjn?

Pikkuäiti kyseli yösyöttöjen vähenemisestä. Omaahan kokemusta ei ole, kun esikoinen kyseessä. Mutta lueskeltua on tullut paljon niin jossain oli että 3kk iässä harventaa siihen noin kahteen kertaan yössä. Mutta sehän riippuu niin paljon että miten sitä ennenkin syö. On meillä jo öitä kun tuo syö sen kaksi kertaa vaan yössä ja toisinaan sitten 2h välein on tissillä, kuten viime yönä.. Mut jos siis alusta saakka on et kaks kertaa yössä niin tiedä sit koska siirtyy esmes yhteen kertaan..

Nii meillä on tänään neiti kuukauden ikäinen!! Hirveest on tyttö kasvanut kuukaudessa. Ihan haikeudella katselee pientä, kuinka iso se jo on :D

En tiedä kommentoinko jo aiemmin, mutta meillä on nyt menty tässä viikko vai kaksi sillä, että syöttöjen välissä on vähintään se 2h. Tai niin sen katson että jos aloittaa yhdeltä syömään niin seuraava syöttö aikaisintaan kolmelta. Ja meillä on vatsaitkut vähentynyt huomattavasti!! Ja muutenkin neiti on tyytyväisempi ja nukkuu paremmin jne.

Meillä tulee joskus kanssa noita et on ihan liian väsynyt ja sitä sitten huutaa kurkku suorana. Ei vaan ole vielä tullut selkeää, että ne tulis aina vaikka 21 jälkeen vaan ne saattaa tulla mihin aikaan illasta vaan jos tulee. Joku kerta oli nukkunut pari tuntia ja heräsi sitten. Yritin tarjota tissiä, mutta sitten alkoi juuri tällainen huuto ja siitä kun rauhoittui niin veti vielä 4h unet päälle ilman että oli tissillä siis. Itellä oli sitten hirvee huoli, että nyt se nukkuu tyhjällä vatsalla, mutta mikäs siinä sitten kun kerta nukkuu.

Satuilija kyseli miten lemmikit suhtautuneet. Meillä on hyvin mennyt kolmen kissan kanssa. Ne ei uskalla tulla lähellekään :D .. Kyllä ne saattaa käydä haistelee jos vaikka tyttö on syömässä niin jalkaa saattaa tulla haistelee mut ei muuten. Ja tyttö ku karjasee niin kissat lähtee karkuun :D Eli hyvin menee :D.. Täytyy kattoo sitten ku tyttö alkaa konttamaan niin mites sitten käy..

Tsili saanut jonkun rokotetutkimuslapun.. Mikä se sellainen on? Tuleeko se ihan kaikille vai?

Anopeista on juteltu. Meillä on hyvä, ku anoppi asuu yli 300km päässä ja mun oma äiti asuu 120km päässä. Oma äiti soittelee kerran parissa viikossa ja saattaa jonkun neuvon pari antaa vuodelta käpy. Eli juu juu vaan ja toisest korvast sissään ja toisesta ulos. Miehen äiti eli anoppi soitteleekin useammin. Ei se mitään neuvo eikä muuta :D , mieheni on kerran mennyt sanomaan äidilleen, että mua ei kannata neuvoa jne. Mulla on oma pää ja se pitää :D. Mutta mua ärsyttää se, kun he haluaisivat kaiken ostaa ja kaikkee pitäis käyttää mikä on heidän perintökalujaan. Esimerkiksi kastemekko, me käytetään mun vanhaa kastemekkoa. Miehen äiti kun kuuli tän niin alkoi silti inttämään, että jos heidän teettämää pukua voisi käyttää. No sitten kun tyytyi siihen, että käytämme minun vanhaa mekkoa niin sitten alkoi sanomaan, että jos heidän pääliinaa sitten käytettäisiin. Ei kun meillä on sekin jo. Siis kaikkeen tarjoutuu et heillä olis heillä olis. Niin kun soitti sairaalaankin minulle vielä, että jos ristiäiset järjestettäisiin heillä. Juu ei. Mutta onneksi anoppi on ihan mukava ihminen silti. Ei ainakaan vielä ole tullut mitään suurempaa esiin.

Kestoista täällä kyseltiin. Meillä käytetään noita fuzzeja. Ja se fuzzin oma imu plus sitten joku pieni kaistale jotain fleecekankaasta olevaa tms imuksi vielä niin hyvin toimii. Ja menee samalla vaipalla hyvinkin neljäkin tuntia. Mutta en silti pidä kuin päivisin kestovaippoja, öisin on kerttikset käytössä. Nii ja ei noista nyt niin isoa pakettia tule.. Noiden lisäksi meillä on tuolla huuto.netistä ostettuja erilaisia kestovaippoja tarroilla varustettuina. Mutta ei niitä oo tarvittu ku kymmenen fuzzia on riittänyt meidän tarpeeseen. Pitäisikin laittaa ne uudelleen myyntiin, kun on aikaa siihen hommaan. Niin joo ja taskuvaippoja vain käytämme.

Nyt pitää tallentaa tää ja laittaa maitokone jylläämään.

Vierailija
147/174 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päivä vaihtunut tässä välissä :D.. Yö meni taas niin, että 2h välein neiti oli syömässä ja siihen väliin jäävät unet siis aika pienet. Nyt ollaan kaksin kotosalla kun mies kerta töihin palasi. Hyvin on ainakin tähän saakka mennyt.

Meillä kanssa seurustellaan jo aika paljon päivän aikana. Siis ihan useamman tunnin varmasti yhteensä. Varmaan viikon jo ollut näin. On se ihana katsella kun toista alkaa maailma ympärillä kiinnostamaan. Tuijottaa niin autuaasti jotakin ja sitten tulee höö äänähdys :D Ihana.

Pitäisi alkaa kattelemaan noita reppuja, mutta en oo saanu aikaiseksi. Jotenki miettii et tarviiko sitä sittenkää vaikka sitä kyllä tarvis :D .. Täytyy ensin säästää rahaakin siihen..

Meillä vaunuiltiin muistaakseni heti toisena päivänä kun kotiin päästiin eli mitäs se silloin oli hmm.. Tyttö oli 6pvä silloin.

Pikku-Tiuhti imetyksestä sanoipi, niin meillä kesti 3vko homma ennen kuin lähti sujumaan! Ja tänä päivänäkään se ei onnistu vielä kuin yhdessä asennossa ja imetystyynyllä. Eli pikkuhiljaa hyvä tulee :D ..Ehkä meillä imetetään ilman tyynyä ja julkisesti niin 6kk iässä sitten :D

Juu ja kestoilukin meillä lähti toimimaan vasta viikon-puolentoista ikäisenä..

Nii joo tai ei. Mulla oli neurologille soittoaika ja suositteli imetyksen lopettamista. Kun migreenikohtauksia on vähintään 2 viikossa, yleensä yli 4.. Ja lääkitystä ei voida aloittaa ellen lopeta imetystä ja jos otan kohtauslääkkeen niin 24h pitää olla imettämättä.. Mutta sitten taas ei voi tietää että auttaako kyseinen lääkitys tällä kertaa (viimeksi vei kohtaukset täysin pois) ja turhaan sitten imetyksen lopettanut. Eli nyt olis vaakakupissa imetyksen lopetus ja lääkitys tai imettäminen ja kärsiminen ja vauva saa hyvää maitoa.. Ja sitten vielä se murhe että ei ole varaa korvikkeisiin ja lääkkeisiin oikein niin..

Imetyksestä vielä niin meillä syödään öisin aina yksi tissi kerrallaan ja sit nukutaan, mutta päivisin vetää kyllä molemmat ja mahdollisesti vielä kolmannen kerran..

Pukluista taasen niin meillä on pariin kertaan tullut kaarilentopuklut, mut muuten on semmosia pikkupukluja tasasen tappavaan tahtiin. Eli yleensä kun vaatteet on vaihdettu :D

Lumikidekin mietti ammattiauttajan kanssa läpi käymistä. Olen itse samaa tässä miettinyt nyt. Asiaa ei vieläkään tahdo käsitellä, mutta jossain vaiheessa on varmasti pakko. Ainakin ennen seuraavaa lasta jos sitä ikinä uskaltaa enää tehdä. Mitään synnytys juttuja ei pysty tv:stä katsomaan ku alkaa pillitys ja samaten se jos jää liiaksi aikaa miettimään omaa synnytystä.

Ikävä, että päkkänän Saku vauveli joutuu leikkaukseen, mutta toivottavasti huudot sitten sillä vähensi! Toivotaan :)

Rytmistä niin meillä tuli päivärytmi ihan itsellään. Kun kuunteli vauvaa ja sen tarpeita alussa ja niiden mukaan meni ja samaa kaavaa on toistettu päivästä toiseen niin nyt se menee jo ihan sillä rytmillä :)

Mä kanssa odotan että koska hiukset alkaa harventuu :D .. Ei vielä tietoakaan. Eilen olin parturissa ja yhtä kamalan paksut hiukset vaan edelleen on.. :D

Tänään pitäisi mennä ostamaan yhteen ruukkuun jotain kesäkukkia jotta on jotain väriä pihassa edes kun ristiäiset on lauantaina.. Ja loput ristiäistarpeet pitäisi ostaa. Jos sit huomenna voisi jo jotain leipoa..

Pesukone pysäsi niin menenpi laittamaan pyykit kuivumaan. Tulen taas kirjoittelemaan jahka on aikaa. Toivottavasti se ei ole viikon päästä ettei tule taas tällaista virttä :D

Verticia & rakkauspakkaus 1kk ja 1pvä

Vierailija
148/174 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meidän tyttöhän syntyi 8.5 rv 42+0.

Joku kyseli kantorepuista. Mä olen kuullut paljon kehuja Manduca-repusta ja itselleni ostin sellaisen käytettynä, ei ole vielä tullut tosin. Siinä voi kantaa heti vastasyntyneestä kun esim Ergo käy vasta n.4kk alkaen. ja tosiaan vaikka kuinka vanhaksi asti!

Itse olen toistaiseksi kanniskellut trikooliinassa, todella mieluisa ja kätevä sekä kantajalle että vauvalle!

Suosittelen myös hankkimaan ManyMonths bodyn jatkopaloja, loistava keksintö! Saa lempparibodeille paljon pidemmän käyttöajan :) Niillä on myös myytävänä semmosia paidan pidikkeitä, mitkä on myös tosi käteviä, niillä saa tavallaan tavallisista paidoista bodeja eikä ne ole jatkuvasti kainaloissa. Ainakin babyidea.fi -sivuilta löytyy lisätietoa, myös kaikista kantovehkeistä ja kestovaipoista -hyvä sivusto!

Nyt vaipan vaihtoon..Meidän tyttö edelleen vaan nukkus.. :)

Barbamama ja Männiäinen 12vrk

Vierailija
149/174 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYNTYNEET:

TYTTÖJÄ: 25

POIKIA: 31

18.3.2009 (38+2) Tsili, TYTTÖ 2800g, 46 cm

23.3.2009 (38+3) Taapero82, POIKA 3620g, 51cm

24.3.2009 (38+1) Revyy, POIKA 3410g, 48 cm

24.3.2009 (38+4) Aaku, POIKA 3670g, 51 cm

27.3.2009 (39+1) Sirppu, TYTTÖ, 3440g, 50 cm

28.3.2009 (38+5) Orvokki1, TYTTÖ, 3800g, 50 cm

29.3.2009 (39+2) Juliaana, POIKA, 3380g, 50cm

30.3.2009 (38+5) Sonja80, POIKA, 4225g, 51 cm

30.3.2009 (40+1) Numerokolme, POIKA, 3650g, 51cm

30.3.2009 (38+0)Pötsipamela TYTÖT A:2540g, 45cm / B:2910g, 48cm

31.3.2009 (39+0) Sande75, POIKA, 3430g, 51 cm

31.3.2009 (39+5) Maaly, POIKA, 4315g, 51cm

1.4.2009 (39+1) Emminen, TYTTÖ, 3460g, 53cm

2.4.2009 (39+6) Helmielina, TYTTÖ, 2960g, 48,5 cm

2.4.2009 (40+3) Jo-hanna TYTTÖ, 3720g, 52cm

4.4.2009 (39+3) Sivri, POIKA, 3200g, 49cm

4.4.2009 (40+1) Kmk75, TYTTÖ, 3610g, 49,5cm

4.4.2009 (40+0) Hentsu86, TYTTÖ, 3070gr, 48 cm

4.4.2009 (40+3) Magda 83, TYTTÖ, 3410 g, 50 cm

5.4.2009 (40+0) Karasan, TYTTÖ, 3690g, 49cm

5.4.2009 (40+2) Colatoffee, POIKA, 4005g, 51 cm

9.4.2009 (40+3) Kristiina75 POIKA 3610g 52cm

8.4.2009 (39+3) emoko2009 POIKA 3255g, 50cm

8.4.2009 (38+6) Päkkänä POIKA, 3310g, 48cm

8.4.2009 (40+6) Pikkuäiti, POIKA, 3650g, 50cm

9.4.2009 (40+3) Adelia, TYTTÖ, 4252 g, 51 cm

10.4.2009 (37+2) Santra79, POIKA, 2860g, 49 cm

10.4.2009 (40+0) Pö, TYTTÖ, 3140g, 49cm

11.4.2009 (41+0)Toukka80, POIKA, 2745g, 54 cm

13.4.2009 (40+5) Tirppana2, POIKA, 3630g, 52cm

14.4.2009 (41+1) Mikumamma, POIKA, 3770g, 51cm

14.4.2009 (41+0) Satuilija, TYTTÖ, 4145g, 53cm

14.4.2009 (41+6) Amena, TYTTÖ, 3800 g ja 50 cm

15.4.2009 (41+0) Kolmonen3, POIKA, 3600g, 52cm

15.4.2009 (39+3) Mirru, POIKA, 3150g, 50cm

17.4.2009 (40+5) Shinon, POIKA, 3745g, 52 cm

19.4.2009 (40+2) Verticia, TYTTÖ, 3960g, 53cm

20.4.2009 (40+2) Mine82, TYTTÖ, 3640g, 52cm

20.4.2009 (39+3) Hipsu81, POIKA, 4045g, 52 cm

22.4.2009 (41+0) Paik, TYTTÖ, 3620g, 50cm

23.4.2009 (40+2) Miia56, POIKA, 4480g, 55 cm

24.4.2009 (41+6) Paaru, TYTTÖ, 3620g, 50cm

24.4.2009 (39+2) Nasu89 TYTTÖ 3290g, 49cm

24.4.2009 (39+0) jbaby TYTTÖ, 3890g, 52cm

24.4.2009 (40+2) Ange, TYTTÖ, 3250g, 52 cm

25.4.2009 (41+3) Äitiliini04 POIKA

27.4.2009 (39+3) Sikkura72 TYTTÖ 3640g, 51cm

29.4.2009 (41+5) Pikku-Tiuhti TYTTÖ 4068g 51cm

1.5.2009 (40+2) Ullika POIKA 4180 g, 53 cm

2.5.2009 (41+6) Candelafi POIKA 4510g, 52 cm

2.5.2009 (40+3) Iza80 POIKA 3880g, 51 cm

5.5.2009 (40+5) eetujaellu POIKA 3120g, 47 cm

8.5.2009 (41+3) sailori POIKA 4190g, 54 cm

8.5.2009 (41+2) prinsessat2 POIKA 3902g, 53 cm

10.5.2009 (41+4) Lumikide TYTTÖ 3540g, 53 cm

11.5.2009 (41+5) PikkuKeiju POIKA 3985g, 52 cm

Vierailija
150/174 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain miehen kotiin torstaiksi ja läppärin myös. Mietin miten ehditte tänne niin ahkeraan ja paljon kirjoittamaan...tuntuu, ettei itse ehdi edes syödä saati suihkutella paikkoja, jottei tulehtuisi uudestaan. Yhden antibioottikuurin vedin jo. Lypsän tässä samalla yösyöttöjä varten. Pelkään niin imettää yöllä, että nukahdan itse ja pyörähdän neidin päälle. Ja pullosyöttö sujuu myös nopeammin, jolloin kaikki saa nukkua enempi.

Kirkkoherranvirastossa käytiin varaamassa ristiäis ja vihkimisaikaa. Vaan ei tultu hullua hurskaammiksi, he soittelevat jos meidän seremoniat onnistuisi edes jonain kolmesta ehdottomastamme viikonlopusta. Niin epätehokasta tyypillä oli siellä monen äidin nimi, joilla lapsi on kastetta vaille ja tuntuu, että tilaisuuksia voidaan järkätä vaan yksi per päivä. Eikö kirkon pitäisi näinä aikoina olla tehokkaampi ottamaan uusia jäseniä vastaan, eikä vaan nillittele siitä kuinka ihmiset eroavat kirkosta ja toisistaan.

Ruuhkaa vissiin terveyskeskuksessakin, kun kotikäynti tehtiin viikon ikäisenä ja seuraava kolmen viikon iässä ja seuraavaksi mennäänkin vasta kesäkuun puolessavälissä.

Repeytyneistä paikoista huolimatta ollaan kävelty paljon-n. reilun tunnin lenkkejä. Tiedä sitten onko paikoille hyväksi. Jos oisin rahoissani menisin jälkitarkastukseen yksärille, nyt sitten vaan arvataan onko paikat kunnossa.

Kiloja on ainakin vielä 4,5 jäljellä ja juhlamekko ei mene päälle,vissiin 10 cm pitäs hoiketa. Saa nähdä mitä puen ristiäisiin. t-paidat kyllä viruu päälle ja farkut menee jo melkein.

Oon niin onnellinen ettei tullut kaksosia, koska kaksi ei todellakaan menisi siinä missä yksi. Siksi voimia kaksosten äideille ja yksinhuoltajille. Nostan niin hattua teille!

Vaikken kommentoisi nyt ketään erit, niin luen kyllä tekstejänne ja niistä on minulle iloa. Lohdullista kun tietää, ettei ole yksin huutoraivareiden ja kestovaippailun keskellä.

Vierailija
151/174 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt huomattu tutin hyödyt!!! Tyttö on oppinut pitämään tuttia ja sitä pidetäänkin lähes puolipäivää ja sen kanssa otetaan ne torkut myös. Jos neiti on pitänyt tuttia 4 tuntia, äiti- ilkeä ottaa tutin pois, vaihtaa vaipan ja koitetaan syödä tissiä niin tässä viimeisessä vaiheessa tulee ihan jumalaton huuto! Tissiä ei oteta, mutta heti hiljennytään kun herra tutti tulee... Mutta hei, missä vaiheessa sitä sitten syödään tissiä? No onhan se niin, että kun on se TOSI nälkä niin silloin varmaan tutti lentää ja huuto tulee, jollei maitoa ala tippumaan.. näin minä kuvittelisin. Ja kyllä ovat kakkavaipat jääneet ihan minimiin tuon tutin myötä kun syöntivälit ovat harventuneet reippaasti. Onkohan se hyvä asia? Pissaa kyllä on tullu, ettei likka ihan kuivu, mutta silti...

Kokemuksia niiltä, jotka olette ottaneet tutin käyttöön. Kuinka paljon vauvan kannattaa tuttia edes syödä vuorokauden aikana vai onko mitään väliä? Niin ja oletteko antaneet mennä vauvan yöpuulle tutin kanssa (jos nukkuu vieressänne?) Mietin vaan, että kannattaisko mun antaa hänen yöllä pitää myös tuttia, mutta sitten kun se ei vielä tunnu pysyvän suussa hyvin, niin voihan siinä käydä niinkin, että äiti laittaa tuttia vartin välein -koko yön..

Imse vimsejä olen käyttänyt muutaman kerran, mutta kertiksillä on nyt menty jo monta päivää... Jotenkin ne vaan pitää paremmin tavaran sisällä, eikä vuotoja tule niin helposti. Katsotaan jos myöhemmin ottais mukaan noita kestoja..

Tämmöstä tästä hädästä... No ilmavaivat on vähentyneet selvästi kun otin öljypohjaset d-tipat käyttöön Ainoastaan aamusta koitetaan edelleen vääntää kovaa vauhtia tuota kakkaa ulos.. Kunnon rytmiä ei vielä oo, mutta yöt on menny edelleen hyvin.

Pumppailin tänään ekaa kertaa tolla ainun käsikäyttösellä.. ihan ok toimi ja olen iloinen että sain maitoa vähän pakkaseen -hädän varalle. Testasin myös käsin lypsämistä ja kyllä rankkaa oli! Maidot pistin tavallisiin pakasterasioihin, jotka keitin ensin. Mielelläni antaisin omaa maitoa, jos joudun olemaan poissa kauemmin kuin, että antaisin korviketta.. ei kai niillä mitään eroa ole, mutta ei ainakaan tarvitse maksaa likan ruuasta -vielä. Reissuun, jos lähden tytön kanssa, niin täytyisi vain etsiä jokin rauhaisa paikka missä syöttää..

Mitä särkylääkkeitä saa imetyksen aikan käyttää? Päänsärky on noiden pätkäunien tulosta..

Mukavaa helatorstaita kaikille!

magda ja likka 6vko + 4pv

Vierailija
152/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan jälleen aamun pikanokosilla (poika lyhkäsillä ja iskä vielä yöunilla) ja minä yritän saada aamun käyntiin.

Tutista. Meillä on käytetty aika surutta tuttia kun tuo on aika itkuinen pakkaus muutenkin. 90% päikkäreistä ja aloitetaan aina tutilla. Yleensä se tutti lähtee aika nopeasti pois suusta ja sitten tulee uni. Väillä on kyllä päikkäreitä jotka nukkuu myös tutti suussa. Monesti myös yöunille nukahdetaan tutin kanssa. Yö unista tulee helposti meille ainakin se, että äiti joutuu vartin välein tutittajaksi joka on sitten se vihoviimeinen homma. Sen tähden yritän saada yöunet nukutettua niin, että en itse mene nukkumaan ennekuin saan tutin siltä pois suusta nukkuvana tai sitten tainnutettua ilman tuttia. Välillä olin tosi huolissani että poika syö liikaa tuttia ja vetää sillä ilmaa vatsaansa, mutta homma onkin muuttunut. Nyt se kyllä osoittaa ihan selvästi, että just nyt en halua tuttia vaikka sitä mulle tyrkytätkin. Itku saattaa kyllä joskus tulla kun tutti lähtee suusta, mutta tissiä se ei ole kyllä vielä korvannut.

Käsin lypsäminen on vihoviimeistä hommaa. Kipeetä ja aikaa vievää. Ihan hiki tulee. Vanha pumppu löytyi kellarista joten pitäisi tarkistaa missä kunnossa se on ja sitten minäkin meinaan kokeilla ottaa maitoa vähän talteen.

Vatsan väänteitä oli eilen taas olan takaa ja kakkaakin tuli aika vähän päivällä. Illalla meinas väsy huudot alkaa jo viiden aikaa kun ei saanut nukkuttua päikkäreitä kunnolla. Päätin siinä vaiheessa että nyt lähteään autolla liikenteeseen (kauppaan) sillä siitä ei tule mitään jos sitä huutoa piisaa koko ilta. No, poitsu nukahti istuimeen tuossa viiden aikaa ja heräsi ilta ysiltä. Just just. Oli siis aika väsy. Ihme ja kumma niin yö meni aika ok. Oli illalla sen verran pirtee että seurusteltiin ja jumpattiin ja käytiin suihkussa niin nukahti tissille aika hyvin ilman pahoja huutoja (jippii).

Sitä tuossa vaan mietin, että kun eilen illalla imetin sängyssä makuulteni mihin sitten nukahdettiin molemmat niin heräsin joskus aikojen päästä kun herra oli taas hamuamassa tissiä. Luulin että oltiin samalla syötöllä mutta siitähän olikin mennyt aikaa tunti jos pari. Onko teillä muillakin niin että vauvat tulee sitten tissille yöllä vähän väliä vai siirrättekö ne jotenkin kauemmaksi että joudutte vetämään uudestaan viereen kun nälkä yllättää. Mulla ei periaatteessa ole muuta "ongelmaa" tässä kuin se, että mielestäni tulee liian aikaisin uudestaan tissille. Ne ei ole silloin vielä täysin latingissa ja lisäksi se syö liian usein joilloin vatsa on taas pipi.

Särkylääkkeistä. Juu eilen oli taas väsymys hedari. Meni kyllä ihme ja kumma ohi kahdella panadolilla. Käytän niitä vieläkin. Burana ei kyllä sovi oikein mun vatsalle. Migreenin alkuoireisiin menee resepti panacod jota sai käyttää myös raskauden aikana.

Mukavaa päivää!

Päkkänä ja Saku 6 vko

Vierailija
153/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän neidin ihan vierellä öisin. Syö kerran tai kaksi. Olen huomannu, että jos jätän neidin vähän kauemmaksi, niin kyllä hän yön aikana hivuttautuu ihan mun kylkeen. Tästä on sitten helppo napata tisu :)

Eilen tein sen, että otin tutin pois ja vaihdoin vaipan. Sitten aloin tarjoamaan tissiä, kun edellisestä syömisestä oli jo 4h aikaa. Ja sama juttu, hirvee huuto. Puolen tunnin päästä neiti jo oli puoliunessa ja sitten salavaivihkaa kelpas ottaa tissi suuhun ja syödä itsensä parempaan uneen :D Mutta tosiaan toi huuto täytyy näemmä kärsiä, että yö voidaan nukkua ilman herra tuttia...

Toi ilta huuto oli kyllä aika kaamee kestettävä päänsäryn kanssa..Muuten neidin huutoon on korvat jo tottunu, eli ei tee niin pahaa. Tietysti pidän aina tuossa vierrellä tai sylissä, kun pahin huuto on meneillään.

Jaaha neiti heräsi. Paukkuu siihen malliin takamus :) Ja alkaa se joka aamuinen kakan vääntö... voi pikkuista.

Vierailija
154/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mukava pyhä aamu, tytöt kotona ja mies:)

Vaavi ja iskä nukkuu ja me ollaan tyttöjen kanssa lakattu varpaan kynnet!

Mukavaa nähdä varpaat pitkästä aikaa!

Mun täytyy vähän korjata tota mun kommenttia kiloista.

Siis mulla on enää 3kg:tä jälellä mutta niin valtava löysä makkara tossa edessä ettei tarvitse farkkuja vetää jalkaan, verkkareilla mennään:)

Ja edelleen alakerta kipeenä, ei siis lenkille!

Poika tuli edellis yönä kipeeksi, nuha.

Miten noin pienelle edes voi tulla nuha?

Eilisen päivän pidin häntä koko päivän sylissä niin että pää oli koko ajan ylhällä tai sitten oli turvakopassa, meillä ei ole vielä sitteriä.

Pelkäsin että yöstä tulee yhtä helvettiä mutta poika heräsi kaksi kertaa syömään!

Lykkäsin molemmilla kerroilla suolatippoja nenään niin saatiin sen verran räkä liikkeelle että pystyi imemään.

Meillä on sellainen snuggle nest elikä vauvoille tarkoitettu pieni sänky mitä voi raahata mukana jos vaikka menee kylään.Siinä on korkeat reunat joten jos vaavi nukkuu vieressä ei tarvitse pelätä kääntyvänsä vaavin päälle.

Me ollaan pidetty sitä pinnasängyssä, pinnasänky kun on niin iso pienelle ihmiselle. Viime yönä otin sen meidän sänkyyn ja nostin sen toisen pään ylös joten pojan nenä ei sitten kai menny ihan niin tukkoon.

Mutta tosi kurjaa kun pieni ihminen on kipeenä:(

Tutista: minä yritän opettaa poikaa tutille ja aika hyvin se on sitä ruvennut imemäänkin.

Meillä esikoinen imi peukaloa 3-vuotiaaksi ja se vasta on vaikeeta kun sitä yrittää pois ottaa! Poika heitti peukun suuhun n.5min synnytyksen jälkeen ja kätilö sanoi että on oppinut sen jo mahassa!

Olen kuullut myös että on niin sanottu "sukuvika" tuo peukalon imeminen.

Keskimmäinen muksu ei imenyt tuttia eikä peukaloa mutta tunki suuhunsa kaikki mikä eteen tuli mm. tupakantumppeja, kiviä ym...

Ja mun kaverin poika istu vieressä tutti suussa eikä pistänyt mitään suuhunsa kun ei halunnut tutista luopua!

Mutta nämä on makuasioita ja kaikki muksuthan on erinlaisia.

Särkylääkkeistä: mulle tyksissä syötettiin buranaa ja panacodia molempia joten ne nyt sitten kai on sallittuja.

Verticia kysyi tuolla aikasemmin että onko muilla sukat vaavin kädessä. Täällä on ollut kaikilla kolmella muksulla. Mun mielestä kätevää kun ei pääse raapimaan itseään, nukkaa saa sitten kyllä kaapia sormien välistä.

Kenen vaavilla oli nivustyrä? Toivotaan että leikkaus auttaa ja itkuraivarit loppuvat, mulla tuli raskaus aikana nivustyrä ja se ainakin oli kipeä.

Oli paljon mitä piti kommentoida mutta nyt taitaa poika herätä, röhkintää kuuluu!

Jatketaan taas myöhemmin:)

Voikaa hyvin, ihanien vauvojenne kanssa:)

Sailori ja ihana nimetön poika 2vko

Vierailija
155/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIltä se nivustyrä näyttää? Meidän poitsulle on yön aikana pullistunut nivuseen pieni patti, joka mun mielestä on kasvanut siis viimeisen 12 tunnin aikana. Yö meni tavallista rauhattomammin, mutta nyt kyllä ollaan päikkäreillä. Miten nopeasti sellainen kehittyy? Miten iso se teillä on? Koska sitä kannattais mennä näyttämään lääkäriin?

tuuti

Vierailija
156/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime yö vähän vaikeampi, mikä saattaa joillain muilla tarkottaa helppoa yötä. En muista kuka laittoi että kun lapsi on helppo tapaus ni ne vähäsetkin käninät nappaa hermosta, ja näin olen ainakin omalla kohdalla huomannut. No ainakin sillon aamuyöstä kun on syöty ja ei oikein haluttais mennä takasin nukkumaan, yrität syöttää ja yrität antaa tuttia, vaihtaa nukkuma-asentoa ja mikään ei sillä hetkellä kelpaa. Ja sit kun rupeet olemaan itkun rajamailla kun turhautuu kun ei tiedä mitä vielä keksis, ni se sippaa, onneks.

Magdalle piti kommentoida useampaakin asiaan... Mutta aloitetaan kestoista. Mä huomasin että meillä ainakin parhaita kestoja on ollut noi fuzzi bunzit, tyttökin on niissä ihan luonnostaan. Mutta kun käytettiin jotain muuta merkkiä ni kitisi, kun siitä paketista tuli niin iso kun imut meni jotenkin ryttyyn siellä eikä mahtunu olee suorana niinkun fuzzeissa. Ja niinpä tilasin niitä lisää, koska oon sitä mieltä että ei se kestoilu saa tuntua vaikealta ja raskaalta, vaan olla melkein yhtä helppoa kun kertiksilläkin. Joten suosittelen et kokeile vaikka fuzzeja, osta vaikka ensin yksi tai kaksi ni saattaa tuntua helpommalta kun imsejen kanssa.

Mä oon kanssa pakastellu maitoa, vielä en oo kyllä kertaakaan niitä sulatellu et minkälaista kököä siellä sit on. Mä ostin niitä ainun maitopusseja, ja laitoin niissä, ihan kaatelin vaan pullosta sit pussiin ja pussin suu kiinni, ja teipillä et minkä päivän ja kuinka paljon. Oon siis yleensä keräilly maidonkerääjällä pitkin päivää jääkaappiin pulloon ja sit viimeistään seuraavana päivänä tai iltana laittanu pakkaseen, jos ei käytetty. Kauheesti ei oo tarvinnu pumppailla, tyttö on jo niin hyvin löytäny rytmiä, että melkolailla kun tissit alkaa vuotaa ni ei mee kauaa kun tyttö heräilee syömään, paitsi yöllä on siis paidat märkänä.

Julkisella paikalla imettämisestä on kanssa ollu täällä puhetta. Mä tilasin bebesiltä pari imetystoppia, mitkä on semmosia mitä mä voisin käyttää muutenkin, on helpottavaa mennä johonkin kun voi suht huomaamatta imettää vaikka on muita ihmisiä, ei tartte nostaa paitaa korviin. Toki en mä nyt imettämään pystyis missään kauppakeskuksen aulassa, mutta kuitenkin vähän rauhalllisemmalla kohtii. Onhan se luonnollinen asia, ja ei oo mun ongelma jos jollekkin se tuo vaivautuneisuutta, siis ulkopuoliselle.

Tutin käyttö on meilläkin päässyt kunniaan, kun haluu tissiä ei kelpaa tutti, ja jos on virkee niin ei meillä oo tutti suussa, eikä sitä kaipaakaan. Päikkäreille mennään monesti tutti suussa ja joskus yöunillekin, sitten se tutti on jossain vaiheessa vaan tippunu suusta, kun siis nukkuu kunnolla. Jos on vielä semmonen horrostila niin saa sitä tuttia käydä välillä laittamassa suuhun, mutta onneks on yleensä nukkumaan mennessä jo niin väsyny ettei tarvi kauheen kauaa tutitella.

Yöimetyksessä meillä haen sen yöllä kopastaan, joka on pinniksessä. Imetän, jossa välissä mä monesti torkun. Kun on syöny tarpeeks irrottaa tissistä, nukkuu siihen, mutta kun harrasta tätä molempien rintojen syöttöä, niin me vaihetaan välillä kylkeä, havahtuu ja syö toista rintaa, nukahtaa siihen ja mä siis oon taas torkkunu vierellä. Sit kun havahdun ite jossain vaiheessa että kappas tyttö nukkuu, ni siirrän sen takasin koppaan. Kun otan sen sieltä vierelle ni otan sen peiton kanssa, jolloin vähemmän huomaa kun laitan sitä takasin kun ei tartte ruveta enää peittelemään. Meillä harvoin jää vierelle, ehkä sillon kun ite oon niin unessa että en oo jaksanu sitä siirtää takasin, mutta ei oo hamuillu tissiä, vaan nukkuu siinä. Nyt meillä on aika hyvin siirrytty noin tunnin tankkauksiin, siis molemmat rinnat. Katon yleensä yöllä mitä kello on kun se huhuilee rinnalle.

Kylläpäs oon tänään leikkiny ahkeraa, kun koira sai käydä pesulla, jee. Josko vaikka alkasin kohta tekee ruokaa ja laittaa tota tiskivuorta tosta pöydältä koneeseen. Tyttö kun vetää päikkäreitä, ja luultavasti pitkiä kun aamuyö oli niin rikkonaista ja herättiin sit kasilta, mikä on kyllä tuntia myöhemmin kun aikasemmin viikolla.

Toivottavasti Päkkänän pikkuisen nivustyrä saadaan leikattua ja huuto lakkaa, tsemppiä paljon sinne.

Kaikille hyvää pyhäpäivää, ja laittakaahan paljon viestejä ja erittäin pitkiä vuodatuksia!!

Satuilija ja mötkö 1 kk ja reilu viikko ( meniköhän oikein? )

Vierailija
157/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-Tiuhti mietti miten tänne ehtii kirjoittamaan, olen miettinyt myös mistä ajan otan tähän koneelle, ainakin usein imetän tässä samalla. Tämä on vähän kuin pitäisi päiväkirjaa. Ajattelinpa, että olisipa jännä lukea vaikka vuoden päästä odotusajan keskustelujamme, tai edes omat juttunsa (tietysti jos olisi älynnyt tallentaa) Kirjoittaminen ja toisten samassa tilanteessa olevien viestien lukeminen on ainakin mulle jonkinlaista terapiaa ja vielä halpaa.

Minä jätin ne rela-tipat pois ja mielestäni ilmavaivat eivat ainakaan lisääntyneet. Myynnissä jotain parempia kuulema tosin kalliita, mutta meillä ainakin tämä uusi vauva on iaika rela tyyppi ilman tippoja. Muistan miten esikoisen vauva-aikaan oli toista, suihkuunkaan en ehtinyt tai ainakin siltä tuntui het kuului äää jos meinasi jotain tehdä. Erona ainakin se, että tomppa syö tuttiakin ja on kait jo mahassa totttunut esikoisemme kiljumisiin, ettei ihan pienestä herpaannu.

maidon pumppaamisesta talteen, mullakin oli pumppu, mutta se oli pojan leikkikaluna ja roskiin taisin heittää ei ollut edes hyvä tai en osannut käyttää ja ehkei sitä maitoa tullut esikoisen aikaan vaan tarpeeksi. ei ole mun juttu. nyt tomppa saa tutin ja menemme ulos. 3vee lähti vähän mummolaan.

Vierailija
158/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oikealla puolella hieman nivustaipeesta keskemmällä, pippelin yläpuolella sellainen patti / iso kohouma. Välillä se on aika pieni ja ponnistusten tai isojen itkujen ja huutojen myötä se saattaa kasvaa isoksikin. Sen tuntee kyllä hyvin kun käsillä tunnustelet. Se tuntuu ehkä vähän samanlaiselta kuin joku vesi-ilmapallo. Sitä voi ihan huoleti tunnustella ja jos se työtyy kovasti ulos tai kasvaa niin sitä pitäisi painella takaisin sisälle päin (yöks!).

Me mentiin lekurille melkein heti. Lauantaina huomattiin ja maanantaina oltiin sitten lekurissa. Ne ei parane itsestään vaan ne pitää aina leikata. Tärkeitä siinä on ettei se pääse jotenkin kuroutumaan sillä silloin se pitää leikata päivystyksessä. Kai siellä joku suoli menee silloin solmuun tms. Sen takia on tärkeää ettei se saa kasvaa liian isoksi ja sitä pitää painella takaisin sisälle.

Eli kantsii mennä heti vaan lääkärille. Me mentiin suoraan yksityiselle kun on kerran vakuutuskin hankittu ennen syntymää. Kolme viikkoa on kuulemma se maximi aika hesassa kun pienten lasten lähetteeseen pitäisi tulla joku aika. Sitä tässä odotellessa.

Nivustyrä näyttää nyt aika kohtuulliselta. Tosin en yhtään osaa arvata onko se kipee ja pitääkö sitä kantaessa jotenkin varoa. Mutta tän herran napa se vasta karseelta näyttää kun siinä on se napatyrä. Täytyy kysyä sitten sairaalasta vähän selitystä sille että miksei ne vaadi mitään toimenpiteitä. Kaipa se menee sitten itsestään ohi.

Joten mene ihmeessä tutti näyttämään lääkärille. Minäkin vaan mietin ettei se varmaan ole mikään tyrä että turhaan vaan huolehdin, mutta lääkäri sanoi että ihan selvä tapaus.

Päkkänä ja kiljukaula

Vierailija
159/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en viitsinyt lähteä tuonne vesisateeseen. Nukutin tompan eteiseen vaunuihinsa tutti suussa makuupussissa nukkuu tai ainakin on nukkuvinaan. Minäkin mietin välillä jo syökö tomppa liikaa tuttia, mutta ajattelen, että jos kasvua kuitenkin tulee ja pissiä ja kakkaa tulee myös niin antaa mennä. Tompalta putoaa tutti pois kun nukahtaa sikeään uneen. Tosi tarpeellinen rauhoituskeino tutti on. Meilläkin täällä kun lähtee lenkille metsän keskellä niin mites me äkkiä kotiin päästään. Esikoista muistan imettäneeni kannon päällä(hän oli se tutiton tyyppi).

Me ollaan näitä lapsiamme nukutettu/rauhoitettu peittomytyssä. Tomppakin nukahtaa usein nopeasti kun kääritään peittoonsa ja tietysti tutti suuhun, tosin joskus jopa ilman tuttia nukahtaa sylissä kun vähän kantaa. Siis ei tietenkään kasvoja peitetä (huh pian olisi lastensuojeluviranomaiset meillä) Mutta en sillä tätä kerro, että kaikkiin tepsisi, meidän tomppa vaan ilmeisesti aika helppo vauva.

Eräs äiti jolla on kolme lasta kertoi, että esikoisen vauva-aikana jännitti ja hermoili. toisesta jo nautti ja kolmas menikin jo rutiinilla. Eli meillä nyt nautitaan. Rutiinia en tahdokaan. Vai liekö enneuni (en kyllä uniin usko) näin viimeyönä unta, että olin taas raskaana ja viikkoja oli jo 39. Mietin siinä unessa vaan, että kyllähän tämä äkkiä tuli, mutta onhan sitten kaveria ja synnyttäminenkin onnistuu varmaan helposti kun juur on edellinen syntynyt..

Jaahas eiköhän tässä tullut tarinaa.. vieressä nukkumisesta vielä. Nukun yöllä tosi sikeästi, mutta en kyllä vauvan päälle ole vielä pyörähtänyt, eikä mieskään vaikka nukkuu vielä sikeämmin (ei saa yöllä hereille sitten millään). Se meillä nyt on, että 3vee tulee yöllä myös meidän sänkyyn, mutta aika varovasti hänkin osaa olla. Koettaa aina missä vauva on. Jep aamuyöstä nukuttiin taas kuin sillit suolassa. Täytyy tarkkailla säätä jos pääsisi kuitenkin vielä ulos. Hyväähän tuo sade tekee ei tarvitse kastella kukkia. Ja jos 3veen kanssa kylvämämme porkkanatkin vaikka itäisivät.

Iloista kesän alkua kaikille. Varma kesän merkki kyy pihassamme, 3veen hiekkalaatikon luona päätti päivänsä. Kunpa pysyisivät pihasta pois. Kyypakkauksen päiväys pitäisi tarkistaa myös..

Hei hyvä kun olette puhuneet niistä kantosysteemeistä, ostin esikoiselle kantorepun (maksoi n.50euroo) pari kertaa häntä siinä kannettiin kun kasvoi poika äkkiä liian suureksi reppuun. Olen koettanut nyt etsiä mihin kummaan sen laitoin muistan laittaneeni johonkin pussiin toivottavasti en heittänyt roskiin, viimeksi näin sen ennen synnytystä. .. Jospas nyt lähden sitä katselemaan.

hajamielinen pikkuäiti ja tomppa päiväunilla

Vierailija
160/174 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lueskellut vauvapinoa, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa. Suuren suuret onnittelut pienistä nyyteistä lopuillekin huhtikuisille! Hurja määrä erilaisia, koskettavia synnytystarinoita onkin mahtunut mukaan. Lumikiteen juttua lukiessa itkin ihan valtoimenaan ja olin onnellinen, että olit sairaalassa! Kotona synnyttäessä olisi voinut käydä huonosti. Suosittelen kaikille synnytystraumoja saaneille lämpimästi juttelemista ammatti-ihmisen kanssa, esim. sairaalan sype-kätilön. Itse olen puinut kahta ensimmäistä neljästä synnytyksestä sype-kätilön kanssa (tosin uutta vauvaa odottaessa) ja kyllä helpotti! Kysykää vaikka neuvolasta, mikä olisi sopiva taho jälkipuintiin.

Meidän neiti on nyt jo kuusiviikkoinen suloinen pakkaus, jolla on tumma kihartuva tukka ja kaarevat silmäripset

Meillä alkaa olla rytmi suurin piirtein hahmottunut, mutta jotkut menot vähän vääntelevät sitä, kuten eilinen käynti työpaikalla. Enimmäkseen vauva nukahtaa iltayhdeksän maissa usein kantoliinaan (hug-a-bub), jossa pidän häntä isompien lasten iltatoimia puuhatessa. Kantoliinasta sänkyyn siirrettäessä saattaa kyllä vaatia vielä unihuikat. Iltayhdeksän ja aamuviiden välillä hän syö kerran ja sitten viiden jälkeen tiheämmin, kunnes herää kokonaan yhdeksän maissa. Ensimmäisen unijakson nukkuu pinniksessä, mutta ensimmäisestä syötöstä jää isän ja äidin sänkyyn, koska nukahdan yleensä imettäessä. Jos olen hereillä, saatan siirtää vauvaa vähän kauemmas itsestäni.

Usein vauva kierähtää kyljeltään mahalleen ja nukkuu siinä asennossa tosi hyvin. Itse asiassa kaikki neljästä lapsestamme ovat nukkuneet parhaiten mahallaan. Ovat jo pienestä nostelleet ja käännelleet päätään, joten saavat ainakin ilmaa. Mahallaan myös röyhtäisy tulee helposti. Alkuun vauvalla oli jonkin verran ilmavaivoja, kuten sisaruksillaankin, mutta nyt on helpottanut. Cuplatonia ja relatippoja käytän kun satun muistamaan. Devitol on minunkin mielestäni ollut mahalle lempein d-vitamiinivalmiste, jonka annan suoraan jääkaapista aamusyötön jälkeen.

Neiti jaksaa olla hereillä korkeintaan puolitoista tuntia, jolloin alkaa kitistä väsymystään. Nukuttelen hänet sitten vaunuja heijaamalla joko sisälle tai ulos. Yleensä menee kolmet noin kahden tunnin päikkärit tai sitten ensimmäinen saattaa olla kolme tuntia ja jälkimmäiset puolitoista. Aina kun vaunuissa kitisee, heijaan lisää ja sitten kun ei heijaamalla enää nukahda ja vastaan killittävät virkeät silmät, tiedän, että on nukkunut tarpeeksi.

Imetän aina vauvan herättyä molemmista rinnoista ja röyhtäytän molempien jälkeen. Sitten vaihdetaan vaipat ja otetaan vielä huikka ensimmäisestä rinnasta. Sitten jaksaa vähän aikaa katsella ja seurustella, kunnes alkaakin jo unikitinä. Mieluiten ipana viihtyy aika pystyssä asennossa, josta näkee ympärilleen.

Olen tämän neljännen mukulan myötä kerrassaan hurahtanut villahousuihin ja harsovaippoihin. Päivisin en käytä lisäimua, koska käytössäni on isoja, imukykyisiä harsoja, jotka pitävät hyvin. Villahousut kostuvat vähän, mutta vaatteet eivät. Öisin käytän froteisia lisäimuja ja hyvin pitävät koko yön aamuun asti. Öisin tyttö ei ole kakkinut, joten en ole vaihtanut vaippaakaan. Harsovaippa tulee toki märäksi, mutta tytön iho on ollut tosi hyvä. Yhtenä reissupäivänä kun käytettiin kertiksiä, iho punoitti selvästi. Samaten muovisista kuorivaipoista en oikein ole tykännyt, vaikka välillä olen käyttänytkin. Tuntuu, että iho tulee punaiseksi ja hautuu muovissa. Mitään ihottumia ei ole kuitenkaan ollut.

Maitoa mulla ei ole koskaan oikein herunut lypsämällä, joten en lypsä :D Jos lähden reissuun, vauva tulee mukaan ja imetän tarvittaessa jossain lastenhoitohuoneessa tai muussa rauhallisessa paikassa (hennesin imetyspuserot kyllä suojaavat niin hyvin, että sen puolesta voi imettää vaikka väkijoukossa, mutta vauva tuntuu hermostuvan). Tuttipulloa ja korviketta ei ole kokeiltu. Jos käyn esim. kaupassa ilman vauvaa, ajoitan reissun niin, että vauva on juuri nukahtanut tai sitten syönyt ja kohta unille menossa. Jos vauva herää ennen kuin tulen takaisin, viihtyy jonkin aikaa isän sylissä tutti suussa. Muuten ei juuri huoli tuttia.

Nyt pitää mennä laittamaan ruoka pöytään, mutta lopuksi siteeraan Tuutia ja yhdyn kommenttiinsa täysin :D

Joku sanoi ettei ole pikkuvauvaihminen, mä olen JUST NIIN pikkuvauvaihminen kuin voi olla. Ottaisin mielelläni vauvan vaikka joka vuosi, jos ei tarvis olla raskaana ja synnyttää ja rahat riittäis ja... Ne tuoksuu ihanalta, tuhisee ihanasti, itkee ihanan sydäntä särkevästi ja sit kun ne nostaa syliin, niin ne tyyntyy jo pelkästä äidin kosketuksesta, niin että tuntee itsensä maailman tärkeimmäksi ihmiseksi.

Niin, jospa vielä yhden...

adelia ja pikkunelonen 6 viikkoa