## HUHTIKUUN HELMET 2009 - TOUKOKUU ##
Huhtikuun helmille toukokuulle uusi pino.
Huhtikuussa vauvaantuneiden keskustelut toivottavasti löytyy tästä:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (174)
Käki kukkuu, varikset raakkuu joku kuovi kujertaa. Pääsin viimein haravoimaan ja istuttamaan pari puskaa.
Tomppalla myös vatsanväänteitä on. Eli melkein joka vaippaan tulee kakkaa, piereskelee ja pulauttelee runsaasti. Mutta onneksi ei itkuinen isommasti ole (ainakaan vielä). Aivan ihanasti nukkuu vaunuissa. Ja autossa saa myös hyvät unet (eilen kauppareissumme ajan veti sikeitä). Ei siis kokemusta koliikista, mutta tuumin auttaisiko tärinä autossa ja vaunuissa? Ainakin meillä tulee isoiso kakka näitten hyvin nukuttujen reissujen jälkeen.
Mitäs kokemuksia relatipoista? Niitä olen syöttänyt uskollisesti joka päivä, mutta voisiko ne lisätä ilmavaivoja? Tai tuo tutin lutkutus? Tutti kyllä jää ilman sitä ei pärjätä enää.
Mua vähän hävettää olla näin tyytyväinen, huomenna tietysti kaikki voi olla toisin. Huomiseksi tilasinkin parturin kun sulkasato on jo alkanut. Tämä parturi leikkaa kotonaan joten voin ottaa vauvan mukaan jos 3v sitten olisi taas mummolassa.. Ja jos jotain kevätraitoja.
Toivottavasti päkkänällä ja magdalla päivä jatkuu paremmissa merkeissä myös. Täälläkin paistaa nyt aurinko ja rupean juomaan päiväkahvia kun Tomppa yhä nukkuu! (kurkkaan välillä, että hengittääkö)
pikkuäiti ja tomppa vartin vanhempi kuin päkkänän saku
Kävin odotuspuolella ja huomasin että uutta pinoa ei ollut ja mulle tuli kauheen haikee mieli:(
Perjantaina 8.5 syntyi meille ihana pieni mies:)
Synnytys lähti sitten itsekseen käyntiin, aika pian sen jälkeen kun sain käynnistykseen ajan, joka olisi ollut tänään!
Supistuksilla lähdettiin liikkeelle kuten aikaisemmissa raskauksissakin.
Tyksiin tultiin klo.20:55 kohdunsuu oli auki 3cm, johon olin tosi pettynyt kun luulin olevani enemmän auki.
Saatiin ekan kerran huone jossa oli oma suihku jonne meninkin istumaan, sitten kun persus ei enää kestänyt rupesin vetämään ilokaasua joka ensimmäisen kerran toimi mulle.
Kokeilin jumppapalloa, ei ollut mun juttu, pyysin että saisin synnyttää jakkaralla.
Sain sellaisen mutta siinä kohtaa kivut oli niin järkyttäviä että potkin sen pois ja pyysin takaisin sängylle:)
Pyysin saada kivunlievitystä mutta siinä kohtaa se oli jo myöhäistä!
Klo.0:30 olin 10cm auki ja poika sylissä klo.0:35.
Synnytys oli taas kerran järkyttävää ja oliko prinsessat2 kun sanoi niistä olkapäistä!
Mä tunsin kun pää tuli ulos ja odotin että loppu kroppa soljahtaa perästä ja järkytyi kun kätilö sanoi että seuraavalla supistuksella sitten olkapää,täh?!
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Poika on ihana syö ja nukkuu ja ihan varmasti osaa jo hymyillä;)
Komiat mitat on 54cm,paino 4190g ja pipo 36,5.
Meillä oli kätilöopiskelija mukana koko synnytyksen ja meille jäi hyvä maku synnytyksestä.
Ilmoitin salista lähtiessäni että tämä oli mun viimeinen kerta niin kätilö sanoi että joo ennen sitä neljättä:)
Kotiuduttiin jo lauantaina!
vaavi heräsi, onnea viimeisille vauvaantuneille.
Sailori+ ihana poika
Tervetuloa nyyttien kanssa vauvapalstalle! Onnea vielä kerran kovasti!
Magdan tilanne ei kuulosta kovinkaan kivalta. Ja niin kuin sanoit, että kovasti aina helpottaisi tieto siitä, että se sitä omaa aikaa olisi jossain vaiheessa. Kaikista kurjin hetki on mielestäni siinä puolen yön jälkeen kun näkee, että yöstä tulee kurja ja sitten pitää pärjätä vielä seuraava päivä. Ihme ja kumma niin jaksan toivolla aina odottaa uutta yötä ja toivoa parasta, että tänä yönä sitten nukuttaisiin. Yritä vihjata miehellesi, että sen vartin tauon voisi joskus pidentää sinne vaikka tuntiin. Mä saan kyllä tarvittaessa omaakin aikaa (vaikka annoinkin aamulla tuossa täyden laidallisen tuosta meidän miehen köriläästä), mutta se tulee vain jos suurinpiirtein sanon, että nyt se on markkinat jos omaa aikaa ei tule. Jotenkin tulee aina syyllinen olo jos sitä itse menee vaatimaan. Helpompi ois jos toinen sanois, että käyppäs vaikka suihkussa tai kaupassa niin piristyt vähän. By the way, kävin muuten tänään ihan lähikaupassa itsekseni - 15 min. Ou jee!
Oon tänään lueskellut netistä näistä vauvan nukkumisista. Näyttää siltä, että meillä on vaan tälläinen herkkä yksilö joka ei aina pääse sinne syvän unen vaiheiseen ja sitten kun se siinä jossain tunnin kohdalla kun se syvä uni taas muuttuu herkäksi niin meidän poikahan herää eikä saa uudestaan unesta kiinni. Kyllähän ne kovasti sanoo, että se yökin siitä kyllä jossain vaiheessa vauvalle muodostuu. Sitä huutamistakin tohon ilta/yö aikaan oon miettinyt, että huutaakohan se enemmän sen takia, kun sitä vaan yritetään "väen väkisin" nukkumaan. Toisaalta kyllä useinmiten tuntuu, että se on yliväsynyt sillä ei nuku päivisinkään mitenkään hyvin.
Kaikkia konsteja neuvoivat kokeiltavaksi yöunien parantamiseksi. Meillä on sitä iltapulloa nyt kokeiltu ja mielestäni tänään on ollut harvinaisen paljon vatsavaivoja. Pullo on tietty ollut käytössä jo usemman illan joten en tiedä selittääkö se tän päiväsiä vatsavaivoja. Nyt sitten vaan keksimään seuraavaa keinoa. Tänä iltana on ollut kantoreppu oikein extra kovasti käytössä että josko unetkin olisi laadukkaammat kun itkun määrä on pienempi. Reppu on ainakin vielä ollut ihan pop.
Mä tunnustaudun myös ehkä vähän ei niin vauva ihmiseksi. Onhan ne ihan ihania ja välillä tuntuu ettei niitä voi muuta kuin tuijottaa sydän pakahtuen, mutta mulla ei esimerkiksi koskaan ole ollut sellaista varsinaista vauvakuumetta. Meidän esikoinen on jo niin ihana kun se on 10 v kun sen kanssa voi jo ihan jutella kunnon juttuja. Haastellisemmaksi koen vauvojen kanssa sen, että kun joskus niitä on niin vaikea lukea että mikä on hätänä ja oma kommunikointikaan ei mene aina perille. No, pian sitä huomaa varmaan, että meidän huhtikuun helmet on jo eskarissa tai jotain....
Mä mietin tuota, että kun sanoitte, että ei pidä reagoida ihan pieniin kitinöihin yms. ihan heti niin lapsikin oppii kärsivälliseksi. Mä olen kyllä samaa mieltä, mutta meidän pikku jäbä on sellainen että se ehtii ottaa aika kovat kiekat väillä niin nopeasti (maailman nopein kansa... heh heh) että sen jälkeen sitä ei saa rauhalliseksi edes armeija. Mietin vaan, että kannustanko sitä huutamaan liian helposti jos reagoin turhan nopesti, mutta kun en viitsisi antaa ottaa turhia kierroksiakaan.
Meidän unet oli tänään päivälläkin aika torsot. Vajaa tunti aamulla sisällä vaunuissa, 1,5 tuntia ulkona (monen monituista heilutuskertaa), parit pikkutirsat sekä minun vatsan päällä että iskän sekä tirsoja repussa. Mä en meinaa millään saada tätä herraa nukkumaan kunnon unia ilman heräämistä. Jaa tää samahan jatkuu sitten yöllä. Ajattelin, että jos saisin sen päivällä edes nukkumaan 3 h putkeen niin voisi tehdä sen yölläkin, mutta vielä on toiveajattelua.
Jouduin kyllä päivällä priorisoimaan esikoistakin (jäbä huuteli vaunuissa) kun joutui loppupelissä jalkansa kanssa lääkäriin. Lopputulos oli märkää jalanpohjassa ja levinnyt tulehdus. Se ei ole päässyt kävelemään koko päivänä ja on sitten huomennakin meidän kanssa kotona.
Verticialle tiedoksi, että en ole hirveesti sitä vettä antanut. Huikkaa aina jonkin verran. En ole edes mitannut paljonko on mennyt.
jatkuu...
Tänään olen noudattanut noin 3 tunnin ruokavälilä kun tuo on ollut oikein pulautuskone. Haisee niin oksulle koko poika. Ootteko antanut pikkuiselle toisenkin tissin vaikka on ekankin jälkeen heittänyt suurimman osan pihalle? Mä kyllä annoin mutta mietin vaan, että onko fiksua. Rela tipatkaan ei taida pysyä masussa sillä aina heti niiden antamisen jälkeen tulee isot puklut. Piereskely on ollut aivan valtavaa koko päivän ja kakkaakin tullut kiitettävästi. Kai se on varmaan vaikee nukkuakin kun koko ajan tulee pierua kun kylkeä kääntää.... Isän poika!
Fiilikset on jo paremmat, vaikka jäi tänäänkin kaikki lenkit väliin kun piti olla esikoisen seurana. Huomenna saa kyllä olla hetken yksinään että pääsen jäbän kanssa lenkille. Muuten pää hajoo. Mieskin on ollut vähän aktiivisempi tänä iltana. Ei tuo astianpesukone näyttänyt kyllä tyhjentyvän, mutta ehkä se ois ollut jo liikaa vaadittu kun on kaikkea muuta jo tehnyt. Teen sen itse kun nuo menevät kohta suihkuun.
Huomenna siis päivä uus ja tämäkin yö on jälleen kerran toivoa täynnä. Huomenna sitten näemme onko ne silmät vielä enemmän ristissä kuin tänään!
Päkkänä ja Saku 1kk + joitain päiviä
Oi oikein paljon onnea Barbamamalle ja Sailorille! Mäkin vähän ihmettelin kun odotuspuolella ei ollut uutta pinoa, ollaan kai sit kaikki onnellisesti jakauduttu =D!
Jaksuja Magdalle huutokonserttiin =( Oletko kokeillut kantoliinaa? Siinä saa edes hiukka käsiä vapaaksi, ja monesti vauva nukahtaa sinne pussiin. Ja siitä vyöhyketerapiasta on kuulemma ollut apua koliikkiin?
Ootko Päkkänä kokeillut nukuttaa vatsalleen? Meillä on nyt sillä jättipuklut jääneet ja yöunet olleet ihmeen sikeät. Tiedän ettei sitä suositella, mut varmaan meidät kaikki on vauvoina nukutettu niin. Pukluista ja tisseistä: oon tarjonnut puklujen jälkeen samaa tissiä jos siellä on jotain jäljellä, muuten sitä toista, mut yleensä tytön ruokahalut katoavat puklujen jälkeen (?)
Ikävä lukea muutaman miehen käytöksestä. Toi oma aika on niin tärkeää. Mulla hajoaa pää jos miehellä on töitä vielä illalla päivän lisäksi. Jos päivän on kuunnellut kitinää, niin illalla ei enää jaksa tippaakaan. Kyllä siitä kannttaa vaikka vähän ottaa miehen kanssa yhteen kuin väsyä itse ihan liikaa. Välillä vien huutavan kääryleen miehelle ja sanon et nyt lähden ulos/päikkäreille/tms ja kiitettävästi se on ottanut sen vastaan, vaikka yrittääkin tehdä töitä samalla. Tässä taantumassa on sekin hyvä puoli, että miehen työt (yrittäjä ja tekee töitä osittain kotona) on vähentyneet. Rahaa tulee vähemmän, mut onpahan enempi aikaa.
Tää vauvelin itkujen ja kitinän selvittäminen on kyllä aika salapoliisitiedettä. Nyt oon sitä mieltä et meidän neidin itkut johtuu puklujen nousemisesta ruokatorveen ja kitinä sylin puutteesta. Ei enää ees viihdy vaunuissa ellei ne liiku. Läheisyydenkaipuuhuudot hiljenee heti kun ottaa syliin, kuten tänään esim. metrossa ja ruokakaupassa. Kaupassa huusi kurkku suorana ja raukka meni ihan punaiseksi. Joo yksikätisyys tullut tutuksi... Kantoreppua voisi harkita, sillä kaupassa ei liinaa ruveta sitomaan. Joo hyvä vinkki teiltä kokeneemmilta mammoilta ettei heti tarvitse reagoida. Ehkä sitä vähän turhan herkästi ottaa syliin. Toisaalta ihan vastasyntyneeltä on turha odottaa kärsivällisyyttä, mut jo muutaman kk ikäiseltä ehkä jo jonkin verran.
Väsymys itkettää myös. Nukahtaminen onnistuu edelleenkin vain miehen rinnan päällä, mä haisen liikaa maidolta. Ekat iltaunet vedetään sohvalla alustan katsoessa telkkaria.
Vatsavaivoja ei nyt tyttö enää vaikuta huutavan. Katariina kyseli tosta ruokavaliosta... Mä jätin kaikki maitotuotteet ja kananmunan pois muutama viikko sitten. Samalla hävisi rinnassa, niskassa ja selässä ollut ihottuma, joka ei lähtenyt rasvaamalla. Sinänsä helppoa kun nykyään löytyy jo lähialepasta kauramaitoa, soijajugurttia yms. Toisaalta kaikki tuoteselosteet pitää syynätä läpi kunnolla ja syödä kalsiumia purkista. Mulla on ollut lisähaastetta kun en syö lainkaan lihaa, kalaa kyllä, joten tässä oon ollut aika vegaanilinjalla. Syön paljon papuja, jotka voi kans aiheuttaa vatsanväänteitä, kuten myös soijatuotteet. Välttämisdieettiä pitäs jatkaa ainakin pari viikkoa, että sen vaikutuksen huomaa. Vappuna lipsuin vähän ja heti palasi ihottuma takaisin, en edes jäänyt odottelemaan vatsanpurujen paluuta. Pitää jutskata jatkotoimenpiteistä neuvolassa ensi viikolla. Katariina, googlaamalla vauva ja allergia löytää hyviä vinkkejä.
Nää mun kirjottelut menee aina ongelmien setvimiseksi, mut aivan ihana tyyppi tuo meidän neiti on kitinästä huolimatta! Tänään kävin vihdoin kampaajalla ja oltuani reilun tunnin pois neiti väläytti isot hymyt kun palasin takaisin! =D Tais tykätä mun uudesta tukasta... Kivaa kun tyyppi pikkuhiljaa oppii uutta, eikä ole vain pelkkä kakkiva tissitakiainen.
Mitäs vielä... joo kampaajalla luin jostain lehdestä, et suoria vatsalihaksia saa alkaa treenaamaan kunhan niiden keskellä oleva väli on palautunut alle kahteen senttiin. Syviä ja vinoja voi treenata aikaisemmin. Vielä kun joku kertoisi missä välissä niitä ehtisi treenaamaan...
Jahas pitääkin siirtyä sänkyyn tissittään. Hyvää yötä ja erityisesti hyviä pitkiä unia vauvoille!
t. Tsili&neiti
No ei tullut viime yöstäkään sen parempaa jo toivossa eletään vielä. Sainpahan katottua euroviisut. Huomaatteko, olet positiivisemmalla tuulella tänään ja vielä näin heti aamusta. Mulla on jo vaatteetkin päällä ja mies jätti auton joten ou beibi, me lähtetään tänään jäbän kanssa ajelee... Saku tietysti nukkuu kun on pitänyt mua yöllä hereillä.
Mutta kertokaa tee viisaammat mulle, miten te teette seuraavat yönukkumiseen liittyvät jutskat:
Monelta teillä alkaa yö eli monelta vauva menee yöunille vai onko yleensä sellaista?
Mihin nukutatte yöunille? Pinnikseen, perhepettin, syliin yms?
Nukahtaako kunnolla "ensimmäisille" yöunille?
Kun yöllä syötätte niin missä vauva jatkaa unia?
Jos vauva ei jatkakaan unia yöllä tissin jälkeen niin mitä sitten? Annatteko lisää tissiä vai hyssytättekö?
Monelta nousette aamulla yöunilta?
Huomaatteko, yöllä ehtii ajattelemaan paljon kaikkea kysyttävää.
Meillä yritetään jotain seuraavaa näiltä tiimoilta:
Iltasuihku on noin 21-22, jonka jälkeen tulee iltatissit.
Iltatissillä ollaan äitin omassa sängyssä istualteen ja pitkän kaavan mukaan. Yritän, että nukahtaisi tissille josta nostan sitten omaan sänkyyn.
Eilen yritettiin nostaa omaan sänkyyn noin 23.15 nukkuvana ja huuto alkoi melkein heti. Ei meinaa jäädä pinnikseen eikä meinaa jäädä oikein viereenkään. Sylissä tissille nukahtaa. Yritetään nukuttaa kyllä sitten kaikin keinoin (poika rauhoittuu välillä , huutaa toisinaan kurkku suorana yms). Lopputulos on melkein vääjäämättä se, että saa tunnin päästä lisää tissiä johon nukahtaa. Viime yönä laskin sen siitä sitten viereeni johon jäi.
Yöllä tissin jälkeen yritetään siirtämistä omaan sänkyyn. Joskus onnistuu, yleensä ei. Välillä ei rauhoitu edes mun kainaloon. Viime yönä nukkui mun mahan päällä kahteen otteeseen (sama näkööjään kuin tsilillä). Tai mulla se on pää rintojen välissä ja miehellä sitten vatsalla.
Aamulla sitten noustaakin joskus tossa seiskan aikaa. Se on kyllä aika vakio. Saattaa syödä kuudelta, mutta seiskalta kun muu elämä alkaa meidän talossa niin ollaan pian kaikki hereillä.
Aurinkoista ja mukavaa päivää kaikille!
Päkkänä ja pikkumies Saku
Tsili, mun mies on ehdottomasti kieltänyt nukuttamasta vatsallaan jo ennen jäbän syntymää kun oli lukenut lehdestä että niihin liittyy suurentunut kätkytkuoleman riski. Itse en ole ko. juttua lukenut.
Laitoin Sakun syönnin jälkeen vatsalleen että saisi tehtyä piereskelynsä ja ajattelin, että se viihtyy siinä niin, että saan hampaat pestyä. Lopputulos on se, että se on nukkunut siinä nyt jo reilut puoli tuntia. Mä olen kytännyt sitä tuossa neuroottisena, että kai se hengittää. Juu näyttää hengittävän hyvin.
Ehkä en uskalla öisin vielä kokeilla, mutta jos edes välillä päiväseltään. Mieskin siunas asian jos on vaan tarpeeksi kovalla alustalla ja vähän kattoo perään. Sekin alkaa lipsua periaatteistaan jos saa vaan pojan nukkumaan.... heh!
Kiitos vielä vinkistä! Nyt mä sain juotua aamukahvinkin rauhassa :-) :-)
Päkkänä
Yläkerrasta kuuluvasta ähinästä päätellen tästä tulee lyhyt viesti mutta ilmoitin vain että meidän tyttökin on liittynyt itkuisten vauvojen sarjaan.. tyytymättömyyttä ilmassa on kovastikin. En oikein osaa sanoa mikä on .. kakkaa harvoin vain 1-2 kertaa viikossa ja piereskelee niin pahanhajuisia pieruja että ensin syytin hajuhaitasta miestä, sitten koiraa kunnes paikallsitin että hyvänen aika meidän prinsessan takapuolestahan se haju irtoaa.. Ei kuitenkann vaikuttaaisi mahanvääntöjäkään olevan että en sitte tiedä.
Syliä kaipaa kovasti javiihtyy kyllä hyvin kun ois aikaa sylitellä ja ilmeillä .. mutta kun ei ole.. Meillä kun on tuo pian 2 vee joka uhmailee ihan sata lasissa ja näen jo pojan ilmeestä kun katsoo että jaahas vauva äidin tissillä.. tadaa kehitäänpä uhmiksen josstain ihan olemattomasta ja sitten huudetaan 10 minsaa ja eikun syliin... ja 4 vee lannistuneena että onko äidillä enää milloinkaan aikaa hänelle kun kymmenennen kerran sanon että pelataan myöhemmin paremmalla ajalla yms.
Kirjoittelitte tuosta että vauvan kärsivällisyys kasvaa odottaessa.. Itsekin kyllä tuon allekirjoitan mutta tämä koskee kyllä isompia lapssia kun ihan vauvoja.. ajattelen kyllä näitten kohdalla että kun ei minkäänlaista käsitystä ole ajasta tms niin tarpeisiin ois vastattava hetimiten mutta välillä tyttö huutaa ihan naama punaisena enkä ehdi lohduttaa... ja siitäkös taas huonoa omaatuntoa pukkaa..
Omat läskit ahdistaa ja nyt oilen visusti päättänyt herkuttelut saada minimiin ja onnistunutkin kohtuuhyvin.. ja vaunu/koiralenkkejä alkanut tehä. Ens viikolla ois oma lopputarkastus ja ehkäisyäkin pitäs miettiä. . ja lantiopohjan lihaksia tehdä kun on jääny niin vähälle että oikein.. sääli miestä ja itseänikin kunhan tässä taas tuo seksielämäkin alkaa aktivoitua.. Siis pitäs ja pitäs, kaikkea pitäs tehä mutta kun noissa vuorokausissa on vain tuo harmittavat 24h!
Puutarhatöitä olen kuitenkin saanut tehtyä -- nekun ovat sitä oman mielen virkistystä. Okei, yläkerta ylös, välipalalle ja esikoista viemään fysioterapeutille..
Jaksamista ja mukavia kevätpäiviä toivoo Orvokki ja tyttö 1,5 kk
Heipsun keiksun
Tänään taasen ollut hyvä päivä. Yöunilta noustiin kymmeneltä. Syötöt ja mentiin vaunuilemaan. Kotiin ku päästiin ja vaunut lakkas liikkumasta niin tietenkin neiti heräsi :( , mut jatkoi sitten uniaan omassa sängyssä. Ja on nukkunut nyt yhteensä siis kolmisen tuntia jo. Olen saanut siivottua kylppärin ja veskin. Kissanhiekat sain vaihettua ja kolme lakanaa silitettyä, kestovaipat kasattua jne jne..
Tämä on jo niinkun 3 perättäinen hyvin sujunut yö. Jei!! Ja päivätkin on sujunut ihan kohtuu hyvin. Kyllä saa olla tyytyväinen. Kauankohan tätä kestää :D
Tuo vähäsen harmittaa, että alkuun nukkui vaunuissa ulkona tosi hyvin, mut nykyisin siitä kun vaunut lakkaa liikkumasta niin melkeinpä vartin sisään herää :( . Olis niin kiva ku toinen viihtyis vaunuissa ulkona.
Sama homma sitterin kanssa, ensin se kelpasi hyvin ja nukkui uniakin siinä. Mutta nykyisin ei tykkää yhtään olla sitterissä.
Eilen kokeilin myös lattialla oloa, mutta ei sekään ollut kiva juttu :(
Sain eilen myös kynnet viimeisteltyä viimein, siis vauvan kynnet. Parina päivänä niitä leikkasin ja eilen viel yrtin saaha lyhemmiksi. Terävät ne silti vaan on :( ja joko on tumput kädessä tai hihat sidottuina :( , kurjaa. Tahtoisin et saisi ihmetellä omia käsiä, mutta naama on het ihan raavittu jos antaa sormet vapaiksi :/ .. Mut ei se kynsien leikkaus niin hirveen vaikeeta ollukkaan, tissillä kun oli niin leikkailin niitä :)
Rintareppu, mikä olisi hyvä merkki? Täytyy varmaan itsekin sellainen hommata. Kun joskus on niitä päiviä kuitenkin ettei missään viihdy. Ja mulla kun ei nivelet kestä jatkuvaa hypyyttämistä ja sylissä pitoa jne :(
Ristiäisetkin olisi ensi viikon lauantaina. Pitäisi varmaan vihdoin päättää valmiiksi tarjoilu ja tehdä kauppalistat jne.. Ettei jätä kaikkea viime tinkaan.. Huomenna tulee pappi kastekeskustelulle. Vähän jänskättää mimmonen pappi mahtaa olla, kun puhelimessa ainakin nousi vähän karvat pystyyn, mutta sittenpä sen näkkee..
Harmittaa, ku muut puhuu täällä jumpista ym ja ite ei saa tehä mittää :( .. Rullaluisteleenki ja pyöräilee tahtoisin niin kovin.. Hitsin sektio. Ai niin pitääkin kurkata miltä se haava näyttää, ku eilen suihkun jälkeen ainakin punoitti yhdestä kohtaa ja mietein et pitäiskö käydä näyttääs sitä, että onko se tulehtunut tai hautunut tjn.. Katsonkin sen samantien nyt.. Onneksi se näytti paremmalta nyt, huh..
Olispa vauvasivul sellainen mahdollisuus et nimimerkin perään voisi laittaa et kuinka monta lasta on ja vaik jotain et missäpäin asustaa tms.. Välil ku lukee toisten kommenttei niin olis kiva vaan tietää että monta lasta jollain on ja ku ei kaikkien lapsilukuja millään voi muistaa :D
Päkkänän miesvuodatus oli kuin meidän elämästä. Tai siltä se välillä tuntuu. Meillä eilinen päivä kyl kruunas kaiken ja katsonkin että koska mies pittää lasta ja miten sitä pitää.. :( Mutta eipä siitä sen enempää. Tämä päivä ei ainakaan pitäisi mitenkään miestä rasittaa kun tämä nukkui 10h yöunet putkeen ja nyttenki tyttö on vaan nukkunut niin mikään ei ole miestä rasittanut.
Lopuille vauvautuneille kanssa hei hirveesti onnea!!! Maanantaina kävin ahkeraan seurailemassa että tuleeko vielä uutta viikkopinoa, mutta ei näyttänyt tulevan :) . Kaikki huhtikuiset maailmassa siis, loistavaa!!
Tuo on kyl tosi et olis kiva että siltä toiselta aikuiselta tulis itseltään se kysymys tai käsky mennä viettämään omaa aikaa tämän toisen. Mutta nyt kun miettii niin vaikka mä toivon että meilläkin mies välillä käskisi mun mennä kauppaan vaikka tjn ja se ei sitä tee.. ..niin en minäkään sitä patista kyllä omaa aikaa viettämään :( . Ajattelin kyl et 20pvä ku palaa töihin ja niillä on sählyvuoro torstaisin niin patistan sen sinne menemään aina.. Saa omaa aikaa ja viilentää hermojansakin vielä hyvällä tapaa. :)
Mä en kanssa ole niin vauva ihminen. Siis vauvat on ihania ja tahdon vauvoja :D, mutta enemmän niistä tykkään siinä vaihees ku ne alkaa olemaan taaperoita.. Ehkä juur se et vauvat on hankalia tulkittavia jne niin vaikuttaa ettei niin vauva vaihe nappaa. Mut en mä silti päivääkään pois antaisi :D
Mä kanssa eilen mietein tuota, että miten puklujen jälkeen antaa lisää ruokaa. Mut ajattelin asian niin, että jos tulee tuoretta maitoa ulos niin sitten en anna lisää, kun selvästikin maha on täys ja etenki jos tissillä on jo vaikka nukkunut. Mut sit jos se on vanhempaa maitoa niin sitten olen antanut lisää, ku se taas on röyhyjen mukana vaan noussut ylöspäin vaikka.. Ja tuo ainakin eilen toimi et annoin lisää ku oli vanhaa maitoo ja laps tuli tyytyväiseksi. Ja sitten ku tuli tuoretta niin en antanut ja hetkenpäästä nukahtikin sitten.. Mut nämäkin on varmaan tosi yksilöllisiä...
Päkkänän kysymyksiin vastauksia niin.. Meillä tehdään iltapesut 19 aikoihin ja siitä sit syötölle ja joskus nukahtaa ekalle pitkille unille sen jälkeen mut joskus herää sitten 23-00 aikoihin, syö ja sitten nukahtaa pidemmille unille. Ja tissillä tuo yleensä alkaa nukkumaan jo, siitä sit olkapäälle röyhylle ja siitä kehtoon nukkumaan. Aina siirretään kehtoon, ei oteta omaan sänkyyn nukkumaan tms. Jos yöllä ei jatka unia niin sitten ei vaan jatka. En mä tissiäkää niin paljoo anna et on sit turvoksissa tms.. Ja aamulla vaihdellen niin 7-10 välillä noustaan ylös.
Juu mut nyt suihkuun ja sitten ruuan tekoon..
Verticia & rakkauspakkaus 3vko ja 3pvä
Ihan nopsaan, kun on isompien iltapala menossa: Miellä vauva menee yöunille klo 21, kun isoveljetkin menee ja herää noin kuudelta syömään, jolloin isoveljet ehtii nousta ennenkuin nukahtaa uudelleen. Esikoisen unirumban kanssa päädyin noille www-sivuille:
www.annawahlgren.com
Nyt iltapesulle,
tuuti
heipä vaan nyt on uusi kampaus. vauveli nukahti kotona ennen lähtöä ja automatkan jälkeen nukkui kampaajalla melkein koko ajan autokaukalossaan. Yöunista meillä laiskuudesta johtuen perhepeti on ainoa vaihtoehto, ollaan yöllä molemmat vanhemmat niin tokkurassa ettei puhettakaan vauvan nukkumisesta omassa sängyssään. Etuna vielä mielestäni se, että vauva ei edes ehdi itkeä nälkää alkaa vain tuhista vieressä ja muistan hänet..
Meillä onkin todellinen perhepeti kun 3v nukutetaan yhä vieressä myös ja siitä sitten isi nostaa pojan omaan petiin.Ollaan mietitty isompaa sänkyä.. Olen kyllä ajatellut, että asiaan voisi tulla pikkuhiljaa muutoksia 3veelle olisi oma huone ja vauvallekin oma sänky ainakin siinä vaiheessa kun yösyötöt harvenisi. Onkos se puolivuotiaana? Meillä siis vanhempien laiskuutta järjestely, mutta toimii meillä siinä mielessä että saadaan nukuttua eikä tarvii miettiä ehkäisyäkään... ei vaineskaan.
kiitos muuten niistä tutin uusimis aikeistanne. Mulla oli jostain käsitys että pitäisi kuukauden välein vaihtaa, ajattelinkin, että olisi aika usein, eli voisi pitää vaikka 3kk kun kuitenkin useampaa käytössä ne on aina joku hukassa. Semmosta hullumyllyähän tämä touhu meillä nyt on kivana lisänä 3veen räkätauti. Jos nyt lähtisin pukemaan
Meillä yöt ovat pikku hiljaa muuttuneet aika säännöllisiksi. Iltapesut on yhdeksältä, sen jälkeen imetystä kunnes uni tulee. Jos uni ei tule ja pojalla on vatsa täynnä, niin sitten hyssytellään. Nukkumaan mennään yleensä kymmenen maissa ja sitten herätään kahden tienoilla syömään. Jos tuuri käy, niin vaipan vaihtoon ja imetykseen menee puolisen tuntia, huonolla tuurilla jopa kaksi tuntia jos poika virkistyy. Vaippa on siis pakko vaihtaa, kun kakkaa tulee koko ajan ja muuten peppu menee ihan kamalaksi :-( Jos poika ei nukahda imetykseen, paras uudelleennukuttamiskonsti on heijaaminen sylissä aika tiukasti pidellen ja peiton kanssa. Sitten unen tultua varovaisesti laskeminen sänkyyn ja vielä hetken käden pitely päässä kiinni. Tuntuu että silloin se muutto sylistä sänkyyn ei niin herkästi herätä. Illalla meillä nukahdetaan (=kannetaan sinne nukkuvana) omaan sänkyyn, mutta yösyötön jälkeen minun viereeni. Tämäkin tuntuu auttavan nukahtamisessa/nukkumisessa. Toinen herätys on sitten tuurista riippuen viideltä tai kuudelta ja pidemmän tai lyhyemmän valvomisen jälkeen poika ottaa yleensä vielä tunnin-kahden unet. Aamulla imetän usein sängyssä, niin voi itsekin vielä lepuuttaa silmiä eikä lasta tarvitse siirtää minnekään jos hän nukahtaa. Päivällä olen koettanut sitten saada pojan nukkumaan vaunuissa kahdet päikkärit. Sen lisäksi on tietysti lukemattomia torkahduksia sylissä, joista sitten vaihtelevalla menestyksellä saa pojan siirrettyä pois käsistään.
Poika on kasvanut ihan kivasti täysimetyksellä, mutta ajattelin lähiaikoina kokeilla kelpaisiko pullo. Ihan vain sen takia, että pääsisin itse välillä jonnekin (esim. kauppaan, jumppaan tai kampaajalle). Myös tuttia olen kokeillut, mutta ensitutti tuntui jotenkin pieneltä ja poika vaan työnsi sitä lähes kokonaan ulos ja sitten taas imaisi takaisin sisään, kunnes hermostui hommaan. Ostin juuri isomman tutin, katsotaan miten menee. Imetyksen osalta olen toistaiseksi ollut ihan lapsentahtinen, eli jos pojalle maistuu olen imettänyt vaikka edellisestä kerrasta olisi alle tunti aikaa. Samoin olen ottanut uusintakierroksia, jos poika vielä hamuilee/känisee molempien rintojen syöttämisen jälkeen.
Koetan minäkin olla reagoimatta jokaiseen äninään, kun olen huomannut että poika usein havahtuu ja känisee vähän, mutta jos hetken odottaa, niin nukahtaa uudelleen. Oikea itku on sitten toki eri asia ja siihen pyrin reagoimaan mahdollisimman nopeasti. Vauvojen välillä on tässä kyllä eroja, esikoinen oli helposti kiihtyvää ja huonosti rauhoittuvaa sorttia, joten häntä koetin aikanaan palvella paljon nopeammin. Mutta se on kyllä tosi että kun on toinen lapsi, ei voi enää ihan samalla lailla mennä vauvan ehdoilla. Esikoinen on meillä eskarissa ja hänet on sinne ajallaan vietävä ja sieltä haettava, oli vauvan rytmi mikä tahansa. Tilasin muuten nettikaupasta kantoliinan, kun meillä on muutto edessä ja todellakin tarvitsen pakkaillessa kaksi kättä. Toivottavasti toimii ja poika viihtyy!
Mies on meillä ollut kyllä tosi ihana ja aivan kullanarvoinen. Hoitaa vauvaa ihan pyytämättä ja tulee usein hänet ottamaan minulta jos huomaa että minua väsyttää. Lisäksi ihan selvästi viettää enemmän aikaa esikoisen kanssa. Yösyötöt ja muut yöllä tapahtuvat hoitotoiminpiteet ovat kyllä ihan kokonaan minun heiniäni, joten mies on myös onneksi pirteä päivisin ja iltaisin. Näin olemme sopineet, koska kun imetän joudun heräämään joka tapauksessa ja parempi että ainakin yksi nukkuu kunnolla ja on täysipäinen. Mies on onnksi huonokuuloinen ja hyväuninen, eli vauva saattaa itkeä ja mies kuorsaa samassa huoneessa :-)
Relatipoista: minusta tuntuu, että ovat meillä lisänneet ilmavaivoja. Ajattelin vielä jatkaa, mutta kävin lisäksi ostamassa Disflatylia. Meidän neuvolan täti sanoi, että molempia voi antaa. sinällään meillä ei tunnu ilmavaivat kauheasti vaivaavan, eli huutokonsertteja ei (koputan puuta) ole niiden takia ollut. Haluaisin niitä vain vähemmäksi, kun tuntuu siltä että joka paukun mukana tulee pikkuisen kakkaa, joka taas puolestaan ärsyttää ihoa.
Juliaana ja poika jo yli 6 vkoa
Nukkumisesta...Meillä pikkumies käy iltapesun ja vaipanvaihdon jälkeen nukkumaan klo 21-22 imetyksen jälkeen ja herää 1-2krt/yö syömään. Nukutamme hänet pääsääntöisesti viereen, koska pinnasänkyyn nukuttamisesta alkoi muodostua turhan vaikea show, kun heräsi usein kesken siirron tai vähän ajan päästä siirron jälkeen. Vieressä nukkuukin hyvin. Ensimmäinen yöunipätkä on n. 4-5h ja toinen 2-3h. Aamulla ipana herää 6 molemminpuolin eli on aamuvirkku kuten äitinsä. Unirytmi on muodostunut helposti, josta ollaan todella tyytyväisiä. Myös päiväunet menee päivästä toiseen aikalailla samalla rytmillä eli noin klo 10-12 ja 16-18. Päiväunet meidän pikkumies nukkuu ulkona vaunuissa.
Tuttia ollaan surutta annettu viikon ikäisestä lähtien kun sen kerran huoli. Ei sitä huutoakaan jaksa kuunnella ja esim. automatkojen alussa ja vaippaa vaihtaessa tutti rauhoittaa mukavasti tarvittaessa. Tutin vaihtoväliksi olen kuullut suositeltavan 1-2kk. Ekat tutit oli meillä käytössä 1½kk ja nyt uudet. Ainakin Ainun tuttien tuttiosan sisään alkoi kertyä jotakin möhnää, vaikka niitä keitettiin parin päivän välein, joten vaihto oli tehtävä jo esteettisistä syistä.
Monet ovat tuskailleet kotitöiden ja oman ajan kanssa. Kotityöt meillä hoituu päiväunien aikana, mutta varsinaista omaa aikaa ei kyllä ole helppoa ottaa kun mieskin tekee pitkää päivää eli on töissä jopa 15h/pvä. Lisäksi hänen työaikansa ovat mitä sattuu ja pahimmillaan ehtii käydä kotona vain nukkumassa. Siinä ei oikein viiti häntä enää kuormittaa vauvan hoidolla tai kotitöillä, kun palkkatyössä ihan riittävästi hommaa. Vaikka ei sillä, etteikö vauvaa mielellään hoitaisi kun vaan ehtii ja jaksaa. Kotityöt hoidan pääsääntöisesti itse, vaikka välillä ei kieltämättä vois vähempää kiinnostaa ainainen pyykkääminen, imurointi yms. Eilen sain onneksi haravoitua meidän pihat loppuun ja ostettua kesäkukkia, niin on vähän iloa silmällekin. Omaa aikaa on sitten joskus...
Verticia taisi ainakin ilmoittautua vauvakuumeisten joukkoon. Meilläkin käytiin henkevä keskustelu asian tiimoilta viime viikolla kun otin puheeksi ehkäisyn. Mies siihen, että eiköhän hankita pojalle kaveri. Tähän minä totesin, että hetikö kun on tullakseen. Ja siihen mies, että joo, oisko se niin paha. No eipä kyllä, tulisipahan toivottavasti pienellä ikäerolla ja olisi toisilleen kaveria heistä. (ainakin toivottavasti) Eli meille on uusi vauva tervetullut kun on tullakseen. Ehkä osaltaan tämän pikkumiehen helppohoitoisuus rohkaisee tekemään toisen piakkoin...Pitänee koputtaa puuta, ettei tule koliikkivauva seuraavaksi. ;-) Varmaan moni kauhistelee, miten sitä jaksaisi kahden pienen kanssa, mutta uskon, että pärjäisimme.
-Taapero82
Minäkin olen tähän saakka imettänyt vauvan tahtisesti eli silloin kun pikkumies tissiä on vailla. Vauvan tahtisuus on ainakin taannut sen, että maitoa heruu riittävästi. Meillä neuvolan täti ja sairaalan henkilökunta ovat ohjeistaneet niin tekemäänkin, jotta imetys voisi onnistua parhaalla mahdollisella tavalla eli että maitoa riittää vauvan tarpeisiin. Vauva kun kuulema tarvittaessa "tilaa" maitoa ollessaan välillä tiiviimmin rinnalla ja nämä "tilaukset" häiriintyy, jos imetystä alkaa liiaksi kellon mukaan tekemään. Meidän vauvalla ei onneksi ole ollut juurikaan vatsavaivoja. Näin ollen en ota kantaa siihen, auttaako tietty syöttöväli vatsavaivojen vähentämisessä. Korviketta en aio meidän pojalle antaa ennen kuin on pakko eli jos oma maito ei riitä. Korvikkeesta sain saman neuvon, että vaarana on, että vauvan imeminen rinnasta vähenee ja sitä myöten maidon eritys eli kierre on valmis. Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. En halua ketään syyllistää em. lauseilla. :-)
-Taapero82
Eilen koin ensimmäisen kerran todella sen tunteen että reagoinko liian herkästi ton lapsukaisen tarpeisiin... Kun oltiin anopilla ja apilla käymässä, kattelin että tyttö rupee olee väsyny ja sanoinkin että nyt sille on tullu selkeet merkit siitä millo väsyy. Laittaa kättä silmien eteen. No anoppi tuumas hetken kuluttua, että sähän oot ihan virkeänä, siis tytölle. Mä siinä mietin että oonko vaan liian "suojelevainen", mutta jonkun ajan kuluttua tytön silmät alko luppaa ja uni tulla. Ja rupes olee niitä aikoja että pitäis kotiin päin lähtee ja iltasyötölle.
Päkkänän kyselyyn vastailen myös, vaikka ei viisaudesta oo edes tietoa...
Meillä on nyt ruvettu ihan aikuistenkin toimesta hakemaan tarkempaa rytmiä, eli välillä pidetään tutilla hereillä vähän pitempään ettei nukahda 20 tai 19 aikoihin, koska sillo ei nuku aamuyöstä. Iltatankkausta alotetaan 20.30, koska 21 jälkeen menee yliväsymyksen puolelle ja ei malta sit nukahtaa. Todettu nyt tällä viikolla parina iltana, eilen kun tultiin anopilta ja kunhan olin imetysvalmiudessa kello oli 21, ja toinen kerta oli maanantaina kun meillä oli vieraita jotka lähti joskus 21.30 ja siis tyttö sai pullosta äidinmaitoa ja määrällisesti ois riittäny, mutta ei malttanu nukahtaa kun vasta 22.30. Sillon oli siis silmät aivan punaset. No siis nukahtaa n. 21-21.30 jos kaikki asiat tehdään ns. rutiinilla. Nukkuu siis hyvin, eli jonnekkin 04-05 asti, sit syö, tankkautan puoliväkisin molemmat rinnat, ja nukkuu sit n.07-08 asti josta sit noustaankin hereille ja syödään siinä koko aamunen. Aamupäiväpäikkäreille menee 9.30- 10.30, nukkuu yleensä n. 3 tuntia. Sit on hereillä. Iltäpäiväpäikkärit on vähän hakusessa, nukahtaa mutta ei vielä oo oikeen tullu aikaa et millo ja miten kauan nukkuu... Mutta tähän oon nyt hakemassa rytmiä, mieluusti et jatkuis sit pitkälle sama rytmi. Toi aamuyön puoliväkisin tankkaus on todettu meillä hyväks, koska jos syö vaan toisen rinnan ni on tunnin päästä taas syömässä ja sit alkaa se aamuyön torkkuminen eikä kunnon unia enää ollenkaan.
Äitini kertoi että kun siskoni syntyi 70-luvulla niin neuvolasta ohjattiin vauvoja nukuttamaan mahallaan, eikä siskoni siis nukkunut muuten kun mahallaan. Joten kai niitä vauvoja voi pitää mahallaankin, ja eikä siitä kannata kauheeta omantunnon tuskaa potea, varsinkin jos auttaa lastakin nukkumaan.
Meijän neiti on niin helppo ja helposti tulkittava tapaus, jos rupee menee yliväsymyksen puolelle huuto tulee suorana, muuten ensin ynähtelee ja vähän hiljasemmin ilmottelee olemassa olostaan. Ja kunhan muistaa edes vähän imettää ennen kun menee aamulla vaihtaa vaipan, nälkä kun vaivaa ni huuto on sit sitä luokkaa. Maitoa on onneksi tullu joten se ei oo aiheuttanut täällä huutoja, muutakun äidin tyhmyydestä johtuvana.
Tuuti pohti karkkilakkoa, ja sama kävi mielessä. Liikaa tota fazerin sinistä tullu maisteltua viime aikoina. Taidan tehdä samanlailla kun kannustin miestä röökinpolton lopettamisessa, mä siis aloin myötätunnosta karkkilakkoon vuodeks. No me laitettiin kumpikin 2 € päivässä purkkiin säästöön, mitkä ei siis menny karkkiin tai röökiin raha. Ja vuoden päästä lähdettiin niillä rahoilla etelään. Eli laitan siis 2 € päivässä säästöön ja ostan sit vaikka vuoden päästä itelleni jotain kallista mitä tarviin tai vaan haluun. Hemmottelen sit palkinnoks itteeni.
Tänään ajattelin mennä ostamaan sen tallentavan digiboksin, kun nyt tuli viimenen täysipalkkainen äitiyspäiväraha. Ja varsinkin kun maanantaiset vieraat kävi, ja olivat just käyny ostaa aika halvalla, joten minä myös.
Jaoin viestin, no kadotin sen toisen puolikkaan, mutta onneks oli viel wordilla se koko teksti, joten yritän saada sen tänne. Ja tossa välillä jo onnistuin hyppää näiltä sivuiltakin pois. Joten taidan sitten poistua.
En muista mitä kaikkea ihmiset on kirjotellu täällä, mutta mulla on kysymys niille joilla on lemmikkejä että miten ne on ottanu vauvan vastaan. Meillä koiruus mökötti mulle pari päivää, sit se päätti olla huomaamatta koko vauvaa. No nyt on alkanu sopeutuu, ja odottaa aamulla et vauva saadaan päiväunille, sit ku laitan sen vaatteisiin ja parvekkeelle, ni koira rupee hötkyymään josko vaikka päästäis ulos. Mies kyl käyttää sen aamulla ennen töihinmenoa, ettei nyt sentään oo mun ulkoilutuksen varassa se aamupissa. Ja välillä jopa käy kurkkaamassa sitteriin ku vauva on siellä, mutta ei turhia intoile. Vaunujen kanssa kulkee nätimmin kun kahdestaan kulkiessa. Ja vaunuilla saa taklattua sen niin hyvin ettei tartte ees kauheesti kiskoa vierelle kun vastaan tulee toinen koira, meillähän siis on niin hyvin koulutettu koira :) .
Siihen päkkänän kyselyyn vielä ( kävin siis välillä vielä lukemassa tekstejä, eli hallelujaa wordin käytölle) että meillä illalla monesti nukahtaa tissille, mistä siirrän sen vaunujen koppaan, joka toimii meillä vielä sänkynä kun pinnis on niin iso, ja laidat on lähempänä ni rauhottuu paremmin. Koppa nostetaan pinnikseen, ja yösyötöllä nostan sen peiton kanssa viereen, syö ja nukahtaa siihen josta nosta sit takasin omaan sänkyyn, harvemmin herää kun on syöny ne molemmat tissit. Päiväunet vaunuissa. Eli peitto toimii ainoastaan yöllä. Nyt ajattelin kokeilla et jos ei malta nukahtaa vaikka on selvästi väsynyt illalla ja syöny ittensä täyteen, et tissiä pitää vaan suussaan ni laitan tutin ja laitan koppaan jonka vien pinnikseen, niin että oppis nukahtamaan ittekseenkin eikä vaan tissille. Mutta se taitaa olla jo liikaa vaadittu, mutta kokeillaan hissukseen. Eikä mulla semmosia ehdottomia juttuja oo, ettei vois muutella. Ajattelin siirtää pinnasängyn asukiks siinä vaiheessa ku rupee vaihtelemaan niitä asentoja.
Satuilija ja mötkö tasan kuukausi täynnä
PS: MÄ ONNISTUIN!
Mielenkiintoista lukea teidän nukkumistouhuista!
Meillä mennään nukkumaan vasta vähän ennen puolta yötä, sen verran iltavirkku tuo neiti on. Sitä ennen on torkkuiltu sylissä sohvalla tai kantoliinassa. Nukuttamiseen menee tunti pari ja nyt on tosissaan jouduttu siihen, että vauveli nukahtaa vaan (miehen) rinnan päälle... Oon yrittänyt opettaa siitä pois, mut mies ottaa huutavan tytön siihen päälleen kun ei enää jaksa kuunnella huutoa kun pitää herätä aikaisemmin. Oon myös yrittänyt nukuttaa sänkyyn aikaisemmin, mutta siitä seuraa vaan samat torkut kuin sohvalla ja sama huuto klo 00-02. Perhepedissä nukutaan meilläkin.
Yöllä herätään vaipanvaihtoon ja tissille klo 04-05, toisen kerran 07-08, josta jatketaan unia n. klo 9.30-10.30 asti (mies poistuu tienaamaan leipää tätä ennen). Ja noi yösyöttöjen jälkeiset nukahtamiset sujuvat siihen viereen, josta hivutan neidin (on pienen pyyhkeen päällä) meidän tyynyjen tasolle, nostamalla herää heti.
Päikkäreitä otetaan (jos otetaan) iltapäivällä vaunukävelyllä. Partsia ei ole, joten itse pitää ulkoilla mukana, mikä on ihan hyvä. Toiset pidemmät ehkä tunnin torkut illalla 18-20 välillä, yleensä liinassa.
Oon pähkäillyt, että tuo tyttö nyt vaan on supersylinkipeä. Ei tahtoisi millään olla yksikseen, nykyään huutaa myös vaunuissa jos herää unilta, kantoliina pitää olla aina mukana. Yöhuutoonkaan en oo keksinyt muuta syytä, jos kerran on kylläinen, ruokatorvea rassaava kokkeli pulautettu, vaippa kuiva, iltatorkkuja otettu ettei superväsymystäkään pitäs olla, eikä vatsavaivoja. Syliin ja rinnan päälle (tai rinta suuhun) rauhoittuu heti. Tutti ei kelpaa. Vai mennäänkö me vaan liian myöhään nukkumaan?
Vielä masullaan nukuttamisesta: oon kans vähän väliä tsekkaamassa et pään asento on hyvä, eikä ylimääräistä peittoa naamalla. En laittas niin nukkumaan kovin kauas itsestäni, enkä jos ei osaisi kannatella vielä päätään.
Jee tänään tuli postissa kelakortti ja kutsu rokotetutkimukseen. Onko joku muu saanut tota rokotetutkimuskutsua? Ajateltiin osallistua, tulee bonarina päälle se rotarokote.
Aurinkoa!
t. Tsili & neiti jo 8vkoa
Moi kaikille!
Meille syntyi sitten lopultakin tyttöihminen perjantaina 8.5! Viikojahan mulla oli tossa vaiheessa jo tasan 42.
Käynnistysaika oli sovittu lauantaiksi, mutta perjantai-aamun neuvolassa oli proteiinia pissassa ja verenpainekin tarkemmin syynättynä kohonnut tasaisen varmasti koko raskausajan, joten neuvolantäti päätti laittaa lähetteen ä-polille kontrolliin. Menin sinne saman tien, kaikki oli kunnossa ja verenpaine jne normaalin rajamailla, mutta koska synnytysosastolla sattui olemaan hiljaista päättivät käynnistää synnytyksen saman tien, mitä mielessäni toivoinkin! Kahdeltatoista käynnistettiin ja tyttö oli ulkona ennen kahdeksaa. Paras synnytyskokemus ehdottomasti oli tämä, kaksihan mulla on ennestään. Vedin alkutunnit ilokaasua, mutta kipu tuntui niin sietämättömän hurjalta että päädyin suunnitelmieni vastaisesti spinaalipuudutukseen. Sen jälkeen kaikki meni ihan loistavasti ja tuntui upealta tajutakin jotain synnytystapahtumasta eikä vaan olla jossain kivunhuuruisessa tilassa missä ei tajua mistään mitään. Itsekin selvisin suht kunnialla koitoksesta, pari tikkiä laitettiin ja verta kyllä menetin melkein 900ml minkä takia edelleen vähän heikko olo.
Tyttö painoi 3,5kg, pituus 50cm ja kuuppa 36cm. Kymmenen pisteen tyttö Ihana ja täydellinen kaikin puolin, tietty maailman ihanin.. Toistaiseksi varsin rauhallinen ja hiljainen kaveri.
Imetys lähti sujumaan heti, maito tosin nousi kunnolla vasta viime yönä. Kotiuduttiin äitienpäivänä kahden sairaalayön jälkeen. Kaikki on siis hyvin! Olin jo ihan unohtanut miten kokonaisvaltaista kaikki se rakkaus ja oleminen onkaan vastasyntyneen kanssa, hienoja hetkiä nämä
Hienoja hetkiä myös muille nyyttiensä kanssa!
Parilta ainakin vielä puuttuu uutiset, tosin odotuspuolellakaan ei ole tullut tällä viikolla uutta ketjua niin että olisko loputkin jo saaneet/saamassa nyyttejään??
Barbamama ja Männiäinen pian 4vrk