## HUHTIKUUN HELMET 2009 - TOUKOKUU ##
Huhtikuun helmille toukokuulle uusi pino.
Huhtikuussa vauvaantuneiden keskustelut toivottavasti löytyy tästä:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (174)
vinkistä, että yöllä vedetään täyteen vaikka väkisin. Täältä lähtee nyt olosuhteisiin nähden pirteä mamma ristiäisiin. Santtu heräsi vain kerran viime yönä. Nukuttiin siis yhdestä puoli ysiin, ja hereillä oltiin viidestä kuuteen. Melko hienoa. Tosin mulla on hämärä mielikuva, että Santtu oisi itekseen käyny tissillä yöllä, kun oli jo vieressä, mutta voipi olla jotain imetysuniakin.
Olipa hurjaa touhua Lumikide. Täälläkin luettiin kertomusta kauhun sekaisin tuntein. Onneksi tarinalla oli onnellinen loppu eli uuden elämän alku. Onnittelut Emmistä!
Meillä on kaikki valmista, paitsi poika ja äiti. Eli kylpyhommiin än-yy-tee nyt.
Taisin siis jäädä siksi viimeiseski huhtikseksi, joka sai vaavin syliin! :)
Meiän poikavauva syntyi 11.5. klo 23:44. Synnytys päätettiin käynnistää ya-kontrollin jälkeen, eli kävi samat kuin prinsessat2:lle !!! :)
Komeat oli pojan mitat: paino 3985g, pituus 52cm ja pipo 38cm. Tosiaan ennusteiden mukaan paino olisi ollut vauvalla max 3500-3600g...
Synnytys kesti n. 4h 15min ja hyvin ja melko helposti meni synnytys!
Eilen kotiuduttiin vasta, kun vauvan tulehdusarvot lähti nousuun, vähän nousi lämpö ja hengitys tiheentyi. Sai sitten 2-3 päivän antibioottikuurin, joka tepsi oikein hyvin ja vauva parantui nopsaan.
Ensimmäinen yö meni kyllä ihanasti täällä kotona! Mentiin koko perhe koisimaan 23 aikaan, ja vauva heräsi syömään ekan kerran vasta 4:ltä yöllä. Sitten siitä parin tunnin välein syöpöteltiin, kunnes herättiin 8:lta aamulla. Ihanaa, kun on saanut unta kunnolla pannuun. Ekana yönä kun sairaalassa ei tullut nukuttua ollenkaan. Tokana yönä 2h ja kolmantena 3h. Ihmeen hyvin sitä kumminkin jaksoi vauvahuuman avittamana!! :)
Lumikiteen synnytyskertomuksen luin, ihan tuli liikuttunut olo! On ne synnytykset kyllä aina niin erilaisia! Hienosti jaksoit rankan urakan ja ihanaa, että kaikki päätyi lopulta hyvin!! Halit sinne täältäpäin!!
On tää kyllä niin ihanaa, kun meillä on kolmas ihana lapsi, rakas tuhiseva vauva! Kauheen huolissaan sitä on koko ajan, että vauvalla on kaikki hyvin. Ja jotain ihme ajatuksiakin on tullut taas jo siellä synnärillä mieleen... ...oon aatellu, että tää jää varmasti vikaksi lapseksi... ...mut ylläri ylläri tuli semmonen mieleen, että eihän sitä tiedä, jos joskus 10 vuoden päästä (vaikka ikä olisi jo lähemmäs 40) niin voisihan se iltatähti olla mahdollista, jos hirmusti vauvaa haluttais kumminkin miehen kanssa... vaikka raskaus ja synnytys on rankkoja juttuja, voisin siltikin ehkä joskus kun nää 3 on paljon isompia koululaisia kaikki, niin haluta vielä yhden... On tää ihan hullua!! ;)
Sit tuli mieleen, että miten ootte lähteneet ulos ekan kerran vauvan kanssa? Hetikö vai onko määrätty olla kotona sisällä ensin jonkin aikaa?? Kun en huomannut kysästä sairaalassa, että millonka voi lähteä vauvan kanssa ulos vaunuilla kävelemään ekaa kertaa.
Kertoilen myöhemmin synnytystarinaa. Nyt täytyypi viedä isommat lapset iltapesuille ja nukkumaan!
Ihanaa lauantai-illan jatkoa kaikille!!
T: Ihan vauvahuumassa oleva PikkuKeiju ja vauva 5vrk
ja muutkin, jos olen unohtanut onnitella! Ainakin Sailori, Lumikide ja Prinsessat2 on vauvautuneen viime aikoina.
Mulla on ollut ihan samoja fiiliksiä kuin PikkuKeijulla, siis lapsiluku on tässä eli kolme, mutta jos ottais sen hormoonikierukan ja sit viiden vuoden päästä kun se pitää vaihtaa niin miettis vielä kerran... Joku sanoi ettei ole pikkuvauvaihminen, mä olen JUST NIIN pikkuvauvaihminen kuin voi olla. Ottaisin mielelläni vauvan vaikka joka vuosi, jos ei tarvis olla raskaana ja synnyttää ja rahat riittäis ja... Ne tuoksuu ihanalta, tuhisee ihanasti, itkee ihanan sydäntä särkevästi ja sit kun ne nostaa syliin, niin ne tyyntyy jo pelkästä äidin kosketuksesta, niin että tuntee itsensä maailman tärkeimmäksi ihmiseksi. Mulla siis ei ole vielä ollut sitä koliikkivauvaa. (kopkop)
Viime yönä valvoin ja mietin meidän rahoja ja kesäsuunnitelmia ja kaikkea mahdollista. Eli olen siis toipunut univelasta tarpeeksi että ympäröivä maailma on alkanut kiinnostaa. Oltiin eilen koko perheellä liikenteessä ja kyllä se auto olis syytä vaihtaa. Mistä tulemmekin ikuisuusaiheeseen eli rahaan. ja siinähän riittää mietittävää. Sit vauva tietty jätti sen 5-7 pätkän nukkumatta, eli nyt väsyttää. Onneksi paistaa aurinko.
tuuti
Onnittelut PikkuKeijulle :) Me mattimyöhäset ollaan vielä tässä alkuvaiheessa kun monilla on jo reippaasti yli kuukauden ikäiset vauvelit! jotenkin näinä ekoina viikkoina asiat muuttuu niin nopeasti, että mä varmaan luen aina jälkijättöisesti että mitäs täällä kirjoiteltiin sillon kun suurin osa vauvoista oli kuukauden ikäisiä kuten nyt etin juttuja ihan vastasyntyneistä..
Meidän Männiäinen on nyt siis viikon vanha, ja yhden päivän. PikkuKeiju kyseli ulosmenosta meille ainakin sanottiin sekä synnäriltä että neuvolasta että heti voi mennä kun lämpötilat on melkeen samat sisällä ja ulkona, tuulelta tosi pitää suojata. me ulkoiltiin ekan kerran pari päivää kotiutumisen jälkeen. toi meidän tyttö niin super tyyni, että ei tuota ongelmaa vaunuilu kun tyyppi vaan vetelee hirsiä vaikka parikin tuntia oltais tai neljä.
kantosysteemeistä: mä olen pitänyt tyttöä liinassa muutaman kerran ruokaa laittaessa tms, viihtyy todella hyvin. Mulla on normaali trikooliina. Nyt olen ostamassa just jonkin mainitsemaa Manduca-reppua! Se on kuulemani mukaan tosi hyvä, siinä mielessä parempi kuin kehuttu Ergo, että voi kantaa jo heti vastasyntyneestäkin.
Oliko täällä niitä kestoilijoita, olis kiva jakaa kokemuksia eri vaippatyypeistä :) ??
Nyt syöttöpuuhiin!
Barbamama ja Männiäinen 8vrk
leivottiin vähän 3veen kanssa tuli paistettua munkkejakin ja pari taitaa olla vielä jäljellä..
suomi taas melkein voitti euroviisutkin sitä riemua eilen töllötettiin. tompan hain välillä syliin syömään. (suomi oli siis viimeinen finalisti.. jos joku ei kattsonut) Islannin esityksestä tykkäsin eikä se norjankaan pahimmasta päästä ollut (se oli kyllä ukraina)
nää lapsiperheen hupit on pieniä.
Onnea pikkukeijulle komeasta pojasta eiköhän kaikki ole nyt vihdoin jakautuneet. listassa varmaan sellaisia jotka eivät vaan ole ilmoitelleet enää itsestään. mua kiinnostaisi kestoilu, mut kun kakkaa tulee vähän joka vaippaan ja pyykkiä tuee muutenkin kuin tehtaassa ja kun...tekosyitä tietysti. no yksi syy vielä ei ole kuin 3 kestoa joista ne futzit on sitten kun on vähän isompi vauva, mutta auttaahan sekin jotain. ja ovat meillä hätävaroina kun ei ihan kaupan takana asuta.(lähin kauppa josta vaippoja saa n.13km)
tässä tomppaa rotkotan sylissä eli vähän hankalaa kirjoittaa.. oon taas unohtanut antaa d-vitamiinit monena päivänä.. eilen kauppareissulla hukkasin 3veenkin löytyi onneksi. pitkä tämä tomppa on kun vielä venyttelee sylissä. isäänsä onneksi tulee nämä pojat.
Tervehdys reikätyynyltä!
Aika järeän tytön sain pullautettua maailmaan 16 minsan ponnistusvaiheen kiitokseksi. Mini ei olekaan niin mini 4068g. No olihan sitä yliaikaisuuttakin, jos ei olisi syntynyt aamuyöstä niin kympiltä olisi ollut yliaikaisuuskontrolli. Mun ihanainen repi tullessaan välilihan leikkauksesta huolimatta ja sfinkterin myös. Hartaasti toivon kolmannen asteen repeämän paranevan. Kellään kokemusta moisesta paranemisprosessista? Milloin pystyy istumaan, milloin seksiä tai edes kuukupiottelua? Jännittää ja pelottaa. Paikatkin tulehtu ja vedin antibiootteja viikon, ja josta sain ihottumaakin.
Muita vastoinkäymisiä. En osaa imettää tai hän ei osaa imeä tarpeeksi. Sairaalassa painoa katosi 10% joten oltiin siksi siellä 5 päivää ennen kuin uskallettiin kotia. Maitoa kyllä tulee riittävästi se imeminen vaan tökkii, joten pumppailen Aventilla . Mun kullannuppu ei todellakaan nuku 20 tuntia vuorokaudessa ja on aina huonoäiti olo, jos joudun mennä suihkuun ja annan hänen huutaa kehdossa. Kun ne omat paikatkin pitäs saada ja huolehtia kuntoon. Mullahan ei mitään tutti, imetys tai muita manifestisia linjauksia ollut ainoa mitä kuvittelin oli kestoilu. Metsään meni, joten ollaan nyt klertispainotteisia sekakäyttäjiä. No mut jos edes kaksi kestoa päivässä niin kai se edes jotain auttaa. Syyllinen olo maailman pilaamisesta, vaik varmaan pilaan sitä muutenkin--ja jos tollaselle linjalle lähdetään niin olisi pitänyt olla tyystin lisääntymättä. Kuluttamisesta neiti ei vielä ymmärrä...oisin ostanut jotain kivaa kesäksi, mutta alkoi niin suuri parkuminen ja poru, ettei ostettu yhtään mitään.
MAYDAY. Oon niin noviisi. Jos ei imetä ja menee useammaksi tunniksi pois kotoa niin kuinka hulehditte ruokinnan? Otatteko vastikkeita mukaan tai onko konstia jolla lypsetyn maidon saa säilymään? Kotona me juuri ja juuri pärjäillään ja tunnin lenkeillä ulkona, mutta muualle ei olla uskallettu lähteä.
Isot onnitteluhalit Lumikiteelle, PikkuKeijulle ja Pikku-Tiuhtille! Aikamoiset koitokset Lumikiteellä ja Pikku-Tiuhtilla, tsemppiä sinne! Tippa tuli mullakin linssiin Lumikiteen synnytyskertomuksesta, ihanaa että tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu!
Älä Pikku-Tiuhti pode yhtään syyllisyyttä maailman tuhoamisesta, kyllä se on niin että äidin vointi on tärkeämpää kuin mikään kestovaippailu. Ja aika auttaa, sitä ehtii kestoilemaan myöhemminkin. Samaa toivottelen imetyksestä: ehkä pikkuinen ei vielä osaa imeä oikein, mutta oppii oikean otteen pikkuhiljaa ja saa tarpeeksi maitoa? Ja nukkumisen kanssa: just kun opin et neiti nukkuu aina vaunuissa niin se alkaakin yhtäkkiä huutamaan jossain metrossa täyttä kurkkua... Joten kyllä teilläkin vielä kestoillaan, nukutaan ja imetään!
Huoh, viime yönä oli taas huutokonsertti 00.30-2.30 sopivasti Euroviisujen perään. Niin paljon meidän neitiä ketutti Suomen menestys... ;) Huutaako teidän vauvat niin, että ääni menee jo ihan käheäksi käkättämiseksi? En sit millään keksi syytä tuohon. Imutti molemmat tissi tyhjäksi, puklasi varmaan kaiken pihalle kaksi kertaa. Sit lopulta itku loppuu yhtä nopeati kuin alkoikin (miehen rinnalla tietty), kaikenlaiset rauhoittelut ja hyssytykset ei toimi, ihan kuin sattuisi johonkin. Vatsavaivoja ei kuitenkaan näytä olevan, huutokin tulee vain tuohon aikaan yöstä.
Hei te jotka syötätte molemmat tissit yöllä, miten ihmeessä teidän vauvoihin mahtuu niin paljon...? Jos meillä kinutaan tyhjentyneen tissin jälkeen vielä toista ja annan periksi on luvassa superjättipuklut ja lakanoiden vaihto....
Kestoilusta vielä: ÄP:n imse vimseillä mennään, oon saanut niitä myös lainaan, joten vaippoja on riittävästi. Toimii loistavasti ja mieskin vaihtaa ne mielellään! Kestojen pesua en oo kokenut ongelmaksi, sillä jo puklurättejä tulee päivässä kone täyteen... Juu ja alkuun me mentiin ihan kertiksillä ekat pari kolme viikkoa. Itsetekemäni nb-koon taskuvaippa falskaa edelleen ja myöskin villapöksyjä harsojen kanssa ollaan kokeiltu, mut tyttö pissii ne nopeasti märäksi. Näin pienelle on vaikea saada tehtyä toimivaa imupakettia ilman että siitä tulis ihan valtava. Öisin ja ulkona me käytetään kertiksiä, mutta olisin valmis luopumaan niistäkin jos keksisi tarpeeksi imevän ja peppuun kuivalta tuntuvan systeemin. Vinkkejä otetaan vastaan! Olikos teillä Verticia taskuvaipat käytössä? Mitä laitat imuiksi?
Barbamama: me käytettiin alkuun sitä riisipaperia, mut kun neidin kakka on niin nestemäistä ettei mitään jää paperiin niin jätettiin ne pois. Mut muuten toimiva juttu, enkä usko et olis liian karhea pyllylle. Mitä oot laittanut imseihin lisäimuksi?
Mä unohdan noi d-vitamiinitipat kans turhan usein... Onko niitä sellaisia joita ei tarvis säilyttää jääkaapissa? Muistais paremmin jos ne vois pitää hoitoalustan lähettyvillä.
Vielä hormoonikierukasta, onko kokemusta? Mulla on sellanen fiilis, että tää yksi riittää, muttei sitä ikinä tiedä. Viiden vuoden päästä alkaa jo ikäkin painamaan, mut katsotaan nyt jos fiilikset muuttuu.
Huomenna neuvola ja saadaan tuoreet mitat, jee!
t. Tsili&Neiti huomenna 2kk synttärit!
Meillä on vähä jokalähtöön noita vaippoja, on ImseVimsejä, harsoja, monenlaisia sisävaippoja sekä itse (ts kaverin) tekemiä että joku Tirsokas, Niikki jne ja taskuvaippojakin pari. Imsevimseihin on ollut nyt jo pakko pistää lisäimua kun muuten on hetkessä likomärät, mulla on noita imujakin vaikka mitä: itse vanhoista pyyhkeistä ommelluista ruskovillan villaisiin, hamppuimuihin jne. Kaikki käy ja olen laittanut Imsen ulkopuolelle kun sinne sisälle on hankalampi saada mahtumaan. Taskuvaippoihin samoja imuja. Imuinahan voi käyttää melkeen mitä leikeltyjä kangaspaloja vaan tarpeen mukaan, varsinkin näin pienillä jotku pyyhkeenpalatkin toimii. Meillä voiskin toimia noi riisipaperit kun tän neidin kakka on kumman kuivaa usein! Mäkin käytän öisin ja ulkoillessa kertiksiä, olisin ostanut niitä maatuvia mutta ei ollut kuin kakkoskokoa ja vielä menis paremmin se ykkönen. En jaksa öisin vaihdella vaippaa joten olen siks antanut periksi kertiksille sen osalta, päivisin ehtii vaihdella sen parin tunnin välein mitä noita kestoja tarttee, ja se on mukavaakin puuhaa kaikkinensa, vauvanhoito/seurustelu ja vaipan valinta :) Kestoilun iloja, laittaako Late Lammas-kankainen vaiko toi amppariraidallinen...
D-tipoista: Jekovit tippoja säilytetään huoneenlämmössä. Niitä meille neuvolantätikin toi.
SIis mulle tuli välittömästi ahistus kun tää tyttö oli syntynyt, että apua, viimeistäkö viedään nyyh! sit olen hullun lailla koittanut imeä itseeni joka sekuntin tästä autuudesta :D Sitten mies alkoikin väläytellä ajatusta NELOSESTA tälle kaveriksi..SYnnytys meni niin hyvin että mies säästyi traumoilta, se pelkäs sitä eniten kun aiemmat on ollu sille niin traumatisoivia. Ja sit kun meillä noi kaks on 1,8v ikäerolla mikä on ihan täydellistä ollut ja on edelleen, niin sitä miettii että kuinka tän yhden sitten käy kun sillä ei olekaan kaveria..Että tätä täytyy sitten viihdyttää melkeen ku ainoota lasta (olen itse ainoa ja aina oli reissussa ja kotona vähän tekemisen ja kaverin puutetta)! tai se juoksee noitten kahden perässä surkeena eikä pääse mihinkään messiin. Ja ja ja...että jos tällekin pitäis kaveri vielä tehdä. Tai jos SAIS tehdä..tai jos ylipäänsä sais vielä yhden, eihän sitä ikinä tiiä. Mutta siis semmoinenkin ajatus on ilmaan heitetty, ei ehkä taloudellisesti tai työurien kannalta mikään maailman briljantein idea, mutta sydämellähän se on elettävä...Mutta, ei onneksi ole vielä ajankohtaista! Eli palatkaamme asiaan joskus vuoden päästä (please..). Mutta se vielä, että sehän sit pitäs saaha kolmen vuoden sisällä niin sais tätä samaa ä-päivärahaa! Mulla se kannattais.. No joo, takaisin tähän hetkeen ja imemään sylissä tuhisevan pikkuisen ihanuutta :)
Barbamama ja Männiäinen 8vrk
P.s Onko kellään muulla vauva tässä iässä oksentanut ihan kaaressa?? Meillä lens laatta sekä eilen illalla että tänään päivällä ihan kaaressa suih suih. Ajattelin että on ihan suht normaalia mutta nyt rupesin kelaan että onko sittenkään? Maitoa tulee yli tarpeen ihan salettiin ja toinen meinaa välillä tikahtua kun on tilannu ihan liikaa eikä lopeta syömistä ajoissa, mutta kuitenkin...Nyt oon alkanu pelkää että syö liikaa ja lopetan syömisen kesken vaikka olen lukenu että pitäs antaa imeä niin paljon ja usein kun vaan ikinä haluaa! Mitä olette mieltä?
Pikaisesti kirjoitan puklailusta kun tuo yksi simahti kaukaloon....
Meillä alkoi puklailut varmaan pari viikkoa sitten ja ne on vaan lisääntymään päin. Se on nyt melkein vakio, että ainakin osa sapuskasta tulee vauhdilla ulos. Juu ja joskus lentää ihan kaaresta ja jos sattuu alkaa örisemään sopivasti niin sylkee vielää kaikki mun naamalle.
Tuota syöttämistä minäkin mietin noiden jättipuklujen jälkeen. Meillä on vaan se tilanne, että jäbä yksinkertaisesti vaatii lisää ruokaa myös puklujen jälkeen. Yritä siinä sitten olla antamatta. Meillä tankataan poikkeuksetta aina molemmat tissit. Joskus päivällä olen yrittänyt tehdä niin, että pidän puolentunnin tauon tissien välissä ettei koko sapuska tule ulos.
Meillä vaan näkee selkeästi sen, että tissin jälkeen jäbä ei ole tyytyväinen ennekuin on saanut puklut tehtyä. Se on iso muutos edelliseen aikaan jolloin se oli aina nirvanassa saatuaan tissiä. Mulle meinas tulla jo hätä kun toinen venkoaa ja kitisee tissien jälkeen ja on tyytymätön. Luulin jo ettei maitoa tule tarpeeksi. Meillä se oli selkeästi sen merkki, että vatsaa kiertää ja rauha tulee joko röyhtäyksen jälkeen tai puklujen jälkeen.
Meillä nuo selittämättömät huudot tulee joko vatsan väänteistä tai väsymyksestä. Väsymyshuuto voi aivan hyvin tulla myös aika nopsasti unien ja tissienkin jälkeen jos kokonaisunimäärä on jäänyt vajaaksi. Lisäksi käsittämättömän huudon saa alkamaan myös epämielyttävä toiminto jota ei väsyneenä jaksa (esim. pukluvaatteiden vaihto). Juu ja nää huudot vain siis illalla tai alkuyöstä.
Nyt tuo pikkumies oikein innostui jatkamaan uniaan, joten nyt ehdin sitten hehkuttaakin. Meillä nukuttiin eilen PINNIKSESSÄ ekat yöunet 3 H PUTKEEN. Arvatkaa olenko onnellinen äiti. Loputkin yöstä meni jokseenkin ok. Yksi vuoro kyllä nukutaan aina äidin masun päällä, mutta sekin alkaa jo multa luonnistumaan aika hyvin. Nyt poitsu on suht hyvien yöunien jälkeen niin kanttuvet ettei jaksanut aamutissiäkään vetää kuin toisesta vaan.
Uskon, että asiaa auttoi se, että eilen mulla oli pakkojunttaus sille päiväunille. Ekat unet oli vajaa 2 h tutituksilla, mutta toisille unille vein ulos kun oli talkoon ja heijasin ja kävelin aina kun se meinas herää. Päästiin jo sillä reiluun 3 tuntiin. Ilta meni pikkasen liian pitkäs ja ehti vähän ääntään aukaista, mutta hyvin rauhoittu. Juu - ja kyllä meilläkin ääni huudetaan välillä käheäksi. Naapurit tosiaan väittää vieläkin ettei meiltä kuulu mitään... (taitaa olla kuuroja)
Päkkänä ja Saku 1 kk 1 vko ja jotain päälle
onnea pikku-tiuhtille, ei mikän minivauva tosiaankaan. kysyit repeämistä mulla esikoiselta tuli pieni repeämä ja tehtiin se välilihan leikkaus parantuminen kesti pidempään kuin nyt kun ei repeämää tullut pitkän aikaa kiristi pari kuukautta suunnilleen olin kunnossa täysin. mutta ei siis kokemusta pahasta repeämästä.
kukaskysyi reissulla syömisetä. minä imetän vauvaa milloin missäkin, koetan tietysti etsiä rauhallisen paikan, pieni vauvan peitto tai sideharso hyviä näkösuojia, mutta eiköhän maito säily jääkaapissa sen vuorokauden ainakin? miten muistelisin että äidinmaito säilyy vähän pidempään kui avattyu korvike?
mä taas imetän pientä räkänokka tomppaa sillä näin sekavia sanoja. meillä isi on muutaman kerran antanut tompalle korviketta kun olen ollut kauppareissuilla, mutta olisi pärjännyt varmaan ilmankin ihan huvitutilla.
meillä nyt kaksi poikaa minusta kaksi hyvä lapsimäärä meille. Meille ehdotettu jo tytön yrittämistä, mutta voisi tulla parikin poikaa ennen tyttöä ja mullakin 40 häämöttää pikkuhiljaa eli kaksi passeli lapsimäärä. Esikoisen jälkeen en laittanut äitiysvaatteitakaan pois mutta nyt laitan. ja jos nyt ylläri tulee niin ostetaan sitten uutta. mutta yli kolmikymppisenä näin hyvä.
hyvää alkanutta viikkoa
pikkuäiti ja kätisevä tomppa räkänokka
Kävin vanhempieni luona viikonloppuna vaaálla ja sehän näytti että kymmenen kiloa ois kadonnu. Tänää sitten neuvolassa otettiin mun paino ja mitä hittoa, siitä olikin hävinny vaan 5 kiloa. Kylläpäs osas masentaa. Mutta päätös on tehty, ristiäisten jälkeen alkaa karkkilakko, eli 8.6 loppuu ainakin vähäks aikaa, sit jossain vaiheessa alotan yhellä herkku/karkkipäivällä viikossa.
Pikku-tiuhtille piti kannustaa, että niin mäkin olin ajatellu kestoilevani ainakin jossain määrin, mutta vasta nyt oon ruvennu kaivelemaan noita kestoja esille ja hyvä jos edes sitä kaks per päivä vielä menee, mutta pikkuhiljaa. Niitä biohajoavia vaippoja ollaan kokeiltu, ja ihan hyvälle ne on tuntunu. Edes tytön pylly ei kauheesti punota, ja ihan hyvin ne imee.
Lohdullista lukee että ne muutkin unohtelee niitä d-vitamiinitippoja, vaikka me ollaan käytetty sitä jekovit merkkistä, ni kappas useampana iltana kun tyttö on jo nukkumassa toteen et jäipäs taas tänää ottamatta.
Tosta vauvan käkättämis-huudosta, mikä kyllä kuvaa erittäin hyvin meijän tytön raivarihuutoa. Ne se saa oikeastaan vaan sillon ku se on väsyny, ja sillon on aika sama mitä tuttia ja taikatemppua yritän ni ei mee läpi. Illalla jos saa hepulin, ni ainut on tissi mikä rauhottaa ja sit nukahtaa. Ja päivällä, jos on syöny ni vaatteet niskaan ja partsille, hiljenee heti kun saa raitista ilmaa.
Meillä tyttö syö yöllä molemmat tissit, toki välillä saattaa olla vähän väliä kun äiti sippailee viereen. Mutta meillä ei kuulutakaan tähän superpuklauttelijoiden kerhoon. Raskausaikana ostin sänkyyn muovitetun froteen lapsivesien varalta, jotka ei sit koskaan menny ku vasta sairaalassa, mutta se onkin meillä nyt edelleen käytössä kun tissit vuotaa yöllä niin että paitaa saa vaihtaa yöllä kuten myös rintisikat.
Neuvolassa siis käytiin, tyttö oli ihan hyvin kasvanu, pitkä ja hoikka. No täytyy kyllä toivoo että saa pitää mallinsa, mutta luultavasti tulee olemaan vanhempiensa tyyliin aika lyhyen läntä, kumpikaan ei oo pitkä.
Olikos se päkkänä joka kirjotti että lapsi ei oo ainakaan äidinmaidossa saanu rauhattomuuttaan. Meillä taas vois todeta toisinpäin että meillä oo saanu rauhallisuuttaan, kun ei olla miehen kanssa kumpikaan sieltä rauhallisimmasta ja tyyneimmästä päästä ihmisiä.
Niin ja onnittelut kaikille vauvautuneille, en enää muista ketä kaikkia oli mutta tasapuolisesti kaikille rutistus.
Nyt rupeen kattelee mun uutta tallentavaa digiboksia, oon siis hyödyntäny sitä täysillä ja joka ilta kattelen et mitä tulee illalla ja aina on se pari melkein nauhottamassa. Vaikka mies niin oli sitä mieltä et mitä me tommosella tehään ni kattelipas viikonloppuna tyytyväisenä leffoja siitä päivällä.
Kaikille hyvää alkanutta viikkoa! Käykäähän kirjottelemassa paljon kuulumisia.
Satuilija ja mötkö 1 kk ja vajaa viikko
Mä pääsin nyt toista kertaa koneelle sitten viime torstain kotiutumisen. Ihan ekaks hirmuisesti onnea Pikkukeijulle huhtikuun viimeisestä vauvasta! (ainakin täällä kirjoittelevista). Mä olin ihan varma että se olen minä joka viimeiseksi jakaannun, kun mitään merkkejä ei ollut havaittavissa, mut toisinpa kävi.
Kiitos kaikille myötätunnosta mun synnytyksen suhteen! Paska reissu, mut tulipahan tehtyä.... Palkinto on kyllä aivan ihana ja olen onnesta ihan sekaisin ja kiitollinen meidän ihanasta peikkotytöstä! Mutta ottaa niin päästä tuo synnytys ja ahdistaa siitä puhuminenkin niin paljon, että varmaan olis jossain vaiheessa hyvä käydä läpi sitä ihan ammattiauttajan kanssa. Vielä en oo valmis. Itku tulee heti kun vaan ajattelenkin sitä....
Meidän tyttö omaa ainakin vielä toistaiseks ihan mielettömän hyvät unenlahjat! Syö aina molemmat tissit, siihen menee 1-1,5h, sen jälkeen nukkuu 3-4h ja näin läpi vuorokauden! Mun toipumisen kannalta se on ollut tosi hyvä juttu, oon saanut levättyä/nukuttua päivisikin paljon. Mun mies on näyttänyt oikeesti viime ja tällä viikolla, et se on oikea helmi! Se on kyllä tehnyt täällä ihan kaikki, käynyt kaupassa, laittanut ruuat, hoitanut esikoisen.... Tulipa aikanaan valittua fiksusti :)
Luin pikaisesti näitä viime päivien juttuja mitä ootte kirjoitellu. Mä en oo kans vielä aloitellu kestoilua, koska tyttö on kova kakkaamaan, vaipassa on joka kerta kakka. Lisäks kakkaa usein vielä hoitopöydälle ja tietenkin puhtaisiin pyyhkeisiin tai just kun saa vaipan kiinni niin taas tulee... Varmaan tuttua muillekin. Aloittelen kestoilun sit kun oon ite kunnossa ja jaksan paremmin ajatella asiaa. Ehtiihän sitä...
Tsilin vauva jo 2kk, hurjaa! Näin se aika vaan kuluu. Mut nyt tosiaan ollaan varmaan kaikki jakaannuttu ja ollaan tällä puolen kirjoittelemassa, kivaa! Huomenna mennään ekaa kertaa neuvolaan vauvan kanssa. Harmi, kun mun oma neuvolatäti on kipee eli mennään ihan vieraalle tädille. Kiva kuitenkin tietää, onko tyttö jo saavuttanut syntymäpainonsa. Palailen taas myöhemmin, nyt vauva heräs...
Lumikide ja Emmi 8 päivää
Käytiin tänään yksityisellä lekurilla kun en viitsinyt odotella tuota noin viikon päässä olevaa arvauskeskusreissua.
Tulipahan oma diagnoosi varmistettua. Poitsulla on nivustyrä. Lähete meni eteenpäin. 3 viikonpäästä pitäis viimeistäänt tulla jotain aikaa. Lisäksi sillä on myös napatyrä, mutta sille ei kuulemma tarvitse tehdä mitään (?).
Täytyy toivoa, että huutojen määrä vähenis kun tyrä saadaan leikattua.
Siinäpä sitten tämän päivän jutut.
Päkkänä ja Saku
pää jumissa. Eilen yöllä iski niskakramppi. Täytynee kiinnittää huomiota omaan imetysasentoon, kun niskakramppi helpottaa.
Hyvä Päkkänä, että kävitte yksityisellä. Toivottavasti huuto helpottaa - ja pikkuisen tyrät saadaan hoidettua.
Pukluista. Meillä vähän jo puklailu helpottaa. Alkuun tuli muutamat setit kaarella ja säikähdin oikein. Nyt vielä saattaa esim. syömisen jälkeen heittää olalta kaariyrjöt, mutta huomattavasti harvemmin jo. Myös ruokailun aikana saattaa röyhtäyttää runsaastikin. Annan yleensä yhdestä rinnasta, joskus molemmista. Saattaa pulauttaa välissä, mutta toinen setti voi pysyä sisälläkin.
PIkku-Toiuhti kysyi maidosta. Meillähän juotiin eka kuukausi mukista. Otin vaan pumppumaitoa mukaan reissuille. Jos olin just pumpannu, laitoin suoraan hoitikseen ja annoin sitten sieltä. jos oli jääkaapista, lämmitin juoksevan veden alla muutaman minsan. Nykyisin vastiketta/lypsymaitoa hätävarana, jos en kehtaa rintaa ottaa esille. Googlaa äidinmaidon säilyminen, saat hyviä ohjeita ja aikarajoja kauan säilyy. Ja pidemmille reissuillehan voit ottaa pumpun mukaan, niin saa vauva ainakin tuoretta tavaraa. Periaatteessa maito säilyy ihan hyvin, mutta haistoin aina ja jos musta oli jotain epäilyttävää (esim. haju), en antanu. Rohkeasti vaan liikkeelle.
Nyt pakotan miehen hieromaan ja haen kellarista imetystyynyn.
Voimia vauva-arkeen. Ja muistakaahan nauttia ihmeellisistä lapsistanne.
Meidän ristiäiset meni huippuhyvin, kaveri koisasi tyynesti koko seremonian ja ruokailunlin alun.
Sande ja Santeri
ps. Jos jollain uudella äidillä on aikaa/kiinnostusta lukea, suosittelen Anne Kaustion (toim.) Esikoinen tulee taloon, elämä muuttuu -kirjaa. Siinä on maanläheisiä kokemuksia uudesta elämänvaiheesta suomalaisten silmin. Pystyy lukemaan myös 5 minuutin pätkissä. ;)
No niin jospas sitä nytten rauhoittuisi tähähn lepotuoliin vaavin kanssa ja kertois kuulumiset :)
Meilä sujunut hyvin todellisuudessa varmaan tosi hyvin... kun on muuten tuollainen suhkot rauhallinen kaveri niin "pienet " huudot sitten "ärsyttää"... mahaa vääntää välillä... mutta sidettevästi.. meilläkin tuo asikoinen vääntää hermoja paljon enemmän :)
Vaavi kasvaa ja kaikki muukin ok... ihanaa...(meillä kun tuolla esikoisella oli pienenä kaikenmaailman juttuja josta pahimpana koin atooppisen ihon jota hoidetaan edelleen erikoislääkkeillä ja salvoilla ja lisäksi vielä toi hormoonihoito joten tämä vaavali on kyllä ihan eri maata... )
oma vointi loistava:) enää sellainen 5kiloa ja sitten oltais lähtö kuopissa.... Paljon kiitosta menee myös miehelle joka kattoo poikia että äiti pääsee omiin juttuihin eli jumppiin säännöllisesti 3-4krt/vko
No saatiin sitten mekin se isompi asunto muutetaan ensi kuun vaihteessa!
Ihanaa.. on se kyllä hermoja vääntäny kun täällä kaksiossa ollaan eleilty... tuntuu kyllä että isooooo kivi vierähti sydämmeltä... (itse kun lapsuuteni omakotitalossa maalla elänyt niin kaipaa sitä tilaa ;)...)
Tuohon liittyen KYSYMYS: ajattelin kantorepun ostaa että toi pakkaaminen olisi helpompaa ja muutenkin kun ukkeli viihtyy sylissä;) niin SUOSITELKAA mulle jotain hyvää kantoreppua... KIITOS!!!!
jospas sitä rupes tekemään jotain hyödyllistä kun pikkumies nukuhti akalle päikkäreille...
meille toi rytmity menee jotenkin näin että herätään6-8 välissä ekat päikkärit9-10 välissä toiset 12-3 ja kolmannet 4-6 ja yöllä menee viimeistään 9 nukkumaan herätään ekoille syötöille 12-2 välissä toiset 4-5 ja silleen siis pääsäännöllisesti päivät menee...
mutta paljon hymyjä ja auringonpaistetta päiviin!!!(helsingissä pilvinen päivä)
mikumamma peikkopoika vailla nimeä 1kk ja viikon
Lumikiteellä hurja synnytys! Onneksi kaiken tuon jälkeen sait onnellisen lopun ja vaavi voi hyvin.
Pikku-tiuhtilla on odotus puolella ihanan elämän makuinen kuva!
Minä ja pikkuinen eletään edelleen hurmostilassa! En saa silmiä irti tästä pojasta mutta sitähän se rakkaus on!
Meillä puklataan ja paljon! Vaatteita vaihdetaan ainakin kolme kertaa päivässä ja petivaatteet on ihan maidossa, en kylläkään jaksa niitä joka päivä vaihtaa.
Toinen pää toimii myös nonstoppina!
Meidän neuvola th on nyt käynyt meillä kaksi kertaa katsomassa poikaa mikä on tosi mukavaa ettei tarvitse itse raahautua neuvolaan.
Minäkin täällä mietin että syötänkö liikaa kun puklataan niin paljon mutta th tyrmäsi minut ja sanoi että kyllä vaavi tietää paljonko maitoa tarvii! Joten pidän hanat auki.
Painoa oli eilen 4500g joten kermamaitoa mun tisseistä tulee eikä niin ihme kun vedän suklaalevyn päivässä!
Mulla on ihan järkky suklaa nälkä, paino on siitä huolimatta tippunut!
Enää 3kg jäljellä raskauskiloja!
Meillä nukutaan aika hyvin, herätyksiä yleensä 2-3kertaa yössä.
Pojalle riittää yöllä yksi tissi ja taas nukutaan ja sitten toinen.
Mulla menee yöt vähän sumussa kun nukun ja imetän samaan aikaan!
Ekan yöpätkän poika nukkuu omassa sängyssä ja loppuyön sitten mun tissillä.
Nyt täytyy ryhtyä hommiin, ollaan menossa myllyyn pojan kanssa shoppailemaan vähän vaatteita esikoiselle kun huomasin juuri että tytön kaikki housut on lyhentynyt n.10senttii!
Niin ja syttäritkin saatiin viime lauantaina pidettyä! Enää olisi kaveribileet viikon päästä sen jälkeen saisi ruveta miettimään ristiäisiä!
Ai niin, liityn sitten lisää vauvoja-kerhoon! En millään halua uskoa että tämä vaavi olisi mun viimeinen, haluu lisää!!!!!!!!
Mulla on paikat niin kipeitä vielä että en pysty ilman buranaa liikkumaan ja silti haluu lisää vauvoja!
Th epäili että mulla olisi saattanut häntäluu murtua synnytyksessä tai sitten issiashermo on jumissa, ärsyttää kun haluaisin mennä kärryjen kanssa kunnon lenkin.
Kaikille mukavaa päivää kera nyytin!
Sailori ja ihana poika 1vk4vrk
niin tomppa tähtäsi sinapit suoraan äiteen päälle kun oltiin vaipan vaihdossa ja sitten tuli tietty vielä pissiä (ainahan ne kaksi asiaa tulee yhes)
pyykkikone pyörii ja uudet vaatteet on yllä. löysin vielä laatikollisen esikoisen n.62cm vaatteita, jotka nyt tompalle sopivia, 50-56cm kamppeet saaa jo laittaa sivuun tai siis poistoon kun tässähän nämä meidän lapset siis ovat.
mulla myös hirveä suklaanhimo se ajaa mut epätoivoisiin tekoihin kuten eilen menin leipomaan mokkapaloja, onneksi oli tomusokeria.. eli ei toivoakaan painon putoamisesta. Tosin anoppilan vaaálla tarkistettuna paino sama kuin ennen raskautta, mutta siinäkin olisi vielä se n.5kiloa elämäniloa joka joutaisi pois.
ostin pakastimeen eilen vielä dajm-kakun "vierasvaraksi". hyvä muuten, että löytyy syytä päkkänän sakun itkuun tai eihän se hyvä asia kun on jotain vaivaa, mutta jos asiaan saadaan apu niin se hyvä.
minä tässä olen vähän kiukkuinen kun soitin myös sinne arvausasemalle tompan räkätautiin liittyen no eihän sieltä lääkäri aikaa saa ellei kuolemankielissä olla. neuvolaan kehotti soittamaan. jos vielä nyt päivä seurataan tuli vaan tänä aamuna kamalasti paksua räkää. eihän sitä mikään hysteris-äiti halua olla, mutta näin pieni vielä kuitenkin niin hauras.
minä tätä pientä tomppaa katselen tulee mieleen esikoisen vauva-aika, ovat niin kasvoiltaan samannäköisiä mies jo kysyi, ovatkohan identtisiä.hui kun oli maitoa toinen rinta täynnä tomppa pumppu saa ny ruokaa.
pikkuäiti ja sinappikone sykyssä
Tässä lopullinen syntyneiden lista, otin siis pois kokonaan sen etummaisen osan. Korjailkaa, jos puutteita tai virheitä. Terv. Lumikide
SYNTYNEET:
TYTTÖJÄ: 25
POIKIA: 31
18.3.2009 (38+2) Tsili, TYTTÖ 2800g, 46 cm
23.3.2009 (38+3) Taapero82, POIKA 3620g, 51cm
24.3.2009 (38+1) Revyy, POIKA 3410g, 48 cm
24.3.2009 (38+4) Aaku, POIKA 3670g, 51 cm
27.3.2009 (39+1) Sirppu, TYTTÖ, 3440g, 50 cm
28.3.2009 (38+5) Orvokki1, TYTTÖ, 3800g, 50 cm
29.3.2009 (39+2) Juliaana, POIKA, 3380g, 50cm
30.3.2009 (38+5) Sonja80, POIKA, 4225g, 51 cm
30.3.2009 (40+1) Numerokolme, POIKA, 3650g, 51cm
30.3.2009 (38+0)Pötsipamela TYTÖT A:2540g, 45cm / B:2910g, 48cm
31.3.2009 (39+0) Sande75, POIKA, 3430g, 51 cm
31.3.2009 (39+5) Maaly, POIKA, 4315g, 51cm
1.4.2009 (39+1) Emminen, TYTTÖ, 3460g, 53cm
2.4.2009 (39+6) Helmielina, TYTTÖ, 2960g, 48,5 cm
2.4.2009 (40+3) Jo-hanna TYTTÖ, 3720g, 52cm
4.4.2009 (39+3) Sivri, POIKA, 3200g, 49cm
4.4.2009 (40+1) Kmk75, TYTTÖ, 3610g, 49,5cm
4.4.2009 (40+0) Hentsu86, TYTTÖ, 3070gr, 48 cm
4.4.2009 (40+3) Magda 83, TYTTÖ, 3410 g, 50 cm
5.4.2009 (40+0) Karasan, TYTTÖ, 3690g, 49cm
5.4.2009 (40+2) Colatoffee, POIKA, 4005g, 51 cm
9.4.2009 (40+3) Kristiina75 POIKA 3610g 52cm
8.4.2009 (39+3) emoko2009 POIKA 3255g, 50cm
8.4.2009 (38+6) Päkkänä POIKA, 3310g, 48cm
8.4.2009 (40+6) Pikkuäiti, POIKA, 3650g, 50cm
9.4.2009 (40+3) Adelia, TYTTÖ, 4252 g, 51 cm
10.4.2009 (37+2) Santra79, POIKA, 2860g, 49 cm
10.4.2009 (40+0) Pö, TYTTÖ, 3140g, 49cm
11.4.2009 (41+0)Toukka80, POIKA, 2745g, 54 cm
13.4.2009 (40+5) Tirppana2, POIKA, 3630g, 52cm
14.4.2009 (41+1) Mikumamma, POIKA, 3770g, 51cm
14.4.2009 (41+0) Satuilija, TYTTÖ, 4145g, 53cm
14.4.2009 (41+6) Amena, TYTTÖ, 3800 g ja 50 cm
15.4.2009 (41+0) Kolmonen3, POIKA, 3600g, 52cm
15.4.2009 (39+3) Mirru, POIKA, 3150g, 50cm
17.4.2009 (40+5) Shinon, POIKA, 3745g, 52 cm
19.4.2009 (40+2) Verticia, TYTTÖ, 3960g, 53cm
20.4.2009 (40+2) Mine82, TYTTÖ, 3640g, 52cm
20.4.2009 (39+3) Hipsu81, POIKA, 4045g, 52 cm
22.4.2009 (41+0) Paik, TYTTÖ, 3620g, 50cm
23.4.2009 (40+2) Miia56, POIKA, 4480g, 55 cm
24.4.2009 (41+6) Paaru, TYTTÖ, 3620g, 50cm
24.4.2009 (39+2) Nasu89 TYTTÖ 3290g, 49cm
24.4.2009 (39+0) jbaby TYTTÖ, 3890g, 52cm
24.4.2009 (40+2) Ange, TYTTÖ, 3250g, 52 cm
25.4.2009 (41+3) Äitiliini04 POIKA
27.4.2009 (39+3) Sikkura72 TYTTÖ 3640g, 51cm
1.5.2009 (40+2) Ullika POIKA 4180 g, 53 cm
2.5.2009 (41+6) Candelafi POIKA 4510g, 52 cm
2.5.2009 (40+3) Iza80 POIKA 3880g, 51 cm
5.5.2009 (40+5) eetujaellu POIKA 3120g, 47 cm
8.5.2009 (41+3) sailori POIKA 4190g, 54 cm
8.5.2009 (41+2) prinsessat2 POIKA 3902g, 53 cm
10.5.2009 (41+4) Lumikide TYTTÖ 3540g, 53 cm
11.5.2009 (41+5) PikkuKeiju POIKA 3985g, 52 cm
Neuvolassa käytiin ja lähtöpaino hienosti ylitetty, nyt 3654g. Viime viikon torstaista oli tullut painoa lisää reilu 300g, joten tissit tuntuu toimivan :)
Päivittelin tuota listaa, toivottavasti se on suurinpiirtein oikein. Se on kuitenkin kiva laittaa aina siihen uuden pinon alkuun, niin voi tarkistella että mitenkäs vanhoja ne muiden vauvat jo oikein on.
Mukavaa päivää kaikille!
Lumikide ja Emmi 9 päivää
Hei piti vielä kysymäni, että onko joku kokeillut tuota unipussia? Ajattelin, että jos se olis hyvä rauhoittamaan, että pitämään lämpimänä. Me nukutaan aika viileässä niin ei tarttis aina miettiä onko jalat lämpimät jos potkii peittoa pois. Lähinnä kyllä ajattelin sitä pääasiassa myös rauhoittavana tekiänä.
Jos jollain on kokemusta niin mielellään kuulisin.
Verticia taisi kysellä repusta. Mä olin menossa ostamaan huggiksen kantoliinan, mutta kun kävin myyjän kanssa läpi noita vaihtoehtoja niin päädyin maducan reppuun. Se on käyttöiältään pitkä, tais mennä ihan 20 kg asti. Voit kantaa edessä tai selässä. Osaksi vaikutti myös se, että ne säädöt riittää myös miehelle, joten en ikinä usko että meidän mies kokeilis liinaa, mutta tuo reppu kyllä menee myös niille (etenkin sitten kun muksut painaa enemmän). Sillä voi lähtee vaikka vaeltamaankin. Meidän kiljukaula kyllä tykkää siitä.
Päkkänä