Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahojen riittävyydestä:

Vierailija
30.04.2009 |

Kinasin ystäväni kanssa hieman. Huomasin saavani oletettua pienempää äitiyspäivärahaa, ja olin siitä vähän suruissani. Ystäväni mielestä mitään syytä ei ole, koska hän miehensä kanssa kuluttaa kuukaudessa ruokaan 150e. Mietin asiaa, enkä mitenkään saa päähäni kuinka voi kaksi ihmistä syödä noin vähällä määrällä. He eivät kuitenkaan tee itse leipiä tai mitään.. Ystäväni on kyllä tosi alipainoinen, ettei kyllä taida paljoa syödäkään.

Mietin vain, koska jos kumpikin söisi vaikka ruispaloja noin kaksi kpl päivässä, toisen aamulla ja toisen illalla, niin yksi paketti kestäisi 2-4päivää, sanotaan vaikka kolme. Yksi paketti tuota leipää maksaa kolmisen euroa, niin siitä tulee jo 30e. Jos kumpikin juo lasin maitoa päivässä, litra kestää kaksi ja puoli päivää, niin kyllähän siitäkin jo tulee iso summa. Saati sitten juustot, leikkeleet, kasvikset..

En osaa ymmärtää, auttakaahan siinä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on huima ero ;D ja ei ole kosnti eikä mikään selvitä kymppi/ateria isollekaan perheelle.

Vierailija
22/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(keltuainen) nostaa kolesterolia. Kohtuus siis kaikessa.

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on pakko.

äiti, isä, kaksi lasta joista toinen rintamaidolla

Vierailija
24/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä riitä rahat ruokaan, meillä syödään puuroja ja vellejäkin ja saa todella miettiä mitä ruuaksi tekee. Leipä tehdään itse ja päälle halpaa leikkelettä. Sairastuin itse osteoporoosiinkin ja ruokavaliolla hankalaa korjata tilannetta koska maitotaloustuotteet niin kalliita nykyään:(

Vierailija
25/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään riitä!

Vierailija
26/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lasketa pojan äidinmaidon korviketta tohon summaan.

Olen kokki ammatiltani, nyt kun lapsi nukkuu paljon, on juuri täyttämässä 3 kk, mulla on aikaa tehdä.

Nyt meidän vappuruoka maksaa 3 euroa, paketti perunoita, kermaa ja pekonia ja salaatin ajaa porkkanan palat. Leivän olen ainakin yli 5 v tehnyt itse, nyt saa tuoretta koko ajan kun leipäkone jyllää joka päivä.

Olen pitänyt kirjaa ruokaostoksista jo yli 2 v ja pieniä poikkeuksia on että meillä toi 150 euroa kuussa ylittyisi.

Mä ostan tukusta 2,5 kg kokoisia jauhelihapötköjä, laitan sen n 350 g osiin ja pakkaseen. Jauheliha on siellä halvempaa ja ostan aina kun on viimeinen käyttöpäivä lähellä, maksan n 5 euroa kg jne jne.

Leipä on törkeän hintaista, mutta leipäkoneella hintaa tulee n 50 centtiä, allekin. Sinne on muuten hyvä laittaa kaikki ylimääräiset jauhot. Mäkin välillä kokeilen kaikkea ja siksi kaapista välillä löytyy vaikka mitä, peruna, ohra, tattari jne, kaikki vaan joukkoon. Ja porkkanaraastetta, saatiin tuliaisina Riiasta siemeniä, 1/2 dl taikinan joukkoon, kuivattuja oregaanoja, aurinkokuivattujen tomaattien öljy käytetään tulee makua kaupan päälle.

Teen ruokaa sen verran että se menee kerralla kaikki, bioroskikseen ei mene kuin korkeintaan teepusseja, en ikinä mene kauppaan ilman kauppalistaa ja yleensä ostosten summa on alle 10 euroa.

Meillä kummallakin on verenpaineet kunnossa, samoin sokeriarvot ja kolesterooli oli mulla erinomainen, mieheltä sitä ei mitattu.

Vierailija
27/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tarkalleen tiedä minkä verran meillä menee ruokaan, koska samalta tililtä menee ruuan lisäksi myös asumiskulut, lasten vaatteet ja tavarat sun muut peruskulut.

Osa ihmisistä myös ilmoittaa ruokakuluikseen tosiaan sen mitä ruokakauppaan menee, ja ravintoloihin menevä raha on sitten "huvittelua". Tai jos arkiruokailu on ilmainen työsuhde-etu niin onhan sekin nyt hyvin merkittävä rahaerä.

Opiskelijana ruokaan ei pystynyt käyttämään paljon paskaakaan rahaa (en siis saanut rahaa vanhemmiltani ja asuin vuokralla), tuo 150 euroa kahdelle hengelle olisi ollut jo luksusta. Mutta en mä sillä budjetilla haluaisi itseäni ihan normaalisti, vuodesta toiseen ruokkia. Kyllä se ruoka jota mä opiskelijana jouduin syömään oli todella masentavaa.

Vierailija
28/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kun täällä joku aika sitten vertailtiin auton kuluja, niin osa laski auton kuluiksi vain vakuutukset ja bensan ja osa KAIKKI mitä autoon menee.

Ruokamenoissakin saattaa helposti käydä niin, että lasketaan vain ruokakauppaan menevä raha, mutta unohdetaan ravintolat/ työpaikkaruokailu/ kahvittelut/ kouluruokailut jne.

Meitä 5 ja ruokaan menee noin 800€/ kk. Tähän summaan sisältyy koko perheen KAIKKI ateriat, lapset kotihoidossa ja mies syö töissä eväitä.

Jos lapset olisivat päivähoidossa ja itse söisin miehen kanssa työpäivän aikana työpaikkaruokalassa, niin ruokamenot ruokakaupassa olisivat luultavasti puolet vähemmän.

Vierailija
29/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa normaalisti alle 2e!

Vierailija
30/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan ruokia haluaisin tietää,mitä keitätte?

Vierailija
31/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itseasiassa olen sitä mieltä, että ystävälläni on tällä hetkellä jotenkin omituinen suhde ruokailuun. Mutta olen kyllä melko varma, että he todella käyttävät noin vähän rahaa ruokaan, jos hän kerran niin sanoo. Ja uskon sen tosiaan tarkoittavan kotiin ostettua ruokaa, ja siitä varmasti lasketaan pois miehen ruokailut muualla.

Ystäväni tosiaan tekee töitä kotona, ja luulen hänen olevan suuren osan päivästä syömättä, ja itseasiassa hän kertoo niin tekevänsäkin.

Ja tosiaan muistin väärin ruispalojen hinnan, se on tosiaan kahden euron luokkaa.

Meillä ei syödä sinänsä tuhlaavaisesti, mutta ei kyllä kovin nuukastikaan. Mietin, että halpaa ruokaa saa kyllä tehtyä esimerkiksi porkkanoista ja perunoista, mutta meillä ostetaan helposti kylkeen myös bataattia, paprikaa ja tomaattia. Eikä me nyt siitä oikein haluta tinkiä.

Juttu lähti tosiaan liikkeelle omasta huolesta rahojen riittävyydestä lapsen syntymän jälkeen, mutta tingin kyllä ensiksi muualta kuin ruosta. Joitain asioita siitäkin kyllä voi vielä nipistää, kuten täytyy ostaa harvemmin tuoreleipää, vaikkei sitä nytkään usein osta, ja hieman harvemmin kalliita hedelmiä ja kasviksia ja panostaa enemmän halvempiin. Pääsääntöisesti karsitaan ensin kyllä muista menoista.

ap

Vierailija
32/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa ruokaa:

Aamulla puuroa, sokeria ja pakastemarjoja

Päivällä makaroonilaatikkoa, tehty iso annos kerralla ja porkkanaraastetta.

Välipalana isosta purkista jogurttia, tai omenaa yms.

Iltaruuaksi riisipuuroa ja marjakiisseliä, taas pakastemarjoista.

Ei tule kyllä montaa euroa tämän päivän hinnaksi, jos marjoja on ilmaiseksi kerätty pakastimeen. Ja aikuinen voi kyllä elää näillä ruuilla.

Vierailija
33/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten aikuinen ei kyllä voi ihan tuollka elää pitkään.

Vierailija
34/37 |
01.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole ylipaino-ongelmia :).

paljon marjoja ja puuroa joka päivä...se on meidän motto ;D

Vierailija
35/37 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka syö tuon tyyppisesti.

Hoikkia ja hyväkuntoisia ovat.

Minusta oli jännä huomata, kun heihin tutustuin, että lapsetonkin pari teki iltapuuron ihan säännöllisesti.

Vierailija
36/37 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuussa ruokaan nyt kun oikein nuukailaan,vaikka mies kylläkin tarvitsee 2 lämmintä ateriaa päivässä. ei osteta leipää,eikä juustoa yleensä. emme osta eineksiä,paitsi joskus raskalaisia tms nopeaa mutta harvoin. Koitamme välttää limsoja ja jäätelöitä yms kun niistä kertyy iso summa. mutta niitäkin tulee viikottain kyllä ostettua.

Vierailija
37/37 |
02.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä vilja ja kaurapuuro paketit maksaa alle 1€ ja riitti minulla yksin 1-2 kuukautta. Tuoreet kasvikset on halpoja. Maitoja en juo. Minulla yksin asuessa meni reilusti alle 100€/kk ruokaan, töissä söin harvoin, mutta nyt kyllä menee enemmän kun on lapsi ja "täyttyy" syödä kaksi kertaa päivässä lämmin ateria.