JUST! Joku fiksu taas antanut lapselleen nimeksi LUCA
Ettekö tajua, että lapsi kertoo koko elämänsä, SIIS IHAN KOKO elämänsä uusissa tilanteissa, että nimeni on Luca, Luca ceellä.
Oh hoh näitä muotinimiä!
Kommentit (73)
Mutta mulla on ollut opiskelijoina kaksi nuorta miestä, joiden nimi on nikoseellä, tuo harmittaisi!
Ja onhan se vanhempien oikeus antaa lapselleen ihan minkä tahansa nimeksi hyväksytyn nimen, mutta on kuitenkin hyvä tietää, että antamalla lapselleen 'kansainvälisen' ja 'erikoisen' nimen sijoittaa lapsensa muiden silmissä alempiin sosiaaliluokkiin.
Ja eihän se ole lapsen syy, ja lapsi voi kouluttautua vaikka kuinka, vaikka vanhemmilla olisikin matalampi koulutustaso, mutta jos matalammin koulutetut haluaisivat avittaa lapsensa sosiaalista nousua, tällä hetkellä kannattaisi pitäytyä perinteisissä suomalaisissa nimissä, mitä on annettu runsaasti 1900-luvun alussa.
t. toinen ope
puhuneena voisi omaan kokemukseen pohjautuen väittää, että Janicat ja Nicot ovat poikkeuksetta alhaisesti koulutettujen vanhempien perheistä.
ja kuten kaikki vähänkään älykkäämmät ihmiset ymmärtävät, tässä yyberkonformistisessa maailmassa siitä ei mitään hyvää seuraa.
aivan alinta koirakastia, molemmat varmaan narkkarihuoria ja vankilassa isona..
t. kahden arabinimisen lapsen äiti
Ollaan miehen kanssa korkeasti koulutettuja. Mies tosin ei ole suomalainen eikä asuta suomessa.
Luulenpa, ettei Suomesta löydy yhtä ainutta korkeakoulutettujen vanhempien Nico-poikaa.
Minä olen tykästynyt Luca- nimeen Italiassa asuessani ja toivon, että joskus saisin pojan, jonka voisin nimetä Lucaksi... Ja kyseessä ei todellakaan ole mikään erikoisuuden tavoittelu, kuten jotkut täällä kuvittelevat... Nimiasiat ovat makuasioita, joten en pysty ymmärtämään, millä oikeudella joku toinen voi ulkopuolisena arvostella vanhempien lapselleen valitsemaa nimeä...Antakaa "kaikkien kukkien kukkia"! Jokaisella on varmaan omat perustelunsa nimivalinnalleen, vaikka ei kai omia valintojaan edes tarvitse ulkopuolisille perustella...
ja todettu että erikoiset nimet/kirjoitusasut ovat paljon yleisempiä huonommin koulutettujen ja köyhien lapsilla - kun lapselle ei ole paljon muuta antaa niin pistetään edes hieno nimi. Koulutettujen ja/tai hyvin toimeentulevien lapsilla on useimmiten tavalliset nimet ja nimien kirjoitusasut.
Olen huomannut etta paremmin koulutettujen vanhempien lasten nimet ovat perinteisia nimia kuten (William, James/Alice, Emily, Hannah) tai sitten suosivat tavallisia sen hetken muoti nimia kuten (Jack, Callum, Oliver/Jessica, Olivia) mutteivat mitaan ihme erikoisia viritelmia kuten alempi sosiaaliluokkaiset perheet. Heidan lastensa nimet ovat tyyliin Harley, Bailey/Chantelle, Ashleigh, Kayleigh jne.
miten ihanan eksoottinen nimi esim. Antti, Matti tai Johannes on ulkomaalaisten silmissä! Sen sijaan vaikka Jade on ulkomailla ihan tavallinen nimi.
Väärin, täällä yksi.
Ollaan miehen kanssa korkeasti koulutettuja. Mies tosin ei ole suomalainen eikä asuta suomessa.Luulenpa, ettei Suomesta löydy yhtä ainutta korkeakoulutettujen vanhempien Nico-poikaa.
Ja joka tapauksessa poikani on myös suomen kansalainen=suomalainen.
No kyse olikin Suomessa asuvista.
Meidän tyttärellä on harvinainen nimi, tosin ihan kotimaisin kirjaimin ja suomalaiseen suuhun sopiva. Halusin ehdottomasti harvinaisen nimen siitä syystä, että ehdin toimia kahdeksan vuotta opettajana, ja sadoista nimistä tuli joku oppilas mieleen. Halusin sellaisen nimen, joka ei tuonut heti mieleeni jonkun Marjan tai Heidin enkun tai saksan opiskeluja. :)
mun entinen poikaystävä esittäytyi mulle ekan kerran: "moi mä oon nico ceellä" sen jälkeen kutsuin häntä aina että "hei nico ceellä". :)
mun entinen poikaystävä esittäytyi mulle ekan kerran: "moi mä oon nico ceellä" sen jälkeen kutsuin häntä aina että "hei nico ceellä". :)
Mun mies on nimeltään Nico. Ikinä ei esittäydy "moi, olen Nico seellä". Sanoo vain nimensä. Postia meille tulee välillä Nikolle, ei mies oo ikinä kommentoinut edes sitä. Joskus on joku virkailija jossain välillä itse kysynyt, kirjoitetaanko ceellä vai koolla?
Mun mies on 37-vuotias joten minkään nimibuumin mukaan ei ole nimeään saanut. No, sukunimi ei ole kyllä ihan perinteinen -nen päätteinen vaan ruotsalaista alkuperää.
jep, mutta voipi olla että paluumuutetaan joku kaunis päivä. Ja joka tapauksessa poikani on myös suomen kansalainen=suomalainen.
Eipä tuossa väitteessä puhuttu mitään suomalaisistakaan, vaan Suomessa nyt olevista Nicoista. (Ei ollut minun väitteeni, mutta saman huomion olen tehnyt.)
En yhtään ihmettele jos joku antaa ulkosuomalaiselle lapselleen suomalaiseen suuhun oudon nimen tai kunnioittaa muualta lähtöisin olevan suvun perinteitä. Luulen että moni suomalainen joka ihmettelee naapurtavisten Beatrice Möttöstä ei enää ihmettele asiaa jos sanotaan että pikku-Beatrice on syntynyt ulkomailla tai hänellä on englannin kielinen äiti.
jep, mutta voipi olla että paluumuutetaan joku kaunis päivä. Ja joka tapauksessa poikani on myös suomen kansalainen=suomalainen.
Eipä tuossa väitteessä puhuttu mitään suomalaisistakaan, vaan Suomessa nyt olevista Nicoista. (Ei ollut minun väitteeni, mutta saman huomion olen tehnyt.)
En yhtään ihmettele jos joku antaa ulkosuomalaiselle lapselleen suomalaiseen suuhun oudon nimen tai kunnioittaa muualta lähtöisin olevan suvun perinteitä. Luulen että moni suomalainen joka ihmettelee naapurtavisten Beatrice Möttöstä ei enää ihmettele asiaa jos sanotaan että pikku-Beatrice on syntynyt ulkomailla tai hänellä on englannin kielinen äiti.
Mutta kurjaa että nimet c-kirjaimella on "laatikoitu" suomessa näin, että ihminen on keskivertoa tyhmempi. Tutuhan toki tietevät, että lapsella on 2kansalaisuutta, mutta se edustaa vain murto-osaa kaikista ihmisistä joiden kanssa lapseni tulevaisuuden Suomessa (?) on tekemisissä. Kuinka moni todellisuudessa Jessicoista ja muista tietää, onko lapsella juuret ulkomailla? Täytyy varmaan teipata lappu otsaan, että hei, mun nimessä on C mutta en ole ihan suomalainen :)
Mukavaa vappua kaikille!
LukaluKALUkalukaluKALU...
Pelkästään ton takia en antais ikuna tota nimeä...
En minä ainakaan ikinä, olipa lapsen nimi mikä tahansa! Koiraa voi huudella noin, mutta EI lasta!!
Niin ja ajatelkaas, että reilut 19 vuotta sitten me annoimme tyttärellemme nimen Iida. Mielestämme erittäin tavallinen suomalainen nimi, MUTTA kuinka ollakaan noita Iidoja/Idoja alkoikin kohta olla "pilvin pimein" ja niinpäs joka ikisessä paikassa nykyään kysytään, että kirjoitetaanko nimi yhdellä vaiko kahdella ii:llä! Ja jos joku ei kysy, niin kirjoittaa sen yhdellä!:/
Olipa nimi siis mikä tahansa niin siitä voidaan kysellä kirjoitusasua...ajatelkaas sitä!:)
C-nimet, keksityt ja sellaiset suomalaiset nimet, joissa K on vaihdettu C:ksi, ON naurettavia. Nico, Mico, Rico, Luca, nimistä ihan kaikuu adhd sekä kärttyinen, tupakoiva puolialkkis äiti ja täysnisti isä.
nimistä ihan kaikuu adhd sekä kärttyinen, tupakoiva puolialkkis äiti ja täysnisti isä.
Suomessa ei taida vielä olla?
Omassa tuttavapiirissä on vaan ihan tavallisia suomalaisia nimiä lapsilla, ei yhtään erikoista. Suurin osa tutuistani on akateemisia, mutta tämä on tosiaan vaan minun tuttavapiriini, eikä siis todista mitään.