Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva haaveissa.. Isän jäänti vanhempainvapaalle - äiti töihin. Kokemuksia?

Vierailija
29.04.2009 |

Esikoinen haaveissa... :) Kauheasti mietinnässä työ- ja raha-asioiden järjestyminen vauvan tulon jälkeen (mikäli meille sellainen suotaisiin..)

Minulla vakityö ja miehellä noin 6 kk vuodessa töitä. Minulla sellainen työ, että itse voisin järjestellä töitä melko vapaasti. Miehellä töitä lähinnä keväällä ja syksyllä. Rahallisten asioiden takia olisi järkevää palata töihin melko nopeasti, koska miehellä olisi mahdolisuus jäädä kotiin vauvan kanssa. Voisin olla silloin kotona vauvan kanssa kun mies menisi töihin.

Miten mahtaisi onnistua se, että tuleva isä jäisi vanhempainvapaalle ja minä palaisin töihin, vauvan ollessa 5-7 kk ikäinen? (Tietenkin olettaen että mitään erikoisempaa ei sattuisi ja lapsi olisi terve yms.)

Kertokaa kokemuksia!!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä teen hoitoalalla pelkkää yötyötä, mies on myös duunariammatissa.

Aina kun olen lopettanut imettämisen, siis vauvan ollessa 6-7kk (olen silti imettänyt 1-2x/vrk), olen mennyt töihin ja mies on pitänyt vanhempainvapaan ja sen päälle hoitovapaata. Mullahan oli sitten aika paljon vapaita, kun työt olivat pitkiä yövuoroja.

Meillä sujui kaikki hyvin, erityisen mukavaa on se, että lapsilla ja isällä on oikein lämpimät välit. Lisäksi minulla ja miehellä menee hyvin, kun kumpikin on "joutunut" olemaan kotona ja ottamaan vastuuta lapsista ja kodinhoidosta.

Ainoa negatiivinen puoli oli se, että sitä sai ulkopuolisille ihmisille selitellä ihan väsyksiin asti. Sitä ihmeteltiin myös, että miten isä voi olla äitiyslomalla? Kun ei oikein tajuttu, että äitiysloma on vain se 105 päivää ja sen jälkeen voi kumpi vaan jäädä kotiin. Nyt varmaan on asenteet muuttuneet, tästä meidän ekasta tapauksesta on aikaa jo yli 8 vuotta ja viimeisimmästäkin melkein 5.

Vierailija
2/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä sellainen työ että on ollut hyvin paljon lasten kanssa ja ollut "hoitovastuussa". Kuten jo edellinen kirjoittaja kertoi niin järjestely jossa isä kantaa myös vastuuta arjen pyörityksestä tuo paljon etuja: suhde lapsiin syvenee ja parisuhde pysyy kunnossa (ei ole ylirasittunutta marttyyriäitiä!).

Itse olen pitänyt meillä vanhempainvapaan mutta suurin syy siiihen oli oma halu olla poissa töistä ja "hengähtää"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosikaudet kotona vanhempien lasten kanssa, ja kun nyt vihdoin olen päässyt työelämään, en enää haluaisi jäädä kotiin homehtumaan. Tulevan vauvan kanssa olen siis vain puoli vuotta kotona, sitten on iskän vuoro.

Sukulaiset ovat kyllä ihan hermona, eivät usko että mies pystyy. No, ei hän ole tosiaankaan kamalasti osallistunut perhe-elämään ja meidän teinipoikiin ei ole edes kamalan hyvät suhteet, mutta kantapään kautta minäkin äitiyteni jouduin opettelemaan. Hänen vuoronsa nyt.

Vierailija
4/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin takaisin töihin, kun lapset olivat puolivuotiaita. Imetin vielä kumpaakin lasta tuossa vaiheessa. Sain itse järjestää työajat oman mieleni mukaan, ja yleensä lähdin töihin, kun olin imettänyt vauvat aamulla, meillä molemmat lapset söivät aamun ekat ateriat kuuden maissa, joten oli itse töissä yleensä viimeistään jo seitsemältä. Työpäivän aikana pumppasin yleensä kerran maitoa ja kuljetin sen sitten kotiin iltapäivällä.

Isä ja lapset pärjäsivät mainiosti. Sanoisin, että vielä nytkin, kun esikoinen on toisella kymmenellä ja kuopuskin jo koulussa, isällä ja lapsilla on poikkeuksellisen hyvät suhteet. Kotityöt sujuivat ja sujuvat edelleen aika tasa-arvoisesti ja mielestäni sekä isälle että minulle teki hyvää huomata sekä kotonaolon että työssäkäynnin hyvät ja huonot puolet.

Huonoja puolia en ole tähän päivään mennessä ratkaisustamme keksinyt.

Vierailija
5/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin poikaa vielä noin 3-4 kertaa päivässä, ja sitä jatkui yli vuoden ikään. Kaikki meni hyvin.

Vierailija
6/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siitä syystä, että minulla on vuosilomia paljon ja vaikka säästän osuutta vähän isälle, niin noin pitkälle menee. Sitten jää isä muutamaksi kuukudeksi ja sitten taas mnä. Imetän jatkossakin useita kertoja päivässä, mutta työmatkani ei ole pitkä.

Vierailija
7/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole enää vanhempainvapaata jäljellä kuin max. kuukausi. Jos miehesi jää kuukausiksi kotiin, on se sitten hoitovapaata=kotihoidontuella olemista.

Tämä siitä syystä, että minulla on vuosilomia paljon ja vaikka säästän osuutta vähän isälle, niin noin pitkälle menee. Sitten jää isä muutamaksi kuukudeksi ja sitten taas mnä. Imetän jatkossakin useita kertoja päivässä, mutta työmatkani ei ole pitkä.

Vierailija
8/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainvapaata saa lykätä, mikäli sitä pitää isä (Kelan sivuilta laske tarkasti, mutta yli vuoden ikään kuitenkin). Systeemi on vaikea, mutta meillä vanhempainvapaata siis pistetään säästöön isälle ja isä pitää sitä sitten kun lapsi on 9 kk ja saa tästä hyvästä 12 päivää lisää siis. Kuten kirjoitin, niin tämän jämän jälkeen jää hoitovapaalle = kotihoidontuelle.

Vierailija
9/9 |
30.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivat 5 kk:n ikäisiä, kun menin töihin ja isä jäi kotiin. Jatkoin molemmilla kerroilla imettämistä vielä monta kuukautta tämän jälkeen.

Minusta ratkaisu oli tosi hyvä. Isälle tuli oikein läheiset välit lapsiin. Molemmille osapuolille oli avartavaa nähdä, millaista toisen arki oli (sekä se kuinka rankkaa kotona oli mutta myös se, että ei se ole töistä palatessakaan herkkua, jos toinen heti odottaa että kotiin tullut on valmiina hommiin).

Huonoja puolia järjestelystä en keksi vieläkään, vaikka lapset ovat jo yläasteiässä.