Imetys julkisilla paikoilla
Miten hoidatte vauvan imetyksen esim. kaupungilla? Etsittekö jonkun vauvanhoitohuoneen vai syötättekö ihan "julkisesti"? Miten esim. pieni ravintola tai kahvila, jossa on vaikka vain 1 vessa? Entä käytättekö imetyspaitoja vai pärjäättekö ihan normivaatteilla?
Kommentit (54)
Minä ainakin vain rehellisesti kerroin, että imetyksen näkeminen ruokapöydässä vie ruokahaluni, En minä sille mitään voi. Olisihan se elämä helpompaa jos piereskely, rään valuminen ja paljas tissi eivät veisi ruokahalua, mutta ne nyt vain vievät. Ilmeisemmin aika monelta ihmiseltä. Olisikin muiden huomiion ottamista jos menisi ravintolassa imettämään vauvansa muualle kuin siihen tilaan missä ihmiset ruokailevat. Jos wc ei tunnu mukavalta paikalta, niin esim aula, odotustila tai joku rauhallinen nurkkaus voisivat olla hyvä vaihtoehto? Vai onko niin vaikeaa ottaa muita huomioon?
Eli jos paljas tissini ei vilahda, olen ottanut sinut ja kaltaisesi huomioon?, Vai viekö jo tieto siitä mitä harson alla tapahtuu ruokahalunne?
Eli jos paljas tissini ei vilahda, olen ottanut sinut ja kaltaisesi huomioon? Vai viekö jo tieto siitä mitä harson alla tapahtuu ruokahalunne?
mä imetän julkisesti salassa kuten moni muukin, jos joku kattoo niin kattokoon. Te jotka olette vastaan, älkää vaan matkustako ulkomaille... voi tulla köyhä loma kun ruokahalu menee toisten tissejä katellessa. Pysykää kotona pliiiz.
Jotenkin äärimmäisen huvittavaa, kun vain suomessa on todettu että uikkareista höyrystyy jotain klooria saunan ilmaan ja pyyhkeen pito saunoessa ympärillä on väärin muita kohtaan, ne kun haluaa olla alasti, farkuista näkyy pyllyvako ja kaula-aukosta tissit nänniin saakka, mut jos se nänni sit sattuu julkisesti kaks sekuntia vilahtamaan, ni hui ja yäk. Jos näillä "ajoita menosi vauvasi ruokailujen mukaan"-ihmisillä on lapsia, ni toivon teille tsemppiä, ettei pää hajoa siellä kotinurkissa pyöriessä!!
vaan imetyspainostava maa. Mistä maasta muuten te ulkosuomalaiset kirjoitatte? Olen ymmärtänyt, että muualla maailmassa asenteet julki-imettämistä kohtaan voivat olla hyvinkin kireitä.
Ystäni on töissä Subwaylla, tilat on aika pienet mutta keskellä kaupunkia ja ikkunat ovat todella isot, eli sinne siis näkee ulkoakin hyvin selkeästi. Ystäväni (nainen) oli hieman yllättynyt kun joku nainen oli alkanut imettää vauvaansa ikkunan läheisessä pöydässä. Ei siis ollut mitenkään järkyttynyt tai käskenyt naista lopettamaan, ei vain osannut ennalta arvata että näin kävisi...
imettää piilossa niin että rinta ja vauvakin jäävät "peiton" piiloon. En oikeasti suostu käsittämään miten tämä voisi loukata ketään kun mitään ei varmasti näy.
En tosiaankaan aio järjestää menojani lapsen syömisten mukaan, kun kuitenkin puhutaan vielä täysimetyksellä olevasta lapsesta.
Mun mielestäni huomaavaisuusseikka hoituu tuolla rinnan peittämisellä ja jos joku ei tätä suvaitse, niin sitten se on kyllä ihan oikeasti ihan oma häpeä....
Sveitsistä, ranskan kieliseltä alueelta kirjoitan. Englannissa ja täällä mielestäni asenteet todella myönteisiä.
itse en enää tule imettämään missään mutta käsittämätöntä että vauvan pitäisi syödä VESSASSA, haisee se sitten kuselle tai kukkaselle.
Ja jos 70v setä ei ole vielä ennen nähnyt tissiä niin ehkä on jo aika opetella suhtautumaan siihen vauvan ruokapakkauksena.
Mutta niin, ettei kukaan huomaa. Pitäisikö minun kesken ruokailun, kun kerrankin on päässyt pois kotoa ja ravintolaan ym. syömään, jättää ruoka lautaselle kylmenemään ja jättää ystävä yksin pöytään, kun pitää mennä vessaan imettämään, ettei vaan muille tule yökkäyskohtausta!?
mutta aina niin ettei tissit ole vilahdelleet. Itsestäänselvyytenä olen pitänyt piiloimetyksen mahdollistavia vaatteita ja/tai liinaa joka peittää ruokailevan vauvan.
Jo lapsettomana koin kiusallisiksi ne tilanteet joissa joku samassa kahvipöydässä tms alkoi imettää niin että paljasti siinä rintansa. Kyllä, jos ei siinä ruokahalut menneet niin ainakin seurusteluhalut. Mutta samalla en kokenut mitään negatiivista jos imettäjä hoiti vauvan ruokkimisen noin piilossa ilman paljasteluja. Samaa kaavaa olen itsekin noudattanut.
Mutta jos nyt kuvittelisin tilanteen jossa ravintolan naapuripöydässä jonkun vauvalla alkaisi olla nälkä niin mieluiten toivoisin äidin imettävän (tai tarjoavan maidon pullosta) ihan siinä pöydässä. Sillä huomattavasti enemmän mua häiritsee se vauvan itku tai se että niitä vähiä vessoja käytetään imetyshuoneina. Jonkunkin kerran olen saanut jalat ristissä seisoskella ikuisuuden sen ainokaisen vessan ovella ja miettinyt jo onko edellinen kävijä saanut sairaskohtauksen, kunnes ovesta ilmestyy tuore äiti vauvan kanssa ihmettelemään miten jonoa on kerennytkin kertyä vauvan ruokailuhetken aikana. Silloin on todella tehnyt mieli sanoa pahasti!
sanoisin, että täällä ei tosiaankaan rinnat vilku, jos joku imettää julkisella paikalla tasan on harso tai joku viltti siinä päällä suojana. Näin myös ihan meidän naisten kesken, kun ystäviemme kanssa kokoonnumme vaikkapa jonkun luo, niin harsolla peitetään lapsi ja rinta. Tosin tällöinkin usein mennään toiseen huoneeseen imettämään rauhassa.
Entä, kun asun maalla (lähimpään kaupunkiin 50km)ja haluaisin edes kerran vuodessa päästä shoppailemaan ja kun isommat lapset,4kpl (2-7v) vauvan lisäksi mukana. Pakko meidän jossain välissä syödä, niin mitä teen jos vauva sattuukin heräämään juuri, kun ruoka tuodaan pöytään, jätänkö muut lapset yksin syömään ja menen vessaan imettämään, ettei ahdasmielisille sekopäille tule angsteja?
Minä en pidä imetysrintsikoista enkä näe mitään syytä miksiluonnollinen asia pitäisi piilottaa. Minua niin vituttaa nämä tiukkapipoiset lastenvihaajat, jotka vahtaa äitejä vrheitä etsien, että olen tehnyt periaatepäätöksen: imetän täysin julkisesti paikasta riippumatta. Otan molemmat rinnat esille, enkä edes yritä peittää niitä mitenkään. Olen tehnyt näin tavaratalossa, häissä, ravintolan pöydässä ja kahviloissa. Muutamia paikkoja mainitakseni. Ja aion näin tehdä vastakin. Jos se on jollekin ongelma, niin ei kiinnosta minua. Minulla on oikeus ruokkia lapseni niinnäkyvästi kuin haluan!!!
Minä en pidä imetysrintsikoista enkä näe mitään syytä miksiluonnollinen asia pitäisi piilottaa. Minua niin vituttaa nämä tiukkapipoiset lastenvihaajat, jotka vahtaa äitejä vrheitä etsien, että olen tehnyt periaatepäätöksen: imetän täysin julkisesti paikasta riippumatta. Otan molemmat rinnat esille, enkä edes yritä peittää niitä mitenkään. Olen tehnyt näin tavaratalossa, häissä, ravintolan pöydässä ja kahviloissa. Muutamia paikkoja mainitakseni. Ja aion näin tehdä vastakin. Jos se on jollekin ongelma, niin ei kiinnosta minua. Minulla on oikeus ruokkia lapseni niinnäkyvästi kuin haluan!!!
Itse imetän yleensä kauppakeskuksessa ollessani kahvion rauhallisessa kolkassa. Kahvion viereissä on lastenhoitohuoneessa on kyllä mukava tuoli imetystä varten, joopa. Yleensä vaan on niin, että kun hoitohuoneita on vain muutama, ja jos sinne joku lukittautuu puoleksi tunniksi imettämään, ehtii oven taa kertyä pitkä jono vaipan vaihtoon jonottavia. Olettaisin kaikkien olevan samaa mieltä siitä, että jos hoitohuoneita on vain yksi niin parempi vaihta siellä vaipat ja imettää kahviossa, kuin toisinpäin....
Perheemme muuttaa ensi kuussa suomeen. 3kk tyttöni on täysimetyksellä. Järkyttyneenä lueskelen tätä ketjua... Siis onko totta että imetysmyönteisessä??suomessa ei ole normaalia imettää kaupungilla lastaan ja että jollakin oikeasti menee ruokahalu, jos samassa ravintolassa joku imettää ja että joku oikeasti ajattelee imettävien äitien vain haluavan vilautella. Että minun pitäisi lähteä muun perheeni luota imettämään johonkin hoitohuoneeseen tai jopa vessaan?? Miten maailman luonnollisimmasta asiasta on tullut tällainen tabu. Mainittakoon, että imettäessäni tissini eivät vilahtele, vaan käytössä on imetyspaita, imetysliivit ja harso tai vauva on kantoliinan suojissa, mutta jos jollakin äidillä vähän vilahtaisi, en voi ymmärtää miten se minua voisi häiritä. Tsiisus mitä porukkaa, tekisi hyvää pieni maailmankuvan avartaminen monelle, niin ei paljaan rinnan vilahtaminen kaupungilla saisi tolaltaan.