^^^^HUHTIKUUN Helmet viikko 51^^^^
Uutta pinoa taas kehiin!
Mun oli taas pakko aloittaa uus pino, kun kukaan muu ei sitä vielä ollut aloittanut. Mulle on tullut jo pieni riippuvuus tästä ;)
Viime viikon niskasärystä on selvitty parin päivän sairaslomalla. En kyllä muista, että olis ikinä ennen ollut noin pahasti niskat jumissa. Panadolia meni ihan kiitettävä määrä, kylmäpussi ja lepo auttoivat kuitenkin ehkä enemmän.
Viimeviikkoista vielä kommentoiden, Paik ja Helmielina: Meidän 4-vuotiaalla ei oo isoja käsiä, mut on kyllä ikäisiään puol päätä pidempi ja moni luulee 5-vuotiaaksi. Lähisuvussa ei oo pitkiä miehiä, lähimmät yli 190cm on mun isän veljet, joten ehkäpä jostain sieltä tulee geenit, ken tietää....
Masussa kaikki hyvin, torstaina meen neljännelle neuvolakäynnille ja saa sitten täytellä niitä Kelan papereita. Ainut mikä tällä hetkellä huolestuttaa on mun yleiskunto. Oon enemmän tai vähemmän sairastellut koko syksyn, joten en oo päässyt kunnolla liikkumaan. Pelkkä rappusten ylösnouseminen hengästyttää, joten jotain pitäis tehdä.... Toivottavasti nyt joululoman aikaan olis mukavat ulkoiluilmat ja olis terveenä niin pääsis kunnon kävelylenkeille.
Joulua odotellessa,
Lumikide ja Emmi 20+5
Kommentit (24)
Kyllä tulee tarpeeseen. Yhteensä 4 vapaapäivää. Aion myös ottaa aikaa itselleni ja viedä tytöt hoitoon huomenna ja keskiviikkona noin viideksi tunniksi. Miten tuo 5 tuntia vaan tuntuukin niin lyhyeltä ajalta kun pitäisi levätä, järjestellä kaappeja, käydä kaupugilla, ommella, tavata kaveri jne ;) Katotaan nyt sit mitä jaksaa tehdä. Tänään olen ollut tyttöjen kanssa kotona ja jotenkin on pinna taas kireellä... jotenkin pelkää että tätäkö se sitten on kun jään taas kotiin. No ehkä sitä sitten saa jonkun rytmin mikä tuntuu hyvältä.
Painoa on täälläkin alkanut tulemaan vauhdilla =( toki suklaa ja roskaruokakin on alkanut maistumaan. Menikin jo vähän liian hyvin tuon painonnousun suhteen. 2kg oli tullut kuukaudessa lisää ja nyt näyttäs et on taas tullu ainakin kilo lisää =(
Meillä on muuten iso kokoinen tyttö. Ei siis syntyessä ollut kun noin 3kg mut nyt 5v taitaa olla lähemmäs 115cm ja yli 20kg, Torstaina olisi neuvola niin saa tarkat mitat taas.
Supistuksia ei tule enää ihan päivittäin, mutta ikäviltä ne tuntuu kun tulee. Maha menee kovaksi ja tulee muutenkin pahaolo. Nivuset sain kipeäksi laivareissulla kun piti linja-autossa istua useampi tunti.
Minä muuten mietin että otan juuri niiden kestovaippojen takia sen äitiyspakkauksen =) mutta ehkä se raha on kuitenkin parempi vaihtoehto kun kaikkea on. Viikon päästä jos sais sitten tietää et meneekö nuo tyttöjen vanhat vaatteet vai pitääkö alkaa poikamaisempia etsimään.
Hieman yli puolen välin eli 20+5
Taas yksi viikko lähempänä synnytystä! Aika tuntuu kuluvan niin nopeasti että ei meinaa itse pysyä perässä ollenkaan. Raskausoireita ei vieläkään juuri oikeastaan ole. Vauva potkuttaa mahassa ja hyvin kasvaa ja kehittyy. Käytiin viime viikon torstaina siinä 4d ultrassa ja saatiin liuta kuvia ja dvd mukaan. Sukupuolikin tuli selville; tyttö on tulossa. Esikoinen -03 oli syntyessään 54cm pitkä ja 3770g painava poika, joten olisihan se ihan mukava saada prinsessa taistelijan kaveriksi. Vielä en kuitenkaan intoudu ostmaan mitn vaaleanpunaista. Poika syntyi viikoilla 42+2 joten meni niin pitkäksi kuin vaan antaavat mennä. Kolmena päivänä käynnisteltiin cytoteceilla ja loppujen lopuksi tipalla vauhdittivat ja imukuppiakin tarvittiin. Menetin synnytyksessä 2100g verta joka johtui siitä, että kun istukka oli syntynyt kohtu ei enää supistunutkaan tarpeeksi nopeasti ja sieltä oli ilmeisesti joku verisuoni katkennut ja verta oli sitten ympäri synnytyssalia. Itseäni ei tuo haitannut, oli vaan kovin kylmä ja veivät minut suoraan leikkuriin. Mies jäi vauvan kanssa synnytyssaliin kahdestaan pyörittelemään silmiään, että mitäs nyt??Oli siinä kiva miehellä lähteä töihin kun vaimo on viety leikkaussaliin, eikä kukaan kerro mitään... No tämä tuleva synnytys pelottaa enemmän miestäni, kun minua. Uskon kuitenkin kaiken menevän ihan hyvin... Kaikella on tapana järjestyä parhain päin.. On ollut tosi mukava lukea muidenkin kertomuksi ja tuntemuksia. Kiva huomata, ettei ole yksin näiden asioiden kanssa. Tammikuussa on onneksi talviloma ja pääsee hiukan lepäämään tämän joulu ja remonttihässäkän jälkeen..
Amanda+ rinsessa 22+1
Hei vaan!
Toivottavasti meidän "vastanaineilla" on ollut oikein mukava hääviikonloppu. Olisi kiva kuulla kuulumisia kun palaudutte taas arkeen.
Mulla alkoi viikonloppuna kiva kurkun ärsytys ja nyt nenä vuotaa ja yskittää. Miksi juuri nyt kun osa lahjoista on ostamatta, kortit kirjoittamatta ja joulusiivo vasta aluillaan! Täytyy nostaa hattua teille kaikille jotka olette syksyn mittaan sinnitelleet flunssan kourissa. Tää yskiminen vatsan kanssa on ihan kauheeta ja oloa ei helpota kovasti kun välillä aina lirahtaa housuu. Olin tänään kyllä töissä kun ei tietystikkään ole kuumetta, nyt alkaa vaan vatsaa ahdistaa ja yläselkää kivistää kun tuntuu että hengittäminen on hankalaa.
Pitäisi saada noi kelan paprut täytettyä. Vielä vähän mietin pakkauksen ja rahan väillä. Esikoisen vaatteet ovat 10 v vanhat enkä tiedä oikein niiden kunnosta mitään. Toisaalta, jos sitten rahalla ostaisi sitä mitä tarttee. Uskon, että nuo puvut ja makuupussit on kuitenkin ihan ok.
Reilu viikko enää ja sitten koittaa ihanat joulunpyhät. En muista koska olen odottanut joulua näin paljon. Saa levätä sielunsa kyllyydestä!
Ihanaa!
Joulunodotusta kaikille!
Päkkänä ja Saku 22+4
toivottavasti oli ikimuistoinen päivä molemmilla ;)
Ja tervetuloa uudetkin mukaan!
Täällä odotetaan jo torstain glögikutsuja (järkkäsin itse, kun ei ollut yksiäkään pikkujouluja) ja Lontoon reissua.
Raskaudessa kaikki ok. Liikkeet tuntuvat vielä kuplina, vaikka haluaisin jo tuntea muutakin. Toisaalta mullakin istukka etuseinässä, joten vähän vaimentaa.
Rautaa olen yrittänyt nyt hissukseen syödä. Sanoin siellä neuvolassa, että yleensä maha menee sekaisin, joten tosiaan suosittelivat sitä Obsidania.
Noh, mulla tulee siitäkin huono olo. Oksennellu en sentään enää ole. Yritän ottaa vaikka tabletin joka toinen päivä.
Uusin kiusa on käsien puutuminen. Tai no uusin ja uusin, onhan sitä ollut melkein koko raskausajan. Nyt se on pahentunut. Toissayönä heräsin kahdeksan kertaa siihen, kun oikea käsi oli puutunut. Aamupäivisin ja päivisin sitä sitten särkee ja se tuntuu ihan voimattomalta. Mutta kai tääkin on ohimenevää. Mä tulen vaan kiukkuiseksi kuin ampiainen tollaista tunnin pätkäunista...mutta ehkä tää valmentaa tulevaan.
Mies on ihan ylistressaantunut töistä eikä jaksa kotona edes hymyillä. Mulle taas kelpaisi esimerkiksi seksi ;), mutta se on siihenkin liian väsynyt. Yritän aina öisin halia sen ehjäksi.
Kun olen tässä kotona kaiket päivät, sitä silmä osuu kaikkii epäkohtiin. Maalasin tossa yhtenä päivänä 14 kaapin ovet ja pari seinää. Nyt pitäisi hankkiä ovenrivat ja naputellat taulut takaisin. Ja sitten taas seuraavan epäkohdan kimppuun...
Kummeista vielä sen verran, että meillä on vähän runsaudenpulaa...ei oikein tiedetä vielä, ketä pyydetään ja ketä jätetään pyytämättä. Toisaalta ei kannata kaikkia "tuhlata" nyt, mutta silti. Nooh, onhan tässä aikaa pähkäillä.
Ja vielä hisseistä. Meillä tosiaan 1973 rakennettu talo, jossa todella pieni hissi (oisko 80 x 90 cm), siksi vaunut mietityttää.
Oikein hauskaa viikkoa teille kaikille,
Sande + Nyytti 24 + 0
Ihan ensimmäiseksi onnea tuoreille rouville!!! Täälläkin innolla odotellaan kuulumisia kunhan ehditte taas normaaliin arkeen!
Sanden käsien puutuminen kuulostaa ihan rannekanavan ahtaumalta! Mulla oli vastaavaa edellisessä raskaudessa ja ainoa mikä siihen auttoi oli tukilastat öisin. Siihen loppuivat yöheräilyt puutumisen osalta, muuten tietty ravasin jatkuvasti pissalla. Mikään muu kuin lastat ei kuulemma tuohon vaivaan auta ja ääritapauksissa kuulemma leikkaus, joten suosittelen että menet mahdollisimman pian lääkärille jotta pääset tuosta kurjuudesta eroon!!! Muistan vielä miten uskomaton tunne oli kun synnytyksen jälkeen se paine/puutuminen katosi käsistä kuin taiottuna!! Joskus kuulemma se hermo saattaa jäädä pinteeseen pidemmäksikin aikaa..
Meillä tuli "iloisia" uutisia töissä.. Pomolta tuli sähköposti jossa ilmoitettiin että meidän (siis mun ja myyntipäällikön) pitää nostaa myyntiä usealla tuhannella eurolla tai pudotaan pois kuukausipalkalta kokonaan ja siirrytään pelkkään provikkaan. Mikä sitten taas tarkoittaisi sitä, että liksa olis jatkossa varmaan muutamia satasia kuussa.. Vähintään parin tonnin pudotus joka tapauksessa! Vittu (anteeksi) minähän en tollaiseen suostu joten jään sitten vaikka sairaslomalle kun tämä asia tulee ajankohtaiseksi.. Siis tammikuun 15 päivä luki meilissä.. Tosin tuollaisenaan se ei taida muutenkaan mennä läpi vaan ilmeisesti tarvitsee maksaa ensin irtisanomisajan palkka ja sen jälkeen mennään uusilla ehdoilla.. Motivoi kuulkaa vielä entistä enemmän!!
Nyt mua alkoikin kiukuttaa niin, että taidan mennä kahville!
COlatoffee ja pikkukakkonen jo 24+4!! Ja mahdotön möngerrys =)
tosi perseestä toi Colatoffeen työtilanne. Kaikilla tuntuu olevan jotain säästöjuttuja/lomautuksia/irtisanomisia töissä. On tää masentavaa. Onneksi päästään äitiyslomalle.
Myös meillä oli 4D, ja oli kokemuksena tosi hieno. Poika olis meillekin tulossa. Ja pari viikkoa aikasemmin kun on luultu (tosin kätilö epäili aikaa jo aiemmin). Laskettu aika siirtyi siis maaliskuun puolelle, mutta tähän pinoon jäädään. Eihän sitä tiedä millon se ulos päättää tulla. Äitiyslomaakin on haettu vanhan ajan mukaan, mutta en sitäkään muuta.
Kaikille voin lämpimästi suositella 4Dtä (ja Felicitas-klinikkaa Helsingissä). Rahanmeno (n.150e koska Kela korvaa osan) on pientä siihen nähden, mitä saa vastineeksi. Meidän tapauksessa todella hyvää palvelua, pitkän ultrauksen, dvd:n ja kuvia ja ennen kaikkea tietoa vauvasta ja sen rakenteista paljon tarkemmin kun rakenneultrassa.
Melkosta mainosta tuli mutta oon vielä niin innoissani.
Joululahjoja pitäisi ostaa ja koti näyttää läävältä, mutta en jaksa stressata. Perjantaina alkaa loma, eli onhan tässä vielä aikaa. Kuten joku sanoikin, joulua odottaa vielä enemmän kun aiempina vuosina. Mistä lie johtuu?
Meidänkin vauva potkii niin paljon, että yöunet alkaa häiriintyä. Onhan se ihanaa tuntea niitä potkuja, mutta potkisi mieluummin päivisin...
-Sonja rv 24+0 (tai siis oikeastaan 26+0, älytöntä)
Pojat on mummolla ja täällä nautitaan vaan jouten olosta, töllöstä, saunasta, mässäilystä ym! Loistavaa :)
Onko muita saunafaneja? Mä makaisin masun kanssa vaikka joka ilta kun mahdollisuus on.. Oon koittanut nyt rajoittaa kuitenkin joka toiseen päivään :)
Colatoffeelle tsemppiä työtilanteeseen. Kannattaa vaan pitää omista oikeuksista kiinni! Jouduin viime raskauden aikana riitauttamaan asian, niin hankalaksi töissä meni. Mutta pääsinpä sieltä parempaan firmaan töihin!
Lahjoista. Täälläkin oikeestaan kaikki hommattu. On vaan sellainen fiilis et onkohan nyt tarpeeks ja mieluisia jne... Ikuinen stressiherne :(
4d:tä. Tämän kolmannen raskauden aikana VIHDOIN tänne kaupunkiin saatu toi 4d mutta siitä ei saa kuulemma kelan hyvitystä(Saako jossain? Miksiköhän käytännöt vaihtelevat?), ei mene kuulemma kelalle läpi kun on "vaan naaman ihailua"... Niin tuo n. 200€ tuntuu vähän turhan suolaiselta maksaa tässä kohtaa :( Mutta taitaa olla vika raskaus(vannomatta paras :) niin oishan tuo ollut upea päästä katsomaan!!!
Isot pojat. Meidän 4v(olipa muuten poikkinainen olo vkl:n synttärikemujen jälkeen!!) on myös iso kundi jo. Keväällä vaihdettiin 104 vaatteisiin ja alkavat olemaan pieniä... Painoa n.19 kiloa. Neuvola vasta ensi vuoden alussa niin sitten saa tarkempia mittoja. Enerinen kaveri :)
Vauvan potkiminen. Lupu pisti tuulemaan eilen niin että ensimmäistä kertaa näkyi ulospäin kun vatsa senkun heilui ja "kupruili"! :D Oli meillä hauskaa! Vaikka on "jo" kolmas raskaus menoss aniin aina se on yhtä upeeta ja ihmeellistä! <3 Taitaa olla lihakset pienellä vahvistuneet :) Luin kirjasta että hän olis jo n. 800g ja 30cm!!!
Mukavat illan jatkot!! 7 yötä joulouun on....
Jo-hanna ja Lupu 25+2
Mahassa on ollut hiljaiseloa nyt kolmatta-neljättä päivää... "normaalisti" oon tuntenu voimakkaita potkuja monta kertaa päivässä mut nyt näinä päivinä on tuntunu TOSI vähän ja TOSI hentoisia potkuja. Onks muilla näin?? Mua alkaa jo kohta epäilyttää onks mahassa kaikki hyvin...perjantain on onneks neuvola!
Mine & Papu 22+4
Mine, minäkin tunnen potkut päivästä riippuen, joskus en pariin päivään mitään. Ton kokoinen mahtuu vielä piilottelemaan jossain peränurkassa ja jos jalat osottaa selkään, niin potkuja ei tunne. Nou hätä :-)
Muuten on aika tasaista eloa. Joululahjat on pääosin ostamatta, mutta jään huomenna lomalle, eli vielä ehtii. Mä jotenkin uskon, että meidän 2&4 v ovat tyytyväisiä, jos jotkut autot saavat, eli en stressaa oikeestaan muusta kuin miehen lahjasta. Mitään vinkkiä ei tunnu heruvan, eli pitänee ostaa sille jotain ihan turhaa. Tosin tänään pitäisi postin mukaan postittaa joululahjat, ja postimyynnistä tilatut ei ole vielä saapuneet, mutta ennenkin ne on menneet vielä takarajan jälkeen perille, joten en stressaa siitäkään vielä kamalasti. Ja voihan ne tänään tulla postin mukana :-)
Meillä on muuten sitten sellainen pieni 4 v, pituutta karvan alle metri ja painoa 15 kg, kenkä huimat 26 ja hölskyy jalassa. Mutta mahtuu vielä 10% käyrän yläpuolelle, eli ihan normikokoinen kuitenkin.
tuuti ja nappula 21+6
Onnittelut naimisiin menneille - taitavat vaan olla vielä kuhertelemassa :-)
Colatoffee: Tsemppiä sinne työpaikalle. Jos kuulut liittoon, niin koeta sitä kautta selvittää onko tuollainen työehtojen muuttaminen näinkin lyhyellä varoitusajalla laillista. Jos olisi isommasta porukasta kyse tuo vaatisi ehdottomasti YT:t. Onko sinulla kuinka pitkä irtisanomisaika? Se on muistaakseni ehdoton minimiaika, jota ennen pitää ilmoittaa työehtojen muuttumisesta.
Vauva on tosi tomeran oloinen ja liikkeitä tuntuu säännöllisesti pitkin päivää. Sekä mies että esikoinen ovat jo tunteneet vatsan päältä liikkeitä. Minulla on kyllä sen verran tuota rasvakerrosta vatsan päällä, että liikkeet eivät näy päälle päin, mutta tuntuvat jos käden laittaa kohdalle. Kävinkin sitten neuvolalääkärissä tällä viikolla, kun sieltä soitettiin ja kerrottiin että oli tullut peruutusaika. Eipä kyllä ollut tuosta paljon lisähyötyä pelkkään terkkakäyntiin verrattuna: virtsa oli puhdas, hemppa kääntynyt nousuun (käskettiin vähentää Obsidan 2krt/vko), kuunneltiin sydänäänet (140), mitattiin SF-mitta (25, ja terkka oli saanut viimeeksi 27 - lääkäri pisti käsialaeron piikkiin) ja tehtiin sisätutkimus (paikat kuulemma kunnossa viikkoja vastaavasti). Vasta jälkikäteen huomasin ettei lääkäri ollut kirjoittanut neuvolakorttiin sisätutkimuksen tulosta. Olen menossa äitiyspolille 8.1 ja siellä on ainakin toistaiseksi ollut asiantuntevamman oloista henkilökuntaa. No, ainakin meillä nuo neuvolalääkärit ovat ihan tavallisia terveyskeskuksen lääkäreitä, eivätkä millään tavalla erikoistuneita raskauden hoitamiseen/seurantaan. Paino ei ollut muuten noussut yhtään, eli olen edelleen pari kiloa alle lähtöpainon. Jouluna tulee varmaan vähän lisää, mutta kaiken kaikkiaan olen ollut tosi tyytyväinen siihen että paino ei ole noussut. Myös TH ja äitiyspolin lääkärit ovat olleet tähän tyytyväisiä.
Töissä on pitänyt aivan älytöntä kiirettä, mutta elän nyt toivossa että se hieman hellittäisi ja ehtisin ajoissa kotiin tekemään jouluvalmisteluja. Väsymyskin on välillä iskenyt kun pisimpinä päivinä olen painanut töitä aamu kahdeksasta ilta kymmeneen. Mies on saanut aika lailla pitää kotirintamaa pystyssä yhdessä esikoisen kanssa. Myös kaikki lahjat ovat kahta lukuun ottamatta vielä ostamatta. Onneksi verenpaine on lääkkeiden kanssa pysynyt säällisellä tasolla.
Tänään muuten ensimmäinen työkaveri kysyi että onko meille tulossa perheenlisäystä. Pakkohan se oli myöntää. Äitiysloman alkuun alkaa olla enää reilu kaksi kuukautta - tuskin maltan odottaa!
Sain muuten alkuviikosta Kelan päätöksen äitiyspakkauksesta. Siinä sanottiin, että se tulisi kahden viikon kuluessa. saatan siis jo ensi viikolla päästä hypistelemään vauvan vaatteita :-) En ole vieläkään tehnyt mitään ostoksia vauvan varalta. Autossa käytettävä turvakaukalo on esikoisen peruja ja se on tuotu maalta varastosta kaupunkiin. Sänky meillä on (suvussa kiertävä aivan ihana pikkuvauvalle tarkoitettu rottinkisänky), joka vain pitäisi jossain vaiheessa hakea meille. Vaatteitakin on hurjasti maalla varastoituna ja olen pikku hiljaa mieheltä kysellyt voisiko hän käydä siellä niitä hakemassa vaikka joskus maaliskuussa (ajomatkaa on noin 8 tuntia suuntaansa). Esikoistakin odottaessa oli jotenkin sellainen taikauskoinen olo, että jos hankintoja ja valmisteluja tekee liian aikaisin niin jokin menee varmasti pieleen.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille
Juliaana ja työnimetön 24+6
Kiitoksia oikein paljon vielä kaikille hääonnitteluista! Ja onnittelut myös Verticialle meidän puolesta! Meillä oli kyllä oikein ihanat ja juuri meidänlaiset häät! :) Perjantaina käytiin ihan vain kahdestaan maistraatissa, ja kaveri, jonka piti tulla todistajaksi, olikin sairastunut, eikä päässyt mukaan, joten todistajat olivat maistraatin puolesta. Itse vihkikaava maistraatissa oli tosi lyhyt ja koko juttu oli ohi varmaan kymmenessä minuutissa. Mutta kyllä se silti aivan juhlalliselta tuntui :)
Maistraatin jälkeen päätettiin käydä hyvin syömässä, mutta mihinkään kaupungin kolmesta "paremmasta" ravintolasta ei päässyt, joten päädyimme sitten Fransmanniin. Ihan juhlava päivällinen siellä saatiin aikaiseksi :) Seuraavaksi se lemmikinomistajan pakollinen... eli pitkä metsälenkki koirien kanssa (hih, on siinäkin hääpäivän ohjelma ;)
Reissu oli samalla meidän "häämatka" eli olimme varanneet hääpaketin paikallisesta hotellista. Oi voi, mitä hemmottelua! Saunallinen sviitti yleellisene kylpyineen ja kynttilöineen, huoneessa odottamassa hedelmät, ruusut, shampanjat ja pieni lahjakin. Ilta nautiskeltiin sitten huoneesta ja sen antimista. Aamulla tuotiin vielä huoneeseen todella runsas ja herkullinen aamiainen. Aika hienoa :)
Sitten menin vielä meikattavaksi, kampaajalle ja valokuvaan. Illaksi palasimme kotipaikkakunnalle kaverin luo, jossa järkkäsimme illanistujaistyyliin hyvää ruokaa, juomaa ja mukavaa yhdessäoloa! :) Just sellaiseen pienimuotoiseen tyyllin, mikä meille sopii. Se oli ihanaa :)
Laitanpa tähän vielä linkin kuvaan, joka on otettu juuri tuoreesta avioparista maistraatissa.
http://personal.inet.fi/surf/jetta/kuvat/ssmaist121208.jpg
Toivoo:
Shinon, Onnellinen rouva rv 23+4 :)
Kyllä näytittekin onnellisilta, hyvä kuva! Häät ovat mun mielestäkin ennen kaikkea hääparin juhla, joten siitä kannattaa tehdä oman näköinen seremonia. Me pidettiin aikanaan aika pienet häät, jossa oli vanhempien ja sisarusten lisäksi vain ystäviä. Hyvä valinta ;)
Mä kävin tänään neuvolassa, jossa kaikki hyvin. Hemppa oli kylläkin laskenut 136:sta 118:sta, joten alan nyt ottamaan 2x/pvä multivitaa, katsotaan riittääkö se nostamaan arvoa. Sokerirasitukseen sain myös ajan, se on 21.1. Fundus mittaa otettiin nyt ekan kerran, oli 18,5 eli keskikäyrillä mennään, vaikka mun mielestä maha on jo tosi iso! Painoakin oli taas tullut ihan kiitettävästi, 2,5kg edellisestä käynnistä ja yhteensä nyt 6,5kg. Toisille sitä näköjään vaan kertyy :(
Huhtikuiset on nyt viettänyt vähän hiljaiseloa, missä te ootte kaikki?Tulkaahan kertomaan kuulumisia ja myöskin taustailijat, tervetuloa mukaan!!
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
T.Lumikide ja Emmi 21+1
Shinonille: Ihanalta kuulosti <3 Kuva kaunis ja henkii rakkauden lämpöä. :)
Onnea vastanaineille! :) Shinonin kuvan perusteella onnea ilmassa.
Täällä suunnalla vointi edelleen hyvä. Eilen oli neuvolalääkäri. Verenpaine ok ja painoakin tullut lähtöpainosta (59kg) 6kg. Luulin, että olisi jo enemmänkin kun ruoka maistuu niin hyvin. Hemoglobiini oli syystä tai toisesta noussut ja oli nyt 133. Huokaisin helpotuksesta, ettei tarvitse rautatablettaja alkaa nappailemaan. Lisäksi neuvolan terveydenhoitaja "armahti" minut sokerirasituskokeesta eli ei tarvitse mennä siihen. Edellisen kerralla oli sitä mieltä, että pitää, mutta nyt oli nähtävästi miettinyt riskitekijät tai paremminkin niiden puuttumisen uusiksi. Masuasukki ei pitänyt sydänäänten kuuntelemisesta yhtään. Alkoi monottamaan kuunteluanturia ja teki sujuvia väistöliikkeitä sen minkä ehti...SF-mitta 24cm, joten lääkärin mukaan vauva kasvaa sopusuhtaisesti.
Töissä hyviä uutisia. Työsopimustani jatkettiin ensi vuoden loppuun asti. Helpottavaa tietää, että saan melkein toukokuun loppuun asti täyden palkan ja vasta sen jälkeen äitiyspäivärahaa. Tosin senkin pitäisi olla ihan hyvä, kun tulojen mukaan lasketaan. Eli taloudellisia huolia ei onneksi ole näköpiirissä.
Hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti! Minä suuntaan tästä töihin...
Taapero 82 ja pojan vesseli 25+0
Onnittelut tuoreille aviopareille. Kävin kattoo myös Shononin kuvan, niin ihana nähdä siitä kuika onnellisia olette :)
Mulla olis edessä vieläkin niiden papereiden täyttöä :( enkä oikein tiedä mitä kaikkea siinä pitäisi jo olla tiedossa ja kuinka sitovia ne ajat ovat? Ja missä vaiheessa täytyy täyttää sitä isän hakemusta. Voi tuntua että olen aivan hölmö mutta ei ole ollut aikaa perehtyä noihin :(
Tammikuun alussa olis seuraava neuvola ja samalla sokerirasitus...
Mut nyt jouluaterialle :)))
T.Sivri ja masukki 24+2
Joo, onnea Shinonille, hieno kuva ja oikein säteilette onnea!
Sivri, mulla on yliopistokoulutus ja kaks lasta, enkä mä vieläkään oikein tiedä, miten ne kelan paperit pitäis täyttää. Eli ei ne niin simppeleitä kai ole. Tosin kelassa on mukavaa henkilökuntaa, joka auttaa mielellään. Aion itse mennä helmikuussa sinne täyttelemään papereita ja ottaa pinon palkkatodistuksia mukaan, kun mun 2007 tulot on naurettavan pienet nykyisiin verrattuna (olin töissä 3 kk koko vuonna, muuten hoitovapaalla). Mun päiväraha siis määräytyy joko nykyisten tai 2004 tulojen mukaan, enkä todellakaan osaa laskea niitä indeksikorotuksia tms kelan laskurilla.
Seuraa taas veteraanin vinkki: Jos mies aikoo käyttää osan vanhempainlomasta, sitä ei kannata nyt itselle ainakaan koko pituudelta. Kaikki työnantajat ei tykkää muuttaa papereita kesken loman ja isäkuukauden saaminen voi jäädä äidin työpaikan päätöksestä kiinni, jos siis on jo hakenut täyden vanhempainloman. Mä haen itse vanhempainlomasta kaiken paitsi 2 viimeistä viikkoa, jotka haen sit, jos isä ei ehdi isäkuukautta pitämään. Loppuosa pitää sit vaan muistaa hakea 2 kk ennen. Muistaakseni vanhempainloman saa hakea kahdessa osassa, ja jos työnantajalle sopii niin vaikka 20:ssä, mutta yleensähän se ei sovi :-)
Taaperolla oli mukavia työkuulumisia, onnittelut!
Oma napa: Ensi viikolla tulee täyteen tuo kelan raja, eli sit voi ruveta noita tukia hakemaan. Itse lykkään hakemisen viime tippaan, eli helmikuulle, kun palkka on tässä syksyn aikana noussut huiman indeksikorotuksen verran, eli kaikki kuukaudet, jotka saan mukaan tuolla uudella palkalla nostavat päivärahaa. Vatsassa mekastetaan lähes päivittäin, paitsi jos en malta pysähtyä, niin en sitten huomaa mitään. Ja jos on oikein kiirettä niin illalla supistaa ja en tunne liikkeitä. Onneksi alkaa joululoma! ELi oikein oireetonta keskiraskautta eletään ja hyvä niin. Jatkuispa sama meininki ainakin tammikuun ajan.
tuuti, rv22
Juliaana jo sanoi että taidamme olla vielä me kaksi hääparia kuhertelemassa, mutta ei..
Onnea Shinonillekin, olemme rouvautuneet!
Naimisiin on siis päästy.. 12.12.. Ihana päivä ja viikonloppu oli. Maistraatissa meni se 5minuutti ja siitä suoraan kuvaan.. Tosin kuvaaja oli todella todella huono ja surkea ja otokset joita käytiin sitten seuraavana päivänä katsomaan oli huonoja. Harmitti erittäin paljon! Kuvan jälkeen kotiin ruokkimaan lemmikit ja siitä sitten hotelliin yöksi ja seuraavaksi yöksi taas laivalle. Käytiin ravintolassa syömässä sekä pe ja la. Keilaamassakin käytiin!! Pikkuinen ei alkuun oikein tykännyt ajatuksesta mutta antoi sitten rauhassa minun keilata.. Leffassakin oltiin jne..
Perjantaina meni ihmisille myös kortit perille (ja osa maanantaina) että olemme karanneet naimisiin ja juhlitaan helmikuussa. Eilenkin vielä tuli onnitteluita =)
Arki on ollut jotenkin hmm.. helpompaa naimisiin menon myötä. Puhumme enemmän ja voisiko sanoa että arvostamme toisiamme enemmän. Ja minä joka ei yleensä ole uskaltanut paljoa mistään puhua niin minä jo sanon mitä mielellä on =)
Juu.. Tuossa oli neuvolakin hmm.. 15pvä. Kohdunpohjankorkeus oli 21, meni ylärajoilla käyrässä.. Ja tammikuus joudun uuteen sokerirasitukseen :s .. Siihen jo ajan varailin ja hb kontrolloidaan tammikuussa myös tämän jatkuvan väsymyksen takia. Terveydenhoitaja suositteli sairaslomaa, mutta en pysty ottamaan kun on pätkätyösuhteita. Nyt loppuu soppari tasa 25.12. Jos seuraavaksi saan pidemmän niin sitten sairastan. Kun yössä saan nukuttua keskimäärin sen 4h.. Siinä se. Sit yritetään jaksaa töissä 4-5pvä:n putkia, nostaa, vetää, siirtää 100kg potilaita..
Olen ihan sairaan väsynyt ja siksi en tännekään ole jaksanut kirjoitella. Kun ei vaan mitään jaksa. Joulujuttuja yritän pikkuhiljaa tehdä. Eilen leivoin ja tänään pitäisi jatkaa.
Ajattelin mennä hetkeksi rentoutuu; tuomiokirkon torille kuuntelee joululaului tänään =)
Joo ja ne kelan paperit sai.. Oman täyttämisessä ei ollut hankaluuksia, mut kait se kelan tuntien tulee bumerangina takaisin.. Mut sit tuo miehen paperi. Hakea nyt sitten isyyslomaa kun tiedä koska muksu edes syntyy.. Ja kun hän haluaa ensin pittää kolmisen päivää syntymän jälkeen ja sit loput toukokuus..
Ja sitten työnantaja sanoi et he ei maksa siltä ajalta palkkaa vaan kela maksaa niin jos se on vaan 80% niin voi olla ettei paljoa isyyslomia pidellä sitten :( Harmittaa!!
Joo, pitäisi hääpäivän kuvatkin purkaa koneelle ja varmaan syödä aamupala..
Ei ollut painoa tullut yhtään lisää neuvolas käydes ku katsottii.. Eli lähtöpainosta alkuraskaudessa ollaan selkeesti alempana. Mutta neuvolatäti sanoi että ei haittaa jos painoa ei tule lisää ja jos vaikka vaan laihtuu kuten minulla näyttää menevän.. Että vauva kyl ottaa silti kaiken tarvitsemansa ja kasvaa normaalisti.
Mutta ei tässä kummempia varmaan nyt..
Kiitokset hää onnitteluista =)
Rouva Verticia & masukkiasukki Rv 23+0
Minäkin haen päivärahaa viimeisen 6kk tulojen perusteella (olin opintovapaalla osan vuotta 2007 ja tulot olivat pienet). Meillä palkanlaskenta sanoi, että hakemuksen voi jättää heti ja laittaa vaan ruksin kohtaan että palkkatodistus toimitetaan myöhemmin. Ainakin meillä palkanlaskenta toimittaa sitten todistuksen suoraan KELAan niin viime tipassa kuin mahdollista. Muutenkin jos saatte palkkaa äitiysloman alusta, niin työnantajan pitää toimittaa todistus juuri edeltävältä 6kk periodilta, eli viime tippaan mennään joka tapauksessa.
Lisäksi minulle sanottiin sekä KELAsta että meidän HR:stä, että ihan hyvin voi nyt hakea koko vapaata itselle ja tehdä muutos myöhemmin jos mies haluaakin jäädä vapaalle (2kk ennen vapaan alkua). Käsittääkseni äidin työnantajalla ei ole tähän oikeastaan mitään sanomista (=eivät voi estää), ellei äiti aio palata tuolloin esim. kuukaudeksi työhön ja sitten taas takaisin esim. hoitovapaalle. Senhän kai jokainen ymmärtää, että sellaisen järjestäminen on useimmille työnantajille tosi kallista ja hyödytöntäkin. Jotkut kai voivat käyttää tuolloin kertyneitä lomia, mutta se taas kai tarkoittaa sitä että töihin palatessa lomia on sitten vähemmän. Itse ajattelin ihan vain olla kotona jos mies päätyy pitämään isäkuukauden. Tosin epäilen ettei hän sitä tule tekemään, vaikka minusta se olisi mukava.
Mukavaa viikonloppua
Juliaana ja työnimetön 26+0
Muutama tunti vielä ja sitten tämä tyttö starttaa kohti kotia ja jouluvalmisteluita!! Ihan hyvillä mielin duunienkin puolesta.. Tavallaan ainakin.
Eli tosiaan mulla se nyt sit meni niin, että sain kaksi vaihtoehtoa joko suostun palkan alennukseen heti 15.1 alkaen tai sitten saan lomautusvaroituksen heti jolloin olisin tuolloin 15.1 jäänyt kokonaan pois. Lievää kiristystä siis ilmassa siltä osin että tosiaan mulle olisi tässä tapauksessa pitänyt maksaa 2 kk irtisanomisajan palkka ennen liksan muutosta, mutta sitten taas lomauttaahan mut olisi voinut joka tapauksessa heti kahden viikon päästä. Pomo tuli kyllä aika paljon tässä vastaankin eli sovittiin että saan puolet entisestä kk liksastani ja loput sitten provikkaa. On se sentään melko lailla enemmän jo se puolikas kk liksakin kuin minimipalkka alalla jolla ei ole työehtosopimusta ja enemmän tietysti kuin ansiosidonnainen. Joten josko mä nyt sit saisin myytyä vielä jotenkuten niin tulotasoon tuo ei vaikuta.. Vähän on tietysti paha mieli, mut toisaalta ihmettelen että ylipäätään pitivät mut täällä. Järkevämpäähän niiden olisi mut ollut lomauttaa, joten eiköhän ne mut täällä halua pitää. Lisäksi uuteen työsopimukseen kirjoitettiin että äitiysloman jälkeen katsotaan muutakin duunia lisäksi kuin tätä myyntiä. Onneksi mieskin on hyvinkin perehtynyt näihin asioihin, sekä koulutuksensa (oikis) että töidensä puolesta. Ite olisin varmaan taas vaan parkunut ja suostunut siihen ekaan ehdotukseen.. Siis ilman pohjapalkkaa kokonaan. Raskaana ollessa mulla ei nimittäin juuri ole jaksua tuollaisissa asioissa lähteä riitelemään.. Onneksi äippäraha tulee 07 mukaan jolloin mulla oli normaali kk liksa ja provikatkin vielä nostamassa sitä eli kaiketi siis sama kun tuo edellinen äitiysrahakin oli. No niin, se siitä, tulipa romaani!!
Olipa kiva kuulla tuoreista rouvista ja Shinon oli laittanut kuvankin, tosi ihana!!
Mistähän muusta oli puhe.. Mulla lyö nyt ihan tyhjää..
Mulla oli eilen neuvolalääkäri ja kaikki kunnossa. Kokoarviota ei tehty koska lääkäri sanoi että on ihan liian kokematon sitä tekemään. Samaten kun ei osannut sanoa vauvan asennosta vielä muuta kuin että oikealla puolella on. Mitäpä noista, paikkaa tämä kaveri vaihtelee kumminkin vielä moneen kertaan..
Sektiota hän suositteli jo valmiiksi siinä tapauksessa että vauvan kokoarvio on lähelläkään esikoisen kokoa.. Tavallaan olen pettynyt, tavallaan helpottunutkin.. Mutta aion kyllä normaalia synnytystä koittaa jos epäillään että vauva on vain n 3-3,2 kiloinen.. Viimeksihän esikoista epäiltiin ultran perusteella 3.6 kiloiseksi, mutta neuvolantäti väitti kivenkovaan että käsikopelon perusteella mennään yli 4 kilon. Täti oli oikeassa juu.. =). Ja eihän se herra sieltä silloin mahtunut kun vielä kasvot edellä koitti tulla. Joten jos tälläkin kertaa lapsi on jo tosi laskeutunut niin luotan kyllä enemmän siihen käsiarvioon.. Esikoinen oli siis jo niin syvälläkin silloin ettei tarkkaa mittaa enää saatu ja virheasentokin jäi näkemättä..
No, mutta nyt mä menen käymään kahvilla ja jatkan vielä pienen hetken niitä töitä. Tai sitten tulen vielä kommentoimaan jotain uudemman kerran..
Colatoffee 25+0 (uskomatonta) että jo näin pitkällä!!!
Ja hyvät viikonalut täältäkin! Ihanaa, mulla eka lomapäivä, tää on niin luksusta nyt kolme päivää kun kaikki muksut ovat vielä hoidossa/koulussa ennen kuin niiden loma alkaa! Keskiviikkona lähdetään sitten koko perheen voimin käymään paatilla Tukholmassa, siinä on meidän perheen talvilomareissu. Oi kun mä odotan sitä seisovaa pöytää=)
Tänään oli sitten se 5. neuvola. Kaikki tuntuisi olevan hyvin, paineet 110/62, vauvan syke 140-150, kohdunpohjan korkeus 22cm. Pissassa ei mitään häikkää.Paino noussut nyt kaiken kaikkiaan 1,5 kiloa, josta kokonainen kilo tullut kuluneen kuukauden aikana. Tästä se painon nousu sitten näköjään lähtee=( Täytyy ehkä vähän yrittää hillitä herkkujen kiskomista jouluna...
Mulla on kanssa ollut päänsärkyjä ja niskat jumissa, olenkin tänään menossa hierojalle. Yritettävä saada ne kuntoon ennen kuin alkaa se imetysrumba, sitten ne vasta jumiin vetääkin... Yleiskunto on kanssa aika heikoissa kantimissa, koko syksyssä ei ole tullut juurikaan tehtyä mitään. Ensin oli kauhea olo ja väsy ja ne kun helpotti niin tulivat muut kolotukset , liitoskivut ja supistelut..Koulussa joutuu raahautumaan monta kertaa päivässä rappuja kolmanteen, se alkaa jo käymään työstä. Opettajia varten on kyllä hissi ja olen antanut itselleni luvan alkaa käyttämään sitä sitten joskus helmikuulla, mutta siihen asti on sitkeästi puuskutettava rappuset. Saa edes sen vähäisen liikunnan..
Onko teillä muilla jo jouluostokset tehtynä? Mulla on onneksi suurin osa jo hanskassa, ainakin lasten lahjojen osalta. Kerrankin onnistuin toimimaan niin ettei tarvitse rynniä paniikissa kaupunkiin sinne kaikkein kauheimpaan ruuhkaan paria päivää ennen joulua etsimään just sitä tiettyä lego-laivaa joka on tietysti loppunut kaikista kaupungin kaupoista...
Paik ja Lumikide; isoista poikalapsista minäkin vielä: meidän kahta nuorempaa luultiin viime kesällä reissussa kaksosiksi (tyttö sirokokoinen) vaikka ikäeroa on 2,5 vuotta=) Painossa poika on mennyt ohi ajat sitten, pituuseroakaan ei ole montaa senttiä ja talvikengät ovat samankokoiset.=) Että sellaiset pikkuveli ja isosisko. Mielenkiinnolla odotan kumpaa kaliiberia tämä masuvauva on, pieni tyttö vai iso poika...
Ruuan laittoon täytyy alkaa, kauheeta jos ei edes ruokaa saa valmiiksi siksi kunnes mies tulee töistä vaikka on koko päivän lorvinut yksin kotona=)
T: Helmielina ja neponen 24+3