Kotiäiti, paljonko omaa aikaa päivittäin/viikottain?
Siis aikaa kun saat tehdä ihan mitä haluat ilman lapsia. Mitä teet ja kuka hoitaa lapsia? Onko sinulla mielestäsi tarpeeksi omaa aikaa ja jos ei, mikä olisi riittävästi?
Kommentit (35)
Käyn jumpassa ja mies on lasten kanssa. Joskus käyn kaupassa yksin.
sellaista aikaa kun saisin tehdä ihan mitä haluan. Omaa aikaani on aamulla koiran kanssa lenkillä n. tunti ja päivällä jos esikoinen nukkuu päiväunet samaan aikaan kakkosen kanssa (harvoin tekee näin, tai edes nukkuu) toinen tunti ja sitten illalla kun lapset on saatu nukkumaan ja kotityöt tehtyä ja koira ulkoilutettua niin ehkä kolmas tunti. Mutta tätä "omaa aikaa" en siis voi käyttää ihan mihin haluan...
Koiran kanssa lenkkeily on tietysti kivaa, koska saa liikuntaa, mutta voisin minä ne pari tuntia päivässä käyttää muuhunkin. Päiväunien aikaan käyn yleensä katsomassa sähköpostit ja teen kotitöitä. Illalla katson telkkari tai luen, se nyt on ehkä sitä mitä siinä hetkessä haluan.
Oikeasti tuota omaa aikaa kun voin tehdä ihan mitä haluan (nukkua, shoppailla, lukea, kutoa jne.) tulee ehkä viikossa kolme tuntia. Mies hoitaa lapset silloin.
Eikä omaa aikaa ole mielestäni riittävästi, mutta olen hyväksynyt sen osaksi tätä elämäntilannettani (lapset pieniä).
Meillä 5 pientä lasta eikä mulla ole omaa aikaa. Tätä iltaisin sohvalla tai tietsikalla nuokkumista, hetki ennen nukkumaan menoa, en laske omaksi ajaksi. Joskus käyn kaupassa yksin, siinä se.
Asia ei haittaa, oma valinta.
jaksan, niin valvon hetken lasten mentyä nukkumaan. Joskus mies vahtii lapsia, niin pääsen vessaan/suihkuun rauhassa. Lääkäri- ja hammaslääkärikäynnit onnistuvat yleensä ilman lapsia.
On helvetin rankkaa, kun ei ikinä saa olla rauhassa ja kusipäämies viettää joka päivä omaa aikaansa, mut ei anna mulle omaa aikaa. :( Olis kiva joskus vaikka mennä hierojalle tai edes siivota/laittaa ruokaa rauhassa.
No vastaan: kotiäitinä ollessani omaa aikaa viikossa oli noin 20 tuntia. Lapset nukkuivat joka päivä pari tuntia päivällä päiväunia ja iltaisin ehdin käydä jumpassa ja muissakin harrastuksissa.
Nyt olen ollut muutaman vuoden töissä, ja omaa aikaa on 0 tuntia viikossa.
Omasta valinnastani olen muksuja tehnyt ja kotona niitä hoidan että mielestäni tämä on minun aikaa! Mutta ilman lapsia olen joskus kauppareissulla tai näin iltamyöhällä kun kaikki nukkuu. Sit istun tässä ja luen näitä höpöjuttuja.
.tai no saanhan minä yöllä nukkua, on kai sekin omaa aikaa..
rehellisesti sanottuna olen 24 tuntia kiinni lapsissa. Eli oma aika on nyt jäänny todella vähiin. Lenkillä käyn jokapäivä, teen n. 2 tunnin kävelyreissun, elis e on tavallaan omaa aikaa vaikka vauva onkin vaunuissa mukana. Kun ei ole lapsille hoitajia, on vaikeaa löytää jostain raosta sitä omaa aikaa. Yritys on kova ja toivottavasti kesällä saan yhden vapaaillan. Hinkua päästä rauhassa kalastamaan:)
...itse molempia kokeilleena olen todennut kotiitiyden rankemmaksi. Katsos kun kaikkien lapset ei nuku päiväunia eikä kaikilla ole iltaisin automaattisesti mahdollisuutta ottaa omaa aikaa.
Itse ainakin nautin siitä vuodesta, jonka olin tässä lasten välissä töissä. Työ oli mulle omaa aikaa! Meidän perheessä miehen työ on sen verran aikaa vievää ja matkustelua vaativaa, että minulla ei ole käytännössä lainkaan omaa aikaa. En laske omaksi ajaksi tätä minkä otan yöunistani sen jälkeen kun lapset nukkuvat.
Toki tiedän, että ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet ja tarpeet, mutta haluaisin vielä vastauksia siihen, mikä mielestänne on tarpeeksi omaa aikaa. Olen nimittäin tällä hetkellä sen verran onnellisessa asemassa, että pystyn palkkaamaan lastenhoitajan tarpeen mukaan. Mietin vaan mikä olisi se kohtuullinen tarve. 2x3h + 1x6h viikossa? Ajatuksena kolmena päivänä harrastaisin ja yhtenä vielä lisäksi kävisin kaupassa ym asioilla ihan yksin ja kaikessa rauhassa.
"omaa aikaa" on ainoastaan silloin kun lapsi nukkuu päiväunia (1-2h päivässä) ja sen jälkeen kun hän on käynyt yöunille eli 21 eteenpäin niin kauan kuin jaksan valvoa. Mutta periaatteessa noi ei oo kokonaan omaa aikaa sillä silloin täytyy siivota ja tehdä muuta sellasta mitä on hankalampi tehdä lapsen kanssa. Iltaisin notkun 1-2 h koneella tai luen, sen voi lukea omaksi ajaksi.
Omaa aikaa sais kyllä olla enemmänkin mutta en valita, joskus ois kiva jos sais lapsen vaikka yökylään niin sais nukuttua kerrankin pidempään kuin kuuteen.
Päivittäin miehen palattua töistä käyn lenkillä/kaupoissa ja olen poissa noin tunnin. Lisäksi viikonloppuna mies ulkoilee lasten (3 kpl) kanssa yleensä pari tuntia päivässä ja minä jään kotiin tekemään mitä haluan (ruokaa rauhassa, tai harrastukseni pariin). Iltaisin olisi myös omaa aikaa lasten nukahdettua, mutta yleensä sen käytän mieluummin miehen kanssa olemiseen.
Enemmänkin omaa aikaa saisin jos haluaisin, mies on kiitettävän kiinnostunut viettämään aikaa lasten kanssa ja osallistuu myös kotitöihin. Lisäksi hän on sellaisessa työssä, jossa ylityöt ovat harvinaisia ja kausiluontoisia.
ja kyllä sitä omaa aikaa oli runsaasti.
Kävin yleensä joka päivä lenkillä 1 tunnin. Lisäksi viikonloppuisin 2 tuntia päivässä.
Joskus viikonloppuisin lähdin yksin omille asioille ja viivyin koko päivän.
Nyt työäitinä omaa aikaa on todella vähän kun ei raski sitä vähäistä vapaa-aikaa käyttää itseensä kun lapsia näkee vähemmän.
Ihmettelen vain aina näitä "olen kotiäiti ja minulla ei ole omaa aikaa"
Eikö lasten isä osaa olla yhtään tuntia lasten kanssa vai mistä se on kiinni. Leikittekö korvaamattomia ja ette anna isän olla lasten kanssa keskenään vai oletteko niitä äitejä, että isä ei osaa edes kumisaappaita valita sävysävyyn teidän mielestänne.
Miksi manipuloitte isän ja lapsen suhdetta?
siis joka ilta käyn lenkillä, sillon on mun omaa aikaa. kauppareissuja en miellä omaksi ajaksi, se on velvollisuus joka pitää tehdä...:)
arkisin päivällä saan 1-2h olla "rauhassa" kun lapset nukkuvat ja illalla kun he menevät nukkumaan saan tehdä jotain n.1-2h. mutta enpä menisi tota omaan aikaan vertaamaan.
viikonloppuisin mies menee lasten kanssa ulos jolloin yleensä siivoan.
Kotoa olen erittäin harvoin pois ilman lapsia max 30 min kauppareissulla kerran kahdessa viikossa. Baarissakaan en käy ollenkaan(turhaa rahantuhlausta) ja jumpassa kävisin mielellään mutta näin pienellä paikkakunnalla ei ole mahdollisuutta.
ja annan kyllä miehen olla lasten kanssa. itsellä vaan se oma aika yleensä menee kotona siivotessa sellaisia paikkoja jotka on pitänyt ties kuinka kauan siivota mutta lasten kanssa on mahdotonta. törkeää edes väittää että jotenkin "manipuloisin" mieheni ja lasten suhdetta. Mielestäni mies hoitaa lapsia paremmin kuin minä, hän on enemmän ns. leikttäjä kun taas minä olen hoivaaja ja rajojen asettaja.
nyt töissä ollessa 0, eli ei koskaan omaa aikaa. Menin töihin kolme vuotta sitten ja sen jälkeen en ole harrastanut mitään enkä ollut missään yksinäni.
Psykologilla taas käyn erittäin pahaksi menneen uupumuksen ja masennuksen vuoksi.
Tämä varmaan kertoo jotain?
lenkkeilyyn, ulkoiluun, treenaamiseen.. Koirat on minun harrastus ja rentoudun tosi hyvin, kun saan touhuta niiden kanssa.
Lisäksi kerran vuodessa lähden vkonlopuksi johonkin kylpylään tmv kaveriporukalla löhöämään, isä on lasten kanssa sen aikaa.
Jos saattaa olla ehkä joku tunti viikossa jos mies lähtee lapsien kanssa kauppaan. Muuten ei kyllä ole juurikaan koskaan omaa aikaa ilman lapsia. Mies toki hoitaa osuutensa ja hoitaa lapset töittensä jälkeen mutta samalla mä niitä täällä kaitsen ja teen muitakin kotihommia.
voisihan sitä olla enemmänkin, mutta kohtuudella sitä ei voi nyt juuri järjestää. Oma aika alkaa sitten, kun lähden työelämään takaisin, nyt kotona olen ollut 5 v