siis MITÄ?
äitiysrahan ennakkopidätys on VÄHINTÄÄN 20%? Ymmärsinkö nyt oikein?
Kommentit (11)
Ei ole jos on lasketuttanut erillisen verokortin SOSIAALIETUUKSILLE. Ennakonpidätys voi olla vaikkapa 15% siinä tapauksessa jos tulot ovat olleet muuten pienet.
Siitä ku otetaan yli 20% veroja, niin mulle ei jää ku vuokrarahat käteen. ap
Kela ottaa sen 20%, jos ei ole lasketuttanut uutta korttia tuille. Esim mulla menee veroa 10,5%, kun lasketutin uuden kortin itselleni tulojeni mukaan. Verovirasto ilmoittaa sen suoraan kelaan, ilman että sun täytyy sinne uutta lähettää.
Siitä ku otetaan yli 20% veroja, niin mulle ei jää ku vuokrarahat käteen. ap
Laskepa veroprosenttilaskurilla mikä prosentti sun kannattaa laittaa. Ei niitä mätkyjäkään kovin kiva ole maksella...
kaikki ko vuoden tulosi ja niiden perusteella laskevat vero%:in.
oli ansiotyössä veroprosentti 15 mutta se nous kahteenkymmeneen kun jäin kotiin, koska verotoimistossa sanottiin että se on minimi.
oli ansiotyössä veroprosentti 15 mutta se nous kahteenkymmeneen kun jäin kotiin, koska verotoimistossa sanottiin että se on minimi.
Ja juu, jotkut virkailijat ovat niin idiootteja etteivät sitä oma-aloitteisesti ehdota.
Aina olen saanut nauttia pienestä veroprosentista äitiyslomalla enkä koskaan ole saanut mätkyjä. Viime vuonna en jaksanut laskettaa uutta verokorttia joten 6 kk mentiin 20 % mukaan ja hoitovapaalla loppu vuosi 2 % mukaan. Palautuksia tuli 1500 e, eli todella paljon liikaa tuli alkuvuodesta maksettua.
Tosin jäädessäni hoitovapaalle syyskuussa soitin verotoimistoon. Siellä super ystävällinen virkailija laski että olen jo ko vuodelle maksanut ihan liikaa veroja. Niinpä verotoimisto ilmoitti kelaan että kotihoidon tuki meni loppuvuoden prosentilla 0% ja myös kaupungin kuntalisä samoin. Ja palautuksia tuli silti 1500 e.
Sitten kun soitin nyt keväällä verokorttia parantaakseni verokorttia nimenomaan ettei kotihoidon tuesta meni 20% niin huh huh kun oli nihkeä virkailija. Sanoi että no siis kyllähän tätä voisi parilla prosentilla laskea (sävyyn että mitä väliä) jouduin ihan vänkään että sain sen kortin. Pienissä tuloissa pienikin summa vaan on iso!
Että verotoimistossa on monenlaista meininkiä!
Ja kannattaa tosiaan antaa mennä sen 20% koska noista päivärahoista ei tehdä mitään vähennyksiä mitä palkasta, verojen suuruus on ihan eri luokkaa kuin normaalista palkkatulosta.