Mitä mieltä hedelmöityshoidoista? Pitääkö kaikkien saada lapsi?
Onko niin,että kaikkien lasta haluavien on lapsi saatava,vaikka koeputken välityksellä vai onko niin että luonto tekee toisista vanhempia ja toisten ei ole tarkoitus saada lapsia. Puuttuuko ihminen liikaa "luonnon"järjestämiin asioihin?
Kommentit (30)
Useimpien lapsettomuus johtuu iästä ja esimerkiksi endometrioosi kroonistuu pikkuhiljaa. Ts. endometrioosinainen olisi ehkä poksahtanut kerrasta raskaaksi parikymppisenä ja tehnyt lapsia vaikka tusinan putkeen, mutta vaivan pahentuessa ja lastenteon alkaessa 30+ -iässä, lasta ei tulekaan ilman apua. Ja aika usein ne fiksut ja vastuuntuntoiset ihmiset lykkää liiaksikin lastentekemistä, kun taas monet edesvastuuttomat tekee nuorena. Olisko sitten hyvä, että nämä fiksut ihmiset jäisivät lapsettomiksi, kun ehkäisystä huolehtimattomat teinit lisääntyisivät?
Musta on käsittämätöntä, että te äiteinä ja naisina olisitte valmiita viemään toisilta ihmisiltä ilon lapsista. Se kustannus on pieni yhteiskunnalle verrattuna siihen, että lapsi syntyy. Paljon kalliimpaa on rahdata niitä pepunpyyhkijöitä vanhuuden varalta Afrikasta kuin pikkuisen avustaa lääketieteen avulla. Sitä paitsi kaikki tuntemani lapsettomuushoitoja saaneet ovat ahkeria, hyvätuloisia ihmisiä, jotka taatusti maksavat oman osuutensa yhteiskunnan pussiin.
kuin lisääntymismekanismia, jos aletaan tarkasti ajatella. Heikkojen yksilöiden lasten kuuluukin kuolla nälkään, koska vanhemmat ovat heikkoja (eivät pysty ruokkimaan lastaan) ja heidän geeniensä ei kuulukaan jatkua. Minusta on väärin, että elätetään vaikka työttömien ja sairaiden lapsia, koska maailmassa on tarkoitus sille, että heidän geeniensä ei kuulukaan jatkua. Mitäs tälläisestä ajattelusta pidätte?
että biologisesti raskautumaan pystyvät monet, jotka ovat aivan hunningolla elämässään. Huumeita, alkoholia, mielenterveysongelmia, you name it... Kuinka erehtymätön *luonto* on, kun se suuressa viisaudessaan antaa sellaistenkin lisääntyä, joilla ei ole juurikaan mitään edellytyksiä huolehtia jälkikasvustaan kunnolla?
Eli lapsettomuushoitoja vastustavat, suotteko lapsikatraan mieluumin jollekin ostarin helmelle, sossun vakkariasiakkaalle, narkkarille jne kuin lasta oikeasta haluavalle lapsettomalle parille?
Ja kun kerran luonnon kaikkivoipaisuudella ja kaikkitietävyydellä lähdetään perustelemaan, niin miten esim. syöpä, diabetes, astma, verenpaine jne jne. Onko ne kaikki sellaisia merkkejä luonnolta, joihin ei pidä puuttua yrittämällä lääkitä tai hoitaa itseään? Eli syöpä on merkki siitä, että minua ei ole tarkoitettu elämään? Astma -> merkki siitä että minun ei kuulu pystyä hengittää, pitää antaa vaan periksi. Listaa voisi jatkaa ja jatkaa.
Lapsista tulee (mitä todennäköisimmin) veronmaksajia, jotka maksavat näin hoidot moninkertaisesti takaisin. Samaa ei voi sanoa jonkun pummin lapsista, jotka toistavat todennäköisesti vanhempiensa kaavaa.
yhdyn täysin, itsekin ihanan IVF lapsen äitinä.
Onneksi omat ystäväni ovat olleet empaattisempia kuin täällä kommentoivat. Koska ystäväni näkivät miten raskasta lapsettomuus meille oli, tarjosi jopa kolme ystävääni toisistaan tietämättä OMIA MUNASOLUJAAN, jotta olisivat voineet auttaa meitä. Itkettää vieläkin, kuinka ihania he olivat/ovat, sanoivat etteivät voisi kuvitella parempaa kotia mihin lapsi syntyisi ja haluaisivat että minäkin saisin äitiyden kokea. Onnistuimme loppujenlopuksi omilla soluillamme, mutta nämä tarjoukset muistan kyllä varmasti lopun elämäni kiitollisuudella. Samoin ajattelen lämmöllä kaikkia niitä luovuttajia, jotka solujaan luovuttavat, vaikka emme itse niitä käyttäneetkään.
Veikkaan että kukaan teistä ei ole kärsinyt lapsettomuudesta ja sen vuoksi teidän on niin helppo olla sitä mieltä kuin olette.
Tosiasia on kuitenkin se, että jos nykylääketiede on johonkin kehittänyt apua ja ratkaisuja, niin kyllä niitä suurin osa haluaa käyttää tarvittaessa.
Ylemmyydentuntoisuus on niiiiiiiiin helppoa sellaiselle, joka ei ole koskaan rämpinyt lapsettomuuskriisin pohjamudissa.
t: aivan ihanan IVF-lapsosen äiti :)
(diagnoosini: vaikea endometrioosi)
lapsettomille orpolapset vitsi on?? miksei sitten lapsen saantiin pystyvät oo yhtä velvollisia ottamaan heitä, ihan kuin orpolapset olisivat jotain jämiä mitä voi heittää niille lapsettomille..? oon jotenkin tosi järkyttyny miten kylmiä ja itsekkäitä ihmiset voi olla! helppohan se on sanoa oma muksu kainalossa ettei lapsettomilla ole oikeutta hoitoihin.. maksetaan mielummin narkkareiden ja spurgujen ylläpitoa kun autetaan jotakuta joka ei ole millään tavalla syyllinen ongelmaansa.. se on varmaan hiton helppoa sanoa kun on se oma mukula kainalossa.. säälittävää..
minulla OLI sairaus joka hoidettiin "lapsettomuuspolilla" ja nytkö mulla ei ollut oikeutta siihen? pitäisi alkaa varmaan punnita jokaista sairautta sitten että hoidetaanko vai ei..luontohan on päättänyt että useat syövästä kärsivät yms kuolevat..tai muuten kärsivät.. kukkuluuruu naiset hyvät!
eli mun kärsimys ei ole oikeutettu hoitoon.. mitä porukkaa täällä ihan tosi pyörii????!
olen kauhea manipuloitsia!!!! mun kuukautiset alko jo 14 vuotiaana ja kun seksielämä alkoi käytin EHKÄISYÄ!!!!!!! vaikka luontohan olis todennäköisesti tehny lapsen! olen MURHAAJA! Ja nyttekin taas lapsen jälkeen käytetään ehkäisyä ja ESTETÄÄN luontoa toimimasta niinkun pitää! mulla ei ole oikeutta tähän! Ainiin ja olen sairastanut kerran syöpää..ei mulla siis ole oikeutta elääkkään! Mun lapseton kaveri ei ole adoptoinut lasta, vitsit mikä MULKERO! Sehän on lapsettomien VELVOLLISUUS adoptoida! Ei kenenkään muun.. hekun ovat niitä YÖK lapsettomia pthyi! *sylkee naamaan* minä en ainakaan maksa veroista semmosten loisten hoitoja! Mäkun sain muksut luonnollisesti niin ihanaa sanoa tälleen ylimielisesti:) >Eihän se mua koske.. olen parempi ihminen!
...niin että halojaa.. käyttäkää sitä empatiaa jos siitä enää mitään on jäljellä.. ainiin entäs aivot?
rupesi silti masentamaan jotenkin... onko oikeasti niin että luonto yritti korjaa mun äiteyden siksi koska olisin huono äiti lapselleni.. jotenkin rupesi kauheasti itkettämään nää kylmien ihmisten kommentit.. no kai te helpolla"lapselliset" olette sitten parempia ihmisiä kuin me/minä joka tunsin ensimmäiset liikkeet pieneltämme eilen ja onnesta kiljaisin ja onnesta itkin.. kauan olemme odottaneet häntä ja uskon että olen luonnosta viis hyvä äiti hänelle.. älkää katkerat ihmiset viekö tätä kauan odotettua iloa pois minulta. olemme mekin ihmisiä saanen muistuttaa.
tunnevammat piiloon ja myötätuntoa esiin vähän muillekkin kuin itselleen.
tää ei voi olla totta!:D Oikeasti nyt pakko myöntää, en ole IKINÄ lukenut mitään näin umpimielistä itsekästä ja typerää! Ette v****** voi olla tosissanne! Hei nyt ihan totta jotain rajaa noihin juttuihin! Mitä ihmeen porukkaa täällä liikkuu!!!
t. sellasen BIOlapsen saanut mutta aivot tallessa ja empatiakyky löytyy
ens kerralla kun joku rupeaa vielä selittämään tosta "luontoilmiöstä" voi pikkasen miettiä mitä kaikkia asioita siihen "allekirjoittaa" niinkun monet jo selittäneet sairauksista jne.
Ei vaan voi löytyä tollasia ihmisiä:D varmaan provoa joltain katkeralta ämmältä joka haluaa huomiota.. Ei voi olla ihminen:D
Ja oikein kovasti tsemppiä kaikille joilla on tuo kamala tilanne.. te jos jotkut ovat lapsensa ansainneet.. osaattepahan arvostaa ettei se lapsi mikään itsestäänselvyys ole! Itse tajusin asian kunnolla vasta kun ystävällä oli tämä:S
halaus kaikille!
voisko keksiä uusia provoja, plääh
Kaikista ei ole adoptiolasten äidiksi, ei ainakaan minusta. Lapsi on lahja Jumalalta, oli se sitten miten saatu tahansa. Jumala antaa elämän ja lähettää kuoleman, niin raamatussa sanotaan.
Kaikki ei ole niin mustavalkoista, kuten nämä omahyväiset tuntuvat ajattelevan. Kaikilla meillä on tiemme mitä kulkea, toisten kuuluu saada lapsensa vaikeimman kautta, toisten ei ollenkaan. Minusta vaan ivf- lapset ovat erityinen lahja, he ovat toiveiden lapsia joita on hartaudella odotettu. Ehkä ne ovat niitä lapsia joita Jumala haluaa antaa erityisen rakastavaan perheeseen. Muistan aina kun ensimmäinen ivf-vauvani syntyi, sairaalan joku hoitajista totesi että nämä vauvat ovat aina niin kauniita.