Kolonoskopia nukutuksessa
Onko mahdollista saada julkisella puolella kolonoskopiaa nukutuksessa? Jos on, niin missä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:41"] Minulla ainakin oli suoli niin tulehtunut ettei toimenpidettä edes yritetty ilman... Tämä tosin oli ulkomailla. Jos tulehdusta ei oo päällä niin toimenpiteen on voinut tehdä ilmankin [/quote] Kummallista, miten ulkomailla voidaan tehdä yksityisellä puolellakin nukutuksessa, mutta Suomessa ei. Suomi on tässä asiassa takapajula. [/quote] Kyllähän sen Suomessakin voisi tehdä, ei kyse ole siitä etteikö olisi oivallettu että niinkin voisi toimia. Lapsille ja nuorille tmp tehdään nukutuksessa. Nukutus on AINA riski, ja tmp ei sitä todellakaan vaadi.
Toimenpiteeseen riittää ns humautus (kevytanestesia), ei tarvi nukuttaa. Humautuksessa on taju pois eikä tunne kipua mutta uni ei ole niin syvää. Ei ole sen enempää riskiä kuin hampaan puuduttamisessakaan. Pyytäkää humautusta, nukutuksen perustelee lääkärit juuri niin että siinä on riskejä kun syvään uneen keinotekoisesti laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aiemmin ainakin Tampereella on saanut gastroskopian humautuksessa, olettaisin siis että miksei kolonoskopiaakin. Itselleni ei pystytty tekemään gastroskopiaa kun en vaan saanut nieltyä letkua, vaan yökkäsin koko ajan. Tekivät lähetteen humautukseen.
Kolonoskopia saattaa muuten olla aivan järkyttävän kivulias, itsekin olen sen läpikäynyt luomuna. Hyvä ettei taju lähtenyt, vaikka lääkäri teki parhaansa ja mentiin hitaasti.
Niin ja Hatanpäällä tehtiin.
Sama putiikki tarjosi fentanyylia syyskuussa kolonoskopiaan. Ensimmäinen kerta KOSKAAN (noin 10 kerrasta) kun ei sattunut yhtään. Rauhoittavilla on tehty, Buranalla on tehty, luomuna ei ole tehty koska itken ja huudan. Kerrankin hyvän kokemuksen jälkeen olikin sitten 2 viikon helvetti sisäisten pukaHyvä! Mulle jäi se fiilis Hatanpäästä että halusivat kehittää toimintaansa ja potilaskokemusta. Ei ole järkeä, että potilasta sattuu. Oma lääkärinikin oli ymmärtävä ja mentiin erittäin hitaasti, varmasti vastaanottoaikani venyi yliajalle, mutta pääasia että saatiin tehtyä. Kun on kovin mutkainen suolisto, kivuilta on vaikea välttyä.
Sama fiilis. Gastro oli mulle uusi, kokenut nainen, joka taputti mua olkapäälle kun makasin pedillä. "Sähän olet kauhusta jäykkänä." -"Niin olen." Ja sitten hän totesi, että pitää tärkeämpänä kivunhoitoa kuin rauhoitusta. Opiskelija ei saanut kanyylia laitettua, joten kämmenselkä oli mustana viikon, muuten meni tosiaan mainiosti. Hyvä saada tällainenkin kokemus, eikä aina uusia traumoja (kiinnikkeitä, hankalaa edetä niiden kanssa).
Vierailija kirjoitti:
Ja v*tut. Mikään yllä luettelemistasi ei ole pahempi kuin kolonoskopia ilman kipulääkettä. Ei edes synnytys.
Kyllä oli. Pers suolen tähystys oli vähiten kivulias. Yhdessä suolen mutkassa tuntui kipua, ei muuta.
Ohis
Turha väitellä sattuiko kolonoskopia juuri sinulla vai ei ja kumpi on "totuus". Kokemus riippuu täysin suolistosi kunnosta.
Minulle on tehty kolonoskopia ilman mitään kivunlievitystä kahdesti. Ensimmäinen kerta oli joitain viikkoja divertikuliitin jälkeen ja tavoitteena oli varmistaa suoliston kunto ja diagnoosi. Ei sattunut oikeastaan yhtään, tuntui lähinnä siltä, kun kiertävä ilma suolistossa eli tulossa oleva pieru. Divertikkeleitä löytyi, muutoin suoli oli täysin terve.
Toinen kerta tehtiin runsaan verenvuodon selvittämiseksi. Epäilys oli sisäisistä pukamista, mutta löydös olikin yllättäen totaalikoliitti eli täysin vereslihalla oleva tulehtunut suolisto peräaukosta ohutsuolen alkuun. Luulin kuolevani tutkimuspöydälle. Kipu oli niin ankaraa, että sain sydänoireita, siis ihan kirjaimellisesti puristavaa kipua rinnassa. Itkin, huusin ja varmasti myös satutin hoitajaa, kun otin vaistomaisesti hänestä niin lujaa kiinni. Siinä vaiheessa lääkitystä tai nukutusta ei voinut enää antaa, vaan mentiin loppuun asti.
Totaalikoliitin tulehdusvaiheessa kolonoskopiaa ei suositella, eikä ainakaan missään nimessä luomuna, niin hirveää se putken kuljettaminen läpi tulehduskudoksen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja v*tut. Mikään yllä luettelemistasi ei ole pahempi kuin kolonoskopia ilman kipulääkettä. Ei edes synnytys.Kyllä oli. Pers suolen tähystys oli vähiten kivulias. Yhdessä suolen mutkassa tuntui kipua, ei muuta.
Ohis
Varmastikin, koska peräsuoli alkaa välittömästi peräaukolta ja on vain noin 15 cm pitkä. Sen tähystäminen ei siis kummoinen toimenpide ole, voisi vaikka taskulampulla kaveri vilkaista. Kolonoskopiassa sen sijaan tähystetään peräsuoli, paksusuoli ja yleensä vähän ohutsuolen alkupäätäkin. Paksusuoli on pituudeltaan 1-1,5 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Nukutuksen lisäksi riski on tutkimusten mukaan suolenseinämän puhkeaminen, kun potilas ei ole hereillä ilmaisemaan kipuaan. Tutkitusti tähystäjä myös käyttää enemmän voimaa työntäessään tähystintä nukutettuun potilaaseen.
Toisaalta kun miettii kuinka kivulias skopia monesti on itselleni ollut, niin tuntuu että tuskin on hirveän kaukana ollut puhkeaminen.
Niinpä. ihan soopaa perustelua että hereillä "vältetään komplikaatiot" eli puhkeaminen vahingossa. Miten vältetään, jos kerran ei tajuissaan olevan potilaan kivusta välitetä??
Hysteroskopian (kohtutähystys) kohdalla on Terveyskirjastossa perusteltu hereillä oloa näin:
- se on kustannustehokasta (menee vähemmän työtunteja, ei tarvita "vahtijaa" sille humautetulle)
- potilaslähtöistä (potilas on hereillä ja voi sanoa jos sattuu, paitsi että siitä ei tmp tekijän tarvitse välittää)
- ja toipuminen toimenpiteestä on nopeampaa (pääse kotiin heti eikä parin tunnin päästä).
Kaikki nämä perustelut ovat kaikkea muuta kuin potilaslähtöistä.
Se olisi potilaslähtöistä, jos edes annettaisiin potilaan päättää kivunlievityksestään. Se kerrotaan lääketieteessä jo alkumetreillä (lääkiksen pääsykoekirja), että kipu on subjektiivinen kokemus, sitä ei voi hoitohenkilökunta määrittää.
Mutta ei, kun potilaan puolesta päätetään, mikä on potilaslähtöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutuksen saa jos osaa vaatia. Älä välitä näistä märisijöistä, että pitää kestää ilman. Haluavat vain samat tuskat ja kivut mitä itse ovat joutuneet kokemaan, kun eivät ole älynneet pyytää nukutusta.
Jos toisella on jalka poikki, niin toiselle sama...
Eihän se nukutuskaan mikään riskitön ole. Toimenpide kestää n. 15 min ja on paljon helpompi kuin esim. Gastroskopia, hampaan poraus, synnytys, selkäydinpunktio, poskionteloiden punkteeraus jne.
Ja v*tut. Mikään yllä luettelemistasi ei ole pahempi kuin kolonoskopia ilman kipulääkettä. Ei edes synnytys.
Tiedän mistä puhun, koska sairastan kroonista suolistosairautta. Paksusuoleni on ollut usein tulehtunut kolonoskopiatutkimuksen aikana ja silti kipu on ollut lievempää kuin vaikka joku migreeni tai hammassärky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa julkisella. Voit ainoastaan saada jotain rauhoittavaa. Itse kävin ilman mitään, ei se niin paha ole.
Mulla on ollut suht kivuttomia kokemuksia ilman mitään lääkitystä ja sitten myös ihan kamalia, joissa olen saanut opiaatteja suonensisäisesti ja kipu on silti ollut niin kova että olen kirkunut. Vaihtelee siis.
Siellä oikein draamaqueen. Tutkimuksissa pidetään turpa kiinni eikä pidetä mitään teatteri-esitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutuksen saa jos osaa vaatia. Älä välitä näistä märisijöistä, että pitää kestää ilman. Haluavat vain samat tuskat ja kivut mitä itse ovat joutuneet kokemaan, kun eivät ole älynneet pyytää nukutusta.
Eihän se nukutuskaan mikään riskitön ole. Toimenpide kestää n. 15 min ja on paljon helpompi kuin esim. Gastroskopia, hampaan poraus, synnytys, selkäydinpunktio, poskionteloiden punkteeraus jne.
Tiedän mistä puhun, koska sairastan kroonista suolistosairautta. Paksusuoleni on ollut usein tulehtunut kolonoskopiatutkimuksen aikana ja silti kipu on ollut lievempää kuin vaikka joku migreeni tai hammassärky.
Ei sitten kukaan ole kertonut, että kokemus on jokaisella erilainen ja vielä samalla ihmiselläkin eri kerrat erilaisia?
- Crohnikko, ottaisi anytime mieluummin sen 23 h synnytyksen ja murtuneen häntäluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja v*tut. Mikään yllä luettelemistasi ei ole pahempi kuin kolonoskopia ilman kipulääkettä. Ei edes synnytys.Tiedän mistä puhun, koska sairastan kroonista suolistosairautta. Paksusuoleni on ollut usein tulehtunut kolonoskopiat
Arvon vatupassi: se, että sinua ei sattunut ei tarkoita sitä, etteikö muita voisi sattua sietämättömän paljon.
Tiedän useamman naisen (itseni mukaan lukien), joiden mielestä kolonoskopia on vähintään yhtä kivulias kuin synnytys. Mutta eihän tämä tietenkään voi olla totta, kun juuri S I N U A se ei sattunut.
Minulle tehtiin Singaporessa asuessa kolonoskopia humautuksessa. Kun kerroin lääkärilleni, että Suomessa se yleensä tehdään ilman mitään kipulääkettä ja hereillä, hän oli aivan järkyttynyt ja sanoi sen olevan barbaarista.
Suoli ei tunne kaikkea kipua, ei tunne esim polttamista tai murskaamista. Mutta venyttäminen aiheuttaa jopa sietämätöntä kipua.
Sinä jonka kolonoskopia ei ollut kivulias, hienoa, putki liikkui sisälläsi ilman että suolistoa venytettiin. Kai ymmärrät, että se on ihan tuurista kiinni, kenen suolimutkaan se putki jumittaa, jolloin suoli saattaa venyä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:47"]
Ei meillä tayssissa tehdä ellei ole lääketieteellistä syytä ja ensin yritetään aina ilman nukutusta - jissa myös yleensä onnistutaan.
[/quote]
Mikä on riittävä lääketieteellinen syy? Mun kokemuksieni mukaan lääkärit tekevät toimenpiteen vaikka väkisin loppuun. Onnistuminen heille joo, mutta ei todellakaan potilaalle.
Kolonoskopioita tehdään jonkin verran nukutuksessa tai oikeammin sedaatiossa eli potilas hengittää itse mutta on taju kankaalla. Vaatii minimissään anestesiahoitajan (anestesialääkäri on lähistöllä) tai sitten anestesialääkärin ja -hoitajan. Nukutuksessa tehdään myös muita tähystyksiä jotka eivät onnistu ilman anestesiaa esim. sappiteiden toimenpiteet.
Tutkimusmäärää rajoittava tekijä on henkilöstöresurssi eli pula anestesiahenkilöstöstä. tällä hetkellä omassa työpaikassa kolonokopioita varten taitaa olla noin kaksi päivää viikossa eli siinä ehtii ehkä reilu kymmenen potilasta tutkia. Käsittääkseni lähes kaikilla on yritetty tehdä tutkimusta ilman anestesiaa onnistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:41"] Minulla ainakin oli suoli niin tulehtunut ettei toimenpidettä edes yritetty ilman... Tämä tosin oli ulkomailla. Jos tulehdusta ei oo päällä niin toimenpiteen on voinut tehdä ilmankin [/quote] Kummallista, miten ulkomailla voidaan tehdä yksityisellä puolellakin nukutuksessa, mutta Suomessa ei. Suomi on tässä asiassa takapajula. [/quote] Kyllähän sen Suomessakin voisi tehdä, ei kyse ole siitä etteikö olisi oivallettu että niinkin voisi toimia. Lapsille ja nuorille tmp tehdään nukutuksessa. Nukutus on AINA riski, ja tmp ei sitä todellakaan vaadi.
Toimenpiteeseen riittää ns humautus (kevytanestesia), ei tarvi nukuttaa. Humautuksessa on taju pois eikä tunne kipua mutta uni ei ole niin syvää. Ei ole sen enempää riskiä kuin hampaan puuduttamisessakaan.
Kevytanestesian itse käsittäisin sellaiseksi että potilas on heräteltävissä anestesian aikana. Noissa toimenpiteissä potilas saa aivan yhtä paljon unilääkettä (propofoli) kuin leikkaussalissa mutta muita lääkkeitä vähemmän tai ei ollenkaan jotta potilas hengittää. Puhutaan humautuksesta mutta väittäisin että kyse on ihan syvästä sedaatiosta jos potilas on täysin taju kankaalla. Joka tapauksessa propofolin annostelu ei kuulu muille kuin anestesialääkärille tai anestesiahoitajalle.
Minulle on tehty nukutuksessa julkisella puolella. Ihan siitä syystä, että oli tökerö tekijä ja tiukka suolenmutka. Kipu oli jotain hirveää. Tehtiin siis nukutuksessa. Sen jälkeen on kahdesti olen käynyt, ja ihan perusrauhoittavat, joita annetaan, on riittänyt. Jos on ammattitaitoinen lääkäri, niin ei tunnu missään.
Juu minulla ei onnistunut koko suolen tähystys perperin kautta, joten sitten se tehtiin suun kautta (eli saatiin ohutsuoli tähystettyä) Minun kurkkuuni ei enää ilman nukutusta laiteta mitään. Kyse on pienemmästä putkesta, kuin jos tehdään ns. mahanlaukuntähystyksiä. Onneksi en tiennyt. suihke kurkkuun ja niele. Onneksi ja toivottavasti, näissäkin asioissa on edetty..Semmoset traumat jäi, että letkua en niele.
Luin kokemuksia amerikkalaiselta keskustelufoorumilta. Siellä joku kertoi peruneensa tähystyksen monta kertaa siksi että pelkää kanyylin laittamista. Muuten tähystys kuulostaa siellä menevän niin, että muistat että olit pylly paljaana ja yhtäkkiä havahdut heräämössä. Ollaan meillä Suomessa ehkä tosiaan vähän barbaarisia.
Humautuksessa ainakin tehdään julkisella. Toimenpiteen kivuliaisuus riippuu siitä, miten mutkalla suoli on. Itselläni se on niin mutkikas, että toimenpide on jo lääkäreillekin teknisesti haastava. Joten voitte vaan kuvitella, miten kivuliasta se on. Kerran on yritetty ilman nukutusta eikä silloin päästy 1,5h aikana kuin yksi kolmannes tähystettyä. Seuraavan vaadin humautuksessa ja onneksi vain pienen väännön jälkeen tämän sain. Ei kuulemma ollut silti helppo toimenpide tähystäjän kannalta eikä joistain mutkista meinannut päästä etenemään edes, onneksi en ollut hereillä tätä kokemassa.
Ja sanomattakin selvää, että tämä on heittämällä ollut pahin kipu, mitä olen kokenut ja olen synnyttänyt, on tehty paljon gynekologisia toimenpiteitä ilman puudutusta jne. Joten ne keillä on suora suoli, älkää sanoko miltä se tuntuu meistä joilla suoli on yhtä mutkaa.
Minä pyydän, jos voisi ehdä sen virtuaalisen kolonoskopian.
Turunmaan sairaalassa saa humautuksrn kun sanoo että sen tarvii. Inga problem, heja Åboland!