Kolonoskopia nukutuksessa
Onko mahdollista saada julkisella puolella kolonoskopiaa nukutuksessa? Jos on, niin missä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty kolonoskopia ja gastroskopia kolmesti nukutuksessa, julkisella puolella, yliopistosairaalassa. Syynä se, että olen päättäväisesti ilmoittanut, että tähystys on tehtävä nukutuksessa. Ei ongelmaa.
Mulla jäi hengityskoneesta kurkku kipeäksi pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin 10 kertaa tähystyksessä käyneenä voin sanoa, että se on ihan kestettävissä rauhoittavilla/kipulääkkeillä. T. Crohn-potilas.
Kerran ollut tuo tutkimus ja kipulääke riitti mulle. Nyt on toinen tulossa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:50"]
Itsekin olem menossa kyseiseen tutkimukseen jälleen kerran...Näiden asioiden kannalta harmittaa, kun asun Suomessa. Esim. USA:ssa kolonoskopian saa nukutuksessa helposti.
[/quote] Kolonoskopia nukutuksessa on standardi USAssa. Minulta poistettiin samalla kertaa 12 polyyppia, olisi varmasti koskenut mutta nyt ei jaanyt edes pelkoa seuraavasta kerrasta. Anestesialaakari on paikalla toimituksen ajan. Ei taalla potilaita kiduteta ellei ihan pakko ole.
Nyt alkoi kiinnostaa että mikä sairaala Yhdysvalloissa.
Ei saa julkisella. Voit ainoastaan saada jotain rauhoittavaa. Itse kävin ilman mitään, ei se niin paha ole.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan etteivät siihen ala. Jos moisen haluat niin luultavasti joudut sen itse maksamaan. Ja miksi nukutuksessa kun operaatio on niin yksinkertainen....
Ihan vaan fentanyylia ja sitten toimenpide, eli kevytnukutus. Itse sain ostopalveluna yksityiselle kun HUS:ssa. Kun menin yksityiselle niin kysyttiin että haluanko tämän kevytnukutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:50"]
Itsekin olem menossa kyseiseen tutkimukseen jälleen kerran...Näiden asioiden kannalta harmittaa, kun asun Suomessa. Esim. USA:ssa kolonoskopian saa nukutuksessa helposti.
[/quote] Kolonoskopia nukutuksessa on standardi USAssa. Minulta poistettiin samalla kertaa 12 polyyppia, olisi varmasti koskenut mutta nyt ei jaanyt edes pelkoa seuraavasta kerrasta. Anestesialaakari on paikalla toimituksen ajan. Ei taalla potilaita kiduteta ellei ihan pakko ole.
Nyt alkoi kiinnostaa että mikä sairaala Yhdysvalloissa.
Tarkoitti varmaan kevytanestesiaa ei ehkä kuitenkaan mitään yleisanestesiaa.
Vierailija kirjoitti:
USA on sivistysvaltio. Siellä jopa puudutetaan ennen verikoetta. Sosialististen maiden terveydenhoito saa kiduttaa potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutuksen saa jos osaa vaatia. Älä välitä näistä märisijöistä, että pitää kestää ilman. Haluavat vain samat tuskat ja kivut mitä itse ovat joutuneet kokemaan, kun eivät ole älynneet pyytää nukutusta.
Jos toisella on jalka poikki, niin toiselle sama...
Eihän se nukutuskaan mikään riskitön ole. Toimenpide kestää n. 15 min ja on paljon helpompi kuin esim. Gastroskopia, hampaan poraus, synnytys, selkäydinpunktio, poskionteloiden punkteeraus jne.
Ja v*tut. Mikään yllä luettelemistasi ei ole pahempi kuin kolonoskopia ilman kipulääkettä. Ei edes synnytys.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:41"]
Minulla ainakin oli suoli niin tulehtunut ettei toimenpidettä edes yritetty ilman... Tämä tosin oli ulkomailla. Jos tulehdusta ei oo päällä niin toimenpiteen on voinut tehdä ilmankin
[/quote]
Kummallista, miten ulkomailla voidaan tehdä yksityisellä puolellakin nukutuksessa, mutta Suomessa ei. Suomi on tässä asiassa takapajula.
Eli on kaksi mahdollisuutta: humautus tai yleisanestesia. Yleisanestesiassa potilas on hengityskoneessa ja se tehdään leikkauksissa. Humautus tehdään niin että laitetaan esim Fentanylia kanyyliin mutta potilas on tajuissaan ja hengittää itse.
Skopiat tehdään joko ilman humautusta tai humautuksen kanssa. Yksityisellä toimenpiteen tekevä hoitava lääkäri tekee koko homman mutta julkisella puolella on anestesialääkäri joten humautuksessa tehtäviin on pidemmät jonot.
Kyllä aiemmin ainakin Tampereella on saanut gastroskopian humautuksessa, olettaisin siis että miksei kolonoskopiaakin. Itselleni ei pystytty tekemään gastroskopiaa kun en vaan saanut nieltyä letkua, vaan yökkäsin koko ajan. Tekivät lähetteen humautukseen.
Kolonoskopia saattaa muuten olla aivan järkyttävän kivulias, itsekin olen sen läpikäynyt luomuna. Hyvä ettei taju lähtenyt, vaikka lääkäri teki parhaansa ja mentiin hitaasti.
Saa julkisella, ainakin Tayssissa ja Tyksissa. Tuore tieto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aiemmin ainakin Tampereella on saanut gastroskopian humautuksessa, olettaisin siis että miksei kolonoskopiaakin. Itselleni ei pystytty tekemään gastroskopiaa kun en vaan saanut nieltyä letkua, vaan yökkäsin koko ajan. Tekivät lähetteen humautukseen.
Kolonoskopia saattaa muuten olla aivan järkyttävän kivulias, itsekin olen sen läpikäynyt luomuna. Hyvä ettei taju lähtenyt, vaikka lääkäri teki parhaansa ja mentiin hitaasti.
Niin ja Hatanpäällä tehtiin.
Nukutuksen lisäksi riski on tutkimusten mukaan suolenseinämän puhkeaminen, kun potilas ei ole hereillä ilmaisemaan kipuaan. Tutkitusti tähystäjä myös käyttää enemmän voimaa työntäessään tähystintä nukutettuun potilaaseen.
Toisaalta kun miettii kuinka kivulias skopia monesti on itselleni ollut, niin tuntuu että tuskin on hirveän kaukana ollut puhkeaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa julkisella. Voit ainoastaan saada jotain rauhoittavaa. Itse kävin ilman mitään, ei se niin paha ole.
Mulla on ollut suht kivuttomia kokemuksia ilman mitään lääkitystä ja sitten myös ihan kamalia, joissa olen saanut opiaatteja suonensisäisesti ja kipu on silti ollut niin kova että olen kirkunut. Vaihtelee siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama putiikki tarjosi fentanyylia syyskuussa kolonoskopiaan. Ensimmäinen kerta KOSKAAN (noin 10 kerrasta) kun ei sattunut yhtään. Rauhoittavilla on tehty, Buranalla on tehty, luomuna ei ole tehty koska itken ja huudan. Kerrankin hyvän kokemuksen jälkeen olikin sitten 2 viikon helvetti sisäisten pukamien kanssa, ottivat skoopista osumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama putiikki tarjosi fentanyylia syyskuussa kolonoskopiaan. Ensimmäinen kerta KOSKAAN (noin 10 kerrasta) kun ei sattunut yhtään. Rauhoittavilla on tehty, Buranalla on tehty, luomuna ei ole tehty koska itken ja huudan. Kerrankin hyvän kokemuksen jälkeen olikin sitten 2 viikon helvetti sisäisten pukamien kanssa, ottivat skoopista osumaa.
Hyvä! Mulle jäi se fiilis Hatanpäästä että halusivat kehittää toimintaansa ja potilaskokemusta. Ei ole järkeä, että potilasta sattuu. Oma lääkärinikin oli ymmärtävä ja mentiin erittäin hitaasti, varmasti vastaanottoaikani venyi yliajalle, mutta pääasia että saatiin tehtyä. Kun on kovin mutkainen suolisto, kivuilta on vaikea välttyä.
Nukutus vaatii anestesialääkärin ja kaikki rojut ja aineet ja vielä vuoteen heräämistä odotellessa. Tulee letkun perseessä käyttämiselle yli tuplahinta. Siinä syy.
Vierailija kirjoitti:
Nukutus vaatii anestesialääkärin ja kaikki rojut ja aineet ja vielä vuoteen heräämistä odotellessa. Tulee letkun perseessä käyttämiselle yli tuplahinta. Siinä syy.
Toivottavasti tulevaisuudessa sentään aletaan ajatella lääketieteellisiä toimenpiteitä enemmän siltä kannalta, etteivät ne saisi traumauttaa ketään. Vaikka järjellä ymmärtää, että tämä tutkimus tai operaatio on parhaakseni, niin trauma voi jäädä kehoon. Olet siinä avuttomana, et voi mitenkään hallita tilannetta, sattuu niin että on vaikeaa tai mahdotonta hallita itseään ja olla esim. huutamatta ja liikkumatta. Lapsilla tämä toivottavasti huomioidaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutuksen saa jos osaa vaatia. Älä välitä näistä märisijöistä, että pitää kestää ilman. Haluavat vain samat tuskat ja kivut mitä itse ovat joutuneet kokemaan, kun eivät ole älynneet pyytää nukutusta.
Jos toisella on jalka poikki, niin toiselle sama...
Eihän se nukutuskaan mikään riskitön ole. Toimenpide kestää n. 15 min ja on paljon helpompi kuin esim. Gastroskopia, hampaan poraus, synnytys, selkäydinpunktio, poskionteloiden punkteeraus jne.
Pyh. Mulle tehty nuo muut paitsi ei punkterausta ja kyllä kolonoskopia ja ehkä synnytys oli ihan omassa sarjassaan. Tosin synnyteksessä lääkitys oli parempi eli kolonoskopia oli itseasiassa kivuliain.
Nukutuksen jälkeen pitää olla leikkaussalin jälkeen heräämössä tai valvonnassa.