Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolonoskopia nukutuksessa

Vierailija
08.04.2015 |

Onko mahdollista saada julkisella puolella kolonoskopiaa nukutuksessa? Jos on, niin missä.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:05"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:58"]

Minulle on tehty kolonoskopia ja gastroskopia kolmesti nukutuksessa, julkisella puolella, yliopistosairaalassa. Syynä se, että olen päättäväisesti ilmoittanut, että tähystys on tehtävä nukutuksessa. Ei ongelmaa.

[/quote]

Voitko kertoa, mikä sairaala on kyseessä? 

[/quote]

Ei ainakaan Jorvi?! 

[/quote]

Tai Tyks...

[/quote]

Oulun yliopistosairaala, mutta silloinhan pitää tietenkin asua Pohois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella.

[/quote]

Saako siis siellä kolonoskopian nukutuksessa? Eikö nykyisin saa valita hoitopaikkansa?
[/quote]

Terveyskeskuksen kyllä mutta ei tietääkseni sairaalaa

Vierailija
22/81 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:06"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:05"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:01"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:59"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:58"] Minulle on tehty kolonoskopia ja gastroskopia kolmesti nukutuksessa, julkisella puolella, yliopistosairaalassa. Syynä se, että olen päättäväisesti ilmoittanut, että tähystys on tehtävä nukutuksessa. Ei ongelmaa. [/quote] Voitko kertoa, mikä sairaala on kyseessä?  [/quote]   Ei ainakaan Jorvi?!  [/quote] Tai Tyks... [/quote] Oulun yliopistosairaala, mutta silloinhan pitää tietenkin asua Pohois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella. [/quote] Saako siis siellä kolonoskopian nukutuksessa? Eikö nykyisin saa valita hoitopaikkansa? [/quote] Terveyskeskuksen kyllä mutta ei tietääkseni sairaalaa

[/quote]

Kyllä sairaalankin saa valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:50"]

Itsekin olem menossa kyseiseen tutkimukseen jälleen kerran...Näiden asioiden kannalta harmittaa, kun asun Suomessa. Esim. USA:ssa kolonoskopian saa nukutuksessa helposti.

[/quote] Kolonoskopia nukutuksessa on standardi USAssa. Minulta poistettiin samalla kertaa 12 polyyppia, olisi varmasti koskenut mutta nyt ei jaanyt edes pelkoa seuraavasta kerrasta. Anestesialaakari on paikalla toimituksen ajan. Ei taalla potilaita kiduteta ellei ihan pakko ole.

Vierailija
24/81 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähystys voi olla joskus kivulias ja toisaalta kivun aistimisessakin on henkilökohtaisia eroja. Toimenpiteessä voidaan käyttää tehokkaita kipulääkkeitä ja rauhoittavia lääkkeitä, eikä yleensäi tarvitse nukuttaa. Siihen sisältyy kuitenkin omat riskinsä.

Rahalla toki saa ja siksi USA:ssa nukutetaan herkästi. Siellä ei yhteiskunta kuitenkaan tarjoa tällaisia toimenpiteitä.

Vierailija
25/81 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne kivoja ole, mutta kyllä sen verran pitää kestää ettei mitään nukutuksia nyt ainakaan. Ihme paperista tehtyä porukkaa.

Vierailija
26/81 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutuksen saa jos osaa vaatia. Älä välitä näistä märisijöistä, että pitää kestää ilman. Haluavat vain samat tuskat ja kivut mitä itse ovat joutuneet kokemaan,  kun eivät ole älynneet pyytää nukutusta. 

Jos toisella on jalka poikki, niin toiselle sama...

Vierailija
27/81 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa täydessä nukutuksessakin Suomessakin, varsinkin jos itse maksat. Yksityinen lääkäri, maksoin itse lipun kyseiseen huvilaitteeseen (peräsuolen tähystys) ja sanoin että en suostu ilman täyttä nukutusta maksoi huvi mitä tahansa. 1600euroa käsin mutta eipä jännittänyt.

Vierailija
28/81 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä tayssissa tehdä ellei ole lääketieteellistä syytä ja ensin yritetään aina ilman nukutusta - jissa myös yleensä onnistutaan.

Omituista ihmisten rääkkäämistä. Katsotaan onnistuuko vai kiljuuko potilas tuskissaan? Maailman parasta suomalaista sairaanhoitoa. My foot!

Vierailija
29/81 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähystys voi olla joskus kivulias ja toisaalta kivun aistimisessakin on henkilökohtaisia eroja. Toimenpiteessä voidaan käyttää tehokkaita kipulääkkeitä ja rauhoittavia lääkkeitä, eikä yleensäi tarvitse nukuttaa. Siihen sisältyy kuitenkin omat riskinsä.

Rahalla toki saa ja siksi USA:ssa nukutetaan herkästi. Siellä ei yhteiskunta kuitenkaan tarjoa tällaisia toimenpiteitä.

Standardikaytanto USAssa, yhteiskunta kylla maksaa tai oma vakuutus. Ei pitaisi kommentoida kun ei asiasta tieda.

Vierailija
30/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:47"]

Ei meillä tayssissa tehdä ellei ole lääketieteellistä syytä ja ensin yritetään aina ilman nukutusta - jissa myös yleensä onnistutaan.

[/quote]

Mikä on riittävä lääketieteellinen syy? Mun kokemuksieni mukaan lääkärit tekevät toimenpiteen vaikka väkisin loppuun. Onnistuminen heille joo, mutta ei todellakaan potilaalle.

Sama kokemus. Kaikkein pahin oli kerran kun jouduin kolonoskopiaan päivystyksellisesti. Lääkäri sanoi heti, että hän ei nyt oikein ehtisi tähystellä ja on kiire. Kiljuin kivusta, mutta lääkärillä oli niin kiire ettei hän voinut kertaakaan antaa minun vetää henkeä tai vaihtaa asentoa, saati että olisi ollut aikaa laittaa kanyyli kipulääkettä varten. Eteenpäin vaan, vaikka sätkin ja huusin. Hoitaja teki parhaansa tyynnyttelyssä, mutta kokemus oli aivan järkyttävä.

Jotenkin onneksi traumani kohdistuu tuohon tähystäneeseen lääkäriin eikä toimenpiteeseen, joka senkin jälkeen on minulle useasti tehty. 

Vierailija
31/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tehty kolonoskopia ja gastroskopia kolmesti nukutuksessa, julkisella puolella, yliopistosairaalassa. Syynä se, että olen päättäväisesti ilmoittanut, että tähystys on tehtävä nukutuksessa. Ei ongelmaa.

Oikeasti, nukutuksessa? Tarkoitatko humautuksessa? Nukutus on leikkaussalitoimenpide. 

Vierailija
32/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:50"]

Itsekin olem menossa kyseiseen tutkimukseen jälleen kerran...Näiden asioiden kannalta harmittaa, kun asun Suomessa. Esim. USA:ssa kolonoskopian saa nukutuksessa helposti.

[/quote] Kolonoskopia nukutuksessa on standardi USAssa. Minulta poistettiin samalla kertaa 12 polyyppia, olisi varmasti koskenut mutta nyt ei jaanyt edes pelkoa seuraavasta kerrasta. Anestesialaakari on paikalla toimituksen ajan. Ei taalla potilaita kiduteta ellei ihan pakko ole.

Suomessa pyritään välttämään riskejä. Nukutus on aina riski ja muutenkin nämä nukutuksessa tehtävät pienet toimenpiteet siirtävät syöpäpotilaiden hoitoa😔

Vierailija
33/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kolonoskopiasta mitään muuta kuin kaverin kokemuksen, mutta eikös nukutuksessa ole aina esim. kuoleman johtavan komplikaation riski.

On. 

Vierailija
34/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:32"]

Veikkaan etteivät siihen ala. Jos moisen haluat niin luultavasti joudut sen itse maksamaan. Ja miksi nukutuksessa kun operaatio on niin yksinkertainen....

[/quote]

Ap, minä olen ymmärtänyt, että Taysissa saisi nukutuksessa.

Kyseinen operaatio ei muuten todellakaan ole kaikille yksinkertainen.

Näin 10 kertaa tähystyksessä käyneenä voin sanoa, että se on ihan kestettävissä rauhoittavilla/kipulääkkeillä. T. Crohn-potilas. 

Vierailija
35/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:06"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:05"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:01"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:59"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:58"] Minulle on tehty kolonoskopia ja gastroskopia kolmesti nukutuksessa, julkisella puolella, yliopistosairaalassa. Syynä se, että olen päättäväisesti ilmoittanut, että tähystys on tehtävä nukutuksessa. Ei ongelmaa. [/quote] Voitko kertoa, mikä sairaala on kyseessä?  [/quote]   Ei ainakaan Jorvi?!  [/quote] Tai Tyks... [/quote] Oulun yliopistosairaala, mutta silloinhan pitää tietenkin asua Pohois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella. [/quote] Saako siis siellä kolonoskopian nukutuksessa? Eikö nykyisin saa valita hoitopaikkansa? [/quote] Terveyskeskuksen kyllä mutta ei tietääkseni sairaalaa

Kai hoitopaikan saa valita mutta valinta on voimassa vuoden, eli jos valitset OYS:n niin käyttää siellä sitten sen 12 kk. Näin ainakin oli vielä vuonna 2022 jolloin olin alalla. Mutta aika hämmentävää jos nukuttavat. 

Vierailija
36/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne kivoja ole, mutta kyllä sen verran pitää kestää ettei mitään nukutuksia nyt ainakaan. Ihme paperista tehtyä porukkaa.

Tää on tätä nykyaikaa. Mitään ei haluta kestää. 

Vierailija
37/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 07:47"]

[/quote]

Mikä on riittävä lääketieteellinen syy? Mun kokemuksieni mukaan lääkärit tekevät toimenpiteen vaikka väkisin loppuun. Onnistuminen heille joo, mutta ei todellakaan potilaalle.

Sama kokemus. Kaikkein pahin oli kerran kun jouduin kolonoskopiaan päivystyksellisesti. Lääkäri sanoi heti, että hän ei nyt oikein ehtisi tähystellä ja on kiire. Kiljuin kivusta, mutta lääkärillä oli niin kiire ettei hän voinut kertaakaan antaa minun vetää henkeä tai vaihtaa asentoa, saati että olisi ollut aikaa laittaa kanyyli kipulääkettä varten. Eteenpäin vaan, vaikka sätkin ja huusin. Hoitaja teki parhaansa tyynnyttelyssä, mutta kokemus oli aivan järkyttävä.

Jos olet sätkinyt niin ei ihme että on sattunut. 

Vierailija
38/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutuksen saa jos osaa vaatia. Älä välitä näistä märisijöistä, että pitää kestää ilman. Haluavat vain samat tuskat ja kivut mitä itse ovat joutuneet kokemaan,  kun eivät ole älynneet pyytää nukutusta. 

Jos toisella on jalka poikki, niin toiselle sama...

Eihän se nukutuskaan mikään riskitön ole. Toimenpide kestää n. 15 min ja on paljon helpompi kuin esim. Gastroskopia, hampaan poraus, synnytys, selkäydinpunktio, poskionteloiden punkteeraus jne. 

Vierailija
39/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroisospennonen kirjoitti:

Kyllä saa täydessä nukutuksessakin Suomessakin, varsinkin jos itse maksat. Yksityinen lääkäri, maksoin itse lipun kyseiseen huvilaitteeseen (peräsuolen tähystys) ja sanoin että en suostu ilman täyttä nukutusta maksoi huvi mitä tahansa. 1600euroa käsin mutta eipä jännittänyt.

Siis enemmän se sattuu kun laitetaan nukutuksessa siihen hengityskoneeseen. En ikinä suostuisi nukutukseen kolonoskopiaa varten. 

Vierailija
40/81 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin paha ole että nukutus pitää olla. Eikös nukutusta vältetä niin pitkälle kuin voi?