Eikö ketään muuta OIKEASTI PELOTA sikainfluenssa???
Suurin osa paranee. Ja virus muuttaa muotoaan, usein siitä tulee vaarattomampi, ainakin pidemmän päälle.
Kommentit (30)
vois ap vaikka lukea tän linkin,niin vois vähän rauhottaa...
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Suomella+valmiina+l%C3%A4%C3%A4kity…
yhtään kuolemantapausta ei ole edes epäilty.
Ihmettelen vaan, miksi jotkut vähättelee tätä virusta ja vertaa sitä johonkin ripulitautiin. Kyllähän ripulitauti tappaa kehitysmaissa lapsia, mutta käsittääkseni tämä influenssa tappaa ihan sivistysmaissakin ja hyväkuntoisia aikuisia. Että sellainen ero.
ap
Mihin kannattais ottaa yhteyttä jos epäilee että on saanut sikainfluenssa tartunnan.
Lääkäriin tietenkin mutta pitääkö soittaa oman alueen vai onko suomessa jo tietyt sairaalat missä näitä tartuntoja hoidetaan?
Siis täällä Helsingissä? Pitääkö ottaa yhteyttä aurooraan?
Älä lähde henkilökohtaisesti käymään missään!
Siis täällä Helsingissä? Pitääkö ottaa yhteyttä aurooraan?
Ota yhteyttä ihan omaan terveyskeskukseesi....
Tätähän ollaa kauhulla odotettu ja nyt se tapahtuu: on syntynyt ihmisestä toiseen leviävä, tappava virus. Minä ainakin kahden pienen lapsen äitinä olen melko paniikissa tilanteessa. Miten toimia jos ja kun tauti tännekin tulee. Uskallanko lähteä kotoa mihinkään, töihin, kauppaan jne. Uskaltaako lapsia viedä tarhaan. Vakavissani jo välillä mietin, lähtisimmekö koko perhe mökille evakkoon. Mutta työpaikathan siinä menisi. Toisaalta rakas henkikulta voisi säästyä. Kauhistuttaa ajatellakaan tilannetta jos tauti iskisi omiiin perheenjäseniin. Se kun tappaa ikään ja kuntoon katsomatta. Itkettää...
Ajatus siitä että itse kuolisin ja jättäisin esim. lapset yksin. Hirvittävää!
Nekin, jotka ovat kuolleeet, ovat enimmäkseen menneet hoitoon liian myöhään.
En nyt näe syytä paniikkiin näillä nykyisillä tiedoilla. Totta kai pitää seurata tilannetta ja viranomaisten ohjeita.
Aikanaan pelkäsin lintuinfluenssaa paljon enemmän.
Kaikkea voi sattua - voi tulla pandemia, sota, terrori-isku tai luonnonmullistus. Ei etukäteen sureminen mitään auta. Tuo sikainfluenssa-asiakin on vielä aivan kesken, eikä tiedetä, tuleeko pandemia ja kuinka vakava siitä tulee jos tulee.
Enemmän kuin itse tauti minua pelottaa se, millaiseksi ihmiset saattavat hysteriassaan muuttua. Ajavatko kaikki silloin vain omaa etuaan raivopäisesti? Synnyttääkö pelko väkivaltaa ja raakaa itsekkyyttä?
Koeta ap ajatella, että aivan yhtä hyvin voit kuolla johonkin muuhun. Voit vaikka jäädä auton alle tänä iltana. Se laittaa asioita vähän perspektiiviin.
Suurin osa paranee. Turha pelätä ja hysterisoida, eihän se mitään auta.
ihmisistä kuolee kuitenkin ihan muihin juttuihin kuin näihin median palvomiin lööppiviruksiin. Liikenneonnettomuudet, syöpä, sydän- ja verisuonitaudit ja alkoholi ovat paljon suuremmat riskit. En tietysti tarkoita sitä, etteikö uhka ole vakavasti otettava mutta kuten joku jo aiemmin totesi, ei tämä ihan ensimmäinen kulkutauti ihmisen historiassa ole. Suomessa esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit ovat meille paljon vakavampi riski, miksi niistä ei huudeta koko ajan lehtien etusivuilla ja uutisissa? siksi kun se on meille jo niin "tuttua" ja sillä ei ole varsinaista uutisarvoa sinällään. rahallista sellaista.
jonka senkin piti olla kauhea ja tappava ja maailmanlaajuinen ja ties mitä... Eipä sitä täällä näkynyt.
Muutenkin on mielestäni tässä vaiheessa ihan turha pohtia minne linnoittautuu ja miten sitten eletään. Mikäli tälläinen pandemia iskee Suomeen, eiköhän ne ohjeet tule viranomaisilta sen suhteen kuinka toimitaan.
Eli vastaus kysymykseen, ei pelota. Enemmän mä pelkään ihan rehellistä auton alle jäämistä tai kolaria esim. rattijuopon kanssa.
Mihinkään mökkievakkoon en ole kyllä perhettäni viemässä, mutta jo epidemia äityy pahaksi, en laita lapsia kouluun ja tarhaan, sillä olen itse joka tapauksessa jo valmiiksi saikulla ja sitten kohta äitiyslomalla ja mies voi tehdä töitään etätyönä, joten voimme erakoitua kotiin ja käydä ulkoilemassa epäsosiaalisesti kävellen (ei taida kovin kaukaa hypätä ihmisestä toiseen) ja mies voi käydä ruokaa ostamassa pienemmästä lähikaupasta, jossa ei nyt niin monta asiakasta kerralla ole.
Se tietenkin pikkuisen hirvittää, että laskettu aika on kesäkuun lopussa ja jos silloin on huono tilanne, mutta turha sitäkään on etukäteen stressata.
Eli siis suhtaudun vakavasti mutta en hysteeristi eikä varsinaisesti pelota.
mutta tulee nuo uutiset luettua ja asiaa ääneenkin pohdittua. Kun on niitä lapsia, niin tuollaiset epidemiat ja pandemiat pistävät miettimään.
Lintuinfluenssaa pelkäsin ihan tosissaan.
Pelottelu siihen aikaan oli niin kovaa ja itsekin elin ihan siinä uskossa, että kun se tulee niin virus leviää ympäri maailman parissa päivässä eikä mitään pystytä tekemään.
Nyt on ainakin se pelko osoittautunut aiheettomaksi. Virus leviää ilmiselvästi hyvin huonosti ja näin ollen kaikilla jää aikaa varautua ja miettiä miten toimitaan jos pandemia tulee.
Ja miksi juuri tämä influenssa on niistä niin huolestuttava?
Jos näihin joku vastaisi jotain todella huolestuttavaa, esim. että Meksikossa ei kuolla muihin tartuntauteihin sen useammin kuin Suomessakaan, ja että tämä influenssa on paljon vaarallisempi kuin muut influenssa-virukset niin sitten saattaisin huolestua.
mutta nyt en jaksa enää pelätä. Ennemmin pelkään muita, tavallisempia tauteja, jotka voivat aivan hyvin osua kohdalle ennen kuin tuo virus tänne hyppää. Sinänsä kaikkien tautien pelkääminen on kyllä aivan turhaa, mutta minkäs teet.
Mutta toisaalta sitten juuri tällaisissa tilanteissa kokee voimakkaasti sen, että kaikki on Jumalan kädessä ja että hän antaa elämän ja ottaa sen myös ajallaan pois. Mie rukoilen yksinkertaisesti että "tapahtukoon sinun tahtosi" ja luotan myös että niin käy.
Ja sitten taas kohta pelottaa, että mitä jos sittenkin tuo tauti leviää Suomessakin ja mitä jos joku läheinen tai itse sairastuu ja mitä jos ja mitä jos...
Tilannetta voi arvioida uudelleen kun alkaa suomessa olla ensimmäiset TODISTETTAVAT tapaukset.
Aivan lapasesta lähtenyt hysteria.
Järki hoi. Äly älä jätä.