Te jotka menitte kirkossa naimisiin-oletteko uskovaisia?
Niin häät kesällä 2010 ja mietitään että mentäisikö maistraatissa vai kirkossa. molemmat kuulumme kirkkoon muttei olla varma uskostamme - suoraan sanottuna osa uskonnollisesta propagandasta ärsyttää. toisaalta halusimme kastaa lapsemme jne... kun te menitte kirkossa naimisiin, uskoitteko täysillä kaiken mitä pappi puhuu? koetteko olevanne uskovaisia? onko väärin mennä kirkossa naimisiin jos ei ole täysin varma uskostaan vaan peräti vähän kyyninen?
Kommentit (44)
tuo termi "kirkon palveluja". Tosiaan ihan kuin olis kyse jostain ohjelmatoimistosta. Kirkko ei tuota palveluja, vaan vihkiminen on toimitus, jumalanpalvelus.
Mikähän on uskovaisen määritelmä ????
Jeesukseen Kristukseen maailman vapahtajana, siis jos olet kristitty.
Jeesukseen Kristukseen maailman vapahtajana, siis jos olet kristitty.
Tuota, miksi Jeesus nostetaan erikseen esille, ja joskus jopa mainitaan tärkeimpänä (usko Jeesukseen tms.). Eikös kyseessä ole kuitenkin Jumalan maanpäällinen ilmentymä, eli ei varsinaisesti eri henkilö?
nimenomaan on se juttu kristinuskossa. Jumalan poika, joka kärsi maailman synnit ja kärsimyksen itsessään ja vapahti maailman. Kristinuskon mukaan tie Jumalan eli Isän luo tapahtuu Jeesuksen kautta; ei voi tuntea Jumalaa tuntematta Jeesusta. Sen vuoksi kristityn tulee uskoa Jeesukseen, pelkkä usko Jumalaan ei pelasta.
Mutta olihan se ihan kiva saada liitolle "Jumalan siunaus" - jos ei muuta niin varmuuden vuoksi! ;) Vitsi.
joka haki nimenomaan kirkosta Jumalan siunausta liitolleen. Minusta juuri tämä pyhyyden tunne tekee vihkitilaisuudesta erityisen herkän - että vihkipari pyytää siunausta alkavalle yhteiselle taipaleelleen ja voimia Jumalalta ottaa vastaan kaikki ne asiat jotka on heidän kohdalleen tuleva eteen ja joista ei vielä voi tietää mitään. Ja tätä siunausta ja varjelusta itsekin rukoilen kaikille hääpareille joiden häissä olen.
En todellakaan menisi tavan vuoksi kirkossa naimisiin. Ja jos tätä edellä kuvailemaani aspektia ei ole, niin mikä ihme siinä sitten saa ihmiset kyynelehtimään? Kun se avioliitto ei monenkaan kohdalla edes muuta mitään, tai niin ainakin kuule sanottavan liian usein.
olen kylla uskovainen, mutta avioliitto ei ole minulle pyha. jotenki on ollut vapauttava tunne, etta jostuleekin ero joskus ni ei onneks menty kirkossa naimisiin.
kai nyt asiakkaat saa olla ihan vapaasti mitä haluavat. Määritelmä "uskossa" on vähän vaikea näyttää toteen, eikö ?
mun mielest se vaan "kuuluu" vaikkei uskovainen olisikaan.
Ekalla lapsella oli joku himouskovainen kastepappi, kysyi meiltä rukoillaanko me miehen kanssa iltaisin... se oli niin kammmo, onneksi kaikki papit eivät ole tuollaisia.
en olisi kirkossa halunnut naimisiin mennä, koska en heidän sanomaansa usko. Mutta koska asia oli miehelleni tärkeä niin suostuin. Samaten on lasten kastamisen kanssa; koska asia on miehelleni tärkeä niin lapsen on kastettu. Ei minun maailmani siihen ole kaatunut eikä uskoni muuttunut.
meille ovat tunnelmat tosi tärkeitä ja monet kirkot ovat tilana sellaisia, että maistraatit eivät pysty samaan. Kävimme useassa kirkossa ja kappelissa ja vihkipaikaksi valikoitui moderni Kannelmäen kirkko Helsingissä - ei mikään perinteinen valinta, mutta kirkon kotamuoto on erityisen energiaa keskittävä. Tunnelma olikin suorastaan käsinkosketeltava vihkimisen aikana, yleisön hyvä energia tuli suoraan meihin.
Jos ei itse ole elävässä uskossa niin voi olla vaikea kuunnella tositosissaan olevan papin puhetta. Mutta pappejakin on monenlaisia, parasta on jos tuntee papin ennestään.
että voi mennä kirkossa naimisiin. Olen kuitenkin seurakunnan jäsen ja tuen seurakunnan työtä, näin voin mielestäni hyvin tulla vihityksi kirkossa
Olen uskossa, mutta en himouskovainen
että jännitti niin sairaasti, etten tänä päivänä muista sanaakaan mitä pappi puhui :)
emmekä edelleenkään ole uskovaisia. Silti meillä oli isot kirkkohäät ja lapset on kastettu. Jotenkin sen vaan "kuuluu" mennä niin :) En ole ikinä ajatellut että se olisi ollut jotenkin väärin.
Häissä ja ristiäisissä esim. lausutaan uskontunnustus. Miten kukaan voi lausua sen, jos ei usko?! Eikö se sodi täysin omaatuntoa vastaan?
uskon elävyydestä en niin tiedä, mä kyllä rukoilen paljon. Osallistutaan seurakunnan juttuihin sen verran kuin meidän perheelle noin yleisesti sopii. Lapsille kerrotaan uskontoon liittyvät jutut kirkkovuoden aikana ja jutellaan asioista uskonnon näkökannalta. Äitini joka kuoli ennen lasten syntymää, on lapsille mummo joka on taivaassa.
Tiedän, että monikaan kirkossa naimisiin menevä ei uhraa ajatustakaan asialle, mutten pidä sitä pahana- onhan vuosisatojen ajan toistuneilla seremonioilla kuitenkin sellainen jatkuvuudenkin merkitys. Eli mun mielestä voi ihan hyvin mennä kirkossa naimisiin vaikkei mitenkään uskossa olisikaan.
virsiä, mutta en pysty kutsumaan itseäni uskovaiseksi. Mikähän on uskovaisen määritelmä ???? Ja jos pelkästään tosiuskovaiset käyttäsivät kirkkoa, niin miksi muu kansa maksaisi kirkollisveroa ? Se kuka maksaa kirkollisveroa, niin on oikeus käyttää kirkon palveluja. Uskovaisuustestejä ei tarvitse täyttää.