Päästääkö jotkut tosiaan 3-vuotiaan yksin pihalle leikkimään?
Kommentit (76)
Tytär on kyllä nyt jo 24-vuotias, mutta leikki omalla pihalla 3-vuotiaana itsekseen ja kaverin kanssa, kävelipä naapuriinkin ihan itse. Vanhin tyttäremme on kyllä ollut aina ikäistään vanhemman oloinen. Pakko tunnustaa, että kerran sattui läheltä piti tilanne, kun olivat tulossa naapurin tytön kanssa meille ja olivat poikenneet joen rantaan, jossa jyrkkä penger - kertoivat, että tyttäremme oli melkein pudonnut jokeen, mutta saanut rannalla kasvavan puun oksista kiinni. Muutkin lapsemme ovat leikkineet omalla pihalla 3-vuotiaina, mutta eivät kylläkään saaneet lähteä pois pihasta.
keskenään ja ikävä sanoa, mutta olivat melkoinen riesa. Nehän olivat heti aikuisessa kiinni, kenessä tahansa, kun meni pihalle. Yritin joskus esim lukea kirjaa auringossa kun vauva nukkui vaunuissa. Ihan turha toivo, nämä kato kato kato -lapset olivat heti vieressä leikkimässä ja näyttämässä kaikki parhaat temppunsa. Ymmärrän sen ihan hyvin, pienet lapsethan ovat tuollaisia ja mieluustihan ne jättää toisten ihailtavaksi kun itse on sisällä.
Monesti huomasin että jaahas, ne on pihalla, mennääs siis jonnekin muualle ;) Onneksi ovat nyt jo isompia.
Ei tulisi mieleenkaan, vaikka taloyhtion portilla on vartijat, jotka tuntevat lapset nimelta. Pihalla on 3 isoa uima-allasta, eika meidan 2,5v osaa viela uida ;-)
kun on noita riesalapsia, joiden matkassa ei ole aikuista.
Minäkään en jaksa viihtyä pihalla juuri sen takia, koska nämä takiaiset ovat jatkuvasti kimpussa. Ja kyse on sentään rivitalon pihasta.
Eli tässä alueella on 5 rivitaloa ympyrän muodossa ja toisen talon 3-5 vuotiaat sisarukset juoksevat muiden pihoilla. Kun menee istuskelemaan vaikka omalle pihalleen kahville niin nämä sisarukset ovat aina vahtaamassa ja kälättämässä. Tai sitten roikutaan jonkun pensaan takana kyttäämässä jos olen heidän vanhemmilleen maininnut.
Joskus on myös hävinnyt leluja meidän takapihalta ja epäilen kyllä näitä tyttöjä. Meidän hiekkisvehteet on löytyneet yhteiseltä hiekkalaatikolta yms.
Helsingin keskustassa asuvana ei kyllä tulisi mieleenikään. Välillä olen lähileikkipuistoissa nähnyt n. 5-6 vuotiaita yksin (asuvat lähellä), mutta itse en varmaan alle kouluikäistä yksin laskisi kaduille juoksentelemaan.
Tytär on kyllä nyt jo 24-vuotias, mutta leikki omalla pihalla 3-vuotiaana itsekseen ja kaverin kanssa, kävelipä naapuriinkin ihan itse.
Että jo ihan 24-vuotiaan päästät yksin liikkumaan, no huh, sanon minä! Tuon ikäisellä pitäisi äiti olla kyllä mukana hiekkalaatikolla vielä. Raasu!
Kahdessakymmenessä vuodessa on maailma muuttunut aika tavalla - autoja on tullut lisää, kaupunkialueiden yhteisöllisyys vähentynyt jne. että en kyllä vertaisi siihen, miten omassa lapsuudessa on saanut mellastaa tai miten on ollut 80-luvulla asiat. Minun lapsuudessani ulkoiltiin myös n. 3-vuotiaasta (kaupungissa), mutta silloin olivat asiatkin maailmassa toisin. Enkä ollut mikään köyhän vuokratalon "hylätty" kakara. Silloin oli vaan turvallisempaa lasten elää vapaana.
Naapurissa tytöt 5v. ja 4v. Ulkoilleen pihassa keskenään jo 2vuotta. Eli nuorin oli reilu 2v. kun aloittivat ulkoilun. Pihassa myös mummolassa usein hoidossa olevat lapset 3v. ja 1.8v. Ovat keskenään pihassa. Piha on turvallinen ja näköyhteys on, mutta usein nämä lapset parkkipaikalle eksyvät. :( Sossu ei puutu asiaan, siitä on ilmoitettu.
Vaan siitä ettei kukaan näille yksinään nuoresta ulkoileville kerro miten siellä pihalla ollaan ja kuinka kavereiden kanssa toimitaan. Kukaan ei vedä rajoja mihin saa mennä ja mitä saa tehdä.
Aikaisemmin kirjoittelin siitä että meidän rivareiden pihalla saa olla nyt 2v9kk vanha poika yksinään, on saanut jo jonkun aikaa. Tämän pojan äiti on päästänyt myös alle kolmevuotiaana perheen esikoistytön ulos yksinään, ja sen huomaa.
Tyttö on nyt ekalla ja aina aiheuttanut pihallamme erinäisiä kiistoja sun muita harmeja.
Ei sillä etteikö lapset tappele sun muuuta, mutta tästä likasta huomaa sen ettei todellakaan kukaan ole häntä opastanut ikinä pihalla olon sääntöihin, mitä me muut vanhemmat nyt sitten komennamme häntä kun yllätetään pahan teosta.
Ja taas kuitataan kiusaamiset ja muut "lapset on lapsia"
kypsä leikkimään yksin ulkona. Ja se että lapsi näyttäisi olevan yksin ei tarkoita sitä etteikö äiti olisi ikkunassa vahtimassa koko ajan.
Meillä on turvallinen rivaripiha ja lapset koko ajan näkö tai kuuloetäisyydellä.
Suurimmat vaarat pihalla lapselle ovat : vesi ja autot. Niitä ei rivitaloyhtiön sisäpihalla ole. Ja kun lapselle on opetettu mihin saa mennä ja mihin ei, niin on turvallista leikkiä. Meillä ovat 1,5 vuotiaasta osanneet pysyä omalla pihalla kun niin on käsketty. Koskaan ei ole lapsi ollut hukassa tai pahanteossa.
Toiset lapset ovat karkailijoita luonnostaan, tällöin vanhemmatkin sen varmaan tietävät ja toivottavasti osaavat asettaa rajat sen mukaisesti.
meidän naapuri. heidän 4v oli tässä yksikin ilta useamman tunnin kateissa kun oli taas yksin juoksennellut ulkona.
Mä en tajua tätä av-logiikkaa. Täällä kehutaan sillä, kuinka 3-4-vuotiaat ulkoilevat sujuvasti keskenään, yksinään tai vähän vanhemman sisaren kanssa pihalla MUTTA kun tulee puheeksi se, minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin tai sisaren kanssa sisälle koiran kusetuksen ajaksi, on vastaus; ehkä ekaluokkalaisen.
Mitä??!!! Ulkona - kerrostalon pihalla tms. - on siis 3-4-vuotiaan turvallista olla ihan yksin vaikka tunti tai kaksi, mutta ei viittä minuuttia sisällä omassa kodissa?
Tässä viittaan siis aikaisempiin keskusteluihin tästä "yksin kotona / ulkona" -teemasta.
meidän 6v on harjotellu nyt ulkoilua yksin ja 4v siskonsa kanssa. silleen et näen heidät ikkunasta/ kuulen äänet.
Mutta fiksumpi setti tuntuu ulkona olevan sisarukset kuin taas 2 kappaletta 6-vuotiasta tyttöä... seura tekee kaltaisekseen ikävä kyllä sekä hyvässä että pahassa!
Joissain rivitaloissa on kyllä sellaiset kaksimetrisin aidoin ympäröidyt portittomat takapihat että kyllä uskaltaisin päästää jos meillä sellainen olisi.
Omassa pihassamme meillä on portti josta pääsee autotielle, ja meidän 3v saa portin auki helposti. En uskalla jättää sitä yksin vaikka se onkin muka kuinka fiksu ja muka väittää ymmärtävänsä ettei saa mennä tielle. Joskus saatan jättää sen yksin viideksi minuutiksi kun laitan ostokset jääkaappiin, ja silloinkin vain niin että huutelen koko ajan ikkunasta varmistaakseni ettei se ole karannut.
Siis omista lapsista jotka päästetään omaan turvalliseen pihaan leikkimään. Ja naapurin sosiaalitapauksen lapsista jotka juoksee ympäri kyliä.