Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästääkö jotkut tosiaan 3-vuotiaan yksin pihalle leikkimään?

Vierailija
25.04.2009 |

.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummulassa oon jättänyt yksin pihalle jo hiukan alle 3-vuotiaana. Mummula on ihan maalla eikä liikennettä tai naapureita oo lähellä. Välillä seurasin, että mitä puuhaa ja pysyykö lähettyvillä. Vaaroja hieman etukäteen minimoitiin, laitettiin joku ovi lukkoon, ettei mee katteleen työkaluja itekseen. Kerrostalomme pihalle en laskis kun ehkä 6-vuotiaana. Maalla ois kyllä aika hyvä asustella minusta...

Vierailija
2/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisälle oon jättänyt nukkuvan vauvan ja lastenohjelmia katsovan 3-vuotiaan kun oon käyny viemässä roskat ulos tai hakenut kylmäkellarista perunoita. Autoonkin jätän välillä molemmat kun käyn pikaisesti kaupassa pikkuostoksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikänä antais anteeksi, jos päästäisin lapsen sen ikäisenä ulos.

keskellä tietähän tuo olisi juoksemassa päätä pahkaa, kun ei oikein ymmärrä miten ulkona on järkevää liikkua ja miten ei. Ja kerrostalossa kun asutaan niin painaa vaakakupissa, että mieluimmin yhdessä mennään ulos kun sen aika aina päivästä on.

Vierailija
4/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hiekkalaatikko. Ei keinuja, kiipeilytelineitä,-puita tai trampoliineja. Pihan ympärillä on 1,80 cm korkea verkkoaita ja minulla on suora näköala ikkunasta pihalle.

Vierailija
5/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta viime kesänä jo 4-vuotiaamme yksin pyöräili pihalla ja pihakadulla ja leikki omassa pihassa. On luonteeltaan varovainen ja käy itse ilmoittautumassa jos en muista tarkistaa tarpeeksi usein.

Eiköhän tämäkin ole paljon kiinni lapsen luonteesta ja kehitystasosta. Vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten ja vahinko voi sattua pihalla vaikka äiti seisoisi vieressä!

Vierailija
6/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, tosi iso ja turvallinen piha. Aitoja ei kyllä ole, mutta mitään vaarallista ei ole naapureidenkaan pihoilla ja tie on tuollainen hiljainen kuja muutamalle naapurille, jossa ei paljoa autoja liiku ja ne jotka liikkuu tietää, että täällä on lapsia.

Olen siis päästänyt ulos jo parivuotiaana eikä kukaan lapsistamme ole koskaan lähtenyt kotipihalta minnekään, kun ei siellä muualla ole mitään mielenkiintoista kun taas omalla pihalla on kaikenlaista kivaa tekemistä. Ikkunoita on joka suuntaan ja niistä olen seurannut mitä tekevät ja tietysti isommat vähän katsovat pienemmän perään myös.

Ylipäänsä meillä kesäelämä on sellaista sisään-ulos-sisään-ulos-touhua. Talo on keskellä tonttia eikä talon läpi näe. Kaikenlaisia piha- ja puutarhatöitä on pilvin pimein. Itse asiassa paremmin minä lapsen näen sisältä kuin pihan toiselta nurkalta kasvimaalta. Pakko ne kesän puutarhatyötkin on tehdä: kasvimaa hoitaa, nurmikko leikata, marjat poimia ja mehut ja hillot keittää. Ei ole realiteeteissa, että koko ajan on kymmenen metrin säteellä joka ipanasta pihalla.

Väitän, että se, että lasta voisi vahtia koko ajan vieressä on ihan nykyajan hössötystä, kun ei vanhemmilla ole mitään muuta kuin vapaa-aikaa.

Vierailija
7/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo parivuotiaita päästetään yksin ulos:(

Kauhulla olen seurannut, miten äidit vaan tyrkkää nuo pienet ulos ja siellä sitten ovat oman onnensa nojassa. Ei oo yksi eikä kaksi kertaa, kun ollaan esim. mieheni kanssa haettu vieraitten lapsia pois ajotieltä. Pienet siellä pelailee palloa, kävelee yms. Vanhempansa eivät yhtään välitä. Mies kävi joskus sanomassa noiden vanhemmille, mutta sama meno vaan jatkuu.

Liikenne on melkoinen, joten ei todellakaan vaaratonta tuolla olla.

Noissa perheissä on paljon lapsia, tasaisin väliajoin syntyy. Koskaan vaan äidit ei ole lastensa kanssa ulkona!

Vierailija
8/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme todella rauhallisella okt-alueella ja tuon mainitsemani pihakadun varrella on kaksi taloa omamme lisäksi, joten liikenne on todella vähäistä. Kerrostalojen pihat ja vilkasliikenteiset alueet ovat tietenkin asia erikseen!

Vierailija
9/76 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitalossa kaava-alueella. Talon editse menevä tie menee ainoastaan kahden naapurin pihaan. Tiellä / pihoilla leikkivät kaikki naapuruston lapset yhdessä. Jokainen joka omaan pihaansa ajaa, tietää että se oma mukula voi juosta sieltä kulman takaa yhtäkkiä alle joten kaikki ajavat matelemalla. Aitaa ei meillä eikä muillakaan ole.

Ja kyllä, nautin hurjasti tästä(kin) omakotitaloasumisen puolesta: ei tosiaan tarvitse itse kökkiä koko aikaa lapsen kanssa ulkona vaan voi jäädä sisälle tekemään kotitöitä ja antaa lasten ulkoilla itsekseen. Sen kerran kun menen lasten kansas ulos, he eivät minua kaipaa vaan haluavat olla kavereiden kanssa. Joten saavat toki olla! Lapset nyt 4 ja 3v.

Vierailija
10/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

te oikein asutte jotka ette uskalla niitä isompiakaan lapsia päästää pihalle? Kyllä täällä meilläpäin meidän ja kaikkien naapureidenkin lapset leikkivät pihalla keskenään. Rajat on tehty lapsille selväksi eikä kertaakaan ole ollut yksikään lapsi hukassa.

Vierailija
11/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotiaasta asti tyttö juoksenteli ihan itsekseen suht hiljaisella uudella omakotialueella. Sai luvan juoksennella tiettyyn katuun saakka eli aika pitkälle omasta kodista ihan katuja pitkin. Juoksentelikin sitten ihan onnessaan niin kaduilla kuin muitten pihoillakin ihan vapaasti kun ei ollut vanhemmat kaitsemassa. Meidänkin pihassa oli käynyt monesti leikkimässä itsekseen vaikka/kun ei oltu itse paikalla. Teki kukkakimppuja kesäkukistamme ja repi uusia (= vielä pieniä ja honteloita) pensasistuutksia, tutki terassimme "aarteita" (yksi aamu yllätyimme kummallisesta metelistä, joka kuului terassin suunnalta ja näimme itseteossa) jne. Äitinsä ei edes uskonut kun kerroin näistä tempauksista. Onneksi muutettiin parempaan ympäristöön.

Vierailija
12/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon

Vierailija
13/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajoivat itse tosi lujaa meidän lähikaduillamme autolla, vaikka tiesivät että esim. omakin lapsi on saanut vapaasti kaduilla liikkua. Ehkä sitten vaan tiedostivat ne ajat jolloin oma lapsi on vapaana ja varoivat silloin. Äitikin ajoi yhdessä risteyksessä kolarin kun oli tapana kaahailla.

Vierailija
14/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapseni olen päästänyt kolmivuotiaana yksin pihalle.

Vierailija
15/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin kolmevuotiaat ovat erittäin vikkeliä, levottomia, ja tekevät päähänpistojensa mukaan ja unohtavat ettei pihasta saa lähteä.

Joidenkin piha on täysin aidattu turvallinen omakotipiha, oma takapiha rivitalossa, taloyhtiön yhteinen piha joka on joko turvallinen tai ei-turvallinen, joko kaukana autotiestä tai ihan sen vieressä, kerrostalopiha jonne vanhemmalla kestää juosta yli kaksi minuuttia kun ikkunasta huomaa että lapselta on pää halki.

Joidenkin kolmevuotiaiden vanhemmat näkevät suoraan ikkunasta joka hetki lapsensa, jotkut eivät näe laisinkaan. Jotkut vanhemmmat pitävät kengät jalassa, oven ja ikkunan auki jotta kuulevat heti jos hätä tulee ja voivat juosta heti hätiin eikä tarvitse laittaa kenkiä.

Vierailija
16/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin leikkimään mutta en taida uskaltaa. hössötän silloinkin jo kun olen vieressä joten taitaisi mennä ihan toivottomaksi koko homman. ja helpompi se on mennä itse mukaan kun nuorempikin tykkää pihalla olla.

Meidän takapihalta on kylläkin matkaa leikkipuistoon 10metriä ja rivitalot "ympäröivät" leikkipuistoa joten sinänsä olisi ihan turvallinen ympäristö.

Vierailija
17/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan kaikki lapset leikkivät aina keskenään ulkona ja aikuiset tekivät omia hommiaan - sisällä, ulkona, navetassa, pellolla. Vielä kolmekymmentä vuotta sitten kerrostaloissakin kaikki pihan lapset leikkivät keskenään pihalla ja vanhemmat vain huutelivat parvekkeilta ja ikkunoista.

On ihan vain nykyaikaa, että lapsia pitää vahtia vieressä joka hetki. Ei entisaikaan kellään ollut aikaa "vain ulkoilla" lapsen kanssa.

Enkä minä sitä kiistä, etteikö joissakin paikoissa lasta pitäisikin vahtia jos on vaarallinen ympäristö, sisältä ei näe pihalle tms. Ja jos ei kerran ole mitään tekemistä niin kai sinne ulos voi sitten mennäkin sen lapsen kanssa. Protestoin lähinnä sitä, että taas kerran KAIKKIA lapsen yksinään ylos päästäviä pidetään vastuuttomina riippumatta olosuhteista.

t. 12

Vierailija
18/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rivarin pihassa, lupaa ei ole ollut muaalle lähteä ja siinä myös pysyi. Nyt saa viilettää jo kauempana, 5v.

Vierailija
19/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ulkoillut 2.5v. asti yksin. Nyt lapsi 3v. ja sen iskä päästää lapsen ulos ja vetää verhot kiinni ja katsoo töllöä, mutta ei sen äitikään vahdi lastaan.

Minä ja mieheni katsotaan sitten tytön perään, kun ulkoillaan omien lasten kanssa.

Meillä nyt 5v. täyttänyt lapsi ulkoilee yksin. Meillä neuvola suosittelee yksin ulkoilu alkaen 5v. Toki pitää tarkastaa ikkunasta, että poika pysyy pihalla. Porukassa rajat unohtuu helposti, koska isoilla lapsilla ne on laajemmat.

Vierailija
20/76 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sellaisilta pitäisi ottaa lapset huostaan. Meidänkin entisessä sekopäänaapurustossa yksi monilapsinen perhe päästi 3-vuotiaan tyttönsä ajelemaan pyörällä ympäri kylää. Olisi kai pitänyt poliisille ilmoittaa. Onneksi mitään ei sattunut. Meillä on samanikäinen tyttö ja ei olisi tullut mieleenkään päästää häntä itsekseen ajelemaan autoteille. Mutta kai se on joillain niin, että kuopusta ei jaksa enää niin paljon varjella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme