Vinkkejä kasvisten syöntiin
Antakaa neuvoja miten saada poika 3,5 v syömään kasviksia.
Kaksivuotiaaksi asti poika söi todella hyvin ja monipuolisesti. Laitoin aina esim. kiusauksiin ja patoihin paljon kasviksia ja kaikki meni sujuvasti alas. No, sitten syöminen loppui kuin seinään. Nykyään alas menee kurkku ja porkkana. Ei muuta. Olen nyt joulusta asti laittanut joka aterialla jotain kurkun ja porkkanan lisäksi, mitä pitää maistaa, mutta ei mene alas. Mielellään kyllä maistelee, ja yleensä kysyykin, mitä on tänään kokeiluvuorossa. Tänään oli tomaattia ja paprikaa, mutta taas molempien maistelun jälkeen melkein yökkäsi. Onko kellään kokemuksia, milloin tuo "pihtikurkku"-vaihe menee ohi? Välillä on ihan oksentanut, kun on mennyt muun ruoan mukana esim. paprikaa alas.
Kommentit (5)
Meillä lapset söivät etenkin ennen innokkaasti keitettyä parsakaalia. Nykyisinkin se menee, mutta ei ole enää niin suosiossa. Myös porkkanaraasteesta ja keitetyistä porkkanasta pitävät. Ja molemmat tykkäävät myös keitetyistä pavuista. Ja entäs maissi, ne jyväthän ovat aika pieniä, saattaisi mennä pikku-kurkustakin alas.
parsakaalia aina välillä maistelutan, ei ainakaan vielä ole uponnut. Keitetty porkkana oli ihan kauhistus. Maissia olen joskus kokeillut, täytyy ottaa nyt uudelleen työn alle, samoin varmaan herneet. En tosiaan ymmärrä, mikä siinä on, että noita kasviksia on niin kamala syödä...
ap
Lisäksi vielä se, että kun laitat ruokaa, niin anna anteliaasti maistella aineksia eli jos paloittelet vihanneksia, niin anna välillä herkkupaloja.
Voisi harkita myös sitä, että aloittaisi aterian salaatilla, joka pitää syödä ennen pääruokaa. Tietysti sitä ei saisi olla liikaa, vaan esim. muutaman sormenpään kokoinen kasa salaattia/vihannesta tms. Hei, tuotahan alan kokeilla itsekin! :)
hyviä vinkkejä! Tuntuu vaan, että melkein kaikkea on jo kokeiltu. Tehdään yhdessä paljon ruokaa, ja ilolla annan aina maistella, jos jotain haluaa. Mutta kerran tässä poika esim. haukkasi reilusti kesäkurpitsaa, luuli sitä päärynäksi. No, taas yökkäsi sitten oikein kunnolla. Vaikka mun mielestä kesäkurpitsa ei edes ole hirveän voimakkaan makuinen! Musta tuntuu, että poika ei vaan oikeasti jotenkin pysty syömään vihanneksia.
Täytyy kokeilla dippausta, jos sillä tavalla saisi vähän laajennettua tuota kurkku-porkkana osastoa.
laitat ne dippikastikkeen kanssa raakoina tarjolle. Meillä tekee ainakin kauppansa!