*****MAALISMASUT VK 51******
Kommentit (31)
Mulla oli vihdoin neuvola, edellinen oli ollut 6.11, joten aika pitkä väli täällä Espoossa. Nyt oli oikein lääkärineuvolakin. Kaikki ok, paitsi että sain tukun lähetteitä: virtsakokeeseen (mulla loppu kuuri maanantaina, mutta oireet jatkuu), sokerirasitukseen ja pelkopolille.
Tämä on kolmas lapsi, mutta ennen en ole tuossa sokerirasituksessa ollutkaan, vaikka olen painanut näin paljon jo viimeiset kymmenen vuotta. Edelliset lapset ovat olleet ihan normikokoisia, vaikka syntyneetkin aika myöhäisillä viikoilla (42+0, 3460 g ja 41+1, 3960 g). Painoa mulla on tullut molemmissa raskauksissa 8 kg, joka on jäänyt synnärille. Lääkäri perusteli lähetettä sillä, että olen nyt iäkäs odottaja. Tuntuu hassulta, koska olen kuitenkin 32 ja aika moni saa lapsia päälle nelikymppisenäkin. No, mikäs siinä sitten, hyvähän se on tutkia. Ennen olisin ollut raivoissani, että joudun olemaan puoli päivää töistä pois, mutten enää. Vanhemmiten olen tullut tuon työn suhteen sluibemmaksi.
Ja sitten tuosta pelkopolista. Ennen ekaa synnytystä en pelännyt juurikaan, ja synnytys oli nopea ja raju, käynnistettiin täysin epäkypsästä tilanteesta tableteilla ja vauva syntyi kolmessa tunnissa. Seuraava lähti sitten itsekseen käyntiin, pikku hiljaa, mutta varsinainen synnytys kesti neljä tuntia. Kummallakaan kerralla en saanut mitään puudutteita, ja nyt olen ihan kauhuissani, jos tämä kolmonen tulee samalla tyylillä. Haluaisin edes kerran elämässäni muutakin puudutusta kuin vettä ja ilokaasua!
Vähän on siis tympeät fiilikset: olen lihava, vanha, flunssainen ja pelokas odottaja. Ja pahinta kaikista, aion poistaa tämän tympeyden nougatjätskillä, kuten lihavilla on tapana.
Mukavaa viikonloppua kaikesta huolimatta!
kaaka ja Heinä-Karhu rv 27+2
p.s. Itse asiassa meille on tulossa ihan huippu viikonloppu: lapset menevät siskolleni hoitoon kahdeksi yöksi ja me saadaan tehdä jouluvalmisteluja kaikessa rauhassa. Huomenna mennään jopa baariin, jos tämä flunssa vain antaa myöten. Sellainen on harvinaista herkkua pikkulapsiperheessä :)
Uskon, että vauva asento vaikuttaa paljon siihen mittaan, ja äidin ruumiinrakenne. Mulla mitta oli 28,5 nyt viikolla 27+2, joka taas menee reippaasti yläkäyrän yläpuolella. Peloteltiin taas isolla vauvalla. Mutta saas nyt sitten nähdä. Tuo 22 on aika pieni mitta, mutta on minullakin mitta pysynyt neuvolien välillä muuttumattomana. Kyllähän se vaikuttaa, jos vauva tuuppaa peppunsa suoraan eteenpäin ja mitta laskee, kun vauva siirtyy poikittaisesta asennosta pystyyn.
Mulla oli viimeksi se sf mitta 27 ja mä kävin neuvolassa viimeksi 31.10 ja silloin mulla oli raskausviikkoja 21+6. Minusta toi sf mitta kuullostaa aika paljolta, onkohan meille tulossa iso vauva, vai mistäköhän noin iso mitta voi johtua? Ei se terkka ainakaan mitään valittanu tuosta mitasta. Onko tuo mun sf mitta teidän mielestä normaali?
Hyvää Alkavaa viikonloppua kaikille!
Hanttu82 ja Poju rv 28+6
Tuosta sf-mitasta alkuun. Mulla oli nyt viimeksi viikolla 26+ tuo mitta 26 cm. Oikein kaksi terkkaria sen mittasi. Eli menee aivan yläkäyrällä. En usko kuitenkaan vauvan olevan kovin suuren suuri. Painoa oli viime käyntiin tullut 6 kg, mikä on 4 kg vähemmän, kuin edellisen lapsen kohdalla samaan aikaan. Alhaalla on tosi paljon tyhjää tilaa ja vauva vaan korkealla.
Aijemmissa raskauksissa ensimmäisessä sf-mitta mennyt täysin keskikäyrällä, vauva tuolloin 48 cm7/3040g. Toisessa raskaudessa meni kokoajan sen alimmaisen käyrän mukaan, ja vauva 3760 g ja 52 cm.
Itse olen 160 cm ja ennen raskauksia 48 kg.
Neuvola täällä sueuraavan kerran tammikuun alussa. Viikonloppuna päästään muuttamaan takaisin remontin jäljiltä.
Hankintoja olen tässä taas pähkäillyt. Vaunut meinasin käydä osatmassa Oulusta tammikuussa, kun haluan nähdä ne kuitenkin ennen ostopäätöstä. Kaukaloa olen sakasalaista nettikaupoista kytännyt, mutta en nyt osaa sitten päättää väriä = D Keksimäiselle pitäisi myös turvavyöistuin ostaa, mutta ei löydy enää samalista kuin esikoisella... Kaukaloa kyllä löytyisi samanlaisena. On
se vaikeaa...
Joulu menee työn merkeissä. Aattona menen vasta myöhään yöllä ja Joulupäivänä illalla klo 20. Joulupäiväksi pitäisi saada vielä hoitaja jostain = / mieskin on kummatkin joulunpäivät iltavuorossa 14-22.
Emilii
Linea negrasta: mulla ilmestyi esikoista odottaessa tosi aikaisen tuo viiva mahaan, ja olinkin kaikinpuolin varma että poikahan sieltä ois tulossa, kun vatsan muotokin oli poikamainen. Ja tyttö siis syntyi.
Nyt tässä raskaudessa viivasta ei näy merkkiäkään, joten nyt jälleen kuvittelen että vastavuoroisesti tällä kertaa on aivan varmasti tulossa poika, kun kerran tyttöä odottaessa viiva näkyi niin selvästi ja nyt siitä ei ole mitään tietoa. Saapa nähdä, mitä tuleman pitää. Jotenkin tulee ajateltua vauvaa poikana, vaikka yritän järkeillä itelleni, että pitäisi ajatella sukupuolettomana.... Että sitten on helpompi suhtautua tyttöön, jos sellainen syntyykin. Kumpikin sukupuoli on toki toivottu, ei siinä mitään. Mutta pieni salainen haave se poika olisi, se täytyy tunnustaa. Ihme aivoituksia mulla...;)
Nasuliini ja Skepi rv 26+3
Mulla ei ole tullut vielä sitä Linea Negraa, saa jäädä nähtäväksi että tuleeko ollenkaan.
Tänään olis sitten tunnin ajomatka edessä, kiva kiva. :)
Täällä oli yöllä satanut räntää, ja se on kohta taas sulanut pois. :(
Jee neljä yötä jouluun, en malttais enää millään odottaa. Olis kivaa jos jouluna satais lunta ja pysyis sitten maassa.
Hyvää Lauantaita kaikille!
Hanttu82 ja Poju rv 29+0
aika usein pois käytöstä nämä keskustelut.Tuli taas äsken huomattua kun olin jo hirmu tarinat kirjoittanut.....
No meillä on ainakin lunta tääl itäsuomessa=)
Linea negrasta.Ei ole tullut eikä tullut esikostakaan.Siis poika tulossa ja esikko tyttö.
Jaahas,sorruin taas syömään keksejä.Nyt se paino varmaan taas humahtaa nousta kilo tolkulla.Kyllä ärsyttää kun ei mitään herkkuja kärsis syödä jos aikos ettei tuo paino nouse ihan älyttyttömiä.Nyt jo 10kiloa tullut.Ei viitsis oikein vahtiakkaan enemmälti et mitä sitä nyt tulee syötyä......
Tissejä kivistää,on jo jonku aikaa tullu maitoo,et nyt saattaa tällä kertaa onnistua imetyskin.
Maha on valahtanu alas,ja vauvakin tuntuu olevan tosi matalalla.Pienen hikka(joka ei ole niin pieni!)ja jotain räpellystä tuntuu ihan tuossa häpyluun yläpuolella.
Tänään oli taas kamalat liitoskivut kun ei kärsiny kävellä.Jäi koirat lenkittämättä=(
No mä kyllä otan takasin tämän kykenemättömyyden mihinkään tuossa keväällä....
Sunny 29+1
Kolme yötä jouluun on ja vettä vaan sataa.. Masentavaa..
Nyt ois joulusiivoukset ja joululaatikot tehty. Kinkku pitäis viel paistaa (ukon homma jonka suorittaa tiistaina), kaupassa käydä jääkaappi täydennyksel, kuusi hankitaan tänään ja sit vaan odotellaan ja nautitaan.
Huomenna pitäis mennä töihin. Kauhulla odottelen mitä siitä tulee kun tuo issiaskipu on melko mojovaa. Lisäks kuvotus on palannut.. Ilmeisesti mun mahalaukku ja suolisto ei tykkää siitä kun toi mönkijäinen kolhii niitä, mitä enemmän mahassa möngitään, sitä enemmän mua oksettaa. Enää 10 vkoa jäljellä, sitten tää valitus on onneks ohi.. :)
-kolmekamua & Käpy rv 29+6
30 viikkoa tuli täyteen! Viime viikot on vaan hujahtanut jonnekin. Kiva, että joulu on tässä vaiheessa odotusta. Jaksaa touhuta, eikä tarvi pelätä sairaalaan lähtöä ;)
Oltiin eilen aivan ihanilla joulumarkkinoilla ja kaikkea pientä kivaa tarttui mukaan. Siivoukset tehtiin ja ruokaa vaille valmista alkais olla. Kuusi koristellaan huomenna tai ylihuomenna viimeistään.
Työt on tehty ja jäin jo lomalle. En ole ollenkaan suunnitellut kuinka pitkään olisin kotona, tilanteen mukaan.
Mahassa myllertää, ei tarvitse erikseen tehdä liikelaskentoja =) Viime viikolla vauva oli pää ylöspäin, ehtii onneksi vielä kääntyä. Itse en varmaksi osaa sanoa miten päin tuolla on. Sf-mitta oli pari päivää sitten 27. Pikkuisen keskikäyrän yläpuolella menee.
Nimimietinnät on käynnissä, ei vielä ole yhtään ylitse muiden nimeä =(
Kolme yötä jouluun! Mukavaa joulun odotusta kaikille.
AnniHelena rv 30
Täällä laitettiin tänään jo muovikuusi, ja koristeet, aluksi meinattiin laittaa kuusi vasta huomenna, mut sitten laitettiinkin se jo tänään. Lahjat laitetaan kuusen alle vasta tiistaina illalla. Nyt sitten vois levätä loppupäivän, kun on siivottukin. :) Joo kolme yötä jouluun, jippii. :)
Täällä poika kovasti riehuu, niin ei tarvitse minunkaan laskea liikkeitä, kyllä mä yhdessä vaiheessa laskin, mut en enää.
Hyvää Sunnuntaita kaikille!
Hanttu82 ja Poju rv 29+1
mulla hujelti esikosta sf-mitta yläkäyrien yläpuolella,ja sillon vauva oli pääalespäin et kait se on sitten niin yksilöllistä et miten se kasvaa.Ja tässä kun pähkäilin asiaa niin jos se vauva on tuol mahassa poikittain,niin sillonhan se mitta menee matalalla.Sit mä kävin netistä lukemassa kauhukertomuksia istukan vajaatoiminnasta ja muista hirvityksistä,jotka myös voi tehä tuon ettei maha kasva.
Mut en kyllä usko et mitään sellaisesta on kysymys kun kerran mulla paino nousee,et luulishan tuon vauvankin siellä kasvavan.
Olipas piristävää käydä kävelemässä,nyt jopa siihen pysty kun eilen vaan lepäilin.Olin tuhma ja juoksutin koiria irti,vaikkei niitä irti sais laskeekkaan......
Sunny 29+0