En jaksa enää. Auttakaa? Oikeasti en jaksa enää.
Vauva on vasta 6 viikkoa. Koko 6 viikkoa olen ollut helvetillisen kipeä,alkoi flunssalla,se oli 2 viikkoa minulla ja vauvalla ja isosiskolla. Sitten minulle tuli poskiontelontulehdus joka ei mennyt kunnolla ohi kai koska alkoi rintatulehdus (nyt 3 pvä) ja samalla vasemmasta rinnasta tuntuu ehtyvän maidon tulo... ja ne patit vain kasvaa ja on kipeitä.
Mies on nyt vkl kotona mutta pelkään jo maanantaiata. Ja mies menee aamulla töihin jo klo 03,hänestä ei päivän mittaan apua (tulee klo 18) ja en tiedä miten jaksan sitä että mieskin on väsynyt eikä kukaan jaksa huolehtia esikoisesta... säälittää esikoinen,on ollut nyt 6 viikkoa aivan heittopussina (on päässyt hoitoon tuttaville 2x vkossa,muuten kotona) ja"esittää" niin reipasta vaikka selvästi kaipaaa äidin syliä...
Ja minä toivon jo etten olisi saanutkaan tätä toista lasta... kamalaa,tiedän. Kaikki oli vain niin hyvin ennenkuin tulin raskaaksi. Sitten oli 2 hyvää kuukautta ja 7kk helvetillistä raskautta ja siihen perään tämä.
En vain jaksa.
Ja vaikka mies auttaa minkä voi niin minä imetän ja minun hoivaani tuo pieni esikoinenkin haluaisi.
Ja vaikka imetän ja pumppaan jne niin maitoa ei tunnu tulevan vasemmasta rinnasta ollenkaan ja ne patit vain kasvaa. Pumpatessa maitoa ei tule tippaakaan,
Kaikki keinot oon käyttänyt.
Oikea rinta toimii ja siitä vauva saa ilmeisesti maitoa kun vaippoja tulee,ehkä nyt rintatulehduksen aikaan niitäkin vähän vähemmän ja huolissani oon siitäkin samoin kuin siitä et vauvan nenä rohisee jo kuudetta päivää.
Antibiootit ei kai tehoa kun tää kuume humisee ylöspäin kokoajan... alussa oli 40.6 nyt on seilannut 37.8-38.2 välillä.
Tsempatkaaa minua jotenkin,kertokaa että kyllä tämä tästä tai mitä tahansa, Neuvot ja kaikki,haukkukaa vaikka,itsehän olen tällainen paska jolla ei onnistu mikään... Uloskaan en oo yli 2 viikkoon päässyt... kaikki pielessä ja voimat niin vähissä etten mitään pysty. Siis todella.
Kommentit (58)
että ainakaan mulla ne tukokset ei koskaan varsinaisesti auenneet vaan pikkuhiljaa sitten sulivat pois vasta aristuksen ja kuumeen jo laskettua. Ja mulla auttoi parhaiten se että imetin enemmän terveestä rinnasta ja tulehtuneesta vasta kun se oli täynnä maitoa ja maito herui sitten vauhdilla tyhjentäen rinnan hyvin, annoin rinnan levätä. Uskon että vauvasi saa kyllä syödäkseen tulehduksesta huolimatta. Haudoin kipeää rintaa myös rahkalla tai kaalinlehdillä. Voisitko hommata esikoiselle vaikka mll:n hoitajan ulkoilukaveriksi tjtn? Kyllä se siitä, sä paranet, vauva kasvaa ja ehdit viettää esikoisen kanssa taas aikaa, teille tulee vielä ihana kesä!voimia! T.saman viime kesänä kokenut
Et todellakaan ole paska! olet tosi välittävä äiti ja älä välitä näistä nii täydellisistä av-mammoista, jotka lyö aina lyötyä (huono vertaus, mutta niin se vaan on). Voimia sulle ja hae apua! Ja anna sitä formulaa...
Päinvastoin, tulehtuneelle rinnalle on sitä parempi mitä enemmän sitä saa tyhjennettyä, ja mikään ei tyhjennä niin hyvin kuin vauva.
miksi se on väkisin imetettävä JOS EI PYSTY??? mikä teitä vaivaa?toinen on ihan kipeä ja ei saisi näköjään korvikettakaan antaa.
Ihan vain sen takia kannattaa imettää, että se hoitaa rintatulehdusta. Vihoviimeisien juttu on nyt antaa korviketta, että se maito oikein pakkautuu rintoihin.
koska ap on aivan loppu koska yrittää väkisten imettää..jos antaisi korviketta niin lapsen isäkin voisi osallistuu vauvan syöttämisiin kun on kotona ja ap saisi levättyä ja voisi olla myös esikoisen kanssa enemmän.
nyt hän on liian kiinni vauvassa...jos korvikkeen anto helpottaa ap:n ja esikoisen elämää niin silloin se on järkevämpää kuin yrittää väkisten imettää..
Nyt vain tukiperhe kehiin, niin asiat saadaan pikkuhiljaa hoidettua :) Eli ei mitään syytä jäädä tuohon tilanteeseen "yksin".
Yhteyttä vain sosiaaliviranomaisiin!
Jo jonkun kuukauden päästä voit kertoa, miten teillä menee (paremmin!!) :)
kyse on nyt siitä rintatulehduksesta ja siitä että IMETYS HOITAA RINTATULEHDUSTA. Kun rinnassa on jo patit, jos lopettaa imetyksen siihen ja alkaa antaa korviketta niin hups, kohta siinä on paise ja ap sairaalahoidossa... saahan sitä toki siellä levättyä mutta mitä helkutin järkeä siinä sitten olisi?
Oon tehnyt oikeastaan kaiken mitä imetystukilistalla annetaan neuvoiksi..
Pelkään et oisko tää nyt sellainen rintapaise,mistä senkin tietää...
Kyllä tuo esikoinen nyt vkl ajan menee miehen vastuulla,ehkä saisin miehen serkun tänne ma ja ti ajaksi... ehkä. Mutta oma olo ei taida siitä parantua,pelkään niin kun nää patit ei laske ja kuumettakin vain on.
En enää jaksa muistaa mitä vinkkejä annoitte mutta olen tainnut jo tehdä ne kaikki. Enhän minä mihinkään ulos pääse edes 30min ajaksi kun en pääse ylös sohvalta kuin vessakäynnin ajaksi...
Netti on nyt tässä sivupöydällä auki ja mies nukuttaa lapsia..
ap
Imetys loppu, korvikkeet peliin. Kunnon antibiootti ja nukkuminen. Iskälle tuttipullo ja vauva syliin.
Taas elämä maistuu.
Oma pahin väsymys ja painajainen loppu, kun lopetin imetyksen, joka ei onnistunut. Tuli tyytyväinen vauva ja tyytyväinen perhe.
rinta on punainen ja voimakkaasti turvonnut, suorastaan kova ainakin siitä patin kohdalta. Kuume ei laske lääkkeelläkään. Jos olet syönyt antibioottia yli 3 vrk eikä olo helpota yhtään, pitää mennä lääkäriin uudelleen. Voivat sitten ultrata rinnan, siinä näkee on paise vai ei.
T: 27
Hae apua nyt heti viikonloppuna ja mieluiten tänään tai huomenna. Kerro tilanteesi miehellesi ja lääkärille, että olet aivan loppu. Mies voi pakottavasta perhesyystä pitää vaikka muutaman palkattoman lomapäivän. Tuollainen tilanne voi ajautua todella pahaksi. Minulla melkolailla vastaava tilanne ajautui vakavaan raskauden jälkeiseen masennukseen ja vakavaan itsemurhayritykseen, josta selviydyin kuin ihmeen kaupalla, teho-osaston ja hengityskoneen kautta.
Imetys loppu, korvikkeet peliin. Kunnon antibiootti ja nukkuminen. Iskälle tuttipullo ja vauva syliin.
Taas elämä maistuu.
Oma pahin väsymys ja painajainen loppu, kun lopetin imetyksen, joka ei onnistunut. Tuli tyytyväinen vauva ja tyytyväinen perhe.
Menet lääkäriin hakemaan reseptiä.
oikeesti äkkiä lääkäriin uudestaan. Jos ei kuume laske niin antibiootit ei tehoa!!! Tuo tulehdus on saatava heti aisoihin!
Sita vartenhan ne ovat olemassa etta auttavat paranemaan. Minulla oli paise rinnassa, piti leikata auki, johan helpotti!
Jos olet Jyväskylän lähistöllä niin voin hakea esikoisesi meidän lasten seuraksi esim. puistoon että saat nukuttua vauvan kanssa ja esikoinen purkaa energiaansa... Varmaan joku muukin palstalainen olis valmis auttamaan tällätavoin jos samoilla suunnilla asuisitte.
Mä voin ottaa esikoisen tai vauvan nyt viikonlopuks jos haluat, huomenna voin ottaa, sunnuntaina palauttaa tai lyhyemmäksi aikaa jos haluat. Kolme lasta on itsellä, mutta kuopuskin jo neljä, eli hyvin menisi neljäs lapsi yhden vuorokauden, saisitte nukkua ja rauhoittua. Pääkaupunkiseudulla asun.
Oletko koittanut sitä , että kun imetät toisesta rinnasta (siitä terveestä) ja tunnet että nyt alkaa herua, niin samalla pumppaat siitä kipeästä rinnasta. Näin voit hyvinkin saada sitä paremmin tyhjennettyä. Kädet ei sulla välttämättä yksin riitä, mutta ota mies apuun.
Voimia ja jaksamista sinulle. Kyllä se siitä joskus helpottaa ja tosiaan käykää lääkärillä!
Ei ollut tarpeeksi iso hätä...
16