En jaksa enää. Auttakaa? Oikeasti en jaksa enää.
Vauva on vasta 6 viikkoa. Koko 6 viikkoa olen ollut helvetillisen kipeä,alkoi flunssalla,se oli 2 viikkoa minulla ja vauvalla ja isosiskolla. Sitten minulle tuli poskiontelontulehdus joka ei mennyt kunnolla ohi kai koska alkoi rintatulehdus (nyt 3 pvä) ja samalla vasemmasta rinnasta tuntuu ehtyvän maidon tulo... ja ne patit vain kasvaa ja on kipeitä.
Mies on nyt vkl kotona mutta pelkään jo maanantaiata. Ja mies menee aamulla töihin jo klo 03,hänestä ei päivän mittaan apua (tulee klo 18) ja en tiedä miten jaksan sitä että mieskin on väsynyt eikä kukaan jaksa huolehtia esikoisesta... säälittää esikoinen,on ollut nyt 6 viikkoa aivan heittopussina (on päässyt hoitoon tuttaville 2x vkossa,muuten kotona) ja"esittää" niin reipasta vaikka selvästi kaipaaa äidin syliä...
Ja minä toivon jo etten olisi saanutkaan tätä toista lasta... kamalaa,tiedän. Kaikki oli vain niin hyvin ennenkuin tulin raskaaksi. Sitten oli 2 hyvää kuukautta ja 7kk helvetillistä raskautta ja siihen perään tämä.
En vain jaksa.
Ja vaikka mies auttaa minkä voi niin minä imetän ja minun hoivaani tuo pieni esikoinenkin haluaisi.
Ja vaikka imetän ja pumppaan jne niin maitoa ei tunnu tulevan vasemmasta rinnasta ollenkaan ja ne patit vain kasvaa. Pumpatessa maitoa ei tule tippaakaan,
Kaikki keinot oon käyttänyt.
Oikea rinta toimii ja siitä vauva saa ilmeisesti maitoa kun vaippoja tulee,ehkä nyt rintatulehduksen aikaan niitäkin vähän vähemmän ja huolissani oon siitäkin samoin kuin siitä et vauvan nenä rohisee jo kuudetta päivää.
Antibiootit ei kai tehoa kun tää kuume humisee ylöspäin kokoajan... alussa oli 40.6 nyt on seilannut 37.8-38.2 välillä.
Tsempatkaaa minua jotenkin,kertokaa että kyllä tämä tästä tai mitä tahansa, Neuvot ja kaikki,haukkukaa vaikka,itsehän olen tällainen paska jolla ei onnistu mikään... Uloskaan en oo yli 2 viikkoon päässyt... kaikki pielessä ja voimat niin vähissä etten mitään pysty. Siis todella.
Kommentit (58)
Mä oon ihan piipussa, kun lapset sairastaneet 2 vkoa, tosin takana on vuoden verran huonosti nukuttuja öitä. Meillä onneksi mummut auttaa.
olla kertynyt mätäpatti rintaan, joka estää maidontulon. Uudestaan vaan lääkäriin, jos ei tulehdus helpota.
Ja muuten vauvalle korviketta, jos ei maito muuten tule ja esikoiselle piirrettyjä ja muuta ajan vietettä, kunnes olet kunnossa ja voimissa!
nyt laitat kaikki vaatimukset minimiin. Riittää että esikoinen saa ruokaa ja nukkua tarpeeksi ja itse syöt niin hyvin kuin pystyt. Makaa vaikka sohvassa koko päivä, ei se mitään haittaa. Ajattele niin positiivisesti kuin pystyt ja muistat että kohta helpottaa. Iso hali.
päällimmäisin asia on hoitaa rintatulehdusta ja ruokkia vauvaa. Itseäni helpotti kun menin kuumaan suihkuun ja hieroin kevyesti patteja kunnes sulivat pois.
Sulje nyt vaan "ei niin akuutit" vastoinkäymiset mielestäsi, esikoinen voi vielä sun syliä odottaa kunnes vähän kuumeesta toivut. Mies helliköön sun edestä sen ajan kun on kotona.
Älä vedä kaikkia stressitekijöitä nyt tähän mukaan vaan keskity tärkeimpiin.
Sitten: Onko mahdollista saada mummo tai anoppi tai kuka muu tahansa auttamaan esikoisen hoidossa vaikka viikoksi? Voitteko palkata vaikka jonkun abin päiviksi esikoisen hoitajaksi?
Rintatulhedukseen; oletko koittanut lypsää kuumassa suihkussa tai hautoa rintaa lämmitetyllä jyväpussilla ennen pumppaamista? Ne tukokset nyt täytyisi saada auki vaikka rinta onkin tosi kipeä, ota särkylääkettä kipuun.
Voimia, kyllä se kohta helpottaa!
Sulla väsyttää, niin kaikki tuntuu raskaalta. Se on ymmärrettävää. Minusta kolmonen antoi hyviä ohjeita. Koita vain imettää ja syödä ja juoda hyvin sekä levätä.
Kiitos.
Oon seissyt ja istunut kuumassa suihkussa eikä se ja hierominen auta... ja jyväpusssia nyt ei oo mutta kuumilla pyyhkeillä oon hautonut ja koittanut lypsää...
Ja en oikein pysy hereilläkään,ekaa kertaaa oon hereillä tänään.
Tiedän,että ne tukokset pitää saada auki,mutta en enää löydä keinoja miten. Se on isoin huoli nyt.
Särkylääkettä oon syönyt maksimiannokset joka päivä.
ap
eikä sukulaisiakaan...siis tällä paikkakunnalla. Miehen sukulaisista ei ole apua senkään vertaa,ne asuu vielä kauempana.
Ja joku abin palkkaaminen,senlisäksi etten tiedä miten se tapahtuisi en myöskään haluaisi ketään ylimääräistä vierasta nuorta tänne kun oo itse tässä kunnossa.
ap
keskityt 2päivää vaan lepäämään ja imettämään vauvaa.Mies voisi heti huomen aamulla hakea kaapit täyteen helppoja ruokia.Mehuja,vissyä yms erillaisia juomia että jaksat imettää.Ja sulle ja esikoiselle valmisruokia.Itse elin vauvan alkuajan melkein porkkanaletuilla kun vauvalla oli paha koliikki ja huusi koko ajan jos sylistään laski.Mies myös ulos esikoisen kanssa,nyt ihanat ilmat.Itse yrittäisin viikollakin raahautua vaikka 30min pihalle ja antaa esikoisen juosta ja purkaa energiaa.Onko miehen pakko olla noin pitkään töissä?pystyisikö hän vaikka muutaman päivän joustamaan..
Tee itselles peti olohuoneen sohvalle ja siinä vieressä vauva. Imetä niin, että vauvan alaleuka on pattien puolella.. Eli käännä vaikka "nurinpäin" niin, että leuka sun kasvoja kohti kyljellään maaten. Esikoinen selviää kyllä hetken noin, laita dvd:t pyörimään ja ota kainaloon vaikka makaisit. Kyllä sä paranet!
Oletko koittanut lypsää samalla kun vauva imee toisesta rinnasta? Jotkut ovat saaneet apua keitetyistä kaalilehdistä, mutta kaalia ei taida tähän aikaan löytyä kaupasta....
Imetystukilistalta voisi löytyä apua, jaksatko etsiä sieltä?
Ryhdy heti ensioireiden tultua hoitamaan itseäsi: MUISTA ENNENKAIKKEA LEPO ja IMETYS
Yksityiskohtaisempia vinkkejä:
lepää, nappaa vauva kainaloon ja painu petiin. Jos ei koko päivä järjesty, niin tunti tai kaksi?
vältä stressiä ja kaikkea tarpeetonta tekemistä
ota rintaliivit kokonaan pois tai vaihda isompiin, ettei mikään purista
tarkista lapsen ote ja asento rinnalla
vaihtele imetysasentoa, jotta rinta tyhjenisi kunnolla
leuka kipeän kohdan suuntaan, jos mahdollista
imetä usein ja aloita aina kipeällä rinnalla, jos lapsi huolii sen - väh. 2 tunnin välein öisinkin
jos äidillä on taipumusta runsaaseen maidontuotantoon, ei välttämättä kannata imettää tavallista useammin, koskapa se lisää entisestäänkin maidontuotantoa ja saattaa pakahduttaa rintoja
lypsäminen tai pumppaaminen ei ole välttämätöntä, jos lapsi imee maitoa tavalliseen tapaan - pumppaaminen voi olla tottumattomalle riski (stressiä, rikkinäisiä nännejä)
jos huomaat nännissä valkoisen ns. piimäkokkareen, yritä irrottaa se puhtaalla pyyheliinan kulmalla suihkutettuasi ensin rintaa lämpimällä vedellä
hiero rintaa kevyesti imetyksen aikana kipeän kohdan päältä nänniä kohden (öljyn avulla)
ennen imetystä voit helpottaa herumista lämmöllä: märkä, lämmin pyyhe rinnalle, takka, sähköuuni, villahuivi, lämmin suihku tai kylpy (vaikkapa vain rinnoille, saavin päällä roikottaen) - hiustenkuivain saattaa kuivattaa ihoa liikaa.
kylmyys: kankaan sisälle laitetut jääpalat, pakastimessa jäähdytetty märkä pyyhe imetysten välillä (vähentää kudosturvotusta, hillitsee tulehdusta)
"kaalikääryleet": pese valkokaalin lehtiä, anna olla hetken jääkaapissa ja murskaa vähäsen, aseta rinnalle ja vaihda kääre kolmen tunnin välein (huom. saattaa olla liiankin tehokas)
Rintatulehdus (breast infection, mastit, bröstinflammation)
voi kehittyä tiehyttukoksesta tai rinnanpäässä olevasta haavaumasta
rinta on aristava, kuumottava, punottava, joskus tuntuu selvä möykky
kipua imettäessä
korkea kuume (39-40 astetta), kipeä olo, lihassärkyä, päänsärkyä
Samat ohjeet kuin tiehyttukokseen: LEPO ja IMETYS
Muita ohjeita:
muista juoda, erityisesti jos sinulla on kuumetta
kipualievittävää tai kuumetta alentavaa lääkettä tarvittaessa
ota yhteyttä lääkäriin mahd. antibiootin saamiseksi, jos et tunne oloasi paremmaksi vuorokauden sisällä lämpö+lepo+imetys-hoidon aloittamisesta
syö mahd. lääkekuuri loppuun asti!
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…
Sinä olet hieno, ihana äiti. Sen pikkasen tärkein kontakti! Onko sulla miestä? Entä sukulaisia tai ystäviä? Hae apuja, jos siltä tuntuu, hienoa jon o se, että kerrot meille av-mammoille. Varmasti parempaa tulossa. Voimia!
Nänni vähän sisäänvetäytynyt ja vauva ei saanut siitä varmaan oikein kunnon otetta. Kuume nousi neljäänkymppiin ja rinta aivan tolkuttoman kipeä ja kuuma. Antibiootilla rauhoittui (onhan sulla antibioottikuuri jos kunnon rintatulehdus?) mutta maidontulo loppui vähäksi aikaa kokonaan, itkin imetyksen pilalle menoa ja omaa surkeuttani. Imetin kuitenkin sitkeästi aina ensin siitä huonosta rinnasta hetken, sitten varsinainen ateria siitä toisesta ja vielä lopuksi siitä huonommasta. Ja kyllä se maidontulo korjautui ihan normaaliksi, älä siis huolehdi. Kun toisesta rinnasta imetys sujuu, hormonit kyllä toimii ja se tulehtunut rintakin alkaa tulehduksen rauhoituttua varmasti taas toimia. Lämpimät suihkut, käsillä reipas hieronta nänniin päin, vähän murskatut kaalinlehdet rintaliiviin yöksi, jyväpussi tai muu lämpöpussi parin tunnin välein ja imetys siitä tulehtuneesta/tukkiutuneesta rinnasta aina aluksi ja lopuksi, kyllä se siitä!
Missä päin asut? Ehkä joku voisi tulla pariksi tunniksi auttamaan vaikka esikoisen ulkoilutuksessa aamupäivisin, jos vain riittävän lähellä asuu.
Me ollaan saatu sitä kautta aivan mahtavia hoitajia!
Olin itse viisi kuukautta sairauslomalla, koska ensin sairastin influenssan, sain sen jälkeen pahan kuumeilevan ja kipuilevan jälkitaudin ja sitten jouduin onnettomuuteen, jossa minulta murtui selkä. Juu, näin voi oikeasti käydä. Ei paljon naurattanut.
Meilläkin kaksi lasta.
Entä kodinhoitaja kaupungilta? Olisi iiiso apu tuossa tilanteessa, saisit levätä edes hetken. Riippuu varmastikin paikkakunnasta miten helposti saa kodinhoitajan perhetyöstä. Mutta ihan kuka vain perheellinen voi sitä kysyä, tietysti.
mikä teitä vaivaa?toinen on ihan kipeä ja ei saisi näköjään korvikettakaan antaa.
Jos kuume ei ala laskemaan, mars uudestaan lääkäriin. Jokin toinen antibiootti voi tehota sulla paremmin!
Jos susta tuntuu ettei väsymys ja paha olo mene ohi rintatulehduksen myötä, vois kyseessä olla synnytyksen jälkeinen masennus. Sitä voi olla vaikea tunnistaa ja erehtyä luulemaan pelkäksi väsymykseksi. Soita neuvolaan ja kerro miltä susta tuntuu. Ne osaa auttaa ja ohjata sulle apua. Tiedän, että kynnys voi olla vaikea, mutta kannattaa ihan oman jaksamisen ja lastenkin takia.
Minäkin ajattelisin, et jos mies millään pystyis lyhentämään työpäiviään ja olemaan enemmän kotona apuna. Ottamaan vaikka palkatonta muutama päivä tai jotain.
Ja tosiaan kannattaa löhöillä siellä sohvanpohjalla :)
Voimia sulle kovasti!!
käväise jossain ihmisten ilmoilla! Ihan oikeasti! Itse vastaavassa vaiheessa sain helpotusta, kun käväisin kävelemässä kaupungilla vartin. Vaikka oma maailma tuntui tukahduttavan ahdistavalta, helpotti nähdä kaupungissa kiirehtivät ihmiset - koko maailma ei olekaan pysähtynyt.
Älä ajattele vuotta eteen päin, älä kuukautta, älä edes viikkoa. Ota pienet etapit. Tästä ruokailuun saakka, siitä päiväuniaikaan, lastenohjelmiin, iltapalaan jne.
Muista kehua isompaa ja selittää, että äiti on väsynyt ja sairas, mutta menee pian ohi (ihan varmasti menee!). Olet vielä hormonien vallassa, joten kaikki tuntuu kahta kauheammalta.
Ja noihin tukoksiin. Imetä kipeästä rinnasta välittömästi kuuman/lämpimän suihkun jälkeen. Painele hellästi pattien takaa, kun vauva imee. Aseta vauvan alaleuka pattiin päin, nimittäin rinta tyhjenee alaleuan puolelta parhaiten. Imetä tiheään. Älä käytä rintaliivejä. Ja tarkista, ettei nännin päässä ole tiehyitä tukkivaa valkeaa piimäkokkaretta. Jos sellaisen havaitset, voit hieman "raaputtaa" sitä suihkun jälkeen puhtaalla pyyhkeellä tai harsolla.
Koita jaksaa, tsemppiä ihan kamalasti!!!
ja kyllä maailma kirkastui.