Intiassa ketään?
Meille saattaa tulla eteen vuodeksi muutto Intiaan. Lapsemme ovat 2, 4 ja 5-vuotiaita. Olisiko kenelläkään mitään käytännön vinkkejä antaa? Kannattaako tuon ikäiset laittaa siellä jo kansainväliseen kouluun / leikkikouluun? Kuka lapset käytännössä kouluun veisi, se liikenne on varmaan melko kamalaa kaupungeissa?
Minkä hintaista Intiassa on ruoka ja vaatteet? Ovatko hinnat paljon kalliimpia paremmilla alueilla kuin köyhemmillä?
Miten lasten mahat saa totutettua sikäläiseen bakteerikantaan?
Kommentit (5)
Oletko itse asunut Intiassa? Netistä olen lukenut, että usein niitä jotka eivät ole siellä olleet, hirvittää maa eniten :)
Vaikka ketju oli vanha, nyt on pakko kommentoida! Olemme itse olleet perheenä kahden lapsen kanssa pari vuotta Intiassa ja palanneet Suomeen vasta vähän aikaa sitten. Kokemus oli mahtava ja suosittelen lämpimästi! Lapset ja me aikuisetkin osaamme katsoa maailmaa nyt edes vähän toisin. Tosin Intian olosuhteet voivat olla joillekin maailmaa kovin yksioikoisesti tarkkaileville vähän liikaa (vrt. edelliset linkit). Kaikille sopeutuminen mihinkään ei ole helppoa, sen sijaan on varmasti normaalia kokea kulttuurisokin oireita, kun maailma muuttuu aikalailla.
Ja vielä terveydestä ja muista riskeistä. Ikinä emme ole olleet terveempiä kuin Intian vuosina. Flunssat olivat pois, vatsatauteja emme juuri sairastaneet! Mikään ulkomaille muutto ei ole pelkästään helppoa ja aurinkoista, mutta Intia oli ainutlaatuinen kokemus. Arki vähän haastavampaa kuin täällä Suomessa tai vaikka entisessä kotimaassamme USA:ssa, mutta kokemus myös paljon rikkaampi ja antoisampi!
Lahinna hygieniataso hirvittaisi lasten kanssa, samoin tietty liikenne ja saasteet, seka yleinen turvattomuus ja epavarmuus.
Mutta jos kuitenkin lahdette, ja olette vain vuoden, niin en laittaisi lapsia kouluun, vaan pitaisin kotona. Jos kuitenkin vuoden kuluttua jatkatte johonkin toseen maahan tai jaatte Intiaan, laittaisin kaksi vanhinta Kansainvaliseen kouluun. Intiassa on kaisttaakseni kaytossa autonkuljettajat expat-perheissa, lasten koulukuljetuksiin, kauppareissuihin jne.
Mutta siis, edelleenkaan en itse lasten kanssa Intiaan lahtisi. Miettikaa tarkaan ja ottakaa selvaa, tietty asuinpaikkakin (kaupunki) hieman vaikuttaa.