Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö ekaluokalla olla jo kuin samasta muotista?

Vierailija
23.04.2009 |

Kihisen kiukkua, kun ekaluokkalainen poikani tuli koulusta kotiin äsken itkien. Nyt hän on rauhoittunut omiin puuhasteluihin ja tulin tänne purkamaan mieltäni.

Poikani on meidän katraan vanhin ja ehkä lapsellinen moniin ikätovereihinsa verrattuna. Hän ei ole tottunut pitämään puoliaan vahvempiaan vastaan, mutta ei ole mikään nössökään. Pojan tukka leikattiin eilen. Se oli entuudestaan reilusti yli olkapäiden ja nyt leikattiin sellaiseksi lyhemmäksi, mutta on edelleen pidempi kuin pojilla yleensä. Luokassa muutama oppilas oli saanut naurukohtauksen tukasta ja saaneet opettajalta asianmukaiset nuhteet. Nyt poikani on kuitenkin pelästynyt asiasta, ja haluaa ehdottomasti ihan lyhyen poikatukan, koska muuten hän erottuu taas joukosta ja muut voivat nauraa.

Yritin selittää vaikka mitä ja ottaa eri näkökantoja huomioon, mutta poika on kovin ahdistunut asiasta. Pitääkö kaikkien tosiaan näyttää täysin samalta, että koulussa saa olla rauhassa? Kaikille sininen takki ja siniset housut ja lippis ja lyhyt tukka, että kukaan ei kiusaa? Apua, minä en kestä tätä. Olen tähän asti luullut, että suvaitsevaisuus koulumaailmassa yltäisi ainakin tämän tasoisiin asioihin, mutta mahdan olla väärässä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et opeta lapsillesi tuollaisia ennakkoasenteita. Jokainen saa kaiketi olla ihan juuri sellainen kuin itse haluaa ilman, että pitää olla sinun makusi mukainen? Saat olla ihan mitä mieltä tahansa, niin kuin kaikki muutkin. Mutta älkää ihmeessä opettako omia asenteitanne lapsillenne, että he eivät peilaa maailmaa niiden kautta.

Poikani itse on tähän asti halunnut pitää pidempää tukkaa, koska se on ollut hänestä kaunis hockey-tukka. Paksu vaalea ja siististi leikattu tukka. Todella sievä monen muunkin kuin minun ja poikani mielestä, eikä todella yhtää tyttömäinen! Tämä tänään tapahtunut nauraminen vain pelästytti poikani, joka nyt on ehkä paremmin kuin syksyllä koulun alkaessa oppinut huomaamaan, mitkä viidakon lait koulussa vallitsevat.

Nyt surettaa tuo kakkosen kommenttikin, sillä luulin jo, että nykyään vanhemmat tiedostavat miten paljon heidän puheensa vaikuttavat lasten ajatuksiin. Kaikkea ei kannata sanoa ääneen lasten kuullen vaan täytyisi hieman miettiä, millaista mallia lapsilleen antaa! Kaikessa.

Ap

Vierailija
2/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et opeta lapsillesi tuollaisia ennakkoasenteita. Jokainen saa kaiketi olla ihan juuri sellainen kuin itse haluaa ilman, että pitää olla sinun makusi mukainen? Saat olla ihan mitä mieltä tahansa, niin kuin kaikki muutkin. Mutta älkää ihmeessä opettako omia asenteitanne lapsillenne, että he eivät peilaa maailmaa niiden kautta.

Poikani itse on tähän asti halunnut pitää pidempää tukkaa, koska se on ollut hänestä kaunis hockey-tukka. Paksu vaalea ja siististi leikattu tukka. Todella sievä monen muunkin kuin minun ja poikani mielestä, eikä todella yhtää tyttömäinen! Tämä tänään tapahtunut nauraminen vain pelästytti poikani, joka nyt on ehkä paremmin kuin syksyllä koulun alkaessa oppinut huomaamaan, mitkä viidakon lait koulussa vallitsevat.

Nyt surettaa tuo kakkosen kommenttikin, sillä luulin jo, että nykyään vanhemmat tiedostavat miten paljon heidän puheensa vaikuttavat lasten ajatuksiin. Kaikkea ei kannata sanoa ääneen lasten kuullen vaan täytyisi hieman miettiä, millaista mallia lapsilleen antaa! Kaikessa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta, en vaan usko, että joku ekaluokkalainen poika on niin kiinnostunut ulkonäöstään että haluaa tietyntyylisen tukan! En usko ikinä. Sen takia ihmettelen, että miksi ihmeessä väen väkisin on pidettävä pitkää tukkaa, jos kerta tietää että siitä kiusataan?? Poikien hiusten ei todellakaan tarvitse olla mikään siili ollakseen "poikamainen", mutta ei tarvitse olla mikään liehulettikään, siinä on välissä monia variaatioita joista ei kiusata! Sitten on eri juttu, kun lapsi ITSE haluaa tietynlaisen tyylin, mutta miksi ihmeessä joku äiti haluaa pienelle pojalleen pitkän tukan, kun kerta tietää että siitä voi tulla kiusaamista?? Miksi? Mitä sillä haet? Mulla ei ole mitään ennakkoasenteita lapsia ja heidän ulkonäköään kohtaan, mutta sellaisia vanhempia kohtaan on, jotka peilaavat lastensa kautta omia halujaan! 2

Vierailija
4/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiselle pojalle on vaikea selittää asiaa niin, että hän ymmärtää, miksi jotkut käyttäytyvät noin huonosti. Minun lapseni ovat vasta pieniä enkä todella halua heidän tekevän ratkaisujaan muiden mielipiteiden kautta.

Vierailija
5/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et voi ymmärtää kakkonen, että ekaluokkainen lapsi ei voisi sanoa, millaisen tukan haluaa? En ymmärrä sinua lainkaan. Meillä jo viisivuotias pikkuvelikin luettelee tarkkaan, millainen tukka hänellä kuuluu olla. Jos sinun lapsesi ei ota asiaan kantaa, joku toinen voi, kaiketi? Tällä ekaluokkalaisella pojallani on ollut pitkä tukka jo useamman vuoden. Hän on ollut tähän vuoteen asti hurjan ylpeä erilaisesta tukastaan. Hän on saanut siitä paljon positiivista palautetta sekä aikuisilta että tutuilta lapsilta. Hän itse totesi kerran, että ei anna tukkaansa leikattavan, koska silloin hän ei olisi enää hän.

Ongelmia alkoi muodostua vasta viime syksynä, kun koulu alkoi. Uudet naamat ympärillä, jotka eivät olleet "tottuneet" pitkään tukkaan ja pojan luokalla ei ole kenelläkään toisella pojalla pidempää tukkaa. Rinnakkaisluokalla kylläkin ja ylemmillä luokilla, mutta tämä ei ole poikaani lohduttanut. Kun hän jossain vaiheessa joulun jälkeen alkoi asiasta vihjailla, että hänellä on liian pitkä tukka MUIDEN mielestä, olen yrittänyt selitellä, että ei kai luokakavereiden takia kannata tukkaansa leikata. Minusta tuntuisi kovin väärältä leikata tukka siksi, että ei kiusata. Silti ajattelin, että jos lyhennämme tukkaa, se saattaisi riittää. Näin ei kuitenkaan käynyt. Poikien mielestä se on edelleen liian pitkä ja poikani on surullinen ja alkaa kohta varmasti inhota tukkaansa.

Suren, että lapseni joutuu taipumaan toisten kommenttien alla sellaiseen, mihin hän itse ei olisi omana itsenään koskaan ryhtynyt. Toivon kuitenkin, että saan poikani miettimään asiaa rauhassa ja kasvamaan pikkuisen tämän asian yläpuolelle. Liian herkkänahkainen ei näin kovassa maailmassa selvästikään saa olla tai turpiin tulee heti.

Vierailija
6/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa tasan samaa mieltä, että on todella kurjaa muuttaa tukkaansa tai mitään muutakaan itsessään, että ei joutuisi kiusatuksi. Sehän tarkottaa samaa kuin osottaisi niile kiusaajille, että ne kiusaajat on oikeassa ja maailman pitää pyöriä niitten kommenttien mukaan.

Sen takia ihmettelen, että miksi ihmeessä väen väkisin on pidettävä pitkää tukkaa, jos kerta tietää että siitä kiusataan??

Vierailija
7/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari esimerkkiä kiekko- tai elokuvamaailmasta. Voi kun kaikilla olisi sellainen itsetunto, ettei tarvitsisi välittää muiden sanomisista.

Vierailija
8/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöllä on pitkät hiukset ja pojalla lyhyet

Vierailija
9/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuksellakin oli pitkä tukka jo 2000 vuotta sitten.

Vierailija
10/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä? Pitkä tukka pojalla ei ole nättiä, ei tarvitse olla samasta muotista, mutta kyllä poika nyt pitää tunnistaa pojaksi.

Vierailija
11/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläkouluikäinen poika ja hänellä taas pitää tukka olla pitkä, koska kavereillakin on. Ja ihan vapaasti saa ollakin, pääasia että itse viihtyy.

Vierailija
12/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en ala jos se on tuollaista jo ekaluokalla. :( Miksi, oi miksi erilaisuuden hyväksyminen on niin vaikeaa?!?

Ja kakkoselle, miksi poika pitää tunnistaa pojaksi nimenomaan siiliksi kynitystä tukasta?

Ei kannata omaa poikaa pakottaa erilaisuuden airueeksi, jos poika ei sitä tahdo. Kyllä se siitä iän myötä oma tyyli ja tahto kehittyy, vaikka aluksi menisikin massan mukana.

Vierailija
13/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisen eskariryhmässä ei ole yhtä ainutta sellaista pojanpäätä, vaan ihan kaikenlaisia sekaisin. On siellä ainakin kaksi pitkäkutristakin oikein somaa poikaa.

Vierailija
14/14 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en ala jos se on tuollaista jo ekaluokalla. :( Miksi, oi miksi erilaisuuden hyväksyminen on niin vaikeaa?!?

Ja kakkoselle, miksi poika pitää tunnistaa pojaksi nimenomaan siiliksi kynitystä tukasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi