Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lama. Onko jo vaikutukset tuntuneet sinun elämässäsi?

Vierailija
22.04.2009 |

Jos, niin miten?

Meillä on töissä lomautukset menossa ja pian kai alkaa irtisanomisneuvottelut, mies on jo irtisanottu.

Lainaa emme pysty enää maksamaan, elämä sortuu pitkälti kokonaan.

Onneksi ollaan terveitä. Vielä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänellä lama näkyy työssä jo monella tavalla. Onneksi irtisanominen ei ole kovin todennäköistä.

Itse olen metsäteollisuudessa ja lama näkyy päivittäin töissä. Omaa yksikköäni eivät lomautukset (vielä) koske, mutta vaikealta tämä tilanne näyttää. Jos irtisanomisia tulisi, tiedän että se ei koskisi mua sillä kaksi samoja hommia tekevää ovat 6-kymppisiä ja lähellä eläkeikää.

Meillä ei siis lama vielä näy henkilökohtaisessa elämässä. Voimia!

Vierailija
2/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni on jo työttömänä ja joutuu kiristämään vyötä. Esim yksi perhe jossa vaimo vielä hoitovapaalla ja mies DI. Rakennusprojekti kesken. Mies lohduttaa vaimoaan, että onpahan aikaa tehdä töitä, mutta rahat on kyllä tiukilla, vaikka lainaa on pankista nostettu, eikä kaikki siitä tietty ole vielä mennyt kun kerran rakennus on kesken.

Monen työttömyys on kyllä myös vain lyhytaikaista. Ainakin yhden lomautus on todella katkennus ilmoitettuna ajankohtana ja on kutsuttu takaisin töihin. Ainakin joksikin aikaa.

Itse ollaan töissä. Miehellä ei tällä haavaa lomautusnäköaloja edes vaikka onsuhdanneherkkä ala. Mulla määräaikainen sopimus vuoden vaihteeseen ja suullinen sopimus toisesta vuodesta sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidän sijoitusten arvo on tietysti laskenut.

Vierailija
4/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta työtä en saa samasta konsernissa. YT:t ovat siellä päällä koko ajan. Muuten ei ole vielä lama vaikuttanut meidän perheeseen.

Tsemppiä ap!

Vierailija
5/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime viikolla toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen kuntatyönantajan kanssa. Eli meillä lama ei kyllä ole vielä näkynyt perheessä, eikä todennäköisesti tule näkymäänkään. Työsopimuksessani ei ole koeaikaakaan, kun olen ollut samassa paikassa jo pidemmän aikaa.

Vierailija
6/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä tilaukset selvästi vähentynyt ja itse kun olen opettaja, niin ihan turha odottaa vakkaripaikkaa. Eli työttömänä olen taas sen opettajien ihanan pitkän kesäloman. Lisäksi työkkärikassa on niin tukossa, että rahoja saa odotella ties kuinka kauan.

Vierailija
7/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vastikään vakkaripaikan isosta yrityksestä, josta nyt olen äitiyslomalla. YT-neuvottelut eivät tule oman osastoni kohdalla ajankohtaisiksi ainakaan pariin vuoteen ja tuskin silloinkaan minua pois neuvottelevat, muuten joutuvat sulkemaan koko osaston. Toisekseen, mun tulot on meidän perheessä luokkaa kärpäsen kakka valtameressä, joten maailma ei kaadu jos vaikka potkut saisin.

Mies taas on pienosakkaana isossa yrityksessä, joten häntä ei edes pysty pois neuvottelemaan. Ja jos näin syystä tai toisesta tulisi tarve tehdä korvaukset olisivat luokkaa pari miljoonaa...

Vierailija
8/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittäjä ja ihan hyvin on vielä ollut töitä. Miehellä myös täysin normaalisti! Iso asuntolaina painaa päällä meillä...

Vierailija
9/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ollut lomautettuna rakennusalalta marraskuusta saakka. Omassa työssäni tilaukset ovat vähentyneet, mutta työpaikka on silti jokseenkin vakaa, koska pyöritämme firmaa sopivan pienellä porukalla, jonka vuoksi kaikille riittää töitä ja palkkaa vaikkei töitä niin hirveästi olisikaan. Miehen lomautuksen vuoksi on jo ollut tiukkaa, mutta meillä esim. asuntolaina ei ole niin tiukoille mitoitettu ettei pärjättäisi muutamankin vuoden näin.

Vierailija
10/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyyhän tämä taloudellinen tilanne monella tavalla. Läheisten työttömyytenä, työpaikan menettämisen pelkona, erilaisten riskilisien maksamisena, pörssikurssien laskemisena ja siinä, että on vaikeampi uskaltaa tilata mitään.

Itse ollaan tehty useita mittavia siirtoja tässä parin vuoden sisällä laman/taantuman tuloa odottaessa ja siksi meidän perheessä on nyt suht hyvät puskurit ja jopa yritetään jotenkin hyötyä näistä ajoista (ollaan esim. aloitettu sijoittaminen ja salkut on jopa vihreinä).

Mutta jottei liiaksi pääsisi nauttimaan rahakkaasta elämästä, niin on noita taloyhtiön remontteja tulossa meille kovasti.

Vierailija
11/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies lomautettu, kesäksi ei ollenkaan töitä..

Vierailija
12/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ollut pätkätöissä koko ikäni, nyt on onneksi pitkä sopimus ja töitä pariksi vuodeksi. Ehkä olemme tulleet varovaisemmiksi rahan käyttäjiksi ja kaikki ylimääräinen raha laitetaan lainaan ja säästöön.

Miehellä onneksi sellainen koulutus että töitä todennäköisesti löytyy vaikka nyt kenkää tulisikin. Olen kyllä omalla työpaikalla huomannut että kun ennen oli vaikea saada päteviä työntekijöitä nyt tulijoita olisi yllin kyllin.

Vierailija
13/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini (muiden muassa) irtisanottiin kun heidän asiakassopimuksensa ei saanut jatkoa vaan tilalle saatiin (halvempi???) intialainen firma toimittamaan ko. palvelun.

Vierailija
14/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä opiskelen, joten ei minua koske, tulot muutenkin pienet.. Minulla hyvä varma kesätyö.

Meillä on onneksi lainaturvavakuutus, joten jos mies ei työllisty irtisanomisajan päätyttyäkään, maksaa vakuutus koko lainanlyhennyksen (otettu yksin hänelle minun opiskelujeni takia) ja lisäksi ansiosidonnainen päiväraha -> ihan hyvä tilanne työttömänäkin toistaiseksi.

Vierailija
15/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittäjä ja ihan hyvin on vielä ollut töitä. Miehellä myös täysin normaalisti! Iso asuntolaina painaa päällä meillä...

Kun en edes henkilökohtaisesti tunne ketään joka olisi lomautettu tai työttömänä. Ihmeen hyvin menee siis mun suvulla ja tuttavapiirillä. Toisaalta en tunne ketään esim. rakennusalalla työssä olevaa.

Vierailija
16/32 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk olen ollut jo lomatettuna. Uusia töitä hakenut, en ole saanut.

Pari kaveriani on irtisanottu.

Ja nyt huomaa että jotkut firmat käyttää tilannetta härskisti hyväkseen ja yrittää pask.illa liksoilla saada ihmisiä töihin.

Vierailija
17/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolet suvusta on lomautettuna. Meillä menee paremmin kuin koko 2000-luvun aikana tähän mennessä.

Vierailija
18/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi irtisanomisYT kierros takana, ei tällä kertaa osunut itseeni. En usko, että nuo irtisanomiset riittävät, vaan odotan koska seuraavat irtisanomisYT:t alkaa. Veikkaan, että osuu itseeni joko seuraavalla tai sitä seuraavalla kierroksella.

Töissä tilauksia ei tule juuri yhtään ja vanhat alkaa olla toimitettu. Rahoituksesta on pula.

Miehellä myös pyörii yt:t, mutta heillä ei tilanne ole yhtä paha kuin meillä. Hänellä ei lomautuksia

Vierailija
19/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lomautus alkaa kolmen viikon päästä. Onneksi miehellä ei samaa pelkoa ole ja palkka on hänellä hyvä.

Myös ystäväpiirissä on paljon lomautettuja ja irtisanottuja; pahin tilanne on nuorellaparilla, jossa vaimo jää kohta äitiyslomalle ja mies irtisanottiin kuukausi sitten.

tselläni ketuttaa suunnattomasti ja työpaikkoja tässä katselen...

Vierailija
20/32 |
23.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 v ja sain viime viikolla elämäni ensimmäisen työpaikan vuosien pätkätöiden jälkeen! Nyt olen siis eläkevirassa..

Ja mies on myös valtion virkamies, eli meillä tämä tuskin tulee edes näkymään - ellei maailma ihan konkurssia tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi