Lama. Onko jo vaikutukset tuntuneet sinun elämässäsi?
Jos, niin miten?
Meillä on töissä lomautukset menossa ja pian kai alkaa irtisanomisneuvottelut, mies on jo irtisanottu.
Lainaa emme pysty enää maksamaan, elämä sortuu pitkälti kokonaan.
Onneksi ollaan terveitä. Vielä.
Kommentit (32)
työt loppui vuodenvaihteessa eikä mitään uutta ole näköpiirissä. Alallani on kaikissa firmoissa yt:t menossa tai vasta päättyneet.
odotellaan jo maailmantalouden nousua. suomen tilanne ei vaikuta miehen yritystoimintaan. Parempaa on luvassa. Itse olen palailemassa työelämään pitkän tauon jälkeen. Pätkittyjä työsopimuksia toki, mutta töitä kuitenkin ja ylimääräistä rahaa
Mies on lomautettuna päätyöstään, päivärahahakemus jumissa satojen muiden hakijoiden takia. Hänellä on myös sivutoiminen firma, jolla työtä kyllä riittää, mutta asiakkailla ei näköjään maksukykyä. Nyt on peräkkäin 3 asiakasta jättänyt laskun maksamatta..
Itse olen vanhempainlomalla, päivärahat tulee vielä normaalisti, mutta kohta jään hoitovapaalle. Mistä rahat sitten???
tai lomautettua. Moni on julkisen sektorin virassa, osa tietysti eläkkeellä, ja kaikki aika korkeasti koulutettuja, eikä kenelläkään ole vielä ollut edes mitään uhkaa päällä.
Ja eikös noiden irtisanottujen prosentuaalinen osuus koko väestöstä ole aika pieni, mikä ei tietysti vähennä niiden ihmisten ongelmia, jotka siinä tilanteessa ovat.
Mutta olemme tietysti mitoittaneet lainamme ja muut niin, että ansiosidonnaisillakin pärjäisimme.
Korot ovat laskeneet, sähkö ja bensiini halventuneet, remonttiporukoita löytyi...
Tähän asti ei valittamista. Töitä joutuu tosin painamaan niska limassa kun väki on vähentynyt...
Miehen firmassa alkoivat puhumaan irtisanomisista.
No, ei osunut miehen kohdalle, ainakaan vielä.
Itse olen kotona lasten kanssa, mutta olen lähihoitaja ammatiltani. Enköhän jotain työtä löydä kun on sen aika..=)
Meillä on kavereita pakkolomalla rakennusalalta. Niin ja irtisanottu kaksi ihmistä samasta perheestä, joilla on talo ja lapsi.. =/
Mun yksikössä työt vain lisääntyy ja työntekijöistä on pula. Yleensä tällä alalla vaan irtisanotaan. Eli mulla hyvä tilanne.
Mies on jo toisella yt- kierroksella tämän vuoden puolella. On eri alalla kuin minä. Ekalla yt- kierroksella tuli pieni lomatus ja todennäköisesti nyt vain lomautusta vähän jatketaan.
Ei taloudellista vaikutusta meille.
Miehellä on ylimääräistä stressiä, koska on joutunut YT-neuvotteluissa firman edustajaksi ja joutuu siis tosiaan miettimään, mitä lopetetaan ja mitä ei, keitä pistetään lähtemään ja ketkä saa jäädä. Ei ole hauskaa työtä se.
Myös mun työnantaja ilmoitti viikko sitten uusista yt-neuvotteluista, 50 ihmistä vähennetään, mutta se ei koske meidän osastoa.
Vuoden kun pääsee eteenpäin, olot toivottavasti paranevat. Voimia ap:lle.
Miehen työpaikka ei ole vaarassa. Töitä on yhtälailla kuin ennenkin, rahatilanne paranee, koska alotti koulutushommat jotka jatkuu loppuvuoden. Minä olen kotona hoitanut omia lapsia jo 5 vuotta ja jatkan seuraavat 3 vuotta. Eli ikinä kun en ole mitään tienannutkaan niin ei mua kosketa. Lainakin on mitoitettu niin, että yhden palkalla maksellaan...
Itse olen kotiäitinä, kesällä äitiyslomalle, minimillä aina elänyt joten ei tunnu missään ja miehen työhön ei lama ole vaikuttanut ja tuskin vaikuttaakaan, mutta ei parane olla liian positiivinen, ties millainen yllätys nurkan takana piilee.
Lainankorot on roimasti pienentyneet, bensa halventunut. Miehen firmalla menee paremmin kuin koskaan ja ainakin vielä on asiakkailla myös maksukykyä riittänyt. Itsekin olen yrittäjä ja asiakkaita on enemmän kuin aikaisemmin. Mulla on luontaishoitola ja näin laman aikana ihmiset vasta kaipaavatkin hoitoa ja hemmottelua. Ainoa pieni peikko on tuo ehdotettu laki, joka voi vähentää asiakkaita jonkin verran.
Sukulaisilla ja tutuillakaan ei näytä olevan mitään hätää, ei ole kukaan joutunut työttömäksikään. Naapurin rouva kyllä oli juuri lomautettu. Ja lasten opettajilta olen kuullut, että ensi vuosi on koulussa niukempi kuin koskaan, ei ole varaa edes kaikkiin kirjoihin. Mistähän nipistävät koulussa, kun täällä kaikki on jo vedetty minimiin ja vanhempainyhdistys on jo monen vuoden ajan esim. hankkinut kaikki urheiluvälineet koululle. Koulun pihaa ei aurata kuin pari kertaa, oppilaat hiekoittavat pihan, ruokana on usein kaurapuuroa tai esim. riisiä ja lenkkimakkaraa, salaatit ovat pelkkä muisto, mitään retkiä ei tehdä...
Vaikka meidän perheessä on kaikki hyvin, toivon tietysti että lamasta noustaan pian. Jaksamista kaikille!
että on eläkepaikka... Oli sitten kunnalla tai valtiolla töissä.