Joudun kai gastroskopiaan=(
Se on yks kauheimmista toimenpiteistä mitä mulle on tehty, päihittää tavallaa jopa synnytyksen.
Kommentit (23)
mutta se lääke ei kyllä tuntunut missään. Paniikkikohtaushan minulle oli iskeä ja homma jätettiin siihen. Sitten myöhemmin tehtiin nukutuksessa ja jouduin olemaan sairaalassa yön yli.
Mutta minä olenkin tällainen hermoheikko. Muut ovat sanoneet, että on inhottava, mutta kyllä sen kestää. Ole ap vain reipas, äläkä alennu minun tasolleni. :)
Mulle se kokemus oli myös aika painajaismainen ja ajattelin että ei tästä tule yhtään mitään. Kyllä mä sen kestin mutta vaivoin. Pahin vaihe olis just sen letkun nieleminen, ei meinannut onnistua millään.
Jos mä joutuisin joskus vielä tohon toimenpiteeseen niin varmasti ottaisin nukutuksen jos sellanenkin mahdollisuus on olemassa.
Kävin viime viikolla ja pelkäsin hervottomasti etukäteen. Lääkäri selitti toimenpiteen kulun selvästi ja pelko helpotti. Nielu puudutettiin suihkeella ja lääkäri laittoi putken alas nielustani, makasin vasemmalla kyljelläni. Putki on ohut, sitä ei tarvitse nielaista eikä sitä millään lailla tungeta, minä en oikeasti huomannut mitään! Yhtään ei yökyttänyt, pidin silmät kiinni ja keskityin hengittämiseen. Syljen valuminen kuuluu asiaan, se on ihan tavallista eikä haitannut yhtään.
Lääkäri mainitsi milloin otti koepaloja, se ei satu yhtään. Mahassa kupli hieman, koska sinne laitettiin ilmaa. Vatsan ilmakkuus myöhemmin samana päivänä oli ainoa inhottava juttu tutkimukseen liittyen.
Tutkimus ei satu, eikä todellakaan ollut kovinkaan epämiellyttävä. "Kummallinen" on ehkä paras termi. Skopioita tehdään Suomessa todella paljon, joten niiden tekijät ovat taitavia työssään. Älä turhaan pelkää.
Sun vatsassa taas ei taida enää olla mitään oksennusrefleksiä aiheuttavaa...
Ootte kyllä ihan hermoheikkoja! Ei ole ihme, että täällä maassa lääkefirmat elää Cipramilin, Xanorin ja vastaavien tuotannolla ja maahantuonnilla.
Muka aikuisia ihmisiä ja vaan "vali,vali ja seli,seli" joka pienimpäänkin asiaan! Tai vissiin teillä kaikilla on asiat sitten niin hyvin, että tuo 10minuuttia kestävä gastroskopia on ihan elämän ja kuoleman kysymys!?