Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen rahankäyttö

Vierailija
19.04.2009 |

Mua ottaa päästä ihan älyttömästi. Mies ansaitsee enemmän, meillä kolme yhteistä lasta ja sitten hänellä yksi lapsi edellisestä liitosta.

Ukolla pitää olla merkkikellot, -auto, työhyone ym. Minä saan omista vähistä rahoista säästää lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja yritän myös vähän säästää.

Nyt se idiootti meni ostamaan 200 kaljanlaskemiskoneen! Siis semmoisen kuin baareissa. Lapsille pitäisi hankkia lenkkarit, kesävaatteita. Lasten huoneisiin tarvittaisiin vähän isompien lasten huonekaluja. Meillä esim. omassa makkarissa ei ole kuin sänky ja oon haaveillut hylystä tms.

Ukko laittaa rahansa tekniikkaan, meillä on varmaan talon seinissä johtoja useamman tonnin edestä. Pitää olla viisi tietokonetta ja jos minkälaista niihin liittyvää härveliä.

Ei tosin käy kapakoissa notkumassa, joten siihen ei onneksi mene rahaa. En sen puoleen käy minäkään. Tosin mulla ei myöskään on merkkikelloja-, autoa tms. Vaatteeni haen kirppikseltä.

Miten elää tuollaisen "kroisoksen" kanssa, joka ei ole rahankäytössä järkevä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex panosti myös itseensä, eli itselleen osti parasta, muille sai kelvata huonompi. Asiasta puhuminen auttoi ehkä vähän, mutta lopputulos oli kuitenkin se, että siitä tuli ex (vaikkakin ihan muut syyt ratkaisivat pelin).

Epäreilua sinua ja lapsia kohtaan. Todella epäreilua. Eikö mies huomioi lastenne hyvinvointia lainkaan??

Vierailija
2/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Siis tarkoitatko sellaista laivan pienoismallia vai kenties paljon isompaa, sellaista joka on samalla sänky?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kyllä antaa mulle tietyn summan kuussa rahaa, et voin ostaa ruokaa, lapsille vaatteita tms. Mutta suurin osa jää miehelle ja hää kyllä ostaa sit itselleen kaikennäköstä. Mulla hyvä et rahat riittää kuun loppuun. itselleni en ole ostanut vaatteita varmaan pariin vuoteen, jos ei lasketa alusvaatteita ja sukkia.

En todellakaan osaa neuvoa sua.Luulen et meillä muuttuu tilanne kun nuorinkin on sen 3 ja mä menen töihin.

Vierailija
4/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt kotiin hoitamaan lapsia yhteisestä päätöksestä.

En arvannut, että näin epätasa-arvoinen muuten ihan fiksu mies on raha-asioissa.

Yritän nyt vielä ehkä vuoden sinnitellä. Työelämää kaipaan muutenkin ja tunnen, että olen uhrannut aika paljon perheen hyvinvoinnin eteen.

Sitten toinen menee ostamaan jonkun maailman turhimman vimpaimen!

Sorry, se hylky oli kirjoitusvirhe. Hyllystä olen haaveillut.

Itkettää ja rinnassa on puristava tunne.

Vierailija
5/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perheenjäsenillä on eri elintaso.

Vierailija
6/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa neuvoa tässä asiassa.

Meilläkin mies ansaitsee enemmän, mutta kaikki rahat ovat yhteistä. Emme kyllä tosin kumpikaan osta mitään erityistä. Vaatteet ostamme alesta tai kirpparilta. Matkusteluun säästämme rahaa.

Vierailija
7/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt tosi kauniisti ja rauhallisesti kertoa hänelle, että nyt ei mennä reilulla peillä.

Ukon sanavarastossa ei vain ole sanaa "reilu". Hän vain toteaa, että jos haluat jotain niin sitten vain hankit sen.

Hän ei käsitä, etät esim. auton osamaksuihin ei olisi varaa jos minä en pistäisi jokaista penniäni lasten menoihin (vaatteet, harrastukset).

Tietysti on myös sellainen ero, että mies esim. syö joka päivä lounaan ravintolassa (ei mikään työpaikkaravintola) ja minä vetelen näkkäriä. No, pysyypähän linjat kurissa.

Minkäs teet. Kerran kokosin koriin kaikenlaisia käyttötavaroitani: puhkikuluneet kengät, kotiparturivälineet, halvimmat kaupan shampoot (itse ei silmiään räpäytä jos hänen hiusgeelinsä maksaa 20, mä en edes henno käyttää geelejäj omaan päähäni), paremmat ajat nähneen talvitakin ym. Yritin konkreettisesti näyttää, että meillä on elintasossa vähän eroa ja jos mietitäisiin mihin rahat pistetään ihan yhdessä. Ei auttanut.

Vierailija
8/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt tosi kauniisti ja rauhallisesti kertoa hänelle, että nyt ei mennä reilulla peillä.

Ukon sanavarastossa ei vain ole sanaa "reilu". Hän vain toteaa, että jos haluat jotain niin sitten vain hankit sen.

Hän ei käsitä, etät esim. auton osamaksuihin ei olisi varaa jos minä en pistäisi jokaista penniäni lasten menoihin (vaatteet, harrastukset).

Tietysti on myös sellainen ero, että mies esim. syö joka päivä lounaan ravintolassa (ei mikään työpaikkaravintola) ja minä vetelen näkkäriä. No, pysyypähän linjat kurissa.

Minkäs teet. Kerran kokosin koriin kaikenlaisia käyttötavaroitani: puhkikuluneet kengät, kotiparturivälineet, halvimmat kaupan shampoot (itse ei silmiään räpäytä jos hänen hiusgeelinsä maksaa 20, mä en edes henno käyttää geelejäj omaan päähäni), paremmat ajat nähneen talvitakin ym. Yritin konkreettisesti näyttää, että meillä on elintasossa vähän eroa ja jos mietitäisiin mihin rahat pistetään ihan yhdessä. Ei auttanut.

Vierailija
9/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että perheessä on eri elintasot. Mitä olette sopineet raha-asioista? Jos asiaa ei ole puhuttu koskaan auki, niin voi olla se tilanne, että mies kuvittelee sinulla ja lapsilla olevan kaikki ok. Mies saattaa jopa ajatella, että sinä pyydät rahaa jos tarvitset. Ja jos et pyydä, niin kaiken ylijäävän rahan voi käyttää mihin tahansa turhuuteen.

jos taas olette puhuneet selvästi auki, niin sitten lienee kyse siitä, että miehesi on hiukan itsekäs. Silloin ehkä kannattaa yrittää keskustella siitä mitkä ovat kunkin vastuut ja roolit perheessä.

Vierailija
10/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain uppoa hänen paksuun päähänsä. Ei niin millään.

Miehellä on kova vimma näyttää ulospäin, että hyvin menee ja kaikkea on. Tyyliin, että viedän kekkereille kaikille herroille tuliaisiksi sikarit.

Olen kyllä oppinut venyttämään penniä ja huolehdin siitä, että lapsilla on kaikki tarvittava.

Tuntuu vain niin pahalta, kun haluaisin joskus jotain itsellenikin. Tai olisihan se aika suurta, jos mies antaisi minulle joskus sellaisen lahjan mitä itselleen hankkii. Mä saan antikvariaatista ostettuja kirjoja! Kerran sain paketissa hammasharjan... Itse ostan hänelle aina hyvät lahjat, sellaisia asioita joista tiedän hänen pitävän.

Vierailija
11/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ukko ei saa käyttää yhteisiä rahojamme mihinkään omiin juttuihinsa. On oppinut hyvin tavoille ja saan itse kuluttaa rahat niinkuin haluan. Ukolle riittää sänkyhommat, josta ei kustannuksia tunnetusti koidu. Halpa ukko on parasta mitä tuhlaileva eukko kaipaa!

Vierailija
12/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa? Miehesi on kypsymätön, sen on tainnut ex-vaimokin huomata kun on ulkoruokintaan laittanut.

Vierailija
13/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se että ukkosi ei osallistu kunnolla lasten kustannuksiin on kummallista.

Mutta itse olet tilanteen tuohon päästänyt. Opeta lapset pyytämään isältää kaiken tarvitsemansa.

Vierailija
14/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teille ilkeilijöille: mä olen ihan tarpeeksi maassa muutoinkin, en tarvitse vinoilua.

Syytän kyllä itseäni ihan riittävästi jo muutenkin.

Joskus vain kuvittelee, että järkevät ihmiset käyttäytyvät järkevästi kaikissa tilanteissa.

Vierailija
15/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinulla ihan konkreettisia vihjeitä?

Oma vikahan tämä on, mutta joskus ei vain voi etukäteen ymmärtää, että ihan fiksut, hyvät ihmiset eivät kaikissa asioissa toimikaan ihan niin fiksusti. Etenkin jos toisesta ihmisestä kovasti tykkää, niin haluaa ajatella asiat parhain päin.

Ja kyllä, toinen raskaus monikko.

Vierailija
16/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa. Olen niin lapsellinen, että itse ajattelisin että ostan mieluummin kaksi 1500 kelloa kuin toiselle 3000 kellon ja toiselle 30 kellon. Minusta rakkaus on sitä, että yritetään olla tasapuolisia.

Ja tämä siis avioliiton aikana, kun olemme tehneet yhteisesti päätöksen siitä että olen kotona kunnes lapset vähän vanhempia.

Vierailija
17/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä budjettineuvottelutekniikka: Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla. Pyydä rahaa vähitellen, aja muutokset läpi yksi kerrallaan.

Aja ensin läpi se, että miehen täytyy antaa kunnolla rahaa lasten hankintoihin, vaikka suhteessa sen verran mitä hän tienaa. Jos sun tulot käteen on 400 euroa ja miehen 4000 euroa, niin kumpikin laittaa kymmenyksen (tai mikä osuus se nyt ikinä onkin) tuloistaa lasten keväthankintoihin: sinä 40 euroa ja mies 400 euroa. Vetoa siihen, että mitä naapuritkin ajattelevat, että eikö teillä ole varaa kunnon lastenvaatteisiin...

Kun olet saanut tämän läpi, niin sitten jonkin ajan kuluttua seuraava kohde.

Vierailija
18/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko muita neuvoja?

Vierailija
19/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vetoat siihen, mitä naapuritkin ajattelee. Vihjaile, että muut ihmiset pitävät teidän perhettä hivenen köyhänä, jos ei parempaa löydy vaimon ja lasten päälle. Esim. puistossa joku kysyi,, mistä ostit takin tms ja sanoit ostaneesi kirpparilta, ja sait sääliviä katseita ja kysymyksen, onko mies työtön, kun on tää lamakin.

Vierailija
20/34 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vetoat siihen, mitä naapuritkin ajattelee. Vihjaile, että muut ihmiset pitävät teidän perhettä hivenen köyhänä, jos ei parempaa löydy vaimon ja lasten päälle. Esim. puistossa joku kysyi,, mistä ostit takin tms ja sanoit ostaneesi kirpparilta, ja sait sääliviä katseita ja kysymyksen, onko mies työtön, kun on tää lamakin.