Kommentteja?? Asiaa 3,5kk vauvasta, refluksista+kiinteistä.
Eli siis: meillä vauva nyt 3,5kk, jolla muutama viikko sitten todettiin silent refluksi. Lääkkeinä Gaviscon sekä happoja neutraloiva lääke. Lääkäri tuolloin suositteli jo kiinteiden aloitusta, koska ne saattaisivat kuulemma vähentää mahan sisällön takaisinvirtausta. No, minä taas olen aina haaveillut 6kk:n täysimetyksesta, enkä haluaisi antaa vauvalle pisaraakaan mitään muuta kuin r-maitoa, ja sitä minulla riittää oikein hyvin. En ole vielä aloittanut kiinteitä, sillä järkeilin että mitä ne muutamat soselusikalliset auttaisivat, pääasiallinen ravinto kun vauvalle edelleen on r-maito. Mutta nyt yöt ovat menneet aika vaikeiksi, vauva yskii ja rohisee jatkuvasti, eikä saa nukuttuakaan tietysti.
Mietinkin sitten, että jospa kokeilisin jotakin velliä iltapalaksi (esim maissi), josko se olisi jäykempää eikä nousisi niin helposti ylös. Lisäksi se voisi pidentää syöttövälejä, joka helpottaisi osaltaan refluksia myös.
Mutta kun jotenkin tuntuu pahalta aloittaa jo näin pienellä mitään ylimääräisiä, ja enkä halua syyllistää ketään, mutta minulle on ollut kunnia-asia että saa vauvani ruokittua omalla maidollani.
Eli siis mitä tekisit tilanteessani itse, kokeilisitko velliä? Saako mitään velliä jauheena, että voisin sekoittaa sen omaan maitooni, jotta vauva välttyisi vielä lehmänmaitoaltistuksselta?
Kiitos jo jaksoit lukea!
Kommentit (9)
Mä kanssa aloittaisin tuossa tilanteessa kiinteät. Tosin jos tuntuu, että se esim. huonontaa tilannetta, niin mikäänhän ei estä palaamasta pelkälle imetykselle.
Mun käsittääkseni ruokaa voi antaa ihan niin paljon kuin sitä menee, mutta siis aluksi vain yhdellä aterialla ja yhtä lajia.
Aasiassahan aloitetaan kiinteät usein riisillä. SUomessa suositellaan viljoja vähän myöhemmin. Maissistakin voi tehdä ihan hyvin puuron tai vellin. Vaikka vilja se maissikin on.
Ennen oli peruna, kukkakaali, porkkana, kesäkurpitsa, parsakaali jne, hedelmäsoseet ja luumu. Aloittaisn jollakin ei makealla ja seuraavaksi lisäisin tuon luumun.
riisipuuroa (muksun jauheesta), josko se auttaisi.
ap
aloittaisin kiinteät kyllä jo pikkuhiljaa. tee maissivelli itse niin voit tehdä sen omaan maitoosi. Kiehautat maissit ja soseutat ja sekoitat maitoon.
Nopea kommentti: en tiedä mitään refluksista, mutta jotain tiedän velleistä. Nuo kaupan vellit on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, pelkkää litkua. Ei se kyllä sitä jäykempää kamaa ole, jos sellaista kaipaat.
haaveesi imetyksestä vai vauvan terveys? Nuo vellit eivät ongelmaa ratkaise, kiinteä ravintoa on nyt ainoa asia, mikä tuo parannusta. Kyllä se määrä aika nopeasti nousee ja auttaa siis asiaankin.
haaveesi imetyksestä vai vauvan terveys? Nuo vellit eivät ongelmaa ratkaise, kiinteä ravintoa on nyt ainoa asia, mikä tuo parannusta. Kyllä se määrä aika nopeasti nousee ja auttaa siis asiaankin.
Mutta en sitten tiedä että onko niistä soseista vastaavaa hyötyä, kun aluksi vaan muutamia lusikallisia kumminkin maistellaan... Uskaltaisinkohan kokeilla jo riisipurojauhetta, ostin kaupasta Muksu riisipuurojauhetta, sitä kun voisi myös tehdä omaan maitoon. Vai millä kannattaisi aloitella?
Tosi kurja vaiva tämä refluksi, nuo lääkkeet auttava jonkun verran, mutta kovettavat mahaa, ja sitten siihen tarvii oman lääkkeen. Vasta päästiin cuplatonista eroon. Inhottavaa kun noin pieni joutuu lääkkeitä syömään jo, tuo Gavisconkin sisältää mm. vanilja, vedelma ja sitruunamakuaineita.
ap
Ehkä sitten voisi jättää tuon levolacin pois.. Peruna ja porkkana kaiketi kovettavat vatsaa lisää??
ap
ei se vauvaa haittaa, eikä pelkällä rintamaidolla 6 kk ruokkiminen mihinkään vaikuta.
Mä en voinut imettää, se tuntui katkeralat, mutta tajusin että lapsi siinä se tärkein on, en minä.