Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin on täysveli/sisko?

Vierailija
17.04.2009 |

Jos on eri äiti, mutta sama isä- onko täysveli? Vai jos on sama äiti, mutta eri isä?

Kumpi oikein?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä löysin isäni vasta aikuisena. Näiden provo-tyhmyys-ties minkä määritelmien mukaan kanssani koko lapsuuden elänyt siskoni (sama äiti) ei siis olisikaan mulle mitään vaan vasta löytämäni isän lapset olisivatkin täyssisaruksia. Huh! Onneksi voin nyt iloita useasta sisarpuolesta, joista kaikki ovat omalla tavallaan arvokkaita, mutta toki yhdessä kasvanut kaikkein tärkein. Toki puolikkaat on puolikkaita, mutta onhan se niin, että saatte kutsua lapsianne sisaruksiksi eikä se ketään satuta. Kunhan kaikki tietävät, missä mennään eikä ketään loukata, esim. oikeaa vanhempaa.

Vierailija
22/98 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta todellakin ovat vain puoliksi sisaruksia ja ihmettelen jos joku sanois että on täyssisaruksia. No, harvemmminhan tuota nimitystä käytetään. Sanotaan vaan että on sisko tai veli vaikka olisikin puoliksi vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisiko joku, mistä lähteestä te olette löytäneet tällaista tietoa, että joko äidin tai isän puolelta tulee täysiä sisaruksia, vaikka toinen vanhempi olisi eri?

Onko niistä olemassa jotain Ruotsin- tai Venäjänvallan aikaista laindäädäntöä vai oletteko te ihan itse ne päätelleet, kun se "tuntuu oikealta"?

Entä miten selitette ristiriidan biologisen täyssisaruus-määritelmän kanssa?

Vierailija
24/98 |
19.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIka hauskaa tarinointia... Minä löysin isäni vasta aikuisena. Näiden provo-tyhmyys-ties minkä määritelmien mukaan kanssani koko lapsuuden elänyt siskoni (sama äiti) ei siis olisikaan mulle mitään vaan vasta löytämäni isän lapset olisivatkin täyssisaruksia. Huh! Onneksi voin nyt iloita useasta sisarpuolesta, joista kaikki ovat omalla tavallaan arvokkaita, mutta toki yhdessä kasvanut kaikkein tärkein. Toki puolikkaat on puolikkaita, mutta onhan se niin, että saatte kutsua lapsianne sisaruksiksi eikä se ketään satuta. Kunhan kaikki tietävät, missä mennään eikä ketään loukata, esim. oikeaa vanhempaa.

Mua hämmentää tässä ketjussa se, että miten suuri painoarvo laitetaan sille nimitykselle. Siis ymmärrän että halutaan oikaista termin täysveli -sisko virallinen merkitys, mutta ihan eri asia on, että ketä oikeasti pitää siskonaan, veljenään. Se voi olla täyssisko, siskopuoli tai joku perheeseen sijoitettu ihan vieras lapsi. Määritelmät on erikseen, tunnesiteet ja kokemus erikseen. Voinhan kokea, että joku läheinen ystävä on ikäänkuin siskoni :)

Vierailija
25/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvin vanhakantainen ajatustapa.

Vierailija
26/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin on täyssisko/veli

Vierailija
27/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vain kun molemmat vanhemmat ovat samat.

Vierailija
28/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis jos oikeasti tosisaan haluat tietää, niin täyssisarus on sellainen, jolla molemmat vanhemmat ovat samoja.

Vierailija
29/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas väitettiin, että siskopuolet on ihan oikeat siskokset kunhan äiti on sama.

Vierailija
30/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miettii että. lapsen äiti ja isä on eronnu, lapsi äidillä ja isä saa uuden naisen kaa lapsen ni eihän ne lapset voi mitenkään olla täyssisaruksia..

Vierailija
31/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletin että tätä tässä haettiin, joten vastasin :)

Itse kyllä pidän enempi täyssisaruksena siskoani jolla sama äiti kanssani, hänen kanssaan olen koko lapsuuteni viettänyt.

Isäni puolelta olevaa veljeäni olen aina pitänyt velipuolena,koska häntä olen harvemmin nähnyt.

-3-

Vierailija
32/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän voi mitenkään olla täyssisarus, jos eri isä tai äiti.

Ero on ihan biologinenkin. Täyssisaruksilla on (laskennallisesti) 50-prosenttisesti sama geenistö, puolisisaruksilla 25 %.

Vierailija
33/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta jokin aika sitten 14 v. kertoi tietävänsä, että on täyssisarus siskopuolensa kanssa koska heillä on sama isä. Arrgggh...

Vierailija
34/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko te ihan tosissanne? Kait te ootte nukkuneet biologian tunnit?!

TÄYSsisarus on VAIN JOS MOLEMMAT VANHEMMAT ovat samat!! Sanoohan tuon nyt järkikin!! Miten voi olla täysisarus jos toinen vahemmista on eri?

Ei siis oikeesti mulla ei mee jakeluun, että jotkut voi tosissaan olla NOIN TYHMIÄ!!!:/

Vierailija
35/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan se määritelmä joskus meni niin, että saman isän lapset ovat täyssisaruksia, vaikka olisi eri äidit!

Vierailija
36/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on ihan laillinen määritelmä tämä

Vierailija
37/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan se määritelmä joskus meni niin, että saman isän lapset ovat täyssisaruksia, vaikka olisi eri äidit!

Vierailija
38/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
39/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on. voit vaikka kuinka tyhmäksi haukkua mutta asia on näin. Menikö jakeluun vai väännänkö rautalangasta???

Vierailija
40/98 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että te voitte olla tyhmiä!! Käyttäkää nyt herran jestas omaa päätänne!!

Mitenkään ei voi olla täyssisar jos jompikumpi vanhemmista vaihtuu välissä!! Johan siinä siis vaihtuu samalla siis puolet tuon lapsen perimästä!! Ei sille uudelle lapselle tule yhtään mitään siltä ex:ltä...olipa tuo ex ollut sitten mies tai nainen!!

menikö jakeluun vai väännänkö rautalangasta?!