Bamse painajainen Thaimaassa: Älkää luottako!
Viime viikolla Thaimaan matkalla sattui äidin pahin painajainen- onneksi vain hetkeksi aikaa ja tarina päättyi onnellisesti.
Juuri 3-v täyttänyt tyttöni oli Bamse-klubissa. Kun isä meni tyttöä hakemaan, klubin ohjaaja sanoi että äiti on jo hakenut lapsen. En todellakaan ollut!
Aloitimme etsinnät:
kidnapattu?
hukkunut?
ojan pohjalla?
yksin liikenteessä?
En ole eläessäni pelännyt yhtä paljon.
Itkevä tyttö löytyi hotellihuoneen oven takaa. Ihmeen kaupalla hän oli sinne osannut eikä matkalla ehtinyt sattua mitään.
Olen edelleen aivan raivoissani. Pohdin, miten jatkossa samaa ei sattuisi kellekään. Klubin määräyksissä on, että kymmentä 3-v lasta kohti riittää yksi aikuinen! Ei todella riitä- ainakaan sen klubin vetäjä ei ollut tuohon mahdottomaan tehtävään kykenevä. Ja lapsia oli vieläpä kolmen eri kielisiä eikä leikkitilassa ulko-ovea lainkaan!
Mitäs ehdottaisitte?
Minä ehdotan Bamse-boikottia ja harkitsen Iltasanomille kertomista.
Onko muita hyviä ehdotuksia?
Kommentit (231)
joka on organisaatissa ihan pikkupomo? Tuossahan olisi pitänyt ottaa heti - viimeistään kotimaahan palattua - yhteyttä Finnmatkojen suomen ylimpään johtoon ja tehdä kunnon reklamaatio + selvitykset.
Ihmeen nössö olet.
Tuossa olisi voinut tapahtua vaikka mitä...
Itse en kyllä noihin lastenclubeihin luota, osallistuisin ainoastaan sellaiseen toimintaan missä vanhemmat mukana - mutta haluankin viettää lomani lasten kanssa.
Laita asia nyt heti huomenna eteenpäin ja selvitä asia ylemmän tahon kanssa.
vaikka ajattelenkin, että ainut lapsi nauttii lapsiseurasta. Lomasta 2 tuntia kolmena päivänä leikkikerhossa ei mitenkään mitätöi periaatetta: "vietän loman lapsen kanssa"-
leikkikerho ei ollut vanhempien mukanaololle tarkoitettu.
Viisastuneena en enää koskaan luota kotimaisen matkanjärjestäjän maksulliseen kerhotoimintaan.
En todellakaan anna asian olla- tänään 1 vko +1 päivä tapahtuneesta, kotiinpaluusta 3 pv ja pääsiäispyhät joukossa.
Kerään täältä ideoita- ja levitän väjäsen sanaa että välttyisitte samalta.
Älä ap välitä noista besserwissereistä (kuten 17). Olet toiminut ihan oikein, kun olet asiaa vienyt eteenpäin. Nyt, kun mitään ei ole kuulunut, niin tosiaan ota huomenna yhteyttä itse ylempään johtoon ja ole "tiukkana". Asia on oikeesti vakava. Mutta toivottavasti teillä oli kiva loma muuten ja teille ei jäänyt suuria traumoja uusien lomien suhteen. ihanaa, kun kaikki päättyi hyvin ja mukavaa kesänodotusta ja uusia lomamatkoja! Siis se 14 vielä.
Mieti vähän, kuinka pieni 3 v. lapsesi on. Oma etu ja mielihyvä lienevät nykyvanhemmille tärkeämpää kuin lomailu lasten kanssa yhdessä. Tosin voit lohduttautua sillä, että kaltaisiasi vastuuttomia vanhempia riittää.
Vie toki asiaa eteenpäin, mutta pohjimmiltaan alkuperäinen valintanne oli väärä, ja valituksen kohtalo ei sitä muuta.
Unohda ap. nämä kivittäjät.
Ongelma on matkanjärjestäjän päässä. Palveluntarjoaja on vastuussa palvelustaan. Ja se ei ole selkeästikään onnistunut tehvävässään.
Jos et saa tyydyttävää vastausta Finnmatkoita ota yhtettyttä kuluttavirastoon.
En usko että olet ainoa, joka on törmännyt vastaaviin ongelmiin.
10
että lapsi oli "karannut" sieltä vai joku nainen oli vienyt mukanaan esittäen äitiä??
Esim. sähköpostia useammalle henkilölle, niin on vaikeampi sivuuttaa.
Kirjoita asiallisesti, mutta riittävän tiukasti ja tee tilanne selväksi kuten aloituksessakin. Ilmoittele sitten millaisen vastineen sait. Me nimittäin myös suunnitellaan lomaa ja Bamse-klubi on ollut mielessä. Saa nähdä uskaltaako lapsen sinne jättää.
Ja muista mainita, että kohdepäälikkö ei lupauksestaan huolimatta ole antanut sinulle vastinetta. Älä kirjoita mitään siitä, että viet mahdollisesti asian julkisuuteen. Vaikka saisitkin asiasta hyvitystä ja hyvän selvityksen, saatat silti haluta asiasta kertoa myös koko Suomen maalle.
Eihän sitä ole pakko tehdä omalla nimellä ja naamalla. Kerrot vain tarinasi ja annat lehden selvittää, mikä on matkatoimiston selitys. Matkatoimistojenkin hommassa raha ratkaisee, mitä muuta syytä olisi pyörittää tuollaista toimintaa ulkomailla, vieraskielisten lasten kanssa YHDEN hoitajan voimin. Ihan päätöntä.
Henkilökohtaisesti olen aina suhtautunut noihin kerhoihin erittäin suurella varauksella, enkä varmaan ikinä uskaltaisi alle kouluikäistä sellaiseen jättää. Mutta tiedän olevani poikkeuksellisen hysteerinen näissä asioissa muutenkin. Ei tällaisilla asioilla - lasten turvallisuudella - pidä ryhtyä leikkimään. Jos tällaisia kerhoja järjestetään, pitää vanhemmilla olla oikeus luottaa, että homma toimii ja lapset ovat turvassa.
Ihan kuriositeettina mainittakoon, että äskettäin Levillä huomasin, että siellä pyörii lastenhoitopalvelu, joka ottaa hoidettavakseen jopa "0-vuotiaita". Ja ihan tätä termiä käyttivät. Musta on aika karua. Toisaalta, ehkä sellaisen vauvan on parempikin olla hoidossa, jonka äiti/isä raahaisi "0-vuotiaansa" ihan ventovieraille kuka-tietää-minkälaisen-koulutuksen saaneille hoitajille päästäkseen nauttimaan hiihtokeskuksen riemuista...
Ompas outoa - eikö lapsien tulisi olla suljetulla alueella? Miksi ei ollut ovet - huomasitko sen jo silloin kun jätit lapsen hoitoon?
Finnmatkat MYY sitä palvelua ja heidän tulee kantaa vastuu. Itselläni oli myös 7-vuotias poika Thaimaan matkalla mukana ja myös Kids Clubissa joinakin päivinä. Samat , ei ruksit laitoin papereihin saa yksin poistua kerhosta ja ainoastaan minä saan noutaa. Ihmettelin kun lapset huitelivat ilman valvontaa pitkin hotellialuetta, kerhon vetäjät (yksi suomalainen ja yksi ruotsalainen) istuskelivat kerhotalolla.
Ihan järkyttävää toimintaa. Ja ap, kyllä sinulla on oikeus lomamatkalla jättää 3-vuotias muutamaksi tunniksi hoitoon. Itse (olin reissussa kahdestaan lapseni kanssa) käytin ne muutamat vapaat tunnit kylpylähoitoihin, manikyyreihin sekä pedikyyreihin =)
Kuulostaa aivan järkyttävältä ja vaaralliselta, edesvastuuttomalta toiminnalta.
tälle hiihtokeskusten lastenhoitopalvelua kommentoineelle vaan ihan kommenttina, että noilla 0-vuotiaillahan on tapana nukkua aika paljon, joten voisiko olla, että joku vanhempi jättäisi lapsen valvovien silmien alle nukkumaan? Mutta tätä palstaa on kyllä aina yhtä ihana lukea, kun tämä on täynnä täydellisiä äitejä.
Harkitsin Thaimaan reissua ja kyselin noista kerhoista. Silloin alaikäraja oli 4 vuotta, mutta kertoivat laskevansa sen 3-vuotiaisiin, koska kysyntä on niin suurta. Vähän epäilin uskaltaisinko jättää 3,5-vuotiasta itselleni vieraiden aikuisten hoitoon, mutta sitten mentiinkin toiseen kohteeseen, jossa kerhoja ei ollut, joten ei tarvinnut miettiä sen enempää.
Mutta ap:n kertomus on järkyttävä!!! Ilman muuta kannattaisi olla yhteydessä mediaan. Kaikkien vanhempien on syytä tiedostaa nämä riskit. Ja matkatoimistot voisivat laskuttamisen lisäksi panostaa turvallisuuteen - luulisi sen olevan noiden bamsekerhojen vähimmäisvaatimus.
että minulla ei ole kokemusta Bamse-kerhosta, mutta Finnmatkoista sen verran, että heidän palvelunsa on laskenut kuin lehmänhäntä. Sen jälkeen kun liittyivät TUIhin niin kaikki palvelu mennyt roppakaupalla alaspäin. Olimme heidän matkallaan jokunen aika sitten ja hirveää säheltämistä koko ajan oppaiden puolelta. Ei sillä, että oppaita olisimme hirveästi tarvinneet, mutta jos joku haluaa palvelua ja retkiä ym. (kuten moni esim. iäkkäämpi tai kokemattomampi/kielitaidoton matkailija) niin ei kannata valita Finnmatkoja.
Meille jäi ainakin tosi huono kuva.
joten tuskinpa kukaan häntä kukaan vieras nainen oli hakenut
että lapsi oli "karannut" sieltä vai joku nainen oli vienyt mukanaan esittäen äitiä??
tälle hiihtokeskusten lastenhoitopalvelua kommentoineelle vaan ihan kommenttina, että noilla 0-vuotiaillahan on tapana nukkua aika paljon, joten voisiko olla, että joku vanhempi jättäisi lapsen valvovien silmien alle nukkumaan? Mutta tätä palstaa on kyllä aina yhtä ihana lukea, kun tämä on täynnä täydellisiä äitejä.
Ainakin minä olen vähän sitä mieltä, että mitä pienempi lapsi on, sitä enemmän vaadin hoitajalta. Mutta minun lapseni eivät olekaan edes vastasyntyneinä nukkuneet tuntikausia putkeen, joten heitä ei ole tuolla periaatteella voinut huoletta jättää kenelle sattuu hoitoon...
Mitä jos lapsi olisi kuollut? Tiedostaako nämä kerhojen vetäjät ja matkatoimistot mitä se sitten merkitsee?! Mitä sano Thaimaan tm kohdemaan lainsäädäntö?
Kyllä tästä pitäisi keskustella julkisuudessa. Ap, ota yhteyttä Iltasanomiin.
Thaimaassa olin Finnmatkojen retkellä ja sairastuin Finnmatkojen tilaamasta ruoasta vatsatautiin. Yöllä kotimatkalla oksensin bussissa, oppailla ei ollut edes paperia mukana mistään ensiapulaukusta puhumattakaan. Kaiken kukkuraksi bussi ei ajanutkaan enää hotellialueelle sisään (mahtui sinne hyvin, sieltähän meidät oli noudettukin) vaan jätti noin 500 metrin päähän minut yksin 7-v. lapsen kanssa oksennellen kävelemään hotellia kohti.
Jos olisi ollut vähääkään enemmän energiaa tallella olisin varmaankin tintannut opasta. Olisi voinut edes huolehtia että pääsemme hotellille saakka.
Ja annas kun arvaan: veloittivat varmaan ihan messevän hinnan retkestään?
Thaimaassa olin Finnmatkojen retkellä ja sairastuin Finnmatkojen tilaamasta ruoasta vatsatautiin. Yöllä kotimatkalla oksensin bussissa, oppailla ei ollut edes paperia mukana mistään ensiapulaukusta puhumattakaan. Kaiken kukkuraksi bussi ei ajanutkaan enää hotellialueelle sisään (mahtui sinne hyvin, sieltähän meidät oli noudettukin) vaan jätti noin 500 metrin päähän minut yksin 7-v. lapsen kanssa oksennellen kävelemään hotellia kohti.
Jos olisi ollut vähääkään enemmän energiaa tallella olisin varmaankin tintannut opasta. Olisi voinut edes huolehtia että pääsemme hotellille saakka.
2 tuntia kerrallaan, maksu ihan kohtuullinene.
Tavallisesti on 2 aikuista mutta toienn oli lomalla.
Otin yhteyttä kohdepäällikköön joka otti ihan vakavasti asian. Uhkasin jo silloin julkisuudella jollei viikkoon tule vastinetta, miten turvallisuutte parannetaan.
Huomenna soitan matkanjärjestäjälle- kiitos tuesta, en siis ole aivan hysteerinen.
ap