Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhukset käyttävät ikäänsä röyhkeästi hyväkseen

Vierailija
16.04.2009 |

Olin tänään aamulla klo 8.50 kaupan kassajonossa ja takanani seisoi jo mummoikäinen, mutta ei mikään puolikuollut nainen.

Nainen otti naamalleen surkean ilmeen ja alkoi vinkua itkuvirsi-tyyppisesti "saisinko mennä edelle kun minulla ei ole kuin nämä kaksi ostosta".

Tokaisin mummolle että mulla on kiire töihin (ja meinasin lisätä että sulla ei taida olla enää kiire kuin kuolemaan).

No, mummo alkoi selittää ihan normaaliäänellä kuinka hänelläkin on muka kiire ja otti naamalleen marttyyri-ilmeen kun en antanut etuilla.

Lähdin kaupasta ennen mummoa ja pihalla kassiani pakatessani mummo käveli ohitseni tien toisella puolella olevaanBINGOON.

Että silleen, onhan se vanhuksilla aina kiire, kun niillä on niin vähän elinaikaa jäljellä. Ei ole aikaa odotella vaan pitää röyhkeästi yrittää etuilla.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa tosiaan tässä keskustelussa erottaa toisistaan sotaveteraanit ja suuret ikäluokat...

Mutta silti... Minäkin olen huomannut, että monet vanhukset ikään kuin tuudittautuvat siihen, että nyt vanhana ei tarvitse kaikkia sääntöjä noudattaa niin pilkulleen, vaikka hyvin pystyisi tai osaisi - kunhan vain on vanha, se riittää.

Esimerkki:

Meidän ikäluokkamme on täysin vieraantunut pankissa asioimisesta, hoidamme laskumme ja muut netissä, ja pankissa tulee käytyä todella harvoin, ehkä vain kun tarvitsee jotakin valuuttaa, jos silloinkaan. Meille on siis vierasta, kuinka pankissa käyttäydytään, mistä revitään lappu ja mihin jonoon mennään. Sitä vastoin vanhuksilla on vahva osaaminen pankissa asioimiseen, siellähän ne ovat pankkikirjansa kanssa koko ikänsä heiluneet.

Menin etuajassa maksamaan pikkuruista opintolainaani pois, kun aloin heti saada kelvollista palkkaa. En tiennyt, onko se nyt kassapalvelua, kun ikään kuin maksan laskun, vai onko se jotain muuta henk.koht. asioiden hoitoa vai mitä - jonkun lapun repäisin, jonotin ja sain kuulla olevani väärällä tiskillä. Neuvottiin ottamaan uusi lappu ja jonottaa uudelleen.

Samaan aikaan herttainen mummukka repii kaikkien jonojen laput ja menee sille tiskille, jonka jonotusnumero tulee ensimmäisenä vastaan ja valittaa suureen ääneen, voi voi kun en minä tiennyt mihin täällä pitää mennä, onkos tämä nyt oikea paikka, voinkos minä nyt kuitenkin tässä hoitaa asiani... Ja tottakai mummon asia hoitui väärällä tiskillä.

Oli varmasti ihan paikallaan, ettei mummoa jonotutettu uudestaan, mutta olen ihan varma, että hänellä kylllä oli enemmän tietoa ja kokemusta pankissa asioimisesta kuin minulla ja varmasti tiesi olevansa väärällä tiskillä.

Ajatusleikissäni minä olisin repinyt kaikki laput, mennyt ensimmäiseen jonoon ja valittanut, että onpas tämä pankissa asioiminen vaikeaa kun ei ole tottunut, yhtään en tiedä, mihin kategoriaan asiani pitäisi luokitella, voisinkos minä saada tässä asiani hoidettua... Olisinkohan saanut? Mutta selvää on, että noin en tekisi - se on vain vanhojen etuoikeus.

Vierailija
22/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai Venäjä olisi voinut miehittää Suomen, mutta koska suomalaiset pistivät kovasti hanttiin, niin Venäjä katsoi, ettei miehittäminen ole kaiken sen vaivan arvoista. Vironhan se miehitti ilman mitään vastarintaa.

Eli todellakin saamme olla paljosta kiitollisia sota-ajan valtiojohdolle, joka päätti ettei periksi anneta, ja ennenkaikkea sotilaille, jotka rypesivät juoksuhaudoissaan.

Ja se on pitkälti harhaluulo, että ne sotaveteraanit Suomen piti itsenäisenä, oikeasti kyse oli politiikasta. Suomi ei ollut tarpeeksi kiinnostava/tarpeellinen maa.

Helposti Venäjä olisi tällaisen pikkuruisen pieniväestöisen maan itselleen saanut, jos olisi nähnyt sen kannattavaksi.

Ja sotaveteraanit pakotettiin työhönsä, ei ne itse sankaruuttaan uhrautuneet.

Ilman sotaveteraanien juoksuhaudoissa rypemistä ei kenenkään

suomalaisen tarvitsisi nykyään käydä virkistyslomilla ja juhlalounailla, ei edes suomalaisten virkamiesten, koska sellaisia ei olisi.

Venäjä olisi ainoa virallinen kieli ja mummot ja mammat saisivat bingon ja neuvolan sijasta mennä kadunvarteen kerjäämään itselleen tai lapselleen palasen kuivaa leipää jonka joku ylpeä venäläinen saattaisi heille ohikulkiessaan heittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

törmännyt herttaisiin vanhuksiin :) Enemmän kiroan heitä kun ovat autolla liikenteessä. Liikennesäännöistä kun ei välitetä tippaakaan. :) Pitää itse olla hyvin valppaana tuolla kylillä.

Kaupassa yleensä on mukavia vanhat ihmiset, mutta oon törmännyt sellaisiinkin jotka ihan kassa jonossa kiilaavat surutta eteen eivätkä edes kysele.

Ja kun raskaana olin niin johan jotkut naputti siitä kun lapsi tekee lapsen yms. (19 olin kun sain esikoiseni) Ja oikein vihaisia katseita, hyvä kun eivät mukiloineet kävelykepillä :D:D

Vierailija
24/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyömään 10 v poikaani kävelykepillä ainoastaan sen syyn takia että poika oli hänen tiellään. Sanaakaan sanomatta tämä pappa alkoi hakkaamaan poikani jaloille. Sanaakaan sanomatta otin papan kepin ja väänsin sen sellaiselle mutkalle ettei vähään aikaa ketään sillä hakkaa ja kävelimme pois. Sinne pappa jäi huutamaan jotain....

Vierailija
25/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit sitten kieltämässä 90v. mummoltani, joka ei tällä hetkellä pysty liikkumaan ilman apua kotinsa ulkopuolella kerran vuodessa viikon kuntoutuksessa täysihoidolla. Mummolla on pieni eläke, ja hienosta kaapinkokoisesta yksiöstään maksaa jotain 600 euroa vuokraa, kun sattui pääsemään veteraanitaloon (josta ei mitään palvelua saa, vaan erikseen pitää itse ulkopuolelta ostaa jos tarvitsee). No on tuokin parempi, entinen kaupungin järjestämä minikaksio (jotain 35 neliötä) maksoi 800 euroa/kuussa, ja rakennus oli siis vanhuksille tarkoitettu, kaupunki ei ole mikään näistä isoista kalliista kaupungeista edes.

Eipä mummi paljoa voi tehdä, vaikka mieli olisi virkeä vielä. Kotoa ei pois pääse ja rahaa ei ole

kuin yhden yhtäkään sotaveteraania. En ymmärrä miksi yksi vanhusryhmä saa kaikki mahdolliset virkistys- ja kuntoutuslomat ilmaiseksi, juhlalounaat ja -illalliset. Ja toiset ei mitään. Kuitenkin elämä on saattanut olla henkisesti ja fyysisesti paljon rankempaa ja uhrautuvampaa.

Vierailija
26/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin ylemmyyttä jo sinällään, että nuorempien pitää väistää. En ymmärrä minäkään tuota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan