Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhukset käyttävät ikäänsä röyhkeästi hyväkseen

Vierailija
16.04.2009 |

Olin tänään aamulla klo 8.50 kaupan kassajonossa ja takanani seisoi jo mummoikäinen, mutta ei mikään puolikuollut nainen.

Nainen otti naamalleen surkean ilmeen ja alkoi vinkua itkuvirsi-tyyppisesti "saisinko mennä edelle kun minulla ei ole kuin nämä kaksi ostosta".

Tokaisin mummolle että mulla on kiire töihin (ja meinasin lisätä että sulla ei taida olla enää kiire kuin kuolemaan).

No, mummo alkoi selittää ihan normaaliäänellä kuinka hänelläkin on muka kiire ja otti naamalleen marttyyri-ilmeen kun en antanut etuilla.

Lähdin kaupasta ennen mummoa ja pihalla kassiani pakatessani mummo käveli ohitseni tien toisella puolella olevaanBINGOON.

Että silleen, onhan se vanhuksilla aina kiire, kun niillä on niin vähän elinaikaa jäljellä. Ei ole aikaa odotella vaan pitää röyhkeästi yrittää etuilla.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se bingo alkoi klo 9 - tasan...

Vierailija
2/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama toistui nimittäin terveyskeskuksessa; huonokuntoiselta näyttävä vanhempi rouva nuokkui ja kun kysyin, onko kaikki kunnossa, hän hymyili ja surkealla äänellä kertoi että lääkäri on myöhässä ja hänellä on jalat niin kipeät että...no, hän pääsi lääkäriin ja tullessaan ulos sieltä harppoi kuin uudestisyntynyt hymy naamallaan, suoraselkäisenä pois paikalta!! :DDD Ikää oli lähtenyt varmaan 20 vuotta yhden käynnin ansiosta...tuskinpa jalkoja niin pian parannettiin ;).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kun olin raskaana ja kuinka taivaalliselta se tuntui kun joku tarjos istumapaikkansa

Ja kassajonossa annan usein tilaa muillekin kuin vanhuksille jos heillä on vain pari ostosta ja minulla kauhea kasa

Mikä siinä on niin kamalaa olla vanhuksille ystävällinen?

Vierailija
4/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAROITUS

Kun tulen vanhaksi minä pukeudun violettiin

ja punaiseen hattuun joka ei rimmaa eikä sovi minulle.

Ja eläkerahoilla minä ostan brandya ja kesähansikkaat

ja silkkisandaalit ja sanon ettei meillä ole varaa syödä voita.

Kun väsyttää istun jalkakäytävälle

ahmin kaupassa maistiaisia ja painelen hälytysnappuloita

ja kolisutan kepilläni rauta-aitoja

korvaukseksi nuhteettomasta nuoruudestani.

Menen sateeseen aamutossut jalassa

ja poimin kukkia vieraiden ihmisten puutarhoista

ja opin syljeskelemään.

Sinä saat pitää karmeita paitoja ja kerätä lisää läskiä

ja syödä kaksi kiloa nakkeja kerralla

tai pelkkää leipää ja pikkelsiä koko viikon

ja hamstrata kyniä ja lasinalusia ja muuta romua laatikoihin.

Mutta nyt meidän täytyy pitää säädyllisiä vaatteita

ja maksaa vuokra kiltisti eikä puhua rumia kadulla

ja näyttää lapsille esimerkkiä.

Meidän täytyy kutsua ruokavieraita ja lukea sanomalehdet.

Mutta ehkä minun pitäisi jo vähän harjoitella?

Etteivät ihmiset hämmästy ja säikähdä sijoiltaan

kun mina yhtäkkiä olen vanha ja pukeudun violettiin.

Jenny Joseph 1964 (Suom. Alice Marin)

Vierailija
5/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti on kuuluu hyviin tapoihin esim antaa heidän ensin ottaa kahvipöydästä tai tarjota heille istumapaikka bussissa.

Vierailija
6/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtiä yhdeksäksi bingoon vaiko minun raskaanaolevan töihin?

Mummo voisi tulla aiemmin kauppaan kun eläkeläiset heräävät muutenkin klo 04:00 tai aiemmin, niin ehtisi sinne bingoonkin ihan ensimmäiselle kierokselle.

Jos se mummo olis ollut oikeasti sairas ja vaivainen, niin olisin ehkä voinut etua antaakin, mutta se oli niin läpinäkyvän ja naurettavan tekosairas, että melkein kehotin hakemaan roolia kesäteatterin näyttämöltä.

Pikkuisen meinasi pokka pettää sen itkuvirsi-aloituksen jälkeen kun mummo veti oikein syvään henkeä, että jaksaa venyttää lauseen oikein valittavaksi ja itkuiseksi.

Sotaveteraanit ovat ainoat vanhukset, jotka kunnioituksen ansaitsevat

Vierailija
7/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähikauppa oli aikaisemmin sellainen jossa kävi vanhuksia paljon (ja käy varmasti edelleenkin). Vanhukset vaan kiilasivat ja tunkivat eteen vihanneshyllyiltä lähtien läpi koko kaupan ja kassalla sitten vielä yritettiin etuilla ihan pokkana. Onneksi ei tarvitse enää asioida tuossa kaupassa ja suunnilleen pyydellä anteeksi olemassa oloaan :)

Vierailija
8/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä murehtisi suotta. Itsekin olet joskus vanhus ja joku nuorempi vetää herneet nenäänsä käytöksestäsi. Mukaviakin mummoja on olemassa ja ihmeparantumisia tapahtuu muuallakin kuin vain lääkärissä.

Vierailija
9/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahneuseläkkeitä

Vierailija
10/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ne on varmaan veroja maksanut tohon ikään mennessä kuin sinä ap.

Vierailija
11/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bingokuponkeja. Sotaveteraaneilla maksan kuntoutuksen ihan mielelläni. Mamuille en mitään

Vierailija
12/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa sodankäynnistä oli pelkkää odottelua jossain, taisteluja oli varsin vähän, eikä kaikki sotaveteraanit koskaan joutuneet tositoimiin.

Esim. isoäitini hoiti yksin 6 pientä lasta ja maatilan työt, kun isoisäni oli määrätty "sotimaan" (=oli kuljettajana, ei edes todellisessa hengenvaarassa koskaan). Vanhuuspäivinään isoisä sai kaikki sotaveteraaniedut ja kunnianosoitukset ja oli käytökseltään varsin itsekeskeinen ja ylimielinen "sotaasankari", isoäitini ei saanut mitään.

Vierailija
13/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi he ansaitsisivat yhtään enempää kunnioitusta kuin tavallinen, nuorempi tallaaja? Ikä ei ole mikään todiste elämänviisaudesta (ja vaikka jossain tapauksessa olisikin, enpä ole monen papan nähnyt viisauksiaan jakavan...päinvastoin, käytös on todella röyhkeää). Minä kunnioitan oletusarvoisesti kaikkia yhtä paljon, ihmiset teot vaikuttavat sitten siihen että nouseeko vai laskeeko tuo arvostus omalla kohdallani. Ja ei, mielestäni se että teki kansallisvelvollisuutensa sota-aikana, ei riitä siihen että minun pitäisi pokkuroida tai päästää jonon ohi yhtään ketään.

Vierailija
14/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kenenkään selkä väsy. Röyhkeitä vanhuksia sensijaan riittää joka lähikauppaan, apteekkiin, terveysasemalle ja bussipysäkeille.

Vierailija
15/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT VASTATAAN:

minua vituttaa kun lapset pitäisi asettaa etusijalle aina ja jokapaikassa.

Terveyskeskuksen päivystyksessä mammat vinkuu kun pitäisi päästä äkkiä lääkärille kun herrranterttu on pari kertaa korvaa haronut ja odottaa ei keritä kun toinen kitisee kotona tissiä.

Ai kamala kun joku täti erehtyy kieltämään muksua kun äiti vaan tuumaa että no no Mimmukka olepas nyt kiltisti.

Normaalit sairastajat kutistuvat myötähäpeästä, onneksi useimmissa päikkäpaikoissa hoidetaankin nykyään sairauden mukaan kiirejärjestykseesä eikä kakaroita laiteta millänlailla etusijalle.

Linja-autossa normaalit matkustajat kärsivät kun äidinonnea hehkuvat tankit vyöryy sisäänja tukkivat käytävät.

Tavaratalossa muutenkin ahtaat käytävät tukitaan samoilla tankeilla ja katsotaan nyreästi kun normaali-ihmiset eivät väistäkään vaan tarvittaessa ostoskärryillään pukkaavat tankkia. Hui herranen aika lapsihanvoi saada vakavan vamman kuin noin tönitään.

Erehdyin muuten kerran rokotusta hakemaan aikuisvastaanotolta neuvolasta, jossa oli samaan aikaan lasten vastaanotto.

Odotushuoneessa oli 5-6 mammaa kakaroineen. Voi kuvotuksen kuvotus sitä happamen hajua, turvonneita ämmiä, pulautusten määrää, paskan hajua (ei kai vaipanvaihtohuoneen hajueristys oikein pitänyt).

En yhtään ihmettele että pienten lasten isät ei oikein aina jaksa katsella paskanhajuista kirkuvaa olentoa saati sitten näitä ah niin äidinonnea "hehkuvia" naisenkuvatuksia.

Ja itsekin olen > 30v nainen enkä ikinä hanki lapsia.

Vierailija
16/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin yhden yhtäkään sotaveteraania. En ymmärrä miksi yksi vanhusryhmä saa kaikki mahdolliset virkistys- ja kuntoutuslomat ilmaiseksi, juhlalounaat ja -illalliset. Ja toiset ei mitään. Kuitenkin elämä on saattanut olla henkisesti ja fyysisesti paljon rankempaa ja uhrautuvampaa.

Vierailija
17/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisen tarvitsisi nykyään käydä virkistyslomilla ja juhlalounailla, ei edes suomalaisten virkamiesten, koska sellaisia ei olisi.

Venäjä olisi ainoa virallinen kieli ja mummot ja mammat saisivat bingon ja neuvolan sijasta mennä kadunvarteen kerjäämään itselleen tai lapselleen palasen kuivaa leipää jonka joku ylpeä venäläinen saattaisi heille ohikulkiessaan heittää.

Vierailija
18/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmä on meillä sellainen, että työssäolevat maksavat valtaosan senhetkisten eläkeläisten eläkkeistä.

Vierailija
19/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmä on meillä sellainen, että työssäolevat maksavat valtaosan senhetkisten eläkeläisten eläkkeistä.

Joku siis maksaa joskus sun eläkkeen, joskus säkin olet vanha. Jos systeemi on tämä, niin so what?

Vierailija
20/26 |
16.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on pitkälti harhaluulo, että ne sotaveteraanit Suomen piti itsenäisenä, oikeasti kyse oli politiikasta. Suomi ei ollut tarpeeksi kiinnostava/tarpeellinen maa.

Helposti Venäjä olisi tällaisen pikkuruisen pieniväestöisen maan itselleen saanut, jos olisi nähnyt sen kannattavaksi.

Ja sotaveteraanit pakotettiin työhönsä, ei ne itse sankaruuttaan uhrautuneet.

Ilman sotaveteraanien juoksuhaudoissa rypemistä ei kenenkään

suomalaisen tarvitsisi nykyään käydä virkistyslomilla ja juhlalounailla, ei edes suomalaisten virkamiesten, koska sellaisia ei olisi.

Venäjä olisi ainoa virallinen kieli ja mummot ja mammat saisivat bingon ja neuvolan sijasta mennä kadunvarteen kerjäämään itselleen tai lapselleen palasen kuivaa leipää jonka joku ylpeä venäläinen saattaisi heille ohikulkiessaan heittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi