Onko ihminen epäonnistunut jos asuu vuokralla kokoikänsä?
Minusta outoa jos ei ole alkoholisti tai muuten outo.
Kommentit (47)
Mutta mun yksi parhaista ratkaisuista on ollut ostaa jo nuorena oma yksiö, siitä sitten kaksio jne. Mä olen vasta 37-vuotias ja nelikymppisenä velaton. Vaikea kuvitella itseäni siihen asemaan että asuisin vuokralla ja maksaisin vieraalle asumisestani.
Meillä on omakotitalo ja ihanaa että joskus ei tartte maksaa lainaa eikä edes yhtiövastiketta.
Mulla on paljon ystäviä ja kavereita jotka asuvat vuokralla, kuka mistäkin syystä. Toiset eivät vaan halua otta lainaa, toiset ei uskalla, toisilla ei ole varaa siihen. Mutta kukaan niistä ei ole epäonnistunut ihmisenä sen takia että asuu vuokralla.
... kun jääkaappi hajoaa niin MINUN ei tarvitse ostaa uutta tai huoltomiehen voi kutsua paikalle. Ettekö te tosiaan tajua että TE ITSE maksatte vuokran muodossa ne jääkaapit ja huoltomiehet moninkertaisesti?! Eihän vuokranantaja asuntoja vuokraa hyväntekeväisyyttään! Minulle on yks ja hailee asuuko vuokralla vai omistusasunnossa mutta olen laskenut kummankin asumismuodon kulut ja päätynyt omistusasuntoon. Nyt kun laina alkaa olla maksettu, niin luultavasti ryhdyn riistokapitalistiksi, ostan pari sijoitusasuntoa vuokrattavaksi. Ne jotka ei ole jättäneet koulun matikkatunteja väliin pystyvät laskemaan että vuokrien tuotoilla maksetaan sekä niiden lainojen lyhennykset ja useampi jääkaappi niiden hajotessa. Mutta niin kuin sanoin, se on jokaisen oma valinta mitä arvottaa elämässä.
et enää tajua!
Oonko mä joskus tajunnut mitä varten pitää kapinoida ja mitä vastaan? kerro ihmeessä.
Kuvittele itsesi seitsemänkymppisenä eläkeläisenä joka elää hissunkissun vuokra-asunnossaan hiirenhiljaa maksaen vuokransa varmuuden vuoksi pari päivää ennen eräpäivää ettei vaan mene asunto alta - se on varmaankin sitten se kapinoinnin huippu, vai?!
Kyllä jokainen saa valita oman asumismuotonsa. Suomessa suositaan tätä omistusasumista, ja jokainen joka uskaltaa poiketa normista on useiden mielestä toisen luokan kansalainen.
Me olemme siistejä, ihan ok toimeentulevia ihmisiä, asumme asossa. Ei haluta kovaa lainaa. Luottotiedot kunnossa molemmilla, säästöjäkin yhteensä kymmeniä tuhansia. Ehkä sitten joskus vanhempana. Tai sitten ei. TUntuu hyvältä kun ei ole yhtään lainoja mihinkään suuntaan. Vaikka tulisi työttömyyttä molemmille, ei olisi mitään ongelmia toimeentulon suhteen.
mutta pitkät isot lainat sitoo ihmisiä apikoilleen, tekee heistä konservatiivisia ja siksi se on kätevää yhteiskunnan rakenteiden pysymisen kannalta. Yleisellä tasolla. Toki ykisttäiset yksilöt voi olla vaikka kuinka yhteiskuntakriittisiä ajattelijoita.
Minusta outoa jos ei ole alkoholisti tai muuten outo.
kun asun vuokralla. Vaikka käteistä löytyy lähemmäs satatuhatta euroa... Lisäksi irtisanouduin työstäni ja muutan toiseen kaupunkiin asumaan. Ja taas vuokralle. Että ihan outo ja alkoholisti olen enkä raha-asioitanikaan osaa hoitaa.
kun asun vuokralla. Vaikka käteistä löytyy lähemmäs satatuhatta euroa... Lisäksi irtisanouduin työstäni ja muutan toiseen kaupunkiin asumaan. Ja taas vuokralle. Että ihan outo ja alkoholisti olen enkä raha-asioitanikaan osaa hoitaa.
Jos mulla oli satatuhatta euroa, niin mä ostaisin vähintään sijoutusasunnon jos en omaa haluaisi.
Meillä on oma ja ei enää onneksi kovin monta vuotta jäljellä lainaa (10 vuotta). Mutta olen miettinyt sijoitusasunnon ostoa, meilläkin on säästöjä jonkin verran. Sijoitusasunto voisi olla muuallakin kuin vain Helsingissä missä itse asutaan. Esim. Heinola vois olla yksi vaihtoehto, tai sitten joku muu.
Meillä viisihenkinen perhe ja asutaan tällä hetkellä Helsingissä vuokralla. Oman ostaminen on ollut kovasti kyllä mielessä, mutta täällä hinnat on niin korkeella edelleenkin! Meillä pitäis olla vähintään 4 h ja silloin pitäis ottaa lainaa ainakin, ihan vähintään 180 000-200 000 e. Ei innosta ainakaa nyt hoitovapaalla. Töihin piti lähteä jo, mutta kuopuksella paha astma ja infektiokierre eikä siksi päiväkotiin voinut vielä viedä. Vähän halvemmalla vois saada esim. Kontulasta, mut sinne me ei haluta. Maksa sit tuollaista lainaa, kun koroistakaan ei tiedä...
Mieheni tienaa hädintuskin alle 2000€/kk. Minusta fiksumpaa asua vuokralla kivan tilavassa asunnossa hyvällä alueella kuin ostaa omaksi liian pieni asunto laitakaupungilta.
mutta pidän kieltämättä hieman outona, jos asuu vuokralla ja elämä on muuten ns. kunnossa eli vakityöt, parisuhde, lapsiakin.
miehen kanssa vuokralla jos hän ei olisi ottanut ja ostanut vanhempiensa kotitilaa. Hänen tämä on, mutta asun minäkin täällä joten saan myös maksaa :D
Eipä tuo asumismuoto kerro ihmisestä kunnolla mitään :) Ihmiset asuvat niinkuin parhaaksi näkevät!
Mutta tämä olikin varmaan provo, ei kukaan ole oikeesti noin tyhmä.
On eri asia jos vaikkapa kaksi ammatikoulusta valmistunutta ja heti työölistynyttä ostaa ensin sen kaksion ja pikkuhiljaa vaihtaa isompaan, alle 40-vuotiaina on se velaton huoneisto/omakotitalo.
Mutta jos pari opiskelee 25-vuotiaiksi tai yli (osa haluaa pitää välivuoden, tai opiskelee pidemmälle/toisenkin tutkinnon) ja sen jälkeen haluaa olla 1-2 vuotta ulkomailla töissä jne. niin aika vaikeaa on maksaa omaa asuntoa...!
Ja kaikki yliopistosta valmistuneet eivät saa hyvinpalkattua työtä (esim. taidealoilla) ja yleensä opintolainaa on jonkin verran ja ~30-vuotiaana haluaa lapsiakin jne. =Jos ei ole säästäjä ei lainaa niin vaan saa +jos perintöjä ei ole tulossa niin ei välttämättä halua sitä ISOA lainaa ottaa jotta saa esim. kolmion ostettua. (Jos niitä lapsia haluaa niin ihan ysiöön ei mahdu...)
Eli jos haluaa hoitaa lapsia ainakin 3-vuotta kotona, ei se iso laina houkuttele. Täältä saa ihan hyvältä alueelta 700€/kk kolmion (ja muutama kymppi päälle niin neliön, sillä suhteessahan pienempi vuokra-asunto on kalliimpi mitä isompi)
En usko että tuolla 700€ paljon lainaa _lyhennettäisiin_ (+päälle yhtiövastike)
Esim. laskelma:
Laina 100´000 (riittää kerrostalo kolmioon)
Laina-aika 20-vuotta
Kuukausierä 688€
Todellinen vuosikorko 5.7.%
KOROT 65,071
+joka kuukausi yhtiövastike ehkä noin 250€?
Ja juu, säästöönhän mitään ei jää kun vuokralla asuu, mutta toisaalta säästämme joka kuukausi muutaman satasen (rahaastoihin/osakkeisiin) eli niistäkin SAATTAA joskus hyvät voito saada ---> eläkkeelle jäädessä voi sen talviasuttavan kesämökin ostaa tai pienen rivarikaksion jossa asustelee loppuelämän:) ...Tai miksei muuttaisi johonkin aurinkorannalle säästöillä...?;)
Niin ja tulot kaikella todennäköisyydellä kasvavat urakehityksen myötä ---> enemmän rahaa myös sästöön.
on ainakin joku asia jäänyt vuokralaiselta tajuamatta. Useinmiten nämä ihmiset eivät tajua raha-asioista ja elämä on jo nuorena lähtenyt toisille raiteille.
Yleisin syy vuokralla asumiseen taitaa olla se, että joko tuloissa tai luottotiedoissa on sen verran häikkää, että pankki sanoo "Noup, ei käy!" lainakyselyille. Jos joku muu muuta väittää, niin yleensä valehtelee (poikkeus: opiskelijat ja työn perässä väliaikaisesti vieraalla paikkakunnalla asuvat).
että kämppien hinnat on niin törkeät ettei kovinkaan moni viitsi ottaa jotain 250000-300000 euron lainaa kämppää varten.
Juu, toki voi ostaa ensin kerrostalokolmion jostain ns. vähemmän kivalta alueelta ja kituuttaa sitten siinä kun muksut on pieniä ja kouluikäisiä.
Itse asun mieluummin asossa rauhallisella pientaloalueella palveluiden lähellä.
Nyt on kiva asua mukavasti kun lapset pieniä ja kouluiässä. Täältä saisi 4h rivarista pulittaa n. 270000euroa. Että se siitä.
Niin, kaikki ei ole älynneet ostaa sitä ensiasuntoa kakskymppisinä.
Missäs pääoma ja sen arvonnousu, unohdit sen? Ei nää osaa laskea.
Mutta sieltä se pulpahti tosi-asiallinen syy tekstin seasta: Pankit ei anna lainaa. Jep, jep. Muut on seli seli.
Mutta olkaa vaan vuokralla. Saa sijoittajat hyvät voitot, kun kerrytätte niiden pääomaa, ettekä omaanne. :)
On eri asia jos vaikkapa kaksi ammatikoulusta valmistunutta ja heti työölistynyttä ostaa ensin sen kaksion ja pikkuhiljaa vaihtaa isompaan, alle 40-vuotiaina on se velaton huoneisto/omakotitalo.
Mutta jos pari opiskelee 25-vuotiaiksi tai yli (osa haluaa pitää välivuoden, tai opiskelee pidemmälle/toisenkin tutkinnon) ja sen jälkeen haluaa olla 1-2 vuotta ulkomailla töissä jne. niin aika vaikeaa on maksaa omaa asuntoa...!
Ja kaikki yliopistosta valmistuneet eivät saa hyvinpalkattua työtä (esim. taidealoilla) ja yleensä opintolainaa on jonkin verran ja ~30-vuotiaana haluaa lapsiakin jne. =Jos ei ole säästäjä ei lainaa niin vaan saa +jos perintöjä ei ole tulossa niin ei välttämättä halua sitä ISOA lainaa ottaa jotta saa esim. kolmion ostettua. (Jos niitä lapsia haluaa niin ihan ysiöön ei mahdu...)
Eli jos haluaa hoitaa lapsia ainakin 3-vuotta kotona, ei se iso laina houkuttele. Täältä saa ihan hyvältä alueelta 700€/kk kolmion (ja muutama kymppi päälle niin neliön, sillä suhteessahan pienempi vuokra-asunto on kalliimpi mitä isompi)
En usko että tuolla 700€ paljon lainaa _lyhennettäisiin_ (+päälle yhtiövastike)
Esim. laskelma:
Laina 100´000 (riittää kerrostalo kolmioon)
Laina-aika 20-vuotta
Kuukausierä 688€
Todellinen vuosikorko 5.7.%
KOROT 65,071
+joka kuukausi yhtiövastike ehkä noin 250€?Ja juu, säästöönhän mitään ei jää kun vuokralla asuu, mutta toisaalta säästämme joka kuukausi muutaman satasen (rahaastoihin/osakkeisiin) eli niistäkin SAATTAA joskus hyvät voito saada ---> eläkkeelle jäädessä voi sen talviasuttavan kesämökin ostaa tai pienen rivarikaksion jossa asustelee loppuelämän:) ...Tai miksei muuttaisi johonkin aurinkorannalle säästöillä...?;)
Niin ja tulot kaikella todennäköisyydellä kasvavat urakehityksen myötä ---> enemmän rahaa myös sästöön.
Kaikilla vaan elämäntilanne ei ole niin järkevä ja vakaa - monet eivät uskalla sitoutua ja onhan siinä tietysti aina vaara hävitä rahaa - voi paljastua homeongelmaa yms. etenkin kiinsteistöissä.
KAhden aikuisen taloudessa on helpompi päästä omistusasuntoon kiinni, monelle yksinelävälle se on vaikeaa pääkapunkiseudulla. Kaksiotkin kun jo maksavat 150 000 e.
En mä koe itseäni millään tavoin orjaksi. Maksan lainaa tietyn summan kuukausittain, niinhän vuokraakin pitää maksaa. Ja mitä tarkoittaa nöyrä kansalinen? en ymmärrä? mitä vastaan mun pitäis kapinoida?