Miksi pankki ei myönnä mulle lainaa ilman takaajaa?
Vuosituloni ovat n. 35 000 e, luottotiedot kunnossa. Olen hakenut joustoluottoa. Vaikuttaako asiaan, että olen yksinhuoltaja?
Kommentit (18)
Työelämää takana 8 vuotta kaupungin palveluksessa. Eli leipä on pitkä. Ja ala on hoitoala, jota lama ei niin koettele.
Se, että olet yh, tuskin suoranaisesti vaikuttaa, paitsi jos lapsia on monta. Pankit ja luottolaitokset käyttävät erilaisia laskukaavoja, joilla potentiaaliset riskit karsitaan. Voi olla, että tulosi verrattuna lapsimäärään ovat liian pienet. Onko tuo 35t palkkatuloa?
Pankki haluaa yleensä aina turvata omat saatavansa ja haluaa siksi takaajat/reaalivakuudet.
Voihan sitä kokeilla muitakin pankkeja, toiset ovat tiukempia...En kyllä ihan käsitä mikä estäisi joustoluoton saannin... Moni tuttu on kysellyt kaikki pankit läpi, ja siirtänyt asiakkuutensa toiseen jos niin on tilanne vaatinut.
Kyllä, tuloni ovat kaikki palkkatuloa. Lapsia on kaksi. Kaiken lisäksi olen valmistumassa kohta akateemiseen, hyväpalkkaiseen ammattiin. Joten maksukykyä kyllä löytyy.
Kyllä pitäisi noilla tuloilla ja vakityöllä kohtuullisen kokoinen joustoluotto irrota ilman takuita. Ehkä jotkut pankit ovat yksinhuoltajien kohdalla tarkkoja?
Meille on pankista aina suunnilleen tyrkytetty lainoja, joten oudolta kuulostaa (meillä onkin mm. iso talolaina).
Kannattaa varmaan kysyä lainaa toisesta pankista.
Oletko laittanut lainahakemukseen muita luottoja tai lainoja, joita sinulla kenties on?
Onko teillä asumiskulut yms. kohtuuttoman suuret verrattuna kuukausittaiseen maksukykyyn? Toisin sanoen, jääkö rahaa tarpeeksi ko. lainan lyhennykseen ja muuhun elämiseen kuukaudessa? Miten suurta lainaa olet ylipäätänsä hakenut ja millä maksuaikataululla?
Pankit käsittääkseni tuijottavat myös menoja, eivät pelkästään tuloja.
5000 e olen hakenut. Vanhaa lainaa on 8000 e, jota olen maksanut säännöllisesti. Asumismenot ym. ovat ihan kohtuulliset, joten ei ole siitä kiinni. Suututtaa ihan, kun ei tiedä mikä mättää. Toisille sitä lainaa sitten tyrkytetään oikein.
edes tarvitset joustoluottoa noilla tuloilla...???
mulla on tulot vain 1800-2000e kuussa bruttona. Ai niillä on noin tiukka seula...
Vuokra-asuminen tuo tuohon riskinlaskentaan miinusmerkin.
Minä sain aikanaan joustuluoton ihan tuosta vaan, brutttulot kk n 1700, asuin vuokralla, oli opintolaina ja yhden ihmisen talous. Aika outoa ettet ole saanut. Ja minulta vielä kyseltiin että riittääkö se 4200e varmasti...
toisi miinus-merkin. Eihän tässä ole kysymys siitä,että asuntoa pyydetään vakuudeksi. Kun pankilla on tiedossa tulot ja menot (sis. vuokran), niin siitä osaavat kyllä laskea takaisinmaksukyvyn.
Omaan silmääni pisti, kun kirjoitit että olet valmistumassa uuteen ammattiin. Ehkä ne siellä pankissa ajattelee, että alat kohta hakemaan uutta työpaikkaa, joka siis mahdollisesti ei ole vakituinen. Tiedä niitä päättäjiä siellä pankissa, ovat kyllä kuulemma nykyään tiukentaneet lainojen myöntämiskriteereja.
Siinä syy, vanha lainasi vaikuttaa asiaan. Onko edellinenkin laina joustoluottoa vai mitä lainaa se on.
Eri asia on, jos vanha laina on asuntolainaa tai jotain sellaista mikä otettu johonkin tärkeeseen.
Tulee mieleen, että olet noilla hyvillä tuloillasi velkaantunut.
Pystytkö selittämään vanhan lainasi?
Kahden lapsen yksinhuoltajana mulla on tuon verran -ehkä muutama tonni enemmän vuodessa- bruttotulot + elatustuet + lapsilisät. Lainaa irtosi 120 000, josta asunto oli vakuutena 70%, valtion takaus 15% ja vakuudetonta se 15%.
Jouduin tosin ottamaan tuolle vakuudettomalle osalle lainaturvan.
Ei tosin irronnut ensimmäisestä kysymästäni pankista.
koeta hakea luottoa toisesta pankista, sampopankin toiminta on välistä aika ihmeellistä.
Jos olet ollut töissä vasta lyhyen aikaa, se voi vaikuttaa. Samaten jos pitävät työnantajasi alaa ns. epävakaana näinä aikoina.