Apua. Paljonko vauva lihoo mahassa viikon 38 jälkeen?
Esikoiseni syntyi rv 37+0, painoa 3130 g. Kakkonen syntyi rv 38+0, painoa 3620 g.
Toivoin ja oletin, että tämä kolmonenkin syntyisi joskus viikolla 38, mutta nyt jo rv 39+1 menossa, eikä merkkiäkään synnytyksen alkamisesta. Paljonko vauvat lihovat keskimäärin näillä viikoilla mahassa? Pelottaa, kun nuo kaksi ekaa olivat vielä kaikenlisäksi TOSI isopäisiä tapauksia... En millään haluaisi sektioon, eka syntyi sektiolla ja jäi pahat traumat.
Lääkäriin menossa vasta ensi viikolla, joten täytyy kysyä teiltä, rakkaat av-mammat! : )
Kommentit (6)
kai se riippuu ihan vauvastakin. itsellä esikoinen syntyi rv 42+1 ja painoi 3820g, kuopus syntyi viikolla 41+6 ja painoa oli 3760g. eli ei multa ainakaan mitenkään liian isoja vauvoja tule vaikka olen lihonnut molempien raskauksien aikana n.20kg.
Mulla kuopus painoi syntyessään 4775g, pituus 56 cm, päänympärystä en muista, mutta iso oli, syntyi rv 41+3 (ultrien mukaan rv oli 41+5). Lohdutukseksesi voin sanoa, että vaikka oli painavampi ja isopäisempi kuin esikoinen, niin en revennyt, sektiota ei kukaan edes ehdottanut koon vuoksi. Luulen, että yksi syy repeättömyyteen oli maltti ponnistusvaiheessa. Eli vähän kerrallaan ponnistusta, jotta väliliha ehtii venyä.
Viimeksi en oikein osannut ponnistaa. Täytyy ottaa rauhallisemmin tällä kertaa...
AP
Mun lapsi painoi syntyessään 3200 g ja syntyi rv 42+1. Paino oli arvioitu juuri samaksi jo rv 38+. Istukan toiminta alkaa vähitellen muuttua kun laskettu aika tulee ja usein lapsi ei kasva lasketun ajan jälkeen yhtään, saattaa jopa laihtua.
Kaverin vauva painoi laskettuna aikana 4,5 kg, joten hyvin yksilöllistä tuo painokehitys näyttää olevan.
Kasvaa kylläkin, n. 200 g / viikko.
vauvan paino nousee n 250 - 300 g / vko