MIKSEI VAUVOJEN KOLIIKKIIN ANNETA kipulääkitystä?
Sorry, capslock jäi päälle... Siis miksei koliikkivauvat saa mitään kipulääkettä? Selvästi kipua huutavat, ihan kamalaa, selkä kaarella!
Kommentit (18)
eikä voida osoittaa että olisi kyse kivusta.
Kyllä mä ainakin olen antanut supon joskus mahakipuihin.
Omillani ei ole ollut koliikkia.
Eihän sitä edes ole voitu todeta, että mistä johtuu välttämättä.
buranaa vaikka ei tiedä onko auringonpistos vai aivokasvain. Siis miksi ei anneta kipulääkitystä tuskaiselle vauvalle, siis onko kokeiltu -> ei vähennä itkua vai eikö vaan pidetä tarpeellisena että vauvaan ei satu???
mutta kyllä mä annoin ilmavaivojen aiheuttamaan kipuun parasetamolisupon. Ihme ja kumma, se auttoi.
Eihän ennen annettu vauvoille muutenkaan mitään kipulääkkeita leikkauksissakaan, kun ajateltiin kun eivät osaa puhua eivät tunne kipua. Samoin vammaisten kanssa tai esim. elämien kanssa.
Toivottavasti löytyy joku vauvoilla sopiva mikä auttaisi oikeesti koliikkiin. Eihän ne huvikseen huuda tai vanhempia ärsyttääkseen.
ja kestää monta kuukautta, niin pieniä on vaikea pitkäaikaisesti lääkitä ilman että siitä on haittaa
täytyy kyllä ihmetellä, että eikö teitä huoleta toi kipulääkkeiden tyrkytys? Niitä ei todellakaan ole tutkittu tarpeeksi, varsinkaan vauvoilla.
Mistä sitä tietää, miten niiden pitkäaikainen käyttö vauvojen aivojen kemialliseen tasapainoon teettää - kun ihan aikuisillekin tekevät haittaa.
Mä en ainakaan itse ota kuin äärimmäisessä hädässä yhden paracetamolin.
Tässähän ei kukaan vielä kertonut käyttävänsä pitkäaikaisesti vauvalla kipulääkkeitä.
Itse ainakin kerroin, että olen antanut vauvalle supon jos on oikein kovasti vatsaa kipristänyt ja se on tuntunut auttavan.
Suomessa on jotenkin kivunhoidon vastainen ilmapiiri. Kipua ei oteta todesta. Moni vaiva paranisi ihan sillä kun ajallaan otettaisiin se lääke ja sillä menisi vaiva ohi. Sen sijaan pitkiteään, kipu kroonistuu ja aiheuttaa sädevaikutuksia muualle elimistöön. Sitten joudutaankin jo järeisiin hoitotoimenpiteisiin.
Parasetamoli on muuten ehkä eniten tutkittu ja käytetty lääke maailmassa. Jos sitä käyttää satunnaisesti ja oikealla annostuksella on melko hysteeristä pelätä haitallisia pitkäaikaisvaikutuksia.
Omalla kohdallani taas otan melko herkästi parasetamolin, kärsin raskaus- ja imetysaikana migreenistä, johon silloin ei voi kovin helposti muita lääkkeitä ottaa. Itselläni kuitenkin varhaisessa vaiheessa otettu 1000 mg parasetamolia lieventää migreeniä melko tehokkaasti. Jos otan sen vasta kun migreeni on iskenyt eli äärimmäisessä kiputilassa, niin siitä ei ole mitään apua ja kärsin sitten kivusta ja pahasta olosta useamman vuorokauden.
Esim. opioideja määrätään täällä vähiten koko Pohjoismaissa, vaikka vaikeita kiputiloja aiheuttavia sairauksia täällä on ihan yhtä paljon.
lukekaapas uusimmasta Imagesta se lääkejuttu.
Ootteko yhtään tutustunu kipulääkkeiden haittavaikutuksiin?
Tiedätte varmaan, että lääkkeiden väärinkäyttäjiä on valtavasti enemmän kuin narkkareita? Ja opioideja pitäs vielä lisää saada?
Eria asia esim. syöpäsairaat jne., mutta tavallisella ihmisellä kipulääkkeet eivät ole ainoa lääke. Esimerkiksi Pirjo Kauppinen kertoi Avussa olleensa lääkärin hieronnassa, joka auttoi enemmän kuin lääkkeet.
että koliikki ei ole yhtenäinen "sairaus", vaan lapsen huuto voi oikeasti johtua monista syistä, allergiasta, vatsavaivoista, hermostuneisuudesta.
Normaalisairas lapsi luultavasti itkisi vuorokaudenajasta riippumatta, mutta koliikki ilmenee aina iltaisin. Miksi? Voisiko kyse olla yliväsymyksestä, joka aiheuttaa lapselle pahan olon? Silloinhan humautusnukutus olisi vähemmän haitallista kuin jatkuva kipulääkitys..
Kummasti niin moni koliikkiperhe saa avun homeopatiasta, vauvahieronnasta, osteopatiasta tai vastaavasta, jopa omien toimintatapojensa muutoksesta. Pitääkö lasta lääkitä siksi, että hänen ja vanhempien välinen kommunikaatio takkuilee?
että koliikki ei ole yhtenäinen "sairaus", vaan lapsen huuto voi oikeasti johtua monista syistä, allergiasta, vatsavaivoista, hermostuneisuudesta. Normaalisairas lapsi luultavasti itkisi vuorokaudenajasta riippumatta, mutta koliikki ilmenee aina iltaisin. Miksi? Voisiko kyse olla yliväsymyksestä, joka aiheuttaa lapselle pahan olon? Silloinhan humautusnukutus olisi vähemmän haitallista kuin jatkuva kipulääkitys.. Kummasti niin moni koliikkiperhe saa avun homeopatiasta, vauvahieronnasta, osteopatiasta tai vastaavasta, jopa omien toimintatapojensa muutoksesta. Pitääkö lasta lääkitä siksi, että hänen ja vanhempien välinen kommunikaatio takkuilee?
Hyi kun ihan iho meni kananlihalle tästä kirjoituksesta :( Sulla ei ole ollut sairasta lasta, niin et voi yhtään tajuta mitä muut tauhkaa asian kanssa? Niin tavallista täällä aaveella...
Olen antanut kahdelle lapselleni pahimpiin allergiakipuihin lääkettä. Ihan lääkärin laskemia annoksia.
Eivät ole nyt narkomaaneja eivätkä muutenkaan viallisia. Tulen sitten myöhemmin kertomaan, jos jotain akuuttia "sivuvaikutusta" esiintyy.
ja me jopa kokeiltiin muutamankin kerran sitä että annettiin kipulääkettä, jos vaikka itkeekin kipua. kyllähän se oikeasti kovasti kipuitkulta vaikuttaakin. mitään vaikutusta kipulääkkeillä ei kuitenkaan ollut, tyttö itki kuten ennenkin ilman kipulääkkeitä. siksi me ei niitä toistuvasti annettu, kun ei tiedetty turvalliseksi, eivät selkeästi auttaneet, eikä suurimpaa osaa kipulääkkeistä saa pakkausohjeen mukaan edes antaa alle 3kk -vauvoille.
Selvittiin rauhoittelulla ja heijauksella. En mielelläni anna lapsille lääkkeitä, varsinkaan alle 3kk. En toki myöskään halua lapsen kärsivän joten annan kyllä tarvittaessa myös lääkettä mut mielellään kokeilen muita apukeinoja.
Meidän tuttavaperheen äiti on taas ihan ääripäätä. Lääkitsee joka väliin ja useita kertoja viikossa. Jos lapsi on levoton ja kiukuttelee, antaa lääkettä. Jos nuorempi valittaa ettei jaksa kävellä ja jalkoihin sattuu, antaa lääkettä. Antaa lääkettä illalla valmiiksi ettei lapsi herää keskellä yötä huutamaan (kyse 2-vuotiaasta). Arvelee että hampaita saattaa tulla, antaa lääkettä.
Desinfioi koko ajan joka paikkaa ja syö itse kassikaupalla lääkkeitä. Ja kas, siinä huushollissa ollaan aina kipeitä. Olen yrittänyt vinkata että liika lääkkeidenkäyttö ei ole kovin hyvästä mutta ei ymmärrä.
ei se koliikki kaikilla esiinny vain iltaisin. Meillä on kaks koliikkivauvaa ollut ja he on kyllä itkeneet ympäri vuorokauden ja koliikki heillä on todettu olevan. Joku kun viittasi siihen, että koliikkia on iltaisin ja johtuisi yliväsymyksestä jne.
sellaiset 4-5 tuntia putkeen. Enpä usko että kyseessä oli mikään kiputila, koska suppojakin tuli pariin otteeseen kokeiltua eikä niillä vaikutusta ollut. Näkemykseni mukaan vauva oli yliväsynyt eikä ymmärtänyt, että nukahtaminen auttaa siihen tuskaan.
Meillä sitä huutoa kesti ensimmäisen vuoden, ja se oli ympärivuorokautista eikä vain iltaisin, joten oltiin kyllä jo tosi väsyneitä. Joten totta kai me kokeiltiin, jos saatais supon avulla kaikki nukkua edes vähän. Mutta ei se mitään auttanut, joten ei sitä lasta turhaan kannata lääkitä.
Jos koliikkiin olisi jokin näin yksinkertainen ratkaisu, niin sehän olisi aikaa sitten jo hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Mutta tosiaan koliikki on jollain tavalla monisyinen ongelma, ja siksi sitä ei vielä ole ratkaistu. Mutta ainahan näitä lapsellisen yksinkertaisia ehdotuksia joku kokematon jaksaa esittää.