~~SYYSKUUN SYDÄMET VKO 16~~
Kertaalleen jo aloitin uuden viikkopinon, mutta se tuntui katoavan johonkin bittiavaruuteen, toivottavasti nyt ei tuu montaa pinoa.
Pääsiäisen pyhät alkaa oleen ohi, oon kerrankin käyttäny nää pyhät pelkkään rentoutumiseen. Jos ei tietty lasketa mukaan kotona siivoilua, yms. normaalia, mutta ihanaa kun ei oo ollut mitään ohjelmaa tai menoja joihin olis pakko mennä, on saanu vaan olla niinku haluaa. Oon nukkunutkin nää yöt nyt tosi hyvin yhtä-kahta vessakäyntiä lukuunottamatta tietenkin. Oon pari kuukautta menny eteenpäin jotenkin kauheeta vauhtia, ja kaikille vapaapäivillekin on ollut ohjelmaa..nyt oon vaan nautiskellut! :) toivottavasti te muutkin ootte nauttineet pyhistä!
sateiselta pohjanmaalta myym 16+1
Kommentit (36)
Jep, täällä myös kaikki ok, ei mitään muutoksia tapahtunut! Ajattelin tällä viikolla varata nyt ajan yksityiselle jossa saisin selville lapsemme sukupuolen, täällä Lahdessa kun ei ole sitä rakenneultraa :/ Kyllähän se paljon maksaa mutta uteliaisuus vie voiton tässäkin :D
Mutta muuten normaalisti ja hyvillä mielin täällä ollaan!
Rockprincess+Pikku Möykky 18+3
Ihana kevätkeli täällä meillä, mutta edelleen on meillä sairastupalaisia :( Aurinko paistaa ja plussakelit...
Mulla on nyt se vaihe menossa, että pitää jo miettiä ollako raskaana vaiko ei, koska oireita ei enää oo eikä liikkeet tunnu vahvasti, jos ollenkaan eikä muka maha kasva. Pirulainen, ko ton istukan taas piti tohon eteen liimautua ;) Toisaalta ressaa, mutta on tuttua tyttöjen ootuksesta, että maltan mieleni.
Jokos te muut kärsitte jostain tietystä ruokahimosta?!
Jahas, jäi nyt viesti lyhyeen - nuorimmaisen kummitäti tuli kylään, moi!
Amalia-Joel: Oisko se sitten jotenkin tyypillistä, että istukka asettuu samaan paikkaan? noista ruokahimoista... mulla on tää heikkous ja suuri vääryys: salmiakki. Just sitä ei sais edes syödä! Mutta välillä... ihan pikkasen :)
Ja tietty kaikkee pitsaa ja hamppareita tekee mieli. Niissä on kuri vielä pysyny :D
Ja muutenki kaikkee suolasta. Graavilohta tekis hirveesti mieli... mutta sitä ei kai saa ees syyä. Plääh.
Oon kyllä kuullu, että jotkut raskaana olevat sekoaa hullutuksiin täysin. Kuulemma joku on raskaudenajan käyny salaa nuolemassa betoniseinää... Kuka tunnustaa? :D
*Angelmom* Heh, mie HAISTELIN aivan tohkeissani kakkosta oottaessani betonin tai oikeastaan märän laastin tuoksua. Se oli suuri "himo" =) Rakennettiin just silloin ja ai, että oli ihanaa haistella takkaa, joka oli just muurattu tai pesuhuoneen seiniä, jotka harkoista muurattiin. Eli kaikkea pössiä sitä tuleekin, mutta syönyt en kertaakaan. Ja myös salmiakin himo oli mahotonta, vaikka yleensä en sitä syö, mutta tuolloin söin huoletta, ko tarve iski. Kolmoselta oli turkinpippurit ja pahasti vaikuttaa, että tää nelonen aiheuttaa suklaan himoa, kuten esikoltakin. Ja tosiaan, jospa se sitten ois jotenkin tavalllista, että istukka ois joka kerta suunnilleen samassa paikassa..?!?
Nyt saunaan...
Heips,
tännekkin iski kevätflunssa. Kuopuksella oli yöllä 39 kuume, onneksi aamulla on jo vähän laskenut. Toivottavasti ei tartu itselle. Mitäköhän vauva tykkäisi noin kovasta kuumeesta?
Pääsiäinen meni pohjanmaalla sukulaisissa. Sai levättyä oikein kunnolla, eli vatsakaan ei ollut illasta kipeä kuten aina kotona touhutessa. Myös niitä odetettuja liikkeitä alkaa vihdoin tuntua :)) Semmoista möyrimistä, ja muutamia ihan selkeitä potkuja. Näin aamulla on täysin hiljaista, vasta illalla rupee tuntumaan liikettä.
Pyörryttää kyllä inhottavasti. Kertaakaan en ole vielä pökertynyt kunnolla, olen aina ehtinyt istumaan ennen kupsahtamista. Aamulla olo pahin. Olisko alhainen verenpaine tai verensokeri. Mitenköhän tän vaivan kanssa pärjää töissä??
Mitään muuta himoa ei ole kuin fazerin salmiakki, se tuntuu auttavan tuohon huteraan oloonkin. Hapankorppu on myös hyvää.
Rupesin muuten syömään maitohappobakteeritabletteja. Jonkin tutkimuksen mukaan vauvalla on vähemmän allergioita, jos äiti on syönyt kyseistä tuotetta raskauden aikana. Meillä varsinkin pojalla löytyy allergioita, olisi ihan huippua jos vauvalla olisi edes puolet vähemmän allergioita.
Harakkahuttu 16+6
Jee, puolessa vliss ollaan.
Choko, kiva (varmaan) miehellesi, että poika tulossa, kun on jo tytöjä entisestn. Mulla torstaina ultra ja sitten ehkä selviää sukupuoli, toivotaav niin.
Liikkeet tuntuu selvästi, ihanaa! Ja malttia ensikertalaisille ja muillekin joilla liikkeet ei tunnu, kyllä ne kohta.
Harakkahuttu, mä olen kuullut että maitohappobakteerit auttaisivat vatsavaivoihin ts koliikki ei tulis niin hetkästi jos äiti popsii niitä loppuaikana ja imetysaikana. En ole siis vielä aloittanut. Suklaata kun syö paljon, niin tulee helppoja/kilttejä/rauhallsia lapsia ja itse vetelin suklaata muodossa tai toisessa päivittäin edellisessä odotuksessa (en tutkimuksen takia vaan jäin siihen riippuvaioseksi) ja tuli kyllä rauhallinen ja makealle perso tyttö :/ ja nyt kun oli se tutkimus, että äidit aiheuttaa lasten ylipainon omilla raskausajan ruokavalinnoillaan. No joopa joo. Terveellisesti olen kyllä aina pyrkinyt syömään mielitekojen lisäksi.
Mukavaa viikkoa kaikille.
Täällä mukana ollaan,vaikka harvoin tulee kirjauduttua.
Meilläkin meni pääsiäinen sairastellessa:siis lapset sairastelee.Flunssaksi luokittelen,vaikka kuumetta on pitänyt molemmilla jo melkein viikon enemmän ja sit taas vähemmän.Me vanhukset olemme toistaiseksi välttyneet.Mutta mökkihöperyys ottaa valtaa,kun sisällä on pakko öllöttää.
Otan kantaa keskustelunaiheisiin,jos muistan puoliakaan....Itsellä ei ole mitään suuria mielitekoja....paitsi bensa haisee ihanalle tankatessa ja sellainen tekstaustussi ja kun sopivaan hetkeen osuu paikalle,niin auton pakokaasu...taidan olla ihan pöpi ;-) Mielitekoja ei vielä ole,koska aikaslailla paha pahoinvointiaika (noin 12 viikkoa) alkaa vasta olla takana.
Ja istukan paikasta oli puhe.Molemmilla edellisillä istukka oli etuseinässä ja nyt tuntuu ihan samalta.Liikkeet tuntuu siis enemmän sellaisina muljahduksina kuin suorina potkuina.Ensimmäiset liikkeet tunsin 14+ jotain.Esikoisella vasta noin 17 viikolla varmuudella.
Joku puhui pyörrytyksen tunteesta.Hyvin mahdollista,että matalat paineet aiheuttaa,ainakin itsellä.Mulla paineet on sellaista 90/60 luokkaa ja mulla on auttanut veden juominen.Pahoinvoinnin aikana ei oikein huvittanut juoda,joten pyörrytys oli ajottain tosi keljua.Ja salmiakki ja lakritsa auttaa myös,jos ei sitten tule turvotuksia :-)
Tämän kolmannen odotuksen olen pystynyt ottamaan jotenkin lungimmin.Ja ikäeroa kun tulee kuopukseenkin vain 1v6kk,niin en esimerkiksi ole liikoja jaksanu neuvolassakaan käydä.Vaikka mukavahan siellä on pistäytyä.Kahdesti olen vasta käynyt ja seuraavan kerran vasta viikolla 24+6,jolloin on ensimmäinen lääkäri.Ensimmäisen lääkärin sain onneksi skipattua yli,koska vastahan kävin kuopukselta jälkitarkastuksessa ;-) Viimeksi kuunneltiin ensikertaa äänet:kuulosti niin ihanalta! 2.ultra on onneksi jo viikolla 20,niin saa kurkata,että mahassa on kaikki hyvin. Esikoiselta halusimme tietää sukupuolen,mutta emme tyttäreltä,enkä halua nytkään.Vahva poikaolo minulla kuitenkin on,joten saattaahan jotain vahingossa vilahtaa ultrassa,mitä en kuitenkaan toivo.Yllätys on ihana säilyttää loppuun asti.Vaikka jos järkeväsri ajattelee,niin olisihan se kiva etukäteen varautua,ja laittaa 'vääräväriset' vaatteet keirtoon näistä jo liiankin täysistä nurkista!
Jotkut ovat valitelleet,että oireet on hävinneet ja liikeitäkään ei vielä kunnolla tunnu eikä mahaakaan vielä näy.Täälläkin voi tämän kummun vielä menestyksekkäästi piilottaa.Pahoinvointi on siis vähentynyt,mutta rintojen turvotus ja kipu on vasta alkanut.Muita oireita ei tällä hetkellä ole.Joten sitä seesteistä keskiraskauden aikaa elellään :-) On tämä niin ihanaa,kun on vielä jotenkin niin omaa ja monelta salassa,kun ei näykkään kummemmin.Saa rauhassa käpertyä oman navan ympärille silloin,kun lapsukaiset antavat hetken hengähdystauon.
Jotenkin on aivot jäässä...ei millään saa sujuvaa tekstiä,joten lopettelen.
Nautinnollista odotusta kaikille Syyskuun sydämille (sekö se nimi oli?!)
T:PauliNea ja Vaavi 17+4
Meillä meni pääsiäinen rennosti, lähinnä syödessä ja auringosta nauttien. Viimeisen viikon on liikkeitä tuntunut päivittäin ja jonkinlaisella aikataululla! Aamulla kun herään, iltapäivällä ja illalla tuntuu elohiiri jumpsuttelevan mahassa :-) jonkun kerran tuntuisi näkyvän pienenä heilahduksena alavatsan päällä, mutta mies ei vielä ole mitään nähnyt tai tuntenut.
Minulla ei kummemmin ole mielitekoja, muuta kuin kaikki juotava. Jano on karmea koko ajan ja asiaa ei auta että viikko sitten meni hammas halki ja nyt suussa tommoinen purkkaköntti suojaamassa aukkoa. Torstaina alkaa sitten kruunun asetus suuhun...röntgenkuvakin jouduttiin ottamaan, mutta makasin sen verran ison lyijyliivin alla että tuntui ihan turvalliselta. Syöminen kun on ollut hankalaa niin kroppa kaipaa ainakin juotavaa! Itse asiassa olen alkanut juomaan maitoakin, mitä en yleensä tosiaankaan juo. Ehkä se on sitten se mitä himoitsee :-)
Minäkin olen syönyt maitohappobakteereita, ilman niitä on karmea turvotus ja ummetus...Nyt siirryin Proviva mehuun, jos sais siinä sivussa vähän vitamiinejakin.
Ens viikko ollaan esikoisen kanssa etelässä lomalla ja bikineitä sovitellessa kerrankin sai huomata että yläosa puristaa ja alaosa on sopiva! Tuppaa olemaan toisin päin ainakin minulla!
Mukavaa keväistä viikkoa kaikille ja vointeja,
Syysbebis la 5.9
Amalia-Joel: mulla on myös (jo ties monettako viikkoa..) semmonen olo, että onko tässä raskaana vai ei.. Tiedän siis tunteen todella hyvin! Ihailtavan rauhalliselta silti tunnut, johtunee siitä ettet oo ihan ekaa kertaa pappia kyydissä! :)
Angelmom: rakastan kans graavilohta!!! Mut en oo uskaltanu kuitenkaan syödä.. vaikka ehkä sitä vois, jos olis ite tehtyä ja tietäis että se on tuoretta!? Mitään muita erikoisempia himotuksen kohteita ei oo ollut, oikeastaan KAIKKI maistuu, varsinkin herkut!
Mistä te kaikki muuten tiedätte istukan paikan? Kysyittekö np-ultrassa vai miten tiedätte? Kyselee kokematon...
Kävin taas aamulla neuvolassa kuunteleen sydänääniä, hyvin kuului! :) Oli jotenki vähän semmonen epävarma olo, ja yöllä kehitellyt päässään semmosia kamalia ajatuksia, jotka alkoi tuntumaan jo uskottavilta, niin oli pakko mennä. Ja mielenrauhan sieltä taas sain, on se ihanaa. Vaikka nyt kyllä maha on tainnut kasvaa ihan pääsiäisen aikana, kun yks tuttu (jonka kans ollaan siis ihan päivittäin tekemisissä ja nähdään työpäivien aikana usein) sanoi heti kun tänään nähtiin, että oot ainaki syöny hyvin pääsiäisenä! ;D Ja sitten todettiin yhdessä, että näin kai se yhtäkkiä vaan pullahtaa sitten esiin..
Aurinkoista viikkoa!
myym 16+2
Hei vaan kaikille!
Pääsiäinen meni mukavasti sukulaisten luona ja HYVIN syöden - huhhuh. Herkut on maistuneet ja mielitekojakin on ollut vaihdellen. Suolakurkut oli pop alun pahoinvointiin. Maksamakkaraa teki myös alkuaikoina mieli. Hedelmäsalaattia olen tehnyt jossain välissä vimmalla ja samoin marjarahkoja. Happamat ruuat maistuivat yhdessä vaiheessa älyttömän hyvältä. Suklaatakin on kulunut. Toisaalta yritän syödän monipuolista ja terveellistä, mutta siihen päälle kaikenmoista namia. Ja paino nousee...
Istukan paikka on mulla vaihdellut raskauksissa. Ekassa oli takaseinässä, toisessa etuseinässä ja nyt taas takaseinässä. Potkut tuntuvat selvästi (ensiliikkeet tunsin jo aika varhain tällä kertaa). Nytkin taitaa rummutella pikkuinen mukavasti - tanssii varmaan äsken popsimieni suklaapalojen voimalla. ;)
Huomenna olis neuvola ja viikon päästä rakenneultra. Sukupuoli olis kiva tietää etukäteen, saa nähdä kertovatko jos sen näkee. Muutama vuosi taaksepäin oli naistenklinikan periaate, etteivät kertoneet sukupuolta. Miten lie nykyään.
Mukavaa viikkoa! Pitää mennä laittamaan ruokaa pöytään.
Nurmeliini 19+3
...on kerrottu ultrassa. Tällä kertaa kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa, missä se tieto jo kerrottiin.
Että tämmönen lisäys vielä.
Ja terveiset todennäköisesti neljänneksi viimeiseltä työmatkalta ennen la:ta...
Täällä Keski-Euroopassa ne vaan omena- ja kirsikkapuut kukkivat, samoin apilat ja voikukat. Lämpötila yli 20 astetta. Vähän eri meininki kuin pääsiäisenä Savossa, jossa vietettiin lepolomaa.
Kateeksi käy, kun osalla teistä on raskaus jo puolessa välissä ja liikkeetkin tuntuu! Ihanaa kyllä teille;-) No kyllä me täältä perästä tullaan!
Täällä kaikki aika hyvin. Maha on nyt jotenkin pullahtanut, mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että se on vaan turvotusta tai lihomista (etenkin kun pääsiäisenä tuli "hieman" syöpöteltyä). Vaikka ehkä se kohtu vaan työntää niitä vanhoja läskejä ylöspäin, kun kerran kohdun yläreunakin on jo tuossa navan tienoilla;-)
Liikkeitä ei ole vielä ollut - tai sitten en vaan älyä niitä vauvan liikkeiksi. Nyt on tosiaan sellainen vaihe, etten edes meinaa välillä muistaa olevani raskaana, kun ei tunnu juuri miltään. Olen vakaasti päättänyt, että nyt en ainakaan enää sorru liian hysteerisiin ajatuksiin, vaan uskon, että siellä se pienoikainen on ja kasvaa, vaikkei sitä varsinaisesti äippä huomaakaan. Tähän asti on toiminut hyvin. Saa sitten nähdä, miten jatkossa, onhan tässä vielä rakenneultraan noin kuukausi aikaa...
Noista mieliteoista mulla on ollut kylmä vesimeloni viime aikoina. Ja yks päivä oli kamala salmiakkihimo, mitä sitten söinkin, vaikkei pitäisi, kun kerran on verenpaine vähän koholla.
Ja jano on täälläkin aivan järkyttävä. Vettä menee järkyttäviä määriä, ja sitten todellakin saa ravata vessassa! Koko ajan suu kuivaa, varsinkin yöllä, kun nenäkin tuntuu olevan koko ajan tukossa ja on hankala hengittää nenän kautta.
Liikunta on ollut kyllä luvattoman vähissä. Suurimmaksi osaksi ihan ajanpuutteen vuoksi, mutta myös väsymyskohtaukset ovat saaneet päiväunet kuulostamaan esim. jumppaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta. Sen kyllä huomaa etenkin takalistossa. Mihin ne lihakset jo hävisivät ja mistä kaikki se selluliitti oikein on peräisin? Painoa ei sinänsä ollut tullut ekan ja tokan neuvolakäynnin välillä (kahdessa kuukaudessa) juuri lainkaan - no ihan ekojen viikkojen aikana sitä kyllä tulikin niin reilusti, että pituuteen nähden oli juuri ja juuri sen verran, että joudun jossain välissä sokerirasituskokeeseen.
Hups, jopas pyörii taas oman navan ympärllä tämä tarina.
Ehkä on siis parempi lopetella tähän ja lähteä syömään (auts, kamala pitsahimo).
Oikein mukavaa viikkoa kaikille ja hyviä vointeja!
Pola 16+4 (tai jotain sinne päin)
Kevät tekee tuloaan ja masukin alkaa olla jo aika pyöreä.
Ensimmäisen kerran kaupassa tuli sellainen henkilö, ketä en ole vuosiin nähnyt niin taputtelemaan masua ja kyselemään koska syntyy. Päättelin tästä että raskaus näkyy jo tosi hyvin.
Liikunnasta oli puhetta; Vähiin on jäänyt täälläkin. Uimassa olen viikottain yrittänyt käydä, mutta sen lisäksi olisi tietysti hyvä esim. lenkkeillä. Lenkkeily ei tunnu niin sopivalta kuin uiminen, toisinaan tunnen supistuksia ja tämän vuoksi on lenkit jääneet vähemmälle.
Mieliteoista en osaa sanoa, puurot maistuu ja salmiakki ehkä eniten =). Kaikkea pystyn nyt jo syömään, ensimmäiset 3kk meni ilman maitotuotteita kokonaan pahoinvoinnin takia ja en osannut kuvitellakaan juovani maitoa (!). Nyt on palattu normaaliin ruokavalioon, mikä on kiva juttu.
Rakenneultra on vasta toukokuussa ja tuntuu sinne olevan ikuisuus.
Kysyisin yhtä asiaa; Tietääkö kukaan millä viikoilla on Suomessa syntynyt pienin, selvinnyt keskosvauva? Yritin netistä etsiä, mutta en löytänyt kun vain painon.
Ja juu mies on ihan tyytyväinen kun poika tulee, hänellä jo ennestään kaksi tyttöä :) Sinänsä ihan sama, kunhan on terve ja ELÄVÄ vauva. (Muistan aina korostaa elävyyttä, kun ensimmäinen vauva meni enkeleiden luo).
Vielä yksi juttu;
Pääsiäispyhien aikana soitin synnytyspäivystykseen, kun pikkupöksyt kastuivat yhtäkkiä ja miehen kanssa epäiltiin lapsiveden lorahtamista. Olen varma että housuissa ei ollut pissaa, vaan nimenomaan jotain "vettä".
Mullahan on ensimmäisessä raskaudessa lorahtanut desin verran lapsivettä rv28, ja tämän vuoksi olin yön yli sairaalassa tarkkailussa ja katsottiin ettei kalvot ole mistään puhki.
Tuossa lapsiveden lorahtamisessahan on infektioriski suuri, ja eihän vauvakaan pärjää kohdussa ilman vettä, joten lääkäri yleensä katsoo aika tarkkaan.
No, soitin sinne pääsiäisenä ja mulle kätilö sanoi etteivät ota mua sinne, KOSKA VAUVANI ON VASTA alle 20viikkoinen! Jos olisin ollut 20+, olisivat ottaneet.
Aika outoa. Viikkoja mulla nyt 18+5, eli eipä se 20. kaukana ole. Mulle tuli paha mieli ja koko pääsiäinen meni miettiessä mitä jos "synnytys" käynnistyy ja vauva tuleekin ulos.
Mulla takana kaksi synnytystä ja kummassakaan ei supistellut, vaan vesien jälkeen tuli vauva.
Eli kivuliaista supistuksista tai synnytykseen liittyvistä mulla ei ole hajuakaan.
Siksi tuo veden lorahtaminen pelästyttää.
Nyt olen neuvottomana mitä teen. Minnekään ei kait kannata enää soittaa, kun vauva on kätilöiden mielestä niin pieni ettei väliä syntyykö vai ei (!).
Olen kyllä kuullut tukilangan laittamisesta kohdunsuulle jo rv12, miten tuo sitten on mahdollista, onhan 12viikkoinen vielä pienempi kuin tämä mitä minä odotan..
:O
Terkuin Choko 18+5
*Choko* Ainakin Ruotsissa on eräs vauva (tiedän tämän perheen) syntynyt vkolla 20 ja on tällä hetkellä erittäin vilkas poika, tosin aikaisinsyntyneenä hänellä on ongelmia keuhkojensa kanssa eli on mm. astma. Muistaakseni Suomessa nuorin oli vkolla 22 syntynyt. Ihme toimintaa ja kohtelua olit kyllä saanut kohallesi :p Voi jestas! MUTTA luulisin kuitenkin, että sulla on lorahtanut valkovuotoa. Se kun voi olla aivan vettäkin näin raskausaikana ja sitä voi tulla paljonkin.
Mulla sitä tuli kolmoselta ja luulin jo vettä olevan, vaan eipä sitten ollutkaan. Olin sen takia synnärillä tarkkailussa noin kk ennen kolmosen la:a. Kakkoselta mulla tuli vettä ja oli ylävedenmeno eli kalvoihin oli tullut reikä ylhäälle. Ja jos tollanen reikä ylhäälle tulee, nii se yleensä umpeutuu eikä vettä tuolloin paljon pääse karkaamaan ja lapsivettä muodostuu kokoajan lisää eli täysin vedetön ei ole koskaan, mutta jos reikä alhaalla, niin sitten onkin toinen juttu. Kannattais tikututtaa vaikka neuvolassa onko se lv:tta vaiko valkkaria, tosin siinäkin on pieni pulmansa. Omalla kohalla neuvolan/synnärin tikut näytti nesteen olevan lapsivettä, mutta pienten tutkimusten jälkeen (eräs kätilö otti testin omasta pissastaan eikä ollut raskaana) selvisi, että tikku värjäytyy myös pelkästä pissastakin. Eli sekään ei anna aina täyttä totuutta, harmi vain. Ultralla kyllä nähään, jos kalvoissa on reikä eli sitä sun varmaan kannattais harkita ja pyytää ultraan pääsyä ton sun asiasi takia, nii saat mielenrauhan :)
Nyt pakko mennä, etten kerkee muuta...
Tänne ei masun kanssa ole kuulunut ihmeempiä, niin ei ole tullut kirjoiteltuakaan.
Pääsiäinen meni ihan rauhallisesti kotosalla.
Ei mitään ihmeempiä ruokahimoja ole ollut, mut joitain uusia ruokia on ruokavalioon tullut, mm. piimä.
Ilmeisesti tuo masuasukki kuulee jo ääniä. Pistin vaan tänään merkille, kun leivoin koko päivän, et aina kun laitoin sähkövatkaimen käyntiin, niin alkoi mahassa kunnon steppaus! Ihanaa!
Mulla huimausta ja pyörrytystä on aiheuttanut alhainen hemoglobiini.
Voi, Pola on siellä lämpöisessä, oon ihan pikkasen kade.:-)
Chokolade: Sait kyllä karmeaa kohtelua päivystyksessä, hui! Mut Amalia-Joel mainitsi tuosta valkovuodosta, mullakin tulee sitä ja sitä tosiaan voi tulla sen verran että pöksyt kastuu. Toivotaan et sullakin on kyse siitä.
Unnika: Kirjoittelit viime viikon pinossa liikunnan harrastamisesta. Mulla meni myös pari kuukautta ilman liikuntaa, mut nyt jaksaa taas! Tosin tietysti himppasen toinen on tahti kuin ennen raskautta. :-) Salilla olen käynyt 2-3 krt viikossa nyt ja lenkit päälle. MUT, onko sulla tietoa mitä salilla ei saisi enää tehdä tai mikä olisi suotavaa? Tuntuu et mistään ei saa oikein kunnon tietoa.
Ja sit toinen juttu. Olisko vinkkejä pakaralihasten venytykseen. Ne pari perinteistä venytystä mitkä tiedän ei enää kauan onnistu ku masu alkaa olla tiellä. Mulla pakaralihas menee helposti jumiin ja yhden kerran on tulehtunut, enkä halua sitä toiste! Ainakaan näin raskausaikana. Se sattui sillon vielä juuri ennen meidä häitä, kävin sitten hakemassa piikin siihen että pääsin omin jaloin alttarille. :-)
Huomenn olis tarkotus lähteä Tuuriin ostoksille. Saa nähdä pystynkö enää pidättäytyä ostamasta vauvanvaatteita! Ei sen puoleen, viimeks kyllä kirppariltakin ostin jo pari "neutraalin" väristä bodya.
Sauna kutsuu!
Santra + Mainio 19+4
Täällä on perhe joka päiväpäivältä toivoo enemmän ja enemmän, että me saadaan pitää tämä lapsi. Potkut tuntuu niin ihanilta ja tuntuu, että nyt sitä alkaa tutustumaan tähän pienokaiseen.
Sielä se nytkin potkuttelee ja liikkuu. On ollu töissä niin hektistä, etten oo tuntenu liikkeitä. Nyt lenkin ja suihkun jälkeen vauva tais herätä. . liikkuminen on niin vilkasta masussa :)
Toisaalta työstä on se hyöty, ettei ehdi niin paljoa miettiä. Sairaanhoitajan työssä sitä huolehtii vain omista potilaistaan ja niiden hyvinvoinnista!
Toivo maha-asukki 19+3
Angelmom; Sama juttu täälläkin. Toivon sydämestäni ettei multa viedä enää toista lasta, en siitä selviäisi- sen tiedän. Mun vauva liikkuu ruokailun yhteydessä ja jälkeen, sekä iltaisin vähän vilkkaammin, mutta liikkeitä ei silti vielä(kään) tunnu ihan selkeästi.
Päivittäin mielessä käy sekä vauvan menettäminen, että myös vauvan elävänä ja terveenä saaminen.
Minä olen myöskin hoitoalalla töissä, nyt tosin sairaslomalla.
Pahoittelut kaikille muille "ruikutukseni" täällä palstalla. En tahdo pahoittaa kenenkään mieltä.
Yö meni pyöriessä- supistuksia tuli liki läpi yön. Tänään pitää katsella ja ehkä soitella neuvolaan.
Terkuin Choko 18+6
Choko: Päivä kerrallaan, pakko se on :) Millasia ne sun supparit oikeen on? Onko oikeen kipeitäkin? Mulla menee massu ihan kovaksi kun rupean nukkumaan, mutta ne ei onneks oo ollu kipeitä. Sitte vaan pitää ravata vessassa ja se auttaa.
En tiiä onko muilla, mutta mulla alkaa supistaa heti kun en pääse vessaan ja rakko on ees puolillaan :/
Töissä onkin mielenkiintosta olla, kun vessaan ei aina voi vaan juosta!
Ootteko muute kahtonu mtv fakta kanavan synnytys ohjelmia? Minä niitä kahton joka päivä ja jokaisen lapsen kohdalla itken niin kamalasti! Itekki oon synnyttäny, mutta jääny paitsi lapsen itkua. Ja aina kun kuulen vauvan itkun, niin alan itekkin itkeä :) Ja vielä kun nämä raskaushormoonit herkistyttää niin... onpas kiva. Sitä itkee ilosta ja surusta tai ihan mistä vaan! :)
Toivo, pikkukakkonen 19+4 (ja pikkasen pöhkö mamma)
*Angelmom* ja *Choko* todella paljon tsemppiä ja enkeleitä teän molempien odotukseenne :) Ei muuten varmaan hirveesti kannattais kattoa noita synnytysohjelmia/lukea nettipalstoja, koska aivan varmasti sitä pahoittaa mielensä ja suru on kovempi sekä asia pyörii vahvempana ympärillä. En osaa edes kuvitella tuskaanne, pelkojanne enkä ajatuksianne, mutta sen uskon, että se on rankkaa ja erittäin sydäntä raastavaa. Kyllä jotenkin uskon, että hyvin teillä molemmilla raskaus sujuu - loppuun asti *lämpimät halaukset*
Oma olo on normaali, ei mitään oireita, ei juurikaan liikkeitä, ei mitään, mutta näillä nyt mennään. Ens tiistaina on nuorimmaisen 8 kk nla ja aattelin samalla kuunteluttaa ne sydänäänet. Nyt meinaa alkaa jo hieman ahistamaan. Tosin välillä kutittaa syvällä sisälläni ja äkkiliikkeet ottaa mahaan eli eiköhän tässä erittäin raskaana olla =)
Jokos meissä on rakenneultrassa käyneitä montakin? Itellä vielä kolmisen viikkoa sinne - oottavan aika on aivan LIIAN pitkä.
Kertaalleen jo aloitin uuden viikkopinon, mutta se tuntui katoavan johonkin bittiavaruuteen, toivottavasti nyt ei tuu montaa pinoa.
Pääsiäisen pyhät alkaa oleen ohi, oon kerrankin käyttäny nää pyhät pelkkään rentoutumiseen. Jos ei tietty lasketa mukaan kotona siivoilua, yms. normaalia, mutta ihanaa kun ei oo ollut mitään ohjelmaa tai menoja joihin olis pakko mennä, on saanu vaan olla niinku haluaa. Oon nukkunutkin nää yöt nyt tosi hyvin yhtä-kahta vessakäyntiä lukuunottamatta tietenkin. Oon pari kuukautta menny eteenpäin jotenkin kauheeta vauhtia, ja kaikille vapaapäivillekin on ollut ohjelmaa..nyt oon vaan nautiskellut! :) toivottavasti te muutkin ootte nauttineet pyhistä!
sateiselta pohjanmaalta myym 16+1