muita suomalaisia, joita luullaan ulkomaalaisiksi?
niin tyhmältä kuin tää nyt kuulostaiskin,mut milloin mua luullaan venäläiseksi,espanjalaiseksi,joskus jopa intialaiseksi,ja kerran joku arabi luuli mua iranilaiseksi ym...grrr..ärsyttää! ja joskus huomaan saavani ihme tuijottelua ja rasistista käytöstä.ekana jos tapaan uuden ihmisen,se kysyy mistä maasta muuten oot kotoisin..
mulla siis ihan supisuomalainen nimi,mut silmät ja hiukset tummanruskeet ja ehkä piirteet poikkee vähän massasta,mut silti täysin suomalainen..
enkä tod. rupee värjää hiuksiini blondiksi,et joku uskois,et oon suomalainen!
Kommentit (36)
Siis venäläiset itse.
Asia huvittaa minua. :D
Ihan olen vaalea ja sinisilmäinen, mutta ehkä piirteet muuten ns. venäläiset. :)
vaikka olenkin suomalainen kieleltäni ja kansallisuudeltani, kaikki pitää mua suomalaisena
Tummat silmät ja hiukset niin kuin ap:llakin. Aikaisemmin kun kävin vielä baareissa, useimmiten mulle tultiin puhumaan englantia tai kysyttiin että puhunko suomea. Viimeksi näin kävi, kun olin vauvan kanssa sairaalassa.Sairaanhoitaja tuli esittäytymään ja aloitti kysymällä, ymmärränkö suomea. Mulla on ihan suomalainen nimi, eli en kyllä ihan ymmärrä miksei papereista huomannut että suomalaisia ollaan...
[Joo, mua luullaan tosi usein baarissa venäläiseksi tai virolaiseksi.
Tiedä sitten onko se kohteliaisuus :)
[/quote]
On tosi tumma,ruskeasilmäinen ja kesäisin ruskettuessaan vielä tummempi, hän oli joutua skinien hakkaamaksi muutama vuosi sitten vkloppu iltana kaupungilla, säästyi kun alkoi puhua selvää suomea ja näytti vielä paperinsa. (joo,ihan sairasta että täytyy joillekin rasistipaskoille henkilöllisyyttään todistella mutta kukapa tahtoisi saada selkäänsä kuudelta mieheltä) Tämän jälkeen nämä kaljut herrat oikein pyysivät anteeksi ja toivottivat hyvää iltaa.
Viime kesänä oltiin koko perhe jätskikiskan jonossa kun takana joku mies tokaisi toiselle että että "on se saatana kun noi muriaanit sikiää suomalaisten kanssa"
Ei käy kateeksi ulkomaalaisia suomessa.
ja isäni vielä tummempi. Meillä on tummat hiukset ja silmät ja isällä varsinkin kesällä tavallista tummempi iho. Minua luullaan usein eteläeurooppalaiseksi ja isääni turkkilaiseksi tai arabiksi. Isäni on joka kerta suunnilleen maasta toiseen mennessään turvatarkastuksessa, tup arabia muistuttava ulkonäkö aina saa tullin valppaaksi.
Meillä ei edes tietääksemme ole mitään mustalais- tai muuta eksoottisempaa verta suvussa, ihan sattumalta vaan on tummuus kasaantunut meille.
kuulla olevansa venäläisen näköinen. Venäläiset naiset ovat monesti tulleet valituiksi maailman kauneimpien joukkoon.
ja minä suomalaiseksi hyvin tummapiirteinen (hiukset, ripset, kulmat), vaikkakin iholta vaalea. Mieheni kanssa liikkuessa minua luullaan miltein poikkeuksetta ulkomaalaiseksi, puhutellaan englanniksi ja joskus harvoin ihmiset jupisevat bussissa/junassa jotain rasistista keskenään luullen, ettemme ymmärrä suomea.
niin kyllä se on hänen häpeänsä, ei minun :) Mietin vaan että mikähän minusta niin venäläisen näköisen tekee (ja ei, tapanani ei ole päivystää baaritiskillä minihameessa ja verkkosukkiksissa miehille flirttaillen), ehkä sitten kasvonpiirteet jotka ovat vähän slaavilaiset.
En ottais kohteliaisuutena, tod luullaan venäläiseksi huoraksi...
Mielestäni näytän ihan perussuomalaiselta. Ei pukeutumisen tai ulkonäköön panostamisen takia luulisi löytyvän mitään syytä: farkut jalassa, tukka ponnarilla ja vähän ripsaria, korkokenkiä kyllä käytän, lyhyt kun olen. No onhan nenällä kokoa ja poskiluissa muotoa.
Meikäläinen:
Nykyään luullaan useimmiten ruotsalaiseksi tai venäläiseksi täällä ulkomailla. Kun istuskelin puistossa niin ryhmä islantilaisia turisteja tuli kysymään minulta neuvoja kielellään kun luulivat minua ulkonäön perusteella islantilaiseksi.
eri hiusvärillä (purkista) ja vaihtelevilla hius/meikkityyleillä on myös luultu mm. puoliksi kiinaiseksi ja japanilaiseksi + joku arabi luuli minun olevan turkkilainen..
Tummat silmät on
Vaikutusta lisää se, että puhun monia vieraita kieliä sujuvasti ja lähes ilman aksenttia. Useimmat yllättyy tästä ja luulee mun olevan natiivi, yleensä espanjalainen, mutta myös intialaiseksi ja turkkilaiseksi on epäilty.
mutta onhan näitä kokemuksia muillakin. Joskus kyllä ärsyttää, kun joku vieraampi ihminen ei osaa aloittaa keskustelua millään muulla kuin kysymällä, mistä maasta olen kotoisin. Hirveän monta kertaa olen joutunut bussissa tai ihan kaupan kassoillakin tilanteeseen jossa minulle huudellaan kuinka veronmaksajat elättävät minua ja kaiken saan ilmaiseksi. Nykyisin olen tullut rohkeammaksi ja saatan sanoa näille eläkeläistantoille (joita huutelijat poikkeuksetta ovat), että taitaa olla toisinpäin: minä akateemisena veronmaksajana taidan elättää heitä. Metrossa saa olla varuillaan lähes päivittäin: siellä on niin paljon nykyisin kulkijoita, joilla ei ole kaikki ihan kohdallaan, ja montaa heistä tuntuu minunkin naamatauluni ärsyttävän vain siksi, että sattuu olemaan ruskeat hiukset ja -silmät.
ja siis vasta sen jälkeen kun aloin puhumaan.
Mua on sanottu monia kymmeniä kertoja venäläisen / itäeurooppalaisen näköiseksi, ja taas ainakin 40 ihmisen mielestä en oo yhtään venäläisen näköinen. Myös äkkiseltään laskettuna vähän. 10 kertaa sanottu italialaisen näköiseksi. Muutamia kertoja ollaa oltu sitä mieltä, ett oisin Ranskasta, keski-euroopasta, Kreikasta, tsekistä, arabi, filippiineiltä/jtn "aasialaista" piirteissä...
Lähes joka kerta, kun tapaan uuden ihmisen kysytään, että mistä oon ja puhunko suomea. Samaistun vihaajiin.. Ihmiset on mielipiteineen niin rasittavia, että tekis mieli tirvata.
Ihan suomalainen oon. Tumma tukka ja ovaali naama. Ehkä se riittää joillekin.
Olen suomalaiseksi sangen tumma: isäni puolelta (tiettävästi, isä rasistina ei tunnusta) romani joko niin, että isäni on ½ tai kolmasosa mustalainen äitinsä puolelta...