Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luusereita ne, jotka käyttävät sairasloman loppuun vaikka eivät ole sairaita

Vierailija
11.04.2009 |

Itse olen niitä, jotka menevät töihin "pää kainalossa" - eli jos sairaslomalla olen, niin olen sitten ihan oikeasti sairas. Eikä minulla tulisi mieleenkään keikkua kaupungilla sairaslomani aikana!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä tietty kakspiipunen juttu. Tunnen niitä "luusereita", jotka hakee saikkua joka hemmitin päänsärkyyn ja selkäkipuun (ei este harrastuksille), mutta sitten on niitäkin jotka niska limassa vääntää ittensä hautaan. Mä yhdyn siihen mielipiteeseen, että kyllä tämä meidän hyvinvointiyhteiskunta "sallii" aika lailla saikulla kikkailunkin. Ja sekin on tosiaan tiedossa, että jos tuotannolista ja taloudellisista syistä pannaan pihalle, niin tollaset kesselit lähtee. Ja on vakuutukset tietty voimassa, mutta joskus on vaan vaikeeta löytää hyvää henkilökuntaa (varsinkin kun ei "paska"hommat kelpaa). T. puutarha-alan yksityisyrittäjä

Vierailija
2/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin tuot verorahoja, jos ryyppäät sairiksella antamuksella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ole mun murhe....ja todellakaan en kökötä täällä kämpässäni.Käyn siellä missä haluan,ryyppään ja biletänkin ei oo mun murhe jos työnanantajani on tollanen LUUSERI etää ei halua töitä järjestää.Kyse on isosta työnantajasta ei ole mikään pikku lafka....

Vierailija
4/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itsekin ollut yrittäjä. Työntekijäni lapsi oli sairaana ja työntekijä siis pois työstä, oma saman ikäinen lapseni makasi pahvilaatikossa työpaikalla samaan aikaan sairaana, yrittäjä ei voi aina jäädä sairasta lasta hoitamaan kotiin.

Mutta jos kohtelee työntekijöitä ihmisinä eikä mahdollisina luusereina, jotka kuitenkin käyttävät kaikki mahdolliset porsaanreiät hyväkseen, kohtelevat työntekijät yhtä joustavasti työnantajaa, ainakin näin minun kohdallani.

Vierailija
5/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ne on. Työnteko on työnantajan ja työntekijän välinen asia johon lääkäri ei voi puuttua, sairausloma on vain lääkärin suositus.

Vierailija
6/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakaan kuntatyönantajan vakuutus ei korvaa vahinkoa, joka sattunut sairauslomalle määrätyn työntekijän ollessa töissä. Ja tämän viestin sain esimieheltäni, joka kielsi tulemasta töihin.

Vierailija
7/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärit kirjoittavat liian hepposin perustein saikkua.

Vierailija
8/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän työpaikkalääkäri. Ei mistään lääkärintaidoista voi puhua. Suurinpiirtein tähän tyyliin, voi voi tuli haava sormeen. Lääkäri: ota nyt pari päivää saikkua :///

Vierailija
9/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutusyhtiöön työntekijän ominaisuudessa, että voinko mennä töihin aikaisemmin. Sieltä tuli tiukka ei. Sanottiin, että mikään vakuutus ei korvaa mitään jos jotain sattuu. Tämä oli vuonna 2000 tai 2001. Sen jälkeen en ole tarkistanut, mutta miksi olettaisin mitään muuta kuin mitä minulle on sanottu vakuutusyhtiköstä. Pelkästään työnantajan sanaan nyt en ainakaan luottaisi missään. :D

Jos haluaa lyhentää sairaslomaansa, siitä pitää neuvotella lääkärin kanssa. Kyllä sitä voi lyhentääkin sitten jos siltä näyttää, miksi sen pitäisi olla ylivoimaista.

Vierailija
10/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yrittäjä mutta en ole koskaan kuullutkaan, ettei työntekijää saisi ottaa takaisin töihin jos lääkäri on määrännyt neljä päivää saikkua ja tuleekin jo kolmantena. Olisikohan kyse kuitenkin niistä yli 9 päivää kestävistä lomista jolloin Kela maksaa palkan työntekijälle?

Olen myös sitä mieltä, että liian helposti irtoaa saikkua tk:stä. Ei sieltä ole varmaan ketään käännytetty pois jos on mennyt pahaa oloa valittamaan. Meillä oli kerran lastenhoitaja joka oli tosi usein maanantait pois kun oli muka "pientä lämpöä". Myöhemmin sain selville, että tyttö juhli joka viikonoppu. Ilmankos siitä pahaa oloa tulee työnantajan kustannuksella. Hitto että tympäsi!

Vierailija
11/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin menettänyt ääneni, mutta kuumetta ei ollut, vain vähän lämpöä. Sanoi vaan, etten saa puhua, että yritä selvitä jotenkin muuten työpäivästä.

Ja lääkäri tiesi, että olen opettaja! Yritin vielä kysyä, että miten muuten opettaja selviää, niin hän ehdotti, että laitan oppilaat hiljaiseen työhön...

Ok, varmaan olisi ollut hyvä idea jos en jostain syystä olisi kestänyt itse kuulla mitään. Mutta kuulossanihan ei ollut vikaa, vaan äänessä. Miten laitan laumoittain teinejä tekemään hiljaista työtä, jos en saisi periaatteessa rasittaa ääntä eli antaa ohjeita, vaatia oppilaita hiljaiseksi ja työhön ja kiertää sitten neuvomassa, kun tekevät sitä työtä?

Olin ihan pihalla, kun tulin vastaanotolta, hain antibiootit ja menin töihin. Selitin (kähisin) tilanteen esimiehelle, joka sanoi, että kolme päivää pidät nyt omalla ilmoituksella, et voi tehdä töitä noin. Onneksi lääkekuuri puri, tietysti ääni oli heikko vielä pitkään mutta ei kuitenkaan totaalisen kadonnut.

Vierailija
12/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä tosta tiedä.. mutta itse olen kyllä ollut ihan liiankin sairaana töissä.en tosiaankaan tiedä minkä takia. koska ei ole koskaan kiitosta tullut vaikka olen ihan kädet auki ollut töissä.

Vierailija
13/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, mikset antaisi työntekijäsi olla pois omalla ilmoituksella max 3 pv niin voisi poissaolot vähentyä. Niin ainakin meidän työpaikalla. Jos on kuumetta yhtenä päivänä, ollaan se päivä pois ja sillä selvä.

Vain luuserit vaatii työntekijöitään menemään jonottamaan lääkärin kaikenmaailman pikkuflunssien, kuumeiden ja mahtautien takia. Niin ei ainakaan parane että juoksentelee terkkarissa kun voisi levätä senkin ajan.

Vierailija
14/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos flunssan jälkeen lähtee liikkeelle liian aikaisin, voi sydän rasittua liikaa.

Muutama vuosi sitten oma mieheni sairasti flunssan. Parin päivän sairastamisen jälkeen hän tunsi olonsa niin hyväksi, että lähti juoksulenkille. Seuraavana aamuna hän pyörtyi ennen kuin ehti lähteä töihin, enkä saanut häntä millään jalkeille. Oli pakko tilata ambulanssi.

Onneksi sydämessä ei ollut pahempaa vikaa, mutta sydänfilmissä näkyi rasitusjälkiä, ja sairaalalääkäri kirjoitti viikon sairaslomaa.

Tietysti on jokaisen oma asia, jos haluaa olla töissä pää kainalossa, mutta kannattaa tiedostaa, että flunssan jälkitautina voi sitten tulla vaikka sydäntulehdus. Keuhkokuume lienee se vaarattomampi riski, mitä voi seurata, ja tietysti flunssan ja vatsataudin kohdalla riskinä on, että tartuttaa myös työtoverit, jolloin koko työporukka on puolikuntoinen.

Vierailija
15/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on väärää tietoa monessa paikassa.

Vierailija
16/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette usko, niin ottakaa häneen yhteyttä:

www.talouselama.fi/tyoelama/article213031.ece

Sairauslomalla saa mennä töihin

Yhä useampi tahtoisi olla töissä sairauslomasta huolimatta. Joskus myös työnantajat haluaisivat kutsua työntekijän töihin kesken sairausloman.

Elinkeinoelämän keskusliiton ylilääkäri Kari Kaukinen, saako sairauslomalla mennä töihin?

- Saa, jos sopii asiasta työnantajan kanssa ja jos työntekijä ja työnantaja ovat samaa mieltä työkyvystä. Työnantaja voi myös pyytää työntekijältä allekirjoitetun lausunnon, jossa työntekijä toteaa olevansa työkykyinen.

Jos työnantajaa epäilyttää, että sairaus pahenee tai hoito tai paraneminen hidastuu työhön tulemisen takia, voi työntekijän lähettää uudelleen työterveyshuoltoon. Työterveyshuolto voi arvioida, millaisia työtehtäviä työntekijä voi vaaratta tehdä.

Voiko työnantaja määrätä töihin sairauslomasta huolimatta?

- Työnantajalla on periaatteellinen oikeus esittää töihin tulemista, jos se katsoo, että työntekijä on työkykyinen. Määrääminen ei johda mihinkään, kyllä päätös pitää tehdä yhteistuumin.

Erimielisyyttä on tullut esimerkiksi tilanteessa, jossa työntekijällä on käsi paketissa ja työnantaja on pyytänyt tätä osallistumaan koulutustilaisuuteen sairauslomalla. Jos kipu ei estä osallistumista ja koulutus on vain istumista, on työntekijällä jopa velvollisuus osallistua.

Työnantajalla on myös periaatteellinen oikeus järjestää työntekijälle sairausloman ajaksi korvaavaa työtä, josta työntekijä suoriutuu ilman sairauden pahenemista.

Raukeaako tapaturmavakuutus, jos tulee sairauslomalla töihin?

- Yllättävän usein työnantajat toteavat, etteivät voi ottaa töihin, kun ei ole vakuutukset voimassa. Se on täyttä roskaa ja moneen kymmeneen kertaan selvitetty. Sellaisia vakuutusehtoja ei ole olemassa, että tapaturmaehdot eivät olisi voimassa, jos tulee niin sanotusti sairaana töihin.

Vierailija
17/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla joidenkin luuloilla ei siis ole mitään totuusperää.

Vierailija
18/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että minua työnantajana sieppoo, kun tk:ssa annetaan yleensä kolme päivää saikkua pikkulämpöön jotta ihmiset eivät ramppaisi heillä pyytämässä sitten lisää saikkua. Olen monelta sukulaiselta ja kaverilta kuullut, että sairaslomat käytetään loppuun asti vaikka sairaana ei oltaisi oltu enää pariin päivään. Missä on ihmisten moraali? Itse olen ihan pissassa kun työntekijäni (1 kpl) on sairaana ja sapettaa miettiä, onko oikeasti sairaana vai viettääkö päiväänsä jossain ihan muualla.

Vierailija
19/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla sen kolme päivää omalla ilmoituksella pois, joten harvoin tarvii mennä flussan ja kuumeen takia edes lääkäriin, kun ehtii siinä ajassa parantua.

Vierailija
20/32 |
11.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla on korkea työmoraali? Haastattelussa sitä ei valitettavasti näe.

Sitten kun niitä poissaoloja alkaa tulla, ei työntekijää voi laittaa poiskaan koska irtisanominen olisi laiton. Työntekijät ovat Suomessa kyllä niin kuninkaita ettei tosikaan :( Yritetään sitten yrittää ja työllistää tässä.

Juuri eräs tuttuni varasi sairaslomalla (flunssaa, kuumetta ) olevalle miehelleen parturiajan koska silloinhan on aikaa käydä tukanleikkuussa...