onko teillä kaikilla varaa matkustaa ulkomaille?
viittaan tällä keslusteluun jossa puhuttiin koulusta otettavista lomista.
En siis tarkoita mukavia reissuja Tallinnaan tai Tukholman risteilyä, vaan kauemmaksi tehtyjä lomia.
Eli käyvätkö kaikki oikeasti siellä ulkomaan lomilla?
Itsellä ei ole ikinä ollut varaa viedä lasta risteilyä kauemmaksi. Ja itse olen asunut töiden puitteissa Ranskassa, mutta ranta tms lomalla en ole ikinä ollut.
Ehkä siksi en osaa sinne kaivatakaan...
Ehkä mekin mennään sit jos lotossa paljonkin voitetaan joskus :)
Kommentit (51)
vaikka olemme ns. köyhyysrajan alapuolella eläviä. Säästän sillä, ettemme käy ravintoloissa tai kahviloissa koskaan, en ostele kalliita hajuvesiä, meikkejä tms. Emme polta, ja olemme absolutisteja. En tilaa lehtiä vaan luen ne kirjastossa. Keräämme oaljon marjoja ja teen itse kaiken ruuan. Näistä säästyy jo paljon rahaa.
Pitkä viikonloppu esim. Lontoossa maksaa pienellä vaivannäöllä kahdelta hengeltä n. 500 ekee, ja Euroopan isoissa kaupungeissa on vaikka mitä tekemistä ja näkemistä.
Missä ihmeessä te oikein asustatte/millä menette, jos noin paljon maksatte??!! Meidän seuraava viikon mittainen Lontoon-matka maksaa majoituksineen ja matkustuskuluineen alle 200 euroa/hlö. Lentojen osuus 50 euroa meno-paluu. Majoitus parin, kolmen tähden hotelli, hintaan sisältyy aamupala.
eli siis 5 yötä, 2 aikuista ja taapero ja lennot BlueOnella ja hotelli Bayswaterissa (2tähden) maksoi yhteensä noin 1000euroa. Aika viime tipassa tosin tilattiin.
Ja silti hotelli ei vastannut odotuksia, ei esim ollut lapselle pinnasänkyä tai edes mitään sänkyä, vaikka oli etukäteen varattu. En lapsen kanssa juuri tuon kuppaisempaan hotelliin lähtisi.
Olen nyt katsonut että jos yksin kävisin ostosreissulla ja tosiaan, kyllä sinne pääsee esim lennot ja hostelli noin 200 euroa per naama, mutta tämän halvemmalla en ole löytänyt.
Halvin olisi hostelli (vessat käytävillä), mutta niitä reissuja tein 90-luvulla Lontooseen ihan tarpeeksi, joka kesä.
Olen kanssa kuullut, että "kaverin kaverit" tekee näitä tosi halpoja Lontoonreissuja, ja vaikka itse paljon vertailen hintoja ja vaihtoehtoja, en ole kyllä noin halvalla mitään löytänyt.
Nyt hilkulla olisi EasyJetin lennot syyskuulle (noin satasen menopaluu) ja hotelli. Mutta en mitään erityisen halpaa ole löytänyt.
Mitä palvelua käytät? Mistä etsit hotellit?
Itse olen käyttänyt vaan TravelLinkin hakukonetta, sitten sitä kautta olen varannut.
Kyllä tiesin tuota tonnin matkaa (2+1 hlöä) varatessani, ettei se mikään halpa ollut, mutta viikkoa ennen reissua vasta varasin.
Mutta seuraavan reissun heitän varmaan itsekseni ja budjetiksi olen asettanut juuri tuollaisen 250 euroa lennot+hotelli 3 yöltä - ei perheenäiti uskalla sen kauempaa reissussa yksin olla, tulee lapsia ikävä. Aiemmalla reissulla lapsi oli mukana, toinen oli vasta masussa.
ne lapset sitä ymmärrä ollaanko kalliisti ulkomailla vai ihan vaan kotomaassa! Niille parasta on se kun perhe viettää yhteistä aikaa vaikka sitten teltassa leirintäalueella ja hyvät eväät mukana! (ja kun vielä vanhemmat ois selvinpäin..)Itse en oo ainakaan kokenut jääväni mistään paitsi vaikken oo ees risteilylle päässy kun vsta "isona".. Vaunulla ollaan reissattu! Ootte ällöjä..
Kyllä asuntovaunu tulee kalliimmaksi kuin reissut ulkomailla, ellei sitä vaunua varasta jostain.
Tulee mieleen tästä kirjoittajasta ne tyypit jotka hehkuttaa "meille riittää ihan kesämökillä oloilu, tulee halvemmaksi".
Juu, niin varmaan tulee halvemmaksi laittaa ensin 140 000 euroa kesämökkiin ja sitten lomailla siellä "ilmaiseksi".
Yleensä kanarialla all inclusive matkoilla.
Seuraava matka on Dominikaaniseen tasavaltaan. Maksaa 4500 egee, on all inclusive.
Matkaan lisää vielä kotimaan lennot ja yö Helsingin päässä hotellissa.
Maksetaan matka kylläkin aurinkomatkojen korteillamme.Maksetaan sit takas kerran kuussa 200 egee kumpikin.
Ollaan ennen lasta reissattu noin 15 etelänmatkaan; Intia, Egypti ja Thaimaa ym kahdestaan. Nautittiin valtavasti matkustelusta kahdestaan 10v aikana.
Sitten kun vihdoin saimme lapsen niin haluamme jälleen matkustaa muttei samalla tavalla kuin ennen. Lapsen kanssa kohteet muuttunut Kanariaan ja Välimerelle "turvallisempiin" ja tutumpiin kohteisiin. Lisäksi kohteiden valintaan vaikuttaa myös se mistä saa parhaat lapsialennukset.
Rakennettiin myös välillä pari vuotta omakotitaloa niin ei ollut mahdollista matkustaa mutta nyt kun talo valmis niin matkakuume taas "herännyt". Ainakin uskon että 5v jo muistaa matkoista paljon ja nautimme valtavasti matkojen suunnittelusta ja odotuksesta. Yhdessä katsomme matkojen valokuvia diaesityksenä ja kaikki tuo tuntuu muistuvan. Lisäksi matkoilla on ollut mukava nähdä eläinpuistoissa krokotiileja ja apinoita ym eläimia joita ei täällä näe.
Meidän mielestä on mukavaa kun palatesssa matkalta on jo seuraava matka varattuna eli 1-2 matkaa vuodessa sopiva tahti eikä taloudellisesti liian tiukkaa kun molemmat kokopäivätyössä ;)
Tulot on ok/keskitasoa, mutta meillä on tietyt perusvalinnat: syömme hyvin (myös ravintoloissa), olemme hyvin puettuja ja asumme kauniissa kodissa. Sitten taas: me emme harrasta mitään maksullista (lukuunottamatta satujumppa, vuosimaksu 25 Euroa) ja kuljemme yhdellä autolla, joka sekin on jo 6 vuotta vanha. Minä värjään itse tukkani ja en käy koskaan missään kauneushoidossa yms. Meillä on varaa myös matkustaa se kaksi reissua vuodessa. Kai sitä halvallakin matkustaisi, mutta me halutaan kiva kohde ja tasokas hotelli + lomalla pitää voida käyttää vähän rahaakin. Kuulostaa kyllä tosi pieneltä, jos nykypäivänä joku pärjää 200-300 Eurolla viikon ulkomailla, jos kohde nyt ei ole ihan puoli-ilmainen kehitysmaa. Mun vanhemmat, supernuukailijat, kuluttaa sentään 400 Euroa viikossa Kreikassa ja syövät siis omia keitoksia hotellissa. Musta lomalla on just kiva, että saa aina istua valmiiseen pöytään ja ostaa rantakadulta jätskit.:)
Hyvin pienituloisia olemme. Oma asunto on maksettavana ja kaksi lasta. Silti matkustamme ulkomaille joka vuosi. Välillä parikin kertaa. Ollaan käyty Brasiliassa, Kanarialla, Thaimaassa ym ym. Ja kyllähän se hyvin pitkälle tuo raha valinnoista saadaan!
*Meillä ei käydä juurikaan kanpaajalla, vain minä äiti käyn pari kertaa vuodessa
*en käy koskaan kosmetologeilla enkä muissakaan hoidoissa tai hieronnoissa
*harrastuksemme ovat ilmaisia
*emme juo alkoholia, emme juurikaan käy baareissa
*ostamme harvoin uusia vaatteita
ym ym.
Olen aikoinani pystynyt jopa alimmasta opintotuesta säästämään etelänmatkan, kun niin halusin. Meille on tulossa kolmas lapsi ja ollaan mietitty, että ei matkustettaisi enää niin kauhean usein. Tulevaisuudessa voitaisiin matkustaa joka toinen matka kaksin miehen kanssa ja joka toinen sitten lasten kanssa...
Meneehän siihen rahaa, mutta on kyllä joka pennin arvoista!
Käydään kerran vuodessa kaupunkilomalla miehen kanssa kaksistaan ja otetaan matkasta irti enemmän kun ei ole lapsia mukana.
Voimme myös matkustaa halvemmalla kun voi tinkiä esim hotellin laadusta ja syödä esim katukojuista.
Lomalla sitten käydään lasten kanssa lapsille mieluisat kylpylät ja risteilyt.
Lomamatka voi olla lapselle yllättävän rankka, varsinkin jos se sisältää paljon aikuisille suunnattua ohjelmaa ja liikkumista. Toisaalta pelkkä allasalueella löhöäminen ei oli meidän aikuisten mielestä lomamatkan hinnan väärti.
Meillä kyllä oli lennot ja majoitus reilu 300e (3 yötä, hostellissa 2 hengen huoneessa). Lisäksi meni 40e bussit lentokentältä keskustaan, ja sitten kaikki muu eli syömiset ja kulkemiset (julkisen liikenteen päiväliput)eli yhteensä n. 800e koko reissu. Ei shoppailtu kuin 100 eurolla. Eikä eletty leveästi muutenkaan. 3 kertaa syötiin ravintolassa. Toki sitä vois jollain kolmioleivillä elää, mutta se ei meillä yleensä ole se reissaamisen pointti tällasella lyhyellä kaupunkilomalla ainakaan. Ehkä jos kauemmaksi lähtisi tulisi pihtailtua enemmän.
Meillä muuten 7 hengen perhe, keskitulot 3000-3500 jossa lapsilisät ja asumistulot laskettu mukaan.
Pitkä viikonloppu esim. Lontoossa maksaa pienellä vaivannäöllä kahdelta hengeltä n. 500 ekee, ja Euroopan isoissa kaupungeissa on vaikka mitä tekemistä ja näkemistä.
Missä ihmeessä te oikein asustatte/millä menette, jos noin paljon maksatte??!! Meidän seuraava viikon mittainen Lontoon-matka maksaa majoituksineen ja matkustuskuluineen alle 200 euroa/hlö. Lentojen osuus 50 euroa meno-paluu. Majoitus parin, kolmen tähden hotelli, hintaan sisältyy aamupala. Muutoinkin ruokaa saa halvalla Lontoon kokoisessakin kaupungissa: esim. Camdenin katukeittiöt, Tescosta punnalla pastasalaaattia tai sandwichejä jne. Suurin rahareikä itsellä on ostokset, joihin menee tuplaten tuo matkan hinta.. Me matkustelemme aika paljon ja kokoamme matkat aina itse: netin kautta lennot ja hotellit/hostellit. Säästää todella merkittävästi!
Itse olen yliopisto-opiskelija ja teen siinä sivussa jonkin verran töitä. Matkustelemme aika paljon, ja oikeastaan kaikki raha menee johonkin "kivaan", ei koskaan säästöön. Lasten kanssa tällainen elämäntyyli ei tietenkään olisi mahdollista..Nyt voi höpöillä huolettomasti tilin tyhjäksi, kun on vastuussa vain itsestään.
Pointtini siis: jos osaa käyttää tietokonetta, osaa varmasti koota itselleen tyydyttävänhintaisen matkan. Ei kannata maksaa tyhjästä matkatoimistoille tai vastaaville.. Ja vaivannäöstä ei kyllä tarvi puhua: itse ainakin tykkään suunnitella matkaa netin kautta, selailla vaihtoehtoja ja muuta. Suosittelen!
Matkat ovat halpoja ja ihminen voi säästää pienistäkin tuloista.
Tupakka ja kalja pois niin kummasti tilille kertyy vaan rahaa...
Meillä kyllä oli lennot ja majoitus reilu 300e (3 yötä, hostellissa 2 hengen huoneessa). Lisäksi meni 40e bussit lentokentältä keskustaan, ja sitten kaikki muu eli syömiset ja kulkemiset (julkisen liikenteen päiväliput)eli yhteensä n. 800e koko reissu. Ei shoppailtu kuin 100 eurolla. Eikä eletty leveästi muutenkaan. 3 kertaa syötiin ravintolassa. Toki sitä vois jollain kolmioleivillä elää, mutta se ei meillä yleensä ole se reissaamisen pointti tällasella lyhyellä kaupunkilomalla ainakaan. Ehkä jos kauemmaksi lähtisi tulisi pihtailtua enemmän.
Meillä muuten 7 hengen perhe, keskitulot 3000-3500 jossa lapsilisät ja asumistulot laskettu mukaan.
karsisimme kaikki menot minimiin.
Haluamme kuitenkin elää koko vuoden mukavasti eikä siten, että koko vuosi pihdataan sen vuoksi, että säästetään lomamatkaan.
3 lasta ja 2 aikuista ei pysty matkustamanaa kovin halvalla mikäli
- haluaa suorat lennot
- haluaa majoituksen sopivan matkan päästä lentokentältä
- säällisen majoituksen, missä on kaikille sängyt ja huone mikä on hyvää tasoa
3 pienen lapsen kanssa ei yksinkertaisesti jaksa viettää puolta päivää lentokentällä odottamassa jatkolentoa tms. Lisäksi veikkaan, että kaikki nämä halvalla matkustavat eivät laske mukaan kaikkia kuluja mitkä matkaan sisältyvät lähtien matkasta lentokentälle/ auton säilytys kentällä/ matkavakuutus/ kaikki syömiset ja kahvit kentällä ja koneessa/ matkakulut kohteessa/ tallelokeron vuokra/ mahd. ilmastoinnin maksu jne. Rahaa palaa äkkiä monta kymppiä sinne tänne ja yhtäkkiä puhutaankin jo satasista.
Matkakulut kun eivät ole vain lento + hotelli!
No, kertokaapas nyt viisaammat, että mistä me laitetaan säästöön ulkomaan matkaan rahat!?
Miehen palkka (8.30-18 töissä arkisin) on 1400e/kk, minun kotihoidontuki 480e/kk, lisänä tietysti huimat lapsilisät kolmesta lapsesta. Asuntolainan ja laskujen jälkeen on tosi hienoa jos vielä loppu kuusta on rahaa ruokaan.
Ja ennenkuin kukaan ehtii sanomaan, kyllä, tämä on ihan oma valinta, rakastamme lapsiamme, ja jokainen on suunnitellusti tehty. Haluan hoitaa lapset kotona kun ovat pieniä, ja siksi karsimme kaiken turhan pois.
Särähti nyt vaan korvaan niin pahasti tuo "valintakysymys"..
Kyllä tekisi ihan hyvää monille miettiä tovi sitä, että kaikille raha ei tule yhtä helposti, vaikka tekisi pitkää päivää töissä.
Ja edelleen, näin loppuun, painotan sitä, että tämä niukkuus on oma valintamme, joskus vaan ottaa suoraan sanottuna ohimoon se, että jotkut ei vaan pysty ymmärtämään sitä, ettei kaikilla ole rahaa.
Ihana tilanne teillä. Mies tekee vain arkisin töitä ja sinä olet kotona. Kyllä lapset muistavat tämän vanhempana.
Maailma on olemassa vielä silloin kun teidän rahatilanne paranee.
Asioissa kaikki voidaan olla eri mieltä, minä henk koht en näe järkeä että jotain kapaloikäistä raahataan maailman kolkkiin.
Itse ajattelin lähteä shoppailumatkalle kohta Nykkiin, kun matkakumppanin mies saa vaan kotipäivät sovittua kiinni. Mutta lapsia en sinne mukaan ottaisi, kotona on hyvä olla isän kanssa.
Vaikka ihana olisi viedä lapset edes joskus etelänlomalle..
Me käydään sellaisilla 300-400 äkkilähtöreissuilla yleensä. Jos ne suuntautuvat esim. Turkkiin, Kreikkaan tai vaikka Kanarialle, siellä elää kaksi ihmistä ravintolaruualla viikon helposti 200-300 sadalla. Eli ei se nyt kovin paljon maksa. Pitkä viikonloppu esim. Lontoossa maksaa pienellä vaivannäöllä kahdelta hengeltä n. 500 ekee, ja Euroopan isoissa kaupungeissa on vaikka mitä tekemistä ja näkemistä.
Minä yh matkustan joka vuosi lapsen kanssa jonnekkin kaksistaan. Eikä todellakaan reissata minkään elatusapujen turvin. Ihan eletään pienen palkkani turvin ilman yhteiskunnan tukia.
Valintoja voi tehdä monissa asioissa... harvoin ostetaan vaatteita normaalihinnoilla... lähinnä alennusmyynneistä ja kirpputorilta. Ruoka on perusruokaa ilman kalliita hienouksia. Matkustaminen on meidän valintamme.
Nyt on varaa ihan tulojen puolesta kevyestikin. Ei tunnu missään. Mutta aiemmin opiskelijana tehtiin tosiaan tietoisia valintoja että reissuun päästiin silloinkin. Asuttiin soluasunnossa ja elettiin muutenkin niukasti. Valitoja valintoja.
en saa edes palkkaa sen vertaa kuussa
400+400+300+300=1400e
lisäksi kaikki muu mihin menee rahaa eli kyllä sinne väh 2000e uppoaa
miehen bruttopalkka on 4200€, joten kyllä siitä käteenkin jonkun verran jää. Mutta minä olen nyt opiskelija aikuiskoulutustuella ja putoan siltä vuoden kuluttua tavalliselle opintotuelle, joten meillä SÄÄSTETÄÄN. Säästötileillä makaa usemmankin kaukomatkan verran rahaa. Mutta on kai se fiksumpaa näin, kuin kituuttaa myöhemmin viimeistä senttiä.
Tallinnassa käydään kyllä pari kertaa vuodessa.
lähes ilmaiseksi? Ryanairilla?? Lontoo on sikäli vaikea kaupunki ettei siellä oikein viitsi ottaa alle 100€/yö hotellia kun niiden taso on niin huono. Voi saada ihan mitä tahansa majoitukseksi, vinttikomeron ilman vessaa tms. Ja toisaalta meillä tuo syöminen on tärkeä osa matkaa joten ihan sämpylälinjalla ei viitsi kärvistellä. Etnisistä ravintoloista tosin 3£ saa mahansa buffetista täyteen.
Nyt ollaan lähdössä Pariisiin ja lennot (toinen pisteillä) maksoi jotain kolmisen sataa yhteensä, majoitus siistissä hotellissa (vähän sama ongelma kuin Lontoossa) 3* 400€/3 yötä. Siihen sitten satanen per päivä ruokarahaa ja nähtävyydet niin kyllä meillä to-su menee hyvinkin reilu tonni koko reissuun. Yleensä ostan vielä vaatteeni näiltä reissuilta mielummin kuin Suomesta sekä tietty ihania ruokia kotiin tuotavaksi.... +300€??