onko teillä kaikilla varaa matkustaa ulkomaille?
viittaan tällä keslusteluun jossa puhuttiin koulusta otettavista lomista.
En siis tarkoita mukavia reissuja Tallinnaan tai Tukholman risteilyä, vaan kauemmaksi tehtyjä lomia.
Eli käyvätkö kaikki oikeasti siellä ulkomaan lomilla?
Itsellä ei ole ikinä ollut varaa viedä lasta risteilyä kauemmaksi. Ja itse olen asunut töiden puitteissa Ranskassa, mutta ranta tms lomalla en ole ikinä ollut.
Ehkä siksi en osaa sinne kaivatakaan...
Ehkä mekin mennään sit jos lotossa paljonkin voitetaan joskus :)
Kommentit (51)
ottaa iltatyön ja kustantaisitte sillä reissut. Vaikka lehdenjakoa tms. Valintoja valintoja.
(viime vuosin Budapest, Itlia, New York, ranska jne) millekään perusrantalomille emme lähde, sillä hotellialueiden katselu ei ole meille intohimo vaan haluamme kokea jotain aitoa, siksi vuokraamme yleensä talon ja auton. Olemme kyllä monesti ihmetelleet että miten monilla pienempi tuloisilla tutuilla on varaa matkustaa esim. 2 kertaa vuodessa, kunnes selvisi. Moni jättää lainanlyhennykset väliin ja maksaa vaan korot että pääsee matkustelemaan. En ihan ymmärrä tuota, mutta valintansa kullakin!!
joko kaksin tai lapsen/lasten kanssa. Mutta se edellyttää valintoja; meillä ei pukeuduta merkkivaatteisiin eikä harrasteta (muuta kuin sitä matkustamista:D). Yleensä matkat rahoitetaan pienillä bonuksilla tai lomarahoilla, emme säästele sen kummemmin.
Netistä otetaan halvat lennot ja vuokrataan talo viikoksi tai kahdeksi kohdemaasta.
Pitkä viikonloppu esim. Lontoossa maksaa pienellä vaivannäöllä kahdelta hengeltä n. 500 ekee, ja Euroopan isoissa kaupungeissa on vaikka mitä tekemistä ja näkemistä.
Missä ihmeessä te oikein asustatte/millä menette, jos noin paljon maksatte??!! Meidän seuraava viikon mittainen Lontoon-matka maksaa majoituksineen ja matkustuskuluineen alle 200 euroa/hlö. Lentojen osuus 50 euroa meno-paluu. Majoitus parin, kolmen tähden hotelli, hintaan sisältyy aamupala. Muutoinkin ruokaa saa halvalla Lontoon kokoisessakin kaupungissa: esim. Camdenin katukeittiöt, Tescosta punnalla pastasalaaattia tai sandwichejä jne. Suurin rahareikä itsellä on ostokset, joihin menee tuplaten tuo matkan hinta.. Me matkustelemme aika paljon ja kokoamme matkat aina itse: netin kautta lennot ja hotellit/hostellit. Säästää todella merkittävästi!
Itse olen yliopisto-opiskelija ja teen siinä sivussa jonkin verran töitä. Matkustelemme aika paljon, ja oikeastaan kaikki raha menee johonkin "kivaan", ei koskaan säästöön. Lasten kanssa tällainen elämäntyyli ei tietenkään olisi mahdollista..Nyt voi höpöillä huolettomasti tilin tyhjäksi, kun on vastuussa vain itsestään.
Pointtini siis: jos osaa käyttää tietokonetta, osaa varmasti koota itselleen tyydyttävänhintaisen matkan. Ei kannata maksaa tyhjästä matkatoimistoille tai vastaaville.. Ja vaivannäöstä ei kyllä tarvi puhua: itse ainakin tykkään suunnitella matkaa netin kautta, selailla vaihtoehtoja ja muuta. Suosittelen!
vaikka tulot ovat sinänsä hyvät. Meillä on iso asuntolaina ja kolme lasta ja elämme ns. omillamme.
ja me olemme valinneet, että emme matkustele ulkomaille.
Ei kiinnosta raataa kolmivuorotyön lisäksi lehdenjakajana ja panna taloutta niin tiukille, ettei muuhun ole varaa.
Lisäksi muutenkin haluaisin maapallon säästyvän lapsenlapsillekin sellaisessa kunnossa, että heillä olisi hyvä elämä.
Mutta elämä on valintoja täynnä ja tämä on meidän valintamme.
ei ole meilläkään varaa matkustella ulkomaille.
Töissä käydään, mutta sen verran pienet palkat, ettei reissuihin ole nyt mahdollisuutta.
Kuuntelen mieluusti toisten matkatarinoita ja toivon, että jonain päivänä mekin päästäis jonnekin, koko perhe.
Toivotaan ap, että teillekin vielä tulee aika jolloin pääsette reissaamaan:)
Me käydään sellaisilla 300-400 äkkilähtöreissuilla yleensä. Jos ne suuntautuvat esim. Turkkiin, Kreikkaan tai vaikka Kanarialle, siellä elää kaksi ihmistä ravintolaruualla viikon helposti 200-300 sadalla. Eli ei se nyt kovin paljon maksa. Pitkä viikonloppu esim. Lontoossa maksaa pienellä vaivannäöllä kahdelta hengeltä n. 500 ekee, ja Euroopan isoissa kaupungeissa on vaikka mitä tekemistä ja näkemistä.
ne lapset sitä ymmärrä ollaanko kalliisti ulkomailla vai ihan vaan kotomaassa! Niille parasta on se kun perhe viettää yhteistä aikaa vaikka sitten teltassa leirintäalueella ja hyvät eväät mukana! (ja kun vielä vanhemmat ois selvinpäin..)Itse en oo ainakaan kokenut jääväni mistään paitsi vaikken oo ees risteilylle päässy kun vsta "isona".. Vaunulla ollaan reissattu! Ootte ällöjä..
Valitettavsti kirjoituksestasi paistaa läpi kateus...itse pidämme ulkomaanmatkailusta, ja jos kotimaanmatkailu tuo teille ja lapsillenne hyvän mielen niin siitä vaan. Vai vielä ällöjä :)
ne lapset sitä ymmärrä ollaanko kalliisti ulkomailla vai ihan vaan kotomaassa! Niille parasta on se kun perhe viettää yhteistä aikaa vaikka sitten teltassa leirintäalueella ja hyvät eväät mukana! (ja kun vielä vanhemmat ois selvinpäin..)Itse en oo ainakaan kokenut jääväni mistään paitsi vaikken oo ees risteilylle päässy kun vsta "isona".. Vaunulla ollaan reissattu! Ootte ällöjä..
Ja tarkoituksella koululomaviikkojen ulkopuolella. Etuna on että matkan saa edullisimmin, ei ole ruuhkaa lomakohteissa, töistä saa helpommin lomaa ja matkaa ei tarvitse suunnitella vuotta aikaisemmin.
Koulusta lomaa on aina järjestynyt. Sitä paitsi Suomen koulujärjestelmä on sellainen, että parissa viikossa ei tipu kärryiltä vaikka ei tekisi mitään läksyjä.