onko teillä kaikilla varaa matkustaa ulkomaille?
viittaan tällä keslusteluun jossa puhuttiin koulusta otettavista lomista.
En siis tarkoita mukavia reissuja Tallinnaan tai Tukholman risteilyä, vaan kauemmaksi tehtyjä lomia.
Eli käyvätkö kaikki oikeasti siellä ulkomaan lomilla?
Itsellä ei ole ikinä ollut varaa viedä lasta risteilyä kauemmaksi. Ja itse olen asunut töiden puitteissa Ranskassa, mutta ranta tms lomalla en ole ikinä ollut.
Ehkä siksi en osaa sinne kaivatakaan...
Ehkä mekin mennään sit jos lotossa paljonkin voitetaan joskus :)
Kommentit (51)
muttei olla käyty kertaakaan lasten kanssa ulkomailla, koska mies ei halua lähteä kiukuttelevien lasten kanssa mihinkään. Lapsilla on tosin passit, koska oli tarkoitus matkustaa kun olivat 11kk, mutta sit saatiin tontti ja aloitettiin rakentamaan.
Toistaiseksi meille on riittänyt Suomen kylpylälomat.
Lennot ja hotelli 375 + 375 = 750. Ruuat 66 + 33 = 99 koko viikolta (otettiin puolihoito). Ja tulihan sitä tietty ostettua jotain pientä syötävää ja huvitusta lapselle lisäksi sekä yksi päivän retki ns. sivistävään kohteeseen (n. 60 euroa), joten rahaa meni kahdelta ihmiseltä viikolta aika tarkalleen 1000 euroa. Eikä ollut lähellekään halvin tekemämme reissu.
muttei olla käyty kertaakaan lasten kanssa ulkomailla, koska mies ei halua lähteä kiukuttelevien lasten kanssa mihinkään.
Paljosta jäätte kaikki paitsi! Sen toki ymmärrän, jollei ole varaa lähteä, mutta muuten?!
Meidän 5-vuotias oli juuri 13. kertaa ulkomailla, ja kaikilla oli yhtä kivaa!
siinä on vaan se paha puoli että siitä tulee himo.
Juuri oltiin tytön kanssa Keski-Euroopassa kaupunkilomalla matka+hotelli maksoi yhdeltä 175€/ viisi päivää(tyttö on niin iso että maksaa saman kuin aikuinen) halvemmallakin olisi hotelli löytynyt mutta haluttiin kaupungin keskustaan. Mitä sitten rahaa kuluu reissussa on ihan valinnoista kiinni ja ostoksista.
Meillä säästetään ihan ruuassa, tai minusta kyllä tuntuu että meillä syödään paremmin kuin niissä perheissä missä ei säästetä eli tehdään ruoka alusta asti itse. Vielä enemmän säästyisi jos viitsisi leipoa leipää useammin. Samoin säästetään vaatteostoksissa kun ostetaan niitä matkoilta kun kerran saa halvemmalla.
muttei olla käyty kertaakaan lasten kanssa ulkomailla, koska mies ei halua lähteä kiukuttelevien lasten kanssa mihinkään.
Paljosta jäätte kaikki paitsi! Sen toki ymmärrän, jollei ole varaa lähteä, mutta muuten?!
Meillä on 4-vuotiaat kaksoset. Ennen lapsia reissattiin 1-3 kertaa vuodessa. Mulla olis kauhee matkakuume.
Ilman lapsia olen käynnyt ulkomailla.
Vuokra 500€/kk ja toinen lapsi tulossa. Eli ei todellakaan ole.
Kyllä mekin miehen kanssa aiemmin matkustettiin (opiskelijoita molemmat). Säästettiin kaikesta mahdollisesta, syötiinkin huonosti ja tehtiin töitä koulun ohella niin että opiskelujakin häiritsi jotta päästäisiin reissuun. Halvalla elettin, saatettiin esim nukkua juna-asemilla muutama yö, muuten junassa istumapaikoilla. Mutta maailmalle oli päästävä.
Mutta näillä tuloilla ei lasten kanssa mennä minnekään. Joskus tilillä on rahaa tosi halvan äkkilähdön verran, mutta ei olla nii hulluja että pistettäsiin tili nollille matkan takia, kun on vauvan tarvikkeet hankkimatta.
1,5 vuotiaan kanssa solumajoitukseen.. Mielummin jään kotiin. Onkos sinulla lapsia joka ehdotit solumajoitusta? Kun kyse oli koulujen lomista niin luulin että puhuttiin nimenomaan lapsiperheiden matkaamisesta.
Tietenkin voisi lopettaa koulut ja mennä kauppaan tai siivoamaan täyspäiväisesti, mutta me haluamme mieluummin opiskella ja olla kotona lasten kanssa. Valintojapa hyvinkin. Jos rahaa enemmän olisi niin muuttaisimme kolmioon. Jos sittenkin jäisi jotain käteen, hankkisimme auton. Sen jälkeen menisimme lomalle. Ainahan siitä haaveillaan, mutta aurinko saa odottaa meitä vielä vähintään 3 vuotta, todennäköisesti jopa 5 vuotta. Ensimmäinen vuosi esikoisen syntymän jälkeen oli haikea, mutta nyt matkakuume on laskenut. Kaikki aikanaan.
T: pariskunta joka on n.40-vuotiaita kun lapset muuttavat kotoa. Silloin ollaan vielä nuoria, mutta jo vapaita ja kohtuu varakkaita. Silloin on taas varaa matkailla ja vaikka maksaa nuorillekin maailman näkemistä.
No, kertokaapas nyt viisaammat, että mistä me laitetaan säästöön ulkomaan matkaan rahat!?
Miehen palkka (8.30-18 töissä arkisin) on 1400e/kk, minun kotihoidontuki 480e/kk, lisänä tietysti huimat lapsilisät kolmesta lapsesta. Asuntolainan ja laskujen jälkeen on tosi hienoa jos vielä loppu kuusta on rahaa ruokaan.
Ja ennenkuin kukaan ehtii sanomaan, kyllä, tämä on ihan oma valinta, rakastamme lapsiamme, ja jokainen on suunnitellusti tehty. Haluan hoitaa lapset kotona kun ovat pieniä, ja siksi karsimme kaiken turhan pois.
Särähti nyt vaan korvaan niin pahasti tuo "valintakysymys"..
Kyllä tekisi ihan hyvää monille miettiä tovi sitä, että kaikille raha ei tule yhtä helposti, vaikka tekisi pitkää päivää töissä.
Ja edelleen, näin loppuun, painotan sitä, että tämä niukkuus on oma valintamme, joskus vaan ottaa suoraan sanottuna ohimoon se, että jotkut ei vaan pysty ymmärtämään sitä, ettei kaikilla ole rahaa.
Toisaalta ollaan ostettu omakotitalo jota maksellaan tässä pois ja lapsilla on aina ollut kunnolliset vaatteet ja muut varusteet, ruoastakaan ei olla pihtailtu ja ollaan kaikki harrastettu. Eli valintakysymyksiä. Jos oltaisiin muussa pihtailtu niin olisi ollut varaa.
tai tehdä lapset kun vielä opiskelee.Tai olla työssä josta saa palkkaa 1400€. Tai tehdä kolme lasta huonossa taloudellisessa tilanteessa. Silloin valitsee ettei matkusta.
Kuitenkin tiedän perheeen, jossa äiti on lähihoitaja ja isä ampparikuski ja käyvät vuosittain Thaimaassa tms koko viisi henkinen perhe ja maksavat asuntoa samalla.
Meillä on 4-vuotiaat kaksoset. Ennen lapsia reissattiin 1-3 kertaa vuodessa. Mulla olis kauhee matkakuume.
Ilman lapsia olen käynnyt ulkomailla.
Taalla kanssa kaksoset. Jo tosin vahan vanhemmat. Voin kertoa, etta harmittaa kun emme reissanneet enemman kun lapset olivat pienia. Pienten kanssa esim. yosijat ja ruokailu maksavat huomattavasti vahemman. Joten menoksi vaan! Myohemmin on kalliimpaa ja hankalampaa.
HIRMUINEN SUMMA!!! Meille siis... Meidän palkat yhteensä n.3000€/kk nyt, aiemmin eletty n.8v reilun 1000€ kuukausituloilla... Mut halutaan silti LOMAA, aikaa koko perheelle, KAUKANA arjesta,,, Sit voi vaikka säästää muusta/tehdä ylimääräisiä työpäiviä (me molempia..) niin on mahdollista lapsillekin näyttää maailmaa!
Siinä kerrottiin, että sillä saastemäärällä, joka syntyy, kun 4 henkinen perhe matkustaa Thaimaan lomalle, ajaisi autoa kahdeksan vuotta.
Millaisen maailman kukakin haluaa lapsille ja lapsenlapsille jättää...
tukien kanssa rahaa saan n.1000e kuussa ja kyllä ollaan matkusteltu lapsen kanssa, rahaa on jos osaa säästää! Vuokra on 500e/kuussa mutta muuten käytänkin rahaa harkiten, vaatteet ostan molemmille pääasiassa käytettynä. Töissä ollessani en myöskään ansainnut kovin paljon enempää ja kyllä silloinkin tuli matkusteltua ainakin kerran vuodessa.
Juuri oltiin Kanarialla, äkkilähtö meiltä molemmilta yhteensä alle 300e. Saksaan olemme lähdössä kesällä..Ostan aina halvimmat mahdolliset suorat lennot.
Lisäksi mulla on säästöjä muutama tuhat euroa, jotka siis olen näistä pienistä tuloistani itse säästänyt. Monet kaverini kyllä ihmettelevät miten onnistun säästämään sillä vaikka heillä on puolisot ja molemmat käyvät töissä ei kuulemma ole varaa matkustaa.
mies tekee ammatikseen jos on töissä 9,5h/pvä ja saa tuon verran palkkaa. Perheellinen ihminen..huh
siis kun nykyään EI VOI olla tiedostamatta sitä, että lentoliikenne on pahimpia ilmakehän saastuttajia, niin että reissataan sitten lentokoneella monesti vuodessa ihan huvittelutarkoituksessa...
Kerran vuodessa yhteisen lomamatkan ymmärrän kyllä.
Meillä nää ympäristöasiat merkitsee jonkun verran vaikka rahaa olisi matkustella vähintään kerran vuodessa. Yh olen, kaksi lasta ja tällä hetkellä hyvin pienet tulot - mutta myös pienet menot ja rahaa sukanvarressa :)
(onnekkailla) on ollut varaa matkustaa joka vuosi useampaan kertaan lapsen koko 10-vuotisen elämän ajan. Minusta tuntuu, että vasta viime vuosina lapsi on oikeesti alkanut saamaan reissuista muuta kuin mukavaa yhdessäoloa vanhempien kanssa ja ehkä aurinko/uiminen erityiskivaa talvella.
Itse en lapsena matkustellut mihinkään, ei edes risteilyille. Sukulaisvierailuja tehtiin muutaman sadan kilometrin säteellä. Sivistyä ja nähdä maailmaa olen ehtinyt sitten myöhemmin ihan urakalla.
ollaan oltu siellä jotain 15 kertaa. aina lapsi on saanut koulusta lomaa. nytkin 3 viikkoa, eikä mitään ongelmaa. koulusta tulee tehtäviä mukaan, jotka tehdään loman aikana. lapsi 11v, joka on oikein innokas harjoittelemaan myös englantia. lapsi kävi myös sukelluskurssin ja pääsee nyt meidän vanhempien kanssa mukaan katselemaan merenalaista maailmaa :)
meillä siis valinta matkustaa ja ehkä sitten karsia jostain muusta. ei tosin nyt tuu hirveesti mieleen, että mitä se on. tässä kuussa tietty joutuu vähän miettimään, millasta ruokaa ostetaan. tosin ei siinäkään kauheesti.
mutta kuten sanottu, matkailu avartaa mieltä ja tekee ihan hyvää välillä vaan olla ja nauttia toisenlaisesta kulttuurista :)
seuraava reissu tehdään kesäkuussa samaan osoitteeseen ;D
Nykyän on olemassa halpalentoyhtiöitä, ja netin kautta pystyy varamaan edullisia hotelleja, halvimmat majoitukset saa jopa alle 20 euroa/hlö.
Niin ulkomaanmatka voi onnistua hyvin pienellä budjetilla.