Olen 40-vuotias verenpainetautinen ja haluan lapsen.
Onko mahdoton yhtälö? Yksi lapsi ennestään, jo koululainen. Jos samanlaisia kokemuksia, aatteita, kerro niistä!
Myös muut, ottakaa kantaa!
Kommentit (16)
on nyt hyvällä tasolla ja olet seurannassa, niin siitä vaan!Mikset investoisi terveyteesi ja hankkisi mittaria kotiisi?Voisit sit raskauden aikana seurata paineitasi kotona aamuin, illoin ja näin olisit heti perillä mahd.muutoksista.Joku Omronin malleista ois hyvä.
T.itsekin 40+esikoista odottava rv 23
Tarkennan vielä viestiä. Meillä on verenpainemittari, ja mittailen silloin tällöin paineitani, ja ne ovat tosi hyvät. Ikäkään ei vielä ole täysin 40v. mutta loppukesällä kyllä, ja vauvakuume on kova. Tuo verenpaine on aina ollut se, mikä on jarrutellut toisen lapsen hankintaa. Ja myös ääretön rakkaus esikoiseen.
T.ap
Esikoinen on niiiinnnnn RAKAS, täysin yliveto ja kaikin puolin myös älykäs, fiksu yms. IHANA!
Eli pelkään sitä, että en rakastaisi kakkosta niin paljon. Aina olen ollut myös sitä mieltä, että kun lapsia on useita, niin vanhemmat eivät rakasta jokaista yhtä paljon, vaan joku lapsista on se rakkain.
Uskon, että rakastaisin kakkostakin, mutta en ehkä niin paljon.
T.ap
kun synnytin viimeksi. Verenpaine jäi edellisestä raskaudesta pysyväksi ja olin lääkityksellä myös raskauden ajan. Lääke vaihdettiin raskausaikana Albetoliin, mutta levätä piti melkein koko päivä kotona, enkä saanut käydä työssä, koska paineen pelättiin nousevan lääkkestä huolimatta. Jos ala- paine olisi mennyt yli 100 niin heti osastolle makamaan. Minun ei annettu jäädä kotimittarin varaan, vaan joka toinen päivä täytyi mennä äitiysneuvolaan mitattavaksi + virtsanäyte ja vielä kahdesti kuukaudessa sairaalaan lääkärille koko loppuraskauden ajan.
Olin sairaslomalla yli puoli vuotta viimeistä edellisen raskauden aikana yhteen menoon, sain kerralla lääkäriltä todistuksen ettei työhön saa mennä ja tässä viimeisessä samoin, heti kun raskaus varmistui, sain lomaa loppuun asti. Nyt loma vielä aiemmin kuin edellisellä. Ikä + verenpaine sanottiin olevani riskisynnyttäjä.
Hyvin meni molemmat raskaudet ja synnytykset, kun muistin makoilla sängyssä mahdollisimman paljon, kotitöitä ei saanut ainakan raskaampia tehdä, koska verenpaine nousi. Onnea mahdolliselle raskaudelle ja uudelle ihmiselle.
Mutta laakityksesta kannattaa puhua etukateen laakarin kanssa, kaikki verenpainelaakkeet eivat nimittain sovi raskaanaolevalle, yleensa Suomessa vaihdetaan kai laakitys Albetoliin (labetalol) raskauden ajaksi. Itse olen kaynyt seurannoissa verenpainelaakarin luona n. kerran kk raskauksieni aikana, silloin on tehty myos 24 h virtsakokeet, lisaksi olen pitanyt itse paineita silmalla kotona. Jos alapaine olisi noussut yli 100, olisin joutunut sairaalaan.
Ihmistä ei ole luotu makaamaan 9 kuukautta! Kuinka läski ja/tai huonokuntoinen tuon jälkeen onkaan! Sikiö kärsii rankasti verenpaineesta, yleensä syntyvä lapsi on pieni ja heikko.
Itse olen päättänyt olla tekemättä lapsia, koska kokeilin tuota albetol-lääkitystä ja vaikka en ollut raskaana, lihoin ja turposin ja paineet nousi. Töitä tein toki koko ajan normaalisti, enhän ollut vielä raskaana. Palasin takaisin normaali lääkitykseen ja unohdin lapsimietteet. En halua uhrata terveyttäni ja mahdollisesti elämääni. Tehkööt lapsia ne, jotka ovat terveitä.
Juttele lääkärisi kanssa ja voitte yhdessä punnita mikä olisi sinulle paras vaihtoehto ja mitä mieltä lääkäri on mahdollisesta raskaudesta. Mikä sopii yhdelle ei sovi toisella ja on kymmenen muutakin asiaa jotka vaikuttavat kokonaisuuteen joten antamillasi tiedoilla on aivan mahdotonta sanoa puoleen tai toiseen.
Ihmistä ei ole luotu makaamaan 9 kuukautta! Kuinka läski ja/tai huonokuntoinen tuon jälkeen onkaan! Sikiö kärsii rankasti verenpaineesta, yleensä syntyvä lapsi on pieni ja heikko.
Ensiksi, suurin osa verenpainetautisista voi viettaa ihan normaalia elamaa raskaanakin, ei tarvitse olla vuodelevossa. Toisekseen, sikio EI karsi hallinnassa olevasta verenpainetaudista (eika valttamatta hallitsemattomastakaan, itsella myos tasta kokemusta) ja suurimalle osalle labetalol/Albetol on ihan toimiva laake. Verenpainetaudista huolimatta esim. omat lapseni ovat olleet vahan paalle kolmikiloisia syntyessaan ja taysin hyvavointisia. Ap:lle: keskustele laakarisi kanssa, mielellaan seka gynekologin etta verenpainelaakarin, niin saat asiatietoa jos tosissasi mietit raskautta.
että onnistuu oikein hyvin. Verenpainetaudin puhkeamisen jälkeen (olin 28) sain kaksi lasta neljänkympin paikkeilla. Ennen raskauden käytännön toteutusta kävin sisätautilääkärillä joka vaihtoi lääkitykseni sellaiseen joka sopii raskaana olevalle ja imettävälle äidille.
Raskaudet sujui hyvin, vanhemman lapsen synnytys käynnistettiin laskettuna aikana koska muutaman päivän aikana oli korkeammat paineet.
Toisessa raskaudessa ei ollut mitään kummallista ja synnytys käynnistyi itsestään.
Imetin molempia lapsia pitkään noin vuoden verran kumpaakin.
Toki äidinmaitoa ei saa luovuttaa, olisin luovuttanut koska olin melkoinen meijeri.
Mä en muista mitä lääkettä söin odotusaikana, mutta ei se kauheasti auttanut. Paineet olivat lääkkeestä huolimatta n. 170/100 - 110. Vuodelepoon en joutunut missään vaiheessa enkä joutunut sairaslomalle ennen äitiysloman alkua. Painoa mulle tuli odotusaikana vaivaiset kuusi kiloa, ja kunto oli mainio. Jaksoin tehdä pitkiä kävelylenkkejä ihan odotuksen loppuun asti. Lapsi syntyi sektiolla perätilan takia viikkoa ennen laskettua aikaa ja oli ihan normaalikokoinen, 3740 g.
Jos vielä olisi.
En todellakaan hae täältä mitään lääketieteellistä vastausta, vaan nimenomaan muiden kokemuksia, joista saa hyvää tietoa, ja onhan minulla jo yksi raskaus takana sekin osan aikaa verenpainelääkityksen turvin (Albetol).
Muiden kokemuksista saa paljon oppia ja miettimisen aihetta eli kiitos, jos sinulla olisi vielä asiaan mielipide tai kokemuksia.
Te, jotka olette raskautuneet verenpainetautisina ja ikä-ihmisinä kävittekö lääkärintarkastuksessa ennen raskauden alullepanoa?
T. ap
olisko kannattanut tehdä lapset 20vuotta sitten? aika hullua alkaa enää noin vanhana lapsia tekemään.
Mun raskaus oli vahinko, joka sai alkunsa ehkäisystä huolimatta. Ja alkujärkytyksen jälkeen kaikki tosiaan sujui loistavasti, vaikka paineet oli kovat. - 13
lepäisi esim. 7kk ennen lapsen syntymää?
Synnytyksen jälkeen vietetään tavallista perhe-elämää, lepo koskee vain sellaisia odottajia, joilla on todettu rasituksen nostavan verenpainetta liiaksi. Ei se lepo tarkoita että on 24 tuntia vuorokaudesta sängyssä, on toki sairaalaan joutuneilla lepoon määrätyillä sänky oleilupaikkakin, mutta kotioiloissa minä olin n. kaksi tuntia ylhäällä ja taas vähäksi aikaa sänkyyn pitkälleen jne. - lääkärin määräyksestä ja sairaslomalla.
Ensimmäistä iltatähteä odottaessa verenpaine pysyi juuri ja juuri kurissa pelkällä levolla ja yhtämittaisella puolen vuoden sairaslomalla, jolloin ei tarvinnut turvautua
verenpainelääkitykseen. Konrolli oli tiuhaan ja lähtö osastolle lepäämään jos paine olisi ollut liian korkea. Vauva painoi 3500g ja täysin terve.
Seuraavan lapsen odotuksessa lepo ei yksin enää auttanut, vaan tarvittiin Albetol-lääkitys kuudennesta kuusta alkaen levon lisäksi. Olin ollut sairaslomalla raskauden toisesta kuusta asti ja lepo kotona auttoi noin pitkälle. Vauva painoi 4500g 54cm joten istukka oli toiminut hyvin ravinnon ym. suhteen.
Minun kokemuksellani mielestäni lapsia voi haluta ja synnyttää vaikka verenpaine olisikin koholla, lepo ja lääkkeet ovat aikansa, aina ei jää verenpaine-tautiseksi, joskus kylläkin niin käy josta selviää lääkityksellä ja voi palata työhön normaalisti aikanaan.
Minä en lihonut maatessani ja ottaessani Albetolia. Mieluimmin makasin ja olin sairaslomilla kuin että olisin ilman näitä ihania lapsia. Mitään vaaraa itselle tai vauvoille ei tuntunut olevan hyvässä seurannassa ja hoidossa, lääkärikin toteisi hyväntuulisena, että hyvähän se on kun näitä veronmaksajia syntyy...
joilla on ollut paine koholla, mutta hyvin edennyt täysisikaisuuten saakka. Joillakin on niin, ettei esim. kolmekymppisenä tai ennemmin tule raskaaksi ja sitten kymmenen vuoden kuluttua huomaa odottavansa. Verenpaine voi olla nousussa jos ei ennen ole ollut, mutta nykyään hoidetaan ja tiedetään paljon.
Verenpaineeni on hyvässä tasapainossa lääkeiden ansiosta. T. ap