½-vuotiaan uniongelmista. Onko kokemuksia vastaavasta?
Meidän puolivuotiaalla uniongelmat ovat jatkuneet jo 2-3 kuukautta ja tuntuvat pahenevan koko ajan. Säännöllisestä vuorokausirytmistä huolimatta herää aina n. tunti nukkumaanmenon jälkeen ja nukahtaa uudelleen hetken rauhoittelun jälkeen. Seuraavaksi herää jälleen muutaman tunnin kuluttua, mutta tällä kertaa unenpäästä kiinni saamiseen saattaa kulua jopa kaksi tuntia. Lasken käden pojan päälle, silitän, vaihdan hänen asentoaan. Saattaa näyttää siltä, että nyt hän nukahti, mutta sitten herää taas. Aamuyöstä levottomuus jatkuu taas. Tutin tökkimistä ja asennon kääntämistä kymmeniä ja kymmeniä kertoja yössä. Alan olla tosi väsynyt ja parisuhde voi huonosti. Jos jollakin on/on ollut näin hankalauninen vauva, kuulisin mielellään, miten teillä päästiin tästä ongelmasta eroon?
Kiitos!
Kommentit (44)
Seuraavan puolen vuoden aikana vauvalla on vähän väliä joku "vaihe" menossa joka pilaa unet. Näin ollen vauvaa saa unikouluttaa aina uudelleen ja uudelleen. Ja se koulutus on rankkaa.
Meidän esikoinen oli surkea nukkuja ja häntä unikoulutettiin lempeästi yli kymmenen kertaa 2 vuotiaaksi mennessä. Olin todella poikki juuri 6kk - 1 v aikana. Poika heräili kymmeniä kertoja yössä ja valvoi tuntitolkulla.
Kuopus oli yhtä huono nukkuja mutta minä erittäin levännyt. Ekan vuoden tyttö nukkui vieressäni ja imetin häntä useita kertoja yössä puoliunessa/unessa. Pidimme unikoulua alle 1,5 -vuotiaana jolloin tyttö siirtyi omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen ja tästä lähtien tyttö on pääsääntöisesti nukkunut täysiä öitä.
Meillä siis toimi huonounisen vauvan kanssa perhepedissä nukkuminen ja yöimetykset yli vuoden ikään. Olimme koko perhe (myös mies!) tähän järjestelyyn oikein tyytyväisiä.
Siis ekan vuoden aikana kaikki kehitysvaiheet kun oppii liikkumaan, seisomaan, tulee hampaita, sitten eroahdistusta yms., ihan turhaa kun kohta sitten on taas uus vaihe päällä ja heräilee vähän väliä. Osa vauvoista on suuritarpeisia ja tarvitsevat enemmän läheisyyttä tai muuten tukea. Meillä taas on kaksi allergista lasta jotka ovat alkaneet nukkumaan täysiä öitä vasta 2,5-vuotiaana. Paljon minäkin olen nukkunut tunnin pätkissä niin että päivisin on pää ihan sekaisin. Toinen lapsi oli sellainen että heräili myös mutta sitten jos vahingossa tai ruokakokeilussa sai jotain sopimatonta niin huusi suoraa huutoa keskellä yötä tuskissaan. Lisäksi siihen päälle korvakierre ja korvia itkettiin tietysti monet yöt.
Mulla ei ole muuta konkreettista neuvoa kun että jos heräily liittyisi nyt kiinteiden aloitukseen niin kannattaisi pakittaa ja ottaa muutamia "turvallisia" ruoka-aineita ja niillä pelata jonkun aikaa jos se auttaisi öihin. Pienillähän allergiatestit eivät yleensä näytä yhtään mitään. Kaikki pitää vaan kokeilla. Jos olet kokeillut kaikki käytössä olevat ruuat rauhalliseen tahtiin 1 ruoka-aine/viikko tai jotain niin sulla voi olla jotain hajua mikä sopii ja mikä ei, mutta jos olet kiirehtinyt niin kun minä tein(kun eihän meidän suvussa ole kenelläkään allergioita)niin sitten onkin kova työ selvitellä sopivia ruokia ja kannattaisi pudottaa lähes kaikki pois ja aloittaa alusta. Iltapuuro voi auttaa yöuniin vähän jos löydät jonkun sopivan puuron esim. hirssipuuro kävi meillä ja myöhemmin kaurapuuro(silloin 6kk ei sopinut). Yleisimpiä vauvojen allergioiden aiheuttajia ovat esim. maito, muna ja viljat mutta tietysti mille tahansa voi allergisoitua ja kun meillä tilanne räjähti käsiin 10kk iässä totaalisesti niin jouduttiin siirtymään 12 ruoka-aineen ruokavaliolle millä mentiin sitten lähes kaksivuotiaaksi. Sitten allergiat alkoivat häipyä kovaa vauhtia ja ihan lyhyen ajan sisällä saatiin runsaasti uusia ruokia mukaan.
Tsemppiä ja jaksamista! Jos kyseessä on esikoisesi niin nuku ihmeessä päivällä kun vauvakin nukkuu!
mutta ei vaan luonto antaisi periksi, kun pitäisi pitää kotiakin kunnossa. Kaikki pitää olla tiptop väsymyksenkin uhalla.
Onko siitä jotain haittaa? Äiti/Isähän on koko ajan vauvan lähellä!?